Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tilpasning av fôring på kort sikt

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Tilpasning av fôring på kort sikt Empty
PosteTema: Tilpasning av fôring på kort sikt   Tilpasning av fôring på kort sikt EmptyTor Des 17 2009, 22:01

Altså, en hund skal jo ha matmengde etter størrelse, og aktivitetsnivå. Det samstemmer med de fleste arter, at jo mer aktivitet, jo mer trenger/spiser man.
Med hest så er det ikke uvanlig å gi litt mindre kraftfôr om hesten har fri et par dager, selv om den får det til vanlig. Er dette vanlig/hensiktsmessig hos hund? Nå tenker jeg da vanlig familiehund som ikke ligger i trening for konkurranser eller løp. Forutsatt at Odin hadde spist den maten han hadde fått, hadde det vært hensiktsmessig å gi ham mindre mat dersom han får lite mosjon noen dager?

(han er såppas småspist at han stort sett får så mye han vil ha, men jeg satser på at neste hund skal være et matvrak)
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Tilpasning av fôring på kort sikt Empty
PosteTema: Re: Tilpasning av fôring på kort sikt   Tilpasning av fôring på kort sikt EmptyTor Des 17 2009, 22:26

Her får hundene spise seg mette,så sant de ikke er overvektige,eller sliter med dårlig matlyst.
Formengden varierer derfor dag for dag. Men de får også bare en gang for dagen.
Og noen dager får de mer en andre,jeg har erfart at hunder som kun får tørfor og aldri noe annet er mer sensitive en andre i magen.
Hunder som er vant med forskjellige ting får bedre mager,og sjeldnere diare.
Her får hundene alt muligt,og har veldigt sjeldent løse mager.
Men det er nok ingen fare om hundene får mer eller mindre om man går etter mål,etter aktivitets nivå for dagen.
Det har jeg aldri brydd meg om,og her er ingen overvektige,skulle heller ønske det var litt mer på beina.
Hester får ekstra energi av havre.Hester blir ganske fyrige av havren som er i kraftforet,og om hesten ikke skal brukes,så har den ingen behov for havre,og hester som er frempå fra før trenger absolut ingen havre....Da blir dem oftes full av energi og ganske stressa...
Det blir jo hundene også av for mye overskudd. Man gir derfor hovedfor av det som tilpasser hundens aktivitetsnivå..
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Tilpasning av fôring på kort sikt Empty
PosteTema: Re: Tilpasning av fôring på kort sikt   Tilpasning av fôring på kort sikt EmptyTor Des 17 2009, 22:59

Jeg gir heller mer mat om jeg vet hun skal være i mye aktivitet / har vært i mye aktivitet. F.eks forrige vinter var vi en del på ski, og da ga jeg mer mat dagen før vi skulle på en lang skitur, pluss at hun fikk mer mat den/de dagen(e) vi hadde vært på skitur. Eller andre dager med mer aktivitet / lengre turer. Men nå er det sånn at dagene ellers er rimelig "like", så da er det mer hensiktsmessig for meg å gi mer mat de dagene jeg synes hun trenger det happy3
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tilpasning av fôring på kort sikt Empty
PosteTema: Re: Tilpasning av fôring på kort sikt   Tilpasning av fôring på kort sikt Empty

Til Toppen Go down
 
Tilpasning av fôring på kort sikt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» En kort videosnutt
» Tissing inne etter foring
» Foring av tispe som ammer
» Kort fokus og konsentrasjon
» Foring av hund med urinsten

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: