Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Eventuelt søksmål...

Go down 
+11
Bjørn E
Kinkade
Fly
Nina (Kennel Dijontoma)
Simira
helle
Gry Elena
Kennel Mirenzo
CAMALIS
Kaja
Marte
15 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:29

Da trenger jeg hjelp fra dere alle her inne!

For noen uker siden, var vi hos veterinæren vår og leverte Alpha for trekking av melketenner som satt igjen etter fellingen. Timeavtalen var klar: TREKKING AV MELKETENNER.
De kunne ikke si når hun ble tatt, så dermed ble hun der nede, så skulle vi hente henne når hun var ferdig.
Vi hadde jo ingen problemer med dette, da dette er en kjent og god klinikk, som vi har vært hos mange ganger...

Da Alpha var ferdig, ble stian oppringt og dro ned for å hente henne.
Fikk da beskjed hos veterinær at 308 også var trukket, fordi den satt litt for langt ned i tannkjøttet, og kunne lage betennelse.... Shocked
308 er da en av de NYE jekslene.
Det satt også en melketann fast over denne, og det er da naturlig at tannen ikke har kommet helt opp da??? Shocked

Da Stian fikk vite dette, ble han både overrasket og oppgitt, men er vel den som har verdens lengste lunte i denne verden. Han fortalte veterinær at dette var en utstillingshund, og at dette kom til å skape problemer for oss..
Uttalelsen fra veterinær var da som følgende: "oj... da skulle jeg vel kanskje ha ringt først..."

De skal nok være glade for at det ikke var jeg som kom å hentet Alpha...

Jeg har ikke vært i kontakt med de enda, da jeg ønsker at dette skal foregå på rett vis.
Jeg har iherdig prøvd å få kontakt med NKK's advokat, men han har vært bortreist..
Jeg regner med at han er tilbake nå, så jeg skal høre hvordan han mener jeg bør gå frem nå...

Spørsmålet mitt til dere er som følgende:
Hva er denne jekselen verdt? Og ikke minst, hva er tillit til sin veterinær verdt?
Skal man måtte overvåke hver minste tanntrekking i fremtiden, for å være sikker på at det er KUN de tennene som skal ut, som blir tatt ut??

* Hvor troverdig virker det ovenfor valpekjøpere? Hunden er ikke lengre fulltannet.
* Utstilling? Hvor troverdig er en attest for dommere i dag? Enhver kan jo lage en slik på sitt eget kjøkken?
Det bør sies, at attesten vi fikk med KUN inneholder hundens navn, og hva som er gjort... Hundens navn er da ALPHA... :x Det kan jo være hvem som helst for svarte...
* Utstillinger, hvor mange ekstra må jeg regne med å dra på, for å eventuelt klare å premiere henne?
* Livsforsikring... Får ikke høynet livsforsikringen med mindre hunden har noe å vise til.. premieringer igjen..
* Eventuelt salg til utland, Leasing... Hvem vil kjøpe eller låne en hund som mangler en jeksel?
* Salg valper, er det vanskeligere å selge ett kull etter upremierte foreldre, kontra et der foreldrene innehar titler?

Jeg er fullstendig klar over at hunder som mangler P1 og P2 kan bli godt premiert, men dette er en jeksel som ligger godt ute i dagslyset... Lå er kanskje det rette ordet...

Det er ikke til å legge under en stol at vi er kjempe skuffet, og fortvilet over at det ikke går ant å stole på veterinærene....

Alle synspungt og meninger mottas med takk..
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:45

Nei, fy søren Lena!!
Så utrolig kjipt!! mad3

Jeg ville blitt illsint om noen hadde gjort det med min hund what3

Håper noen kan hjelpe deg på vei..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:47

Marte skrev:
Nei, fy søren Lena!!
Så utrolig kjipt!! mad3

Jeg ville blitt illsint om noen hadde gjort det med min hund what3

Håper noen kan hjelpe deg på vei..

Ja det er vanvittig kjipt..
Og sinna er bare forbokstaven... Men skal jeg komme noen vei med dette, så hjelper det nok IKKE at jeg drar nedover.. Laughing

Du kan jo hjelpe du også da!!
Hjelp meg å sette en pris på alt dette!
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:49

OI... Den der var DRØY!

Der hadde jeg tilta i vinkel + litt til. Huff så utrolig trist og forbanna dritt at en amøbe av en veterinær kan få seg til å gjøre noe sånt da..!!! Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:49

Usch så tråkigt att höra. Men veterinärena har gjort ett misstag och bör väl ersätta er på något vis.

vilken tand är det? jeksel ?
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:50

Kaja skrev:
OI... Den der var DRØY!

Der hadde jeg tilta i vinkel + litt til. Huff så utrolig trist og forbanna dritt at en amøbe av en veterinær kan få seg til å gjøre noe sånt da..!!! Evil or Very Mad

Jepp...
Noen forslag fra deg?
Fra oppdretter som har drevet litt lengre enn meg, så har du kanskje litt mer peiling?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:52

CAMALIS skrev:
Usch så tråkigt att höra. Men veterinärena har gjort ett misstag och bör väl ersätta er på något vis.

vilken tand är det? jeksel ?

Tannen bak P2
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:53

Kan si så mye at jeg påpekte til veterinær i dag hva slags tenner som skulle trekkes og fortalte denne historien.
Men noen pris kan jeg desverre ikke komme med.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:55

Marion skrev:
Kan si så mye at jeg påpekte til veterinær i dag hva slags tenner som skulle trekkes og fortalte denne historien.
Men noen pris kan jeg desverre ikke komme med.

Prøøøøv da!!!!
Jeg trenger HJELP!!!
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:57

Lena skrev:
Kaja skrev:
OI... Den der var DRØY!

Der hadde jeg tilta i vinkel + litt til. Huff så utrolig trist og forbanna dritt at en amøbe av en veterinær kan få seg til å gjøre noe sånt da..!!! Evil or Very Mad

Jepp...
Noen forslag fra deg?
Fra oppdretter som har drevet litt lengre enn meg, så har du kanskje litt mer peiling?

Trøtt og i ammetåka.. MEN jeg gjør et forsøk.

Jeg synes først og fremst at de ikke skal slippe så lett unna med det. Her handler det om at vet. har utført en ting som ikke var avtalt, og det å trekke nyere tenner uten å forhøre seg med eier når det er melketenner som er avtalen, er å gå langt over streken.
Jeg har en gang tidligere hatt en klinsj med en veterinær ikke pga trekking av tenner, men noe annet, og jeg satt meg i første omgang å skrev et saklig og langt brev. Selv om jeg var sint som en furie, og nok kunne greid lage en scene der nede om jeg hadde reist ned. Men saklig hendvendelser kommer man lenger med.
Ettersom det kan skape problemer i utstillingsringen kan man kreve kompenasjon, men hvor mye, det vet jeg sannelig ikke.

HVilken jeksel er 308?? p3 eller p4??

Det som er det positive, er sånn som jeg ser det, at de færreste dommere graver så langt bak i munnen. De sjekker som oftest bare foran, at hunden har korrekt bitt og så sjekker de såpass langt bak at de ev ser p2.
Men å stille for tyskere og ev andre dommere som er "tannfreaker" er vel mulig dødt løp til tross for en attest.
Som valpekjøper ville jeg syntes at det holdt å se en vettug tannattest på at hunden var fulltannet i utgangspunktet.

MEN, alt i alt er det forbanna skit at en hund som faktisk i bunn og grunn er fulltannet skal miste verdi ved at en slik ting skjer. For et championat i Tyskland feks kan jo fort være vanskeligere nå.. sad3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 19:58

Huff, å sette en pris på det synes jeg er værre.. unsure3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:01

Kaja skrev:
Lena skrev:
Kaja skrev:
OI... Den der var DRØY!

Der hadde jeg tilta i vinkel + litt til. Huff så utrolig trist og forbanna dritt at en amøbe av en veterinær kan få seg til å gjøre noe sånt da..!!! Evil or Very Mad

Jepp...
Noen forslag fra deg?
Fra oppdretter som har drevet litt lengre enn meg, så har du kanskje litt mer peiling?

Trøtt og i ammetåka.. MEN jeg gjør et forsøk.

Jeg synes først og fremst at de ikke skal slippe så lett unna med det. Her handler det om at vet. har utført en ting som ikke var avtalt, og det å trekke nyere tenner uten å forhøre seg med eier når det er melketenner som er avtalen, er å gå langt over streken.
Jeg har en gang tidligere hatt en klinsj med en veterinær ikke pga trekking av tenner, men noe annet, og jeg satt meg i første omgang å skrev et saklig og langt brev. Selv om jeg var sint som en furie, og nok kunne greid lage en scene der nede om jeg hadde reist ned. Men saklig hendvendelser kommer man lenger med.
Ettersom det kan skape problemer i utstillingsringen kan man kreve kompenasjon, men hvor mye, det vet jeg sannelig ikke.

HVilken jeksel er 308?? p3 eller p4??

Det som er det positive, er sånn som jeg ser det, at de færreste dommere graver så langt bak i munnen. De sjekker som oftest bare foran, at hunden har korrekt bitt og så sjekker de såpass langt bak at de ev ser p2.
Men å stille for tyskere og ev andre dommere som er "tannfreaker" er vel mulig dødt løp til tross for en attest.
Som valpekjøper ville jeg syntes at det holdt å se en vettug tannattest på at hunden var fulltannet i utgangspunktet.

MEN, alt i alt er det forbanna skit at en hund som faktisk i bunn og grunn er fulltannet skal miste verdi ved at en slik ting skjer. For et championat i Tyskland feks kan jo fort være vanskeligere nå.. sad3

Takk for svar Kaja!
Det er P3 som er trukket, og det vises GODT!
Man trenger absolutt ikke å se så nøye for at det vises...

Noen sier verdien på hunden, altså 13 000
Andre sier 50 000...

Jeg er ikke ute etter pengen på den måten, men ønsker egentlig at dette VIRKELIG skal svi for veterinæren, og sette et eksempel..
Det skal ikke være nødvendig å føle at man ikke kan stole på at veterinæren gjør det man har avtalt...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:03

Du kan forlange prisen av valpen og eventulet tap av premieringer og titler.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:05

Marion skrev:
Du kan forlange prisen av valpen og eventulet tap av premieringer og titler.

Og hva er tapet? :P
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:06

Lena skrev:
Marion skrev:
Du kan forlange prisen av valpen og eventulet tap av premieringer og titler.

Og hva er tapet? :P
Det kan fort komme opp i 50000 kr det biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:07

Marion skrev:
Lena skrev:
Marion skrev:
Du kan forlange prisen av valpen og eventulet tap av premieringer og titler.

Og hva er tapet? :P
Det kan fort komme opp i 50000 kr det biggrin

Helsikke.. lite hjelp i deg altså!!!!! :P
Jeg må ha et tall, og jeg må kunne forsvare det!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:12

La oss ta et eksempel...

Hva ville dere gitt for en voksen hund uten premieringer?
Hva ville dere gitt for en voksen hund med premieringer?
Hva ville dere gitt for en voksen hund, med premieringer, og kanskje et valpekull som viser at det er en god avlshund?

Og til syvende og sist, hvor mye ville tannmangel trukket ned prisen?

Jeg vet at Alpha er bare valpen, men hun har gjort det bra til nå, og utvikler seg fortsatt bra...
Jeg må ta utgangspunkt i hva dette eventuelt kan føre til av tap for meg, OM bikkja blir bra...
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:18

Uff så kjedelig.

Jeg syns prisen for en valp er bra. Altså 13000 i ditt tilfelle.
Hun er jo som du sier bare en valp enda, og dermed vet man ikke hvordan hun ville gjort det i ringen som voksen. Og du kan jo fortsatt stille henne, og få premieringer. Så å kreve 13000 syns jeg hører realistisk ut. Mer enn det tror jeg neppe dere får, da forsvaringen av en høyere sum bare blir synsing-..
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:25

Jeg synes også 13.000,- som en valp koster er en fin sum å komme med happy3 Man vet jo aldri hvordan en valp vil bli som voksen så å sette en høyere pris kan bli vanskelig sad3

Dette er jo en utrolig kjiiip sak da, skjønner at du er fortvilet sad3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:31

Det er vel sånn at du kan kreve erstatning for tap på verdien hunden hadde i øyeblikket skaden skjedde, ikke verdi den kanskje hadde fått i voksen alder grunnet premiering. MEN Alpha har jo vunnet mye valpeshow, så du kan kanskje heve verdien av henne på grunnlag av det hun allerede har innkassert av seiere til nå. Det blir kanskje vanskelig å få gjennomslag på da, men mulig det går.


Så er det vel også sånn at eier skal kontaktes når andre ting gjøres enn det som er avtalt, med mindre det da er krise da og noe akutt... Men jeg regner med Alpha ikke hadde vært i umiddelbar fare dersom de ikke hadde fjernet den dry
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 20:33

helle skrev:
Det er vel sånn at du kan kreve erstatning for tap på verdien hunden hadde i øyeblikket skaden skjedde, ikke verdi den kanskje hadde fått i voksen alder grunnet premiering. MEN Alpha har jo vunnet mye valpeshow, så du kan kanskje heve verdien av henne på grunnlag av det hun allerede har innkassert av seiere til nå. Det blir kanskje vanskelig å få gjennomslag på da, men mulig det går.


Så er det vel også sånn at eier skal kontaktes når andre ting gjøres enn det som er avtalt, med mindre det da er krise da og noe akutt... Men jeg regner med Alpha ikke hadde vært i umiddelbar fare dersom de ikke hadde fjernet den dry

Ja det er dette som er vanskelig..
HVa skal man prise det til? At veterinær har gått ut fra det han faktisk har lov til å gjøre?
For eier SKAL kontaktes uansett, med mindre det står om liv... Og det gjorde det absolutt ikke...
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 21:26

Når dette i utgangspunktet er en lovende valp uten noen feil, så ville jeg sagt at verdien var høyere enn 13k. NKKs advokat vil kanskje kunne rådgi deg bedre, men jeg tenker at jeg ikke ville gått under 20k. Det skal svi litt for veterinæren også. Dessuten er det vel en nemd eller noe han bør klages inn til?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyOns Sep 16 2009, 21:41

Å fytti hæite, det hadde klikket noe så sinnsykt for meg om jeg hadde opplevd dette!!! what3 Er det muuulig liksom?! :roll: Jeg har dessverre ikke så mye fornuftig å komme med akkurat nå, men finnes det ikke en sånn gratis advokathjelp telefon man kan ringe til for råd om forskjellige ting...? Får håpe du får tak i advokaten til NKK snart da...jeg hadde hvert fall ikke klart å gi meg uten å lage et lite helvete for de veterinærene tror jeg, for det er VIRKELIG IKKE GREIT å gjøre noe som helst av ting med hunden utenom det som er avtalt, uten å ringe eieren å høre først...som Helle sier, så er ikke akkurat en tann noen livskrise de ikke kunne vente 5 minutter med for å ringe og høre med deg først! Nei, fy farao asså, nå kjenner jeg at jeg blir varm i toppen bare av å lese dette her! Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyTor Sep 17 2009, 05:08

Dette var utrolig kjedelig for deg Lena. Men først så bør dere få dyrlegen til å skrive ut en skikkelig attest med valpens navn, registreringsnummer og chip nummer på. Så bør dere få dyrlegen til å skrive en rapport på hendelsesforløpet og hvorfor den valgte å gjøre det som ble gjort uten å kontakte eierene. Denne rapporten bruker dere som grunnlag når dere kontakter advokaten og vetrinærforeningen.

Verdien av skaden er nok vanskelig å finne, mange dommere vil godta en attest og gi hunden den premieringen den fortjener. Du vil nok ikke få problemer med å selge valper etter henne til den prisen du setter, så du taper nok ikke penger på den biten. Det er jo blitt annonsert avlstisper på finn.no til en høy sum noen ganger, det vil jo gi deg en rettesnor om hvilken verdi din tispe har. Men hva mener dyrlegen at de skal ut med, for å bote på skaden som er skjedd?

Krysser fingrene for at alt ordner seg til det beste for dere.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... EmptyTor Sep 17 2009, 06:13

Er det mulig??? Jeeezes! Hele grunnlaget av vet/pas/eier forløpet er jo at man kan stole på vet, og herunder går også at Vet ALDRI gjør noe annet enn det som er avtalt. Jeg kan på ingen måte se for meg at det var livsnødvendig å fjerne den tanna på flekken! Det er UHØRT at vet ikke kontaktet eier først.
Og jeg er absolutt enig i at vet burde få seg en smekk på fingrene og et stort spark i ræva på grunn av dette Evil or Very Mad

Enig med Fly; få en skikkelig vet attest på hvorfor hunden er tannmangel. Kanskje en og annen tysk dommer vil være vanskelig, men de aller aller fleste dommere vil godta en slik attest og overse tannmangelen ved bedømning. Er nok heller ikke så dumt å be vet skrive en rapport på hvorfor de valgte å trekke tannen uten å kontakte dere...des mer som er skrevet på papir, des sterkere står du senere.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor de valgte å trekke den om melketannen stod fast over....hadde den nye tannen akkurat brutt gjennom på siden av melketannen? Ville det ikke være mer naturlig å fjerne melketannen da?? Mulig jeg har missforstått litt....

Jeg synes det er veldig vanskelig å sette en pris på en tann som er trukket. Hunden er jo ikke ubrukelig som avlsdyr, og du vil ha en gyldig attest på at tannen var tilstede. Så ovenfor hannhundeiere, valpekjøpere og de fleste dommerne burde du jo være "dekket". Men det betyr jo overhode ikke at dette er greit likevel...
Som Helle skriver, så tror jeg også man tar utgangspunkt i verdien av valpen i øyeblikket skaden skjer....men jeg kan langt fra nok om den juridiske biten til å si det ene eller det andre.
I mitt hode tror jeg det vil være vanskelig å kreve tilbake mer enn valpens verdi....dvs 13 000 i ditt tilfelle + eventuelle kostnader av trekking?

Håper du får tak i NKK sin advokat snart! Forferdelig leit dette og håper det ordner seg med en eller annen erstattning.
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Sponsored content





Eventuelt søksmål... Empty
PosteTema: Re: Eventuelt søksmål...   Eventuelt søksmål... Empty

Til Toppen Go down
 
Eventuelt søksmål...
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: