Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hanne &Tispe

Go down 
+8
helle
Eva
OEH
Irene
Nina (Kennel Dijontoma)
Caroline
Linn
TEL
12 posters
AvInnlegg
TEL




Antall Innlegg : 2
Join date : 17.03.2010

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 08:03

Har en tispe på 1år og får en ny hund i mai. Er veldig usikker på hvilke kjønn en skal velge.
Løpetiden er en side av saken som kan være tøff, visst en ikke har mulighet til å adskille de i denne perioden, men tispe+tispe kan jo bli en "kræsj"?

Her noen erfaring med dette?
Hva er den beste kombinasjonen?
help3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 09:08

Jeg vil anbefale deg en tispe til. Om du/oppdretter ikke har noen hensikter vedr. avl på tispene, kan tisper steriliseres. Jeg har solgt en tispe som jeg har fått lov til å ha et kull på da eier ønsker å sterilisere denne. Jeg ble spurt om dette av eier, og takket selvsagt ja, da denne tispen utvikler seg meget bra i forhold til sine søsken. Very Happy
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 09:23

I forhold til løpetider er nok tispe-tispe enklest. Det du skal være klar over er at du har en unghund og får en valp. Sånt kan det bli både konflikter og mye stress av, så du må planlegge, trene dem separat, passe på at de ikke herjer for mye osv. Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 10:29

Jeg har to tisper sammen og det er ikke noe kræsj der. De har vel kranglet 3-4 ganger i løpet av 3 år. Årsaken til at de har kranglet er fordi de har fått for godt godteri, og da har det ikke vært verre enn at jeg tar bort godteriet, så er alt bra happy3
Tispe og hannhund kan bli veldig masete pga løpetid. Noen hannhunder spiser ikke, skjelver, hyler etc, mens andre bryr seg ikke annet enn når tispen er høyløpsk.
Jeg synes du skal gå for tispe igjen. Det er enklere.
Personlig hadde jeg ikke orket hannhund i huset for jeg føler de er mer masete enn tisper happy4
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 12:16

Haha, og jeg er stikk motsatt av Caroline, og syns hanner er 1000 ganger mer behagelige enn tisper! happy4 Mer rolig enn vi har det her med to hanner lar det seg hvert fall ikke gjøre å få dem uten å ta helt livet av dem...da kanskje det haddet vært litt roligere... happy4 Men fra spøk til revolver, jeg syns helt klart du bør velge en tispe til dersom du ikke har lyst til å sterilisere enten hannen eller tispen, for å gjøre det enklere for deg selv og potensielt hundene dersom dette med løpetid osv viser seg å bli veldig stressende for dem...! Dersom du velger en hanne og ikke vil sterilisere noen av hundene bør du hvert fall ha en veldig vanntett plan på hvordan du vil gjøre det i løpetiden for ikke å gjøre ting vanskelig...som f.ek. foreldre eller en søsken som bor i nærheten og er mer enn villig nok til å ta én av hundene i løpetiden...! happy6 Det er selvfølgelig mange som har tispe og hanne og syns det er helt greit, men da må man liksom være forberedt på den ekstra jobben det to ganger i året vil være resten av hundenes liv, og ikke bli lei midt i... happy3

Ellers så er det jo som Linn sier uansett en del ekstra å tenke på når man skaffer seg en hund til før nr 1 har rukket å bli voksen enda, og med en så liten aldersforskjell kan man ofte risikere å få litt ekstra jobb....

Masse lykke til med valget og tiden etter! Kan du ikke fortelle litt om hundene dine også da...vi eeeelsker bilder her...! happy4 wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 15:33

På den andre siden er hannen sikrere valg, det er så lite aldersforskjell at sjansen til kamper om sjefsplassen er ikke helt liten når du har 2 på samme kjønn. Og jeg kjenner foreløpig ingen som har hatt 2 pinschertisper som ikke kommer overens, som har klart å beholde dem begge (nå er det jo at ingen har heller ønsket å separere hundene 100 %).

Vanskelig valg. Er det snakk om 2 pinschere eller en pinscher og en annen rase ?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 16:19

Kan nok si meg enig med Irene.
Vi har 2 tisper med liten aldersforskjell hjemme, og det er en krevende oppgave.
Må være veldig påpasselig hele tiden, det skal ikke så mye til før
en eventuell uenighet mellom dem eskalerer til sloss kamp. Heldig vis har vi så langt klart å
avverge det helt store sammenstøtet, men har vært nødt til å skille dem fra hverandere
et par ganger.
Det må sies at vi også har en hannhund også. Han går veldig bra med begge tispene, selv om det er
en god del masing under løpetiden.
Jeg ville tenkt meg veldig nøye om før anskaffelse av hund nummer 2, og uansett hva du måtte velge
så kreves det at du er mye mer påpasselig når du har 2 hunder i huset.
Lykke til
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 17:13

Det optimale er å ha 2-3 års aldersforskjell. Da er den eldste såpass satt og moden og så mye eldre at det ikke er så lett for konflikter. Å ha to tenåringshunder (som du kommer til å ha om du får valp nå) er ikke veldig enkelt...
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 17:25

Linn skrev:
Det optimale er å ha 2-3 års aldersforskjell. Da er den eldste såpass satt og moden og så mye eldre at det ikke er så lett for konflikter. Å ha to tenåringshunder (som du kommer til å ha om du får valp nå) er ikke veldig enkelt...
Enig! happy3

Jeg har en hannhund hjemme. Når Ridgeback tispen min fikk løpetid, måtte jeg legge Whiskey i bilen når jeg skulle legge meg, når hun var på sitt "beste". Ca to-tre netter. blink00
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
TEL




Antall Innlegg : 2
Join date : 17.03.2010

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 19:02

Takker for alle svar så langt. happy5
Valpen som kommer i mai er av rasen Stasffordshire bull terrier som Irene lurte på.
Dette er en rase som jeg har hatt tidligere, riktignok en tispe det også.
Hannhund har jeg ikke noe erfaring med og er jo dette med løpetiden som opptar meg mest.
Er ikke alle hanner som er like opptatt av løpetiden, men har jo ikke noe garanti. wub3

Jeg har mulighet til adskille de under den værste tiden visst det skulle bli voldsomt.
Men uansett så må en vel bare hoppe i det og så går vel ting seg til, selv om det er masse arbeid med to små.
happy6
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 19:58

Staffen er vel like ivrig å være sjefen som pinscher ?

Uansett, lykke til !
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 20:16

Jeg ville tatt tispe, uten tvil!
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyOns Mar 17 2010, 21:11

Sier meg enig med de andre her,hadde gått for tispe,pga løpetiden.Man skal virkelig ha tunga rett i munnen å helst kunne sette en av de vekk til noen i løpetiden.Jeg har selv to hanner i tispeflokken,og det er virkelig til å bli sprø av på høyden.Heldigvis så har jeg muligheten til å plassere de bort,itillegg til at jeg har egne rom så jeg kan skille dem helt.Hadde jeg hatt små barn i tillegg så hadde jeg jo måtte passe på at ikke de slapp de løs osv også.
Skal ikke mange minuttene til så er et gjort

Lykke til med valget iallefall happy6
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyTor Mar 18 2010, 10:57

Jeg ville nok gått for tispe. Vi har også tenkt litt på det å ha hanne og tispe sammen, men har kommet frem til at det blir to hanner på oss. Men det ligger noen år frem i tid da Scot er en fyr som krever mye jobb om dagen.

Lykke til med valget!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyTor Mar 18 2010, 11:17

Jeg har tre hanner, to av dem med liten aldersforskjell, og egentlig er dem ganske unge alle sammen.
Dette går helt greit, så sånnsett kunne jeg anbefalt hund nr 2 av samme kjønn.

På en annen side er det mye værre med to tisper som ikke går overens 365 dager i året, enn litt mas noen få uker to ganger i året..

En vurderingssak. Viktig å forebygge, og være obs på hva som kan skje uansett hva man velger.

Lykke til! biggrin
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyFre Mar 19 2010, 03:31

Jeg sier også tispe! Tenker da mest på løpetiden. Tar du en hannhund så har du ikke bare problemer hjemme når det er løpetid, men også ute, kjenner hannen lukten av løpetid, så kan den stresse lenge etterpå. Samt at hannene markerer mer enn tisper. Ja jeg er litt sær der, forje hunden vi hadde som da var hannhund, gikk meg på nervene, han markerte for hver meter enkelte ganger, til slutt ble jeg så lei at han fikk ikke lov til slutt. Å var det løppetid i nabolaget ble han helt tullete, gikk bare å stresset, så han gjordet ikke det han skulle, samt at han stod å pistret ved døren hele tiden å ville ut, fikk dårlig matlyst, så han raste jo ned i vekt. Så ja jeg fikk veldig nok, å han er nok grunnen til at jeg bare har tisper den dag i dag. Selvfølgelig er det STOR forskjell på hvordan hahnnhunden reagerer på løpetid, noen strever fælt, mens andre bryr seg ikke katta, men jeg opplevde det som bare styr. Både jeg og hunden stresset fælt i de periodene, haha! Syns også tispene er mye roligere enn hannene, de har mindre "kræsjer" med andre hunder, hann+hann er verre enn tispe+tispe eller tispe+hann, mener jeg da wink3

Jeg er også enig med Linn med tanke på alders forskjellen, sier ikke at det blir et problem altså, for det trenger det overhodet ikke bli, men du bør passe på litt ekstra, og tilrette legge litt. Jeg selv ventet med hund nr 3 nå, har to dp tisper, en på 3 og en på 2,5 år. For jeg har hørt, vurdert, og lest mye om dette med alder, rang, problemer som kan oppstå o.l. Hentet hund nr 3 nå i februar. Hadde godt kunnet kjøpt en hund i fjor sommer for den saks skyld, men jeg valgte å vente. Jeg vil ha hunder som er voksne i hodet, og som begynner å bli ferdig med det meste, før jeg henter inn en ny valp. De kan å bruke språket sitt, og de går ikke inn for å lage konflikt, men prøver heller å dempe ned, å unngå. De gir også god innflytelse og oppdragelse, om de selv er voksne, å ikke bare barnet. Det har jeg merket godt her hjemme hvertfall. Men det er bare min menig og erfaring ang alder da.

Lykke til med valget uansett hva du velger, jeg er stor fan av rasen happy3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyFre Mar 19 2010, 06:21

Sitat :
hann+hann er verre enn tispe+tispe eller tispe+hann, mener jeg

Må bare si at er helt uenig om dette. Har hatt to hanner, de ble til tider litt uvenner når tispen hadde løpetid (og noen ganger ellers når den yngste måtte prøve seg). Hannene tar noen "små angrep" først, så er du tilstede kan du avslutte kværuleringen og hos oss funket det best å ta en tur ute så fikk de annet å tenke på. Derimot tispene angriper den andre ordentlig med en gang. Hos oss er det balanse, men det har sjedd bl.a. uhell en gang på natta når angivelig Nappi tråkket på Lady under dyne. I nattens mørke hadde jeg ikke annet valg enn å gripe inn mens samboeren sto opp for å slå på lyset. Kan fortelle at hugget på hånden min (var selvfølgelig ikke ment for meg) var av helt annen kaliber enn de som jeg har fått i de årene jeg hadde to hanner.

Og som sagt jeg kenner personlig ett par eksempler når pinschertispene ikke kom overens (obs. jeg har ingen kjennskap til andre raser) og det var definitivt ikke snakk om å la dem å finne ut hvem som er hvem, da hadde en ligget død. Omplassering var eneste løsning, og hvertfall den ene tispen levde uten problemer med en hannhund inntil den døde av alderdom.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyFre Mar 19 2010, 07:00

Irene skrev:
Sitat :
hann+hann er verre enn tispe+tispe eller tispe+hann, mener jeg

Må bare si at er helt uenig om dette. Har hatt to hanner, de ble til tider litt uvenner når tispen hadde løpetid (og noen ganger ellers når den yngste måtte prøve seg). Hannene tar noen "små angrep" først, så er du tilstede kan du avslutte kværuleringen og hos oss funket det best å ta en tur ute så fikk de annet å tenke på. Derimot tispene angriper den andre ordentlig med en gang. Hos oss er det balanse, men det har sjedd bl.a. uhell en gang på natta når angivelig Nappi tråkket på Lady under dyne. I nattens mørke hadde jeg ikke annet valg enn å gripe inn mens samboeren sto opp for å slå på lyset. Kan fortelle at hugget på hånden min (var selvfølgelig ikke ment for meg) var av helt annen kaliber enn de som jeg har fått i de årene jeg hadde to hanner.

Og som sagt jeg kenner personlig ett par eksempler når pinschertispene ikke kom overens (obs. jeg har ingen kjennskap til andre raser) og det var definitivt ikke snakk om å la dem å finne ut hvem som er hvem, da hadde en ligget død. Omplassering var eneste løsning, og hvertfall den ene tispen levde uten problemer med en hannhund inntil den døde av alderdom.

Skulle presisert litt mer på den der. Jeg mente ute jeg da, i møte med andre fremmede hunder. Det er så klart forkjellig fra individ til individ der også. Egne hjemmeboende hunder blir noe helt annet, så der deler vi samme mening wink3 Kjenner flere med bare hanner hjemme som ikke har problemer i det hele tatt. Med hjemmeboende hunder ser jeg for meg at problemer kan oppstå om den ene hannhunden er ung og den andre valp, eller ved løpetid som du sier. Så jeg har egentlig ikke noen formening om hva som er bedre enn det andre når det gjelder hunder hjemme. Alle mulige kombinasjoner jeg har hørt om har levd uten problemer i hjemmet.


Sist endret av Fixa den Fre Mar 19 2010, 07:06, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyFre Mar 19 2010, 07:01

Irene skrev:
Sitat :
hann+hann er verre enn tispe+tispe eller tispe+hann, mener jeg

Må bare si at er helt uenig om dette. Har hatt to hanner, de ble til tider litt uvenner når tispen hadde løpetid (og noen ganger ellers når den yngste måtte prøve seg). Hannene tar noen "små angrep" først, så er du tilstede kan du avslutte kværuleringen og hos oss funket det best å ta en tur ute så fikk de annet å tenke på. Derimot tispene angriper den andre ordentlig med en gang. Hos oss er det balanse, men det har sjedd bl.a. uhell en gang på natta når angivelig Nappi tråkket på Lady under dyne. I nattens mørke hadde jeg ikke annet valg enn å gripe inn mens samboeren sto opp for å slå på lyset. Kan fortelle at hugget på hånden min (var selvfølgelig ikke ment for meg) var av helt annen kaliber enn de som jeg har fått i de årene jeg hadde to hanner.

Og som sagt jeg kenner personlig ett par eksempler når pinschertispene ikke kom overens (obs. jeg har ingen kjennskap til andre raser) og det var definitivt ikke snakk om å la dem å finne ut hvem som er hvem, da hadde en ligget død. Omplassering var eneste løsning, og hvertfall den ene tispen levde uten problemer med en hannhund inntil den døde av alderdom.


Må si meg enig med Irene her.Jeg beholdt to brødre i ett kull,alle frarådet det,det kom til å bli "kamp".Men jeg venter fortsatt på kampen,to ganger har de knuffet litt men that's it,de nærmer seg nå to år så vi har overlevd ungdomstiden .To av tispene mine derimot,de har lav terskel når de er i løpetiden,minst en krangel hvert løp.


Men er det pinscher eller dvergpinscher du har TEL? ser du har lagt det under pinscher men.....
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe EmptyFre Mar 19 2010, 08:54

Tror jeg må si meg enig med Irene. Nå har jeg ikke førstehånds erfaring med tisper, men det virker som det er mer alvor hvis to tisper blir uenige.
De små fightene mine hanner har stikker ikke dypt, og ender ALDRI i skader. To sekunder etterpå kan de ligge foran peisen å vaske hverandre.
Jeg tror nok det har litt med hva man gjør det til også. Hvertfall når det gjelder hanner.
Jeg er heldig som har en egen fredsmegler her. Lukas går imellom, og avbryter så snart han hører det minste knurr. happy6
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Sponsored content





Hanne &Tispe Empty
PosteTema: Re: Hanne &Tispe   Hanne &Tispe Empty

Til Toppen Go down
 
Hanne &Tispe
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp til å finne passende hanne til søt liten DP-tispe
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» Hanne som vil bli far?
» Dvergpinscher hanne 1 år
» Dvergpinscher hanne 12 mnd.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: