Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Foring av tispe som ammer

Go down 
+14
CAMALIS
Susanne
Caroline
Marion G
pusevoffen
Nina (Kennel Dijontoma)
Marita
Irene
Ann-Helen
Tiny Amigo
Anne
Kennel Mirenzo
Kaja
helle
18 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 02:59

Satt å regnet på hvor mye havresuppe Milli drikker per døgn, og hun drikker faktisk mellom 15 og 24 dl per døgn.
I gjennomsnitt har hun drukket rundt 20 dl. Syns det var utrolig mye jeg, for en hund på 5 kg. Jeg tilbyr henne en skål med 3 dl suppe hver 2 til 3 time, og da hiver hun i seg hele uten å stoppe en eneste gang. Har prøvd å gi oftere enn hver 2 time, men da vil hun ikke ha. Jeg har jo lest at man skal la dem få så mye drikke de bare vil ha, men går det an å gi FOR mye drikke?

Milli drikker heller ikke noe vann da, det vil hun ikke ha. Jeg serverer henne drikken og maten på sengen, hun forlater bare sine små når hun må tisse. I tillegg spiser hun V&H, en halv portion mer enn hun pleier å spise per dag, mer får jeg ikke i henne.

Hvor mye drikker deres ammende tisper per døgn?


Sikkert dumt spørsmål for dere erfarne oppdrettere her inne, men jeg spør likavel jeg unsure3


Sist endret av helle den Lør Jul 18 2009, 14:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 08:06

Vet ikke.. Her har de konstant tilgang til rent vann. Og av mat får de RC valpefór, gjerne litt oppbløtt fra startet, og så heller jeg på litt geitemelk for å gjøre det litt mer fristende..

Ellers ikke noe spes. her.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 09:50

Mira fikk RC Starter tørt også hadde hun alltid tilgang på rent vann. Hun drakk flere fulle skåler med vann hver dag. hvor mye det var aner jeg ikke, men jeg registrerte at hun drakk godt happy6
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 10:15

Dina drakk heller ikke vann de første døgna,hun brakk seg av både mat og vann (Hun brekte seg av tørrfôr enkelte dager gjennom hele drektigheten).Så havresuppe og morsmelk erstatning var det som sto på menyen første uka.Husker jeg lagte ti dl for hver gang,og det lagde jeg iallefall x to per dag.Druesukker hadde jeg bare i første døgn,og etter noen dager spedde jeg suppa mer mer ut.
Hun fikk litt valpefôr sammen med vom,siste ukene vanlig voksenfôr
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 10:34

Okei, ser ut til at det er normalt å drikke så mye da. Jeg gir bare druesukker fordi jeg syns hun har tendenser til litt lite melk (er usikker på om jeg har rett da, for valpene går opp 25-30 gram i vekt hver dag).


Hun reiser seg som sakt ikke for å drikke eller spise, så hjelper ikke å bare ha vann stående fremme. Må holde skålen inntill henne, hun ligger bare med valpene.
Til Toppen Go down
Tiny Amigo

Tiny Amigo


Antall Innlegg : 107
Join date : 10.06.2009
Age : 40
Bosted : Verdal

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 10:44

Nammis spiser RC starter, tørt og har tilgang til rent vann hele tiden....Hun får et måltid med V&H inni mellom. Jeg gir henne 3 måltider pr dag med starter. Hun har masse mat til valpene...Valpene er "fete" og ligger utslått hele tiden (konstant stappmett happy4 ). Døren til rommet hun ligger på står på gløtt, hun kommer stadig opp, lå kun med valpene de første dagene...Hun har også vært med oss et par turer oppe i skogen...Valpene er 1,5 uke gamle nå.
Til Toppen Go down
http://www.tinyamigo.com
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 13:19

Har aldri gitt havresuppe til mine tisper. De får starter tørrfõr og vann, samt en skvett geitemelk hver dag. Mat og vann har tispene hele døgnet tilgang til. Og her har det aldri vært manko på melk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 13:22

Hadde jeg vært deg, Helle, ville jeg kuttet ut V&H umiddelbart. Og det mener jeg seriøst. Send meg en pm om du undrer på hvorfor, så skal jeg forklare deg. Har ikke lyst til å utdype på forumet...
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 13:24

Norwinstars skrev:
Hadde jeg vært deg, Helle, ville jeg kuttet ut V&H umiddelbart. Og det mener jeg seriøst. Send meg en pm om du undrer på hvorfor, så skal jeg forklare deg. Har ikke lyst til å utdype på forumet...

Ok, sender pm.



Tørrfor spiser hun dog ikke, så vet ikke hva annet jeg kan gi henne, hun må jo få i seg noe. Hun har valpetørrfor stående fremme + vann, men det er ikke rørt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 13:51

Trolig føler hun seg mettet på havresuppen. Og dermed rører hun ikke det andre. Noen diegivende tisper spiser om natten, når det er stille i huset. wink3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 14:11

Det er godt mulig ja. At hun liker den havresuppen så godt at hun ikke vil ha noe annet, fordi hun vet jeg gir det til henne uansett. dry

Men hun spiser jo ikke tørrfor til vanlig heller, så et lite problem der.. Eller hun tar seg kanskje noen kuler innimellom, for å hindre at de andre hundene skal spise det rolleyes3 men er ikke akkurat noe å vokse seg sterk på den mengden det tilsvarer.




Det er jo noen tisper som ikke forlater valpene sine den første uken, ei heller for å drikke/spise, og Milli er en av dem. Så blir nødt til å tilby henne mat/drikke hele tiden.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 14:25

Hadde Madonna hatt valget, ville hun helst hatt McDonalds servert i valpekassen. Med ekstra ost. hehe

Forsøk å sette mat/vann helt nerme henne, så hun slipper å gå for langt bort fra valpene. Det kan også hjelpe.
Kanskje det hjelper at du lager til med et 2-er stålbur som hun og valpene ligger inni. Mulig hun føler at valpene er bedre "beskyttet" mens hun reiser seg og skal spise.

Bare noen forslag fra meg. wink3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 14:47

Prøver å sette maten nærmere ja, håper det hjelper.


2'er bur har jeg ikke, har kun atlas 30 bur, mulig det blir for smått? Tror ikke hun syns de er lite beskyttet, selv om jeg selvsagt ikke vet med sikkerhet, hun har i alle fall ingen problemer med å gå fra dem for å gå på do og slike ting.

Takk for alle tips happy6
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 15:40

Norwinstars skrev:
Hadde jeg vært deg, Helle, ville jeg kuttet ut V&H umiddelbart. Og det mener jeg seriøst. Send meg en pm om du undrer på hvorfor, så skal jeg forklare deg. Har ikke lyst til å utdype på forumet...

Vi forer med dette. Aldri hverken hørt eller erfart at det ikke er bra. Mener du at hun bør kutte V&H siden hun dier, eller sånn generelt ? I tilfelle det siste så vil jeg gjerne ha en pm jeg også. Vil jo hundenes beste..
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 15:57

Ann-Helen skrev:
Norwinstars skrev:
Hadde jeg vært deg, Helle, ville jeg kuttet ut V&H umiddelbart. Og det mener jeg seriøst. Send meg en pm om du undrer på hvorfor, så skal jeg forklare deg. Har ikke lyst til å utdype på forumet...

Vi forer med dette. Aldri hverken hørt eller erfart at det ikke er bra. Mener du at hun bør kutte V&H siden hun dier, eller sånn generelt ? I tilfelle det siste så vil jeg gjerne ha en pm jeg også. Vil jo hundenes beste..

Dette gjelder diende tisper happy3
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 16:00

Ok. Takk biggrin
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 16:06

Norwinstars skrev:
Hadde jeg vært deg, Helle, ville jeg kuttet ut V&H umiddelbart. Og det mener jeg seriøst. Send meg en pm om du undrer på hvorfor, så skal jeg forklare deg. Har ikke lyst til å utdype på forumet...

Marian dette vil jeg også gjerne vite mer om? happy3
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 16:24

Anne skrev:
Norwinstars skrev:
Hadde jeg vært deg, Helle, ville jeg kuttet ut V&H umiddelbart. Og det mener jeg seriøst. Send meg en pm om du undrer på hvorfor, så skal jeg forklare deg. Har ikke lyst til å utdype på forumet...

Marian dette vil jeg også gjerne vite mer om? happy3

Det vil jeg også. Kjenner flere som kun gir vom og hundemat...
Hvorfor kan du ikke utdybe det på forumet?
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 18:20

Hos meg får diende tisper oppbløtet hundefôr, og også de som vanligvis er litt så som så med spisingen spiser enorme mengder. Og det er nok med melk.

Spiser ikke tispen hundefôr så hadde jeg prøvd å gi noen spesiafôr (kjøpes fra vet, f.eks. det som lukter og ser ut som leverpostei, det som er for opererte hunder med skånsomme mage-tarmsystemer). Slike fôr er veldig næringsrike.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 19:33

Er det Hills a/d du tenker på Irene?
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 19:44

Sikkert hills a/d, men Milli liker ikke det.. Hehe, skal ikke være lett. De andre hundene digger det da.

Men nå gir jeg henne V&H blandet sammen med tørrfor, gikk ned på høykant det. Så da får hun i seg det hun trenger i alle fall. Hun har mye melk nå (tatt seg opp de siste timene faktisk), melkeproduksjonen har vært litt liten syns jeg, valpene har i alle fall sugd henne tom hver gang de har spist, men nå klarer de ikke det lengre. De sier jo at på tisper som føder litt for tidlig, så kan det ta noen dager ekstra før melkeproduksjonen kommer helt i gang, så sikkert det som har skjedd med Milli. Uansett, valpene har lagt på seg mellom 20 og 30 gram hver dag, så hun har ikke hatt for lite altså.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyTor Jul 16 2009, 23:11

Hehe, jeg ville også hatt McDonalds servert på sengen om jeg nettopp hadde fødet! happy4

Men fra spøk til revolver...Marian, jeg er også veldig interessert i dette med at man ikke skal fôre med V&H, for jeg bruker jo dette fôret til mine jeg også! Nå er de strengt tatt langt fra noen diende tisper, men kan jo hende jeg får tisper og valper i løpet av mitt liv jeg også, og da vil jeg jo ikke gjøre no dumt uten at jeg vet det! unsure3 Hadde du evnt giddet å sende meg også en PM om du ikke vil legge det ut her?!
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
pusevoffen

pusevoffen


Antall Innlegg : 661
Join date : 12.06.2009

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyFre Jul 17 2009, 16:31

Nina skrev:
Hehe, jeg ville også hatt McDonalds servert på sengen om jeg nettopp hadde fødet! happy4

Men fra spøk til revolver...Marian, jeg er også veldig interessert i dette med at man ikke skal fôre med V&H, for jeg bruker jo dette fôret til mine jeg også! Nå er de strengt tatt langt fra noen diende tisper, men kan jo hende jeg får tisper og valper i løpet av mitt liv jeg også, og da vil jeg jo ikke gjøre no dumt uten at jeg vet det! unsure3 Hadde du evnt giddet å sende meg også en PM om du ikke vil legge det ut her?!


Jeg også vil ha PM.
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyFre Jul 17 2009, 18:12

Helle kanskje du kan sende en Pm da? så hemmlig kan det da ikke være wink3
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer EmptyFre Jul 17 2009, 18:49

Marian får sende PM selv, jeg sender ikke videre det folk har skrevet til meg uansett hva det måtte være. Regner ikke med det er hemmelig nei, men en PM er en PM. wink3




Sånn grovt sett så går det på at tisper ofte trenger med næring enn det som er i vanlige for, og da anbefales spesialfor for tisper med valper (eventuelt valpefor).
Til Toppen Go down
Sponsored content





Foring av tispe som ammer Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer Empty

Til Toppen Go down
 
Foring av tispe som ammer
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Dvergpinscher tispe .
» Tispe med løpetid i Ålasund?
» Hanne &Tispe
» Dvergpinscher tispe
» Trening av diegivende tispe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: