Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kameralinse. Noen som vet?

Go down 
5 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 15:43

Sigma 70-300mm for Nikon Noen som har denne, og kan fortelle om den er bra?

Kameralinse. Noen som vet? Sigma5a9955_mx
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 15:55

Jeg har Smile

Synes den er helt grei! Den er ikke så ille dyr heller..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:00

-linda- skrev:
Jeg har Smile

Synes den er helt grei! Den er ikke så ille dyr heller..

Blir den for grådig til å bruke å ta bilder av valper? Er 18-55 bedre? Eller kan man få samme resultat?
Klart prisen er en fordel på den linsa... happy3
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:10

Norwinstars skrev:
-linda- skrev:
Jeg har Smile

Synes den er helt grei! Den er ikke så ille dyr heller..

Blir den for grådig til å bruke å ta bilder av valper? Er 18-55 bedre? Eller kan man få samme resultat?
Klart prisen er en fordel på den linsa... happy3

Jeg synes jeg får ganske greie bilder med den linsa.. Er den jeg har brukt til å ta bilder av dine hunder i hvertfall.. Men man må jo stå litt lengre unna hunden med det objektivet da..
18-55 er vel det man får med kameraet? Kit-objektivet liksom.. Da ville jeg heller satset på det du har bilde av over her. Det er supert til å bruke på utstillinger i hvertfall! Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:12

Jeg har den til Canon. Et helt ok objektiv, absolultt ikke det beste :P . Jeg ville ikke anbefalt den til å ta bilder av valpene. Syns den er dårlig til innebruk hvertfall. Den krever endel lys og har problemer med autofokusen inne pga dette.
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:18

pluss at man må ganske langt fra motivet for å få det med i bildet. 18-55 vil jeg tro er et bedre alterinativ ja (spørs jo selvsagt hvor mye man legger i det, kit objektivet er jo ikke spesielt bra), i alle fall litt mer allsidig når man tenker på å ta bilder av valper.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:23

Susanne skrev:
Jeg har den til Canon. Et helt ok objektiv, absolultt ikke det beste :P . Jeg ville ikke anbefalt den til å ta bilder av valpene. Syns den er dårlig til innebruk hvertfall. Den krever endel lys og har problemer med autofokusen inne pga dette.

Ahh!
Kan den brukes til Canon også?
Når det kommer til disse greiene, så er jeg jammen helt 👽 altså..
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:33

Det er forskjellige varianter. Kjøper du en som passer nikon, så passer ikke den til canon, og så omvent. Men selve objektivet er likt, eller så likt det kan bli i alle fall..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:34

helle skrev:
Det er forskjellige varianter. Kjøper du en som passer nikon, så passer ikke den til canon, og så omvent. Men selve objektivet er likt, eller så likt det kan bli i alle fall..

Hjelpes..
Help me out...
Lena går i butikken og sier hun skal ha hva??
Jeg ønsker meg en god linse til utstilling og utebruk, til en rimelig penge! happy6
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:38

Så et 18-200mm objektiv er bedre da? Og med "bedre" mener jeg allsidig.
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 16:44

Norwinstars skrev:
Så et 18-200mm objektiv er bedre da? Og med "bedre" mener jeg allsidig.

Jepp!
Med den linsa du har bilde av så må du et godt stykke unna for å ta bilder, og av valper egner vel ikke det seg så mye.
18-200mm objektiv er veldig allsidig.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 17:19

Lena skrev:
helle skrev:
Det er forskjellige varianter. Kjøper du en som passer nikon, så passer ikke den til canon, og så omvent. Men selve objektivet er likt, eller så likt det kan bli i alle fall..

Hjelpes..
Help me out...
Lena går i butikken og sier hun skal ha hva??
Jeg ønsker meg en god linse til utstilling og utebruk, til en rimelig penge! happy6


Skrev jeg noe feil?

Mente bare å si at et canon objektiv ikke kan brukes på et nikon kamera, og omvendt.

Om jeg skulle hatt en til utebruk ville jeg valgt 50-150 eller 70-300, noe i den duren. Lyssterkt objektiv er nødvendig innendørs, men lyssterkt er igjen veldig dyrt. Til utstilling utendørs derimot, og utendørs generellt, så tar de fleste objektiver ok bilder, selv om de ikke er spesielt lyssterke.



Ja, 18-200 er veldig allsidig. Men man bør være obs på at bildekvaliteten man får ut av en slik samlelinse, som går fra vidvinkel til zoom, ofte er dårligere noe enn dersom man kjøper ett mer samlet objektiv, sett at man bruker like mye penger. Dette sier seg jo egentlig selv igrunn, man får jo "flere objektiver i en".

Så er det også det man må tenke på at å bruke linsen ned i 18mm ikke lønner seg på hunder (min erfaring og mening). Det fordreier proporsjonene til hundene. Søk på "fisheye" så ser dere hva jeg mener happy3 Normalbrennvidde er vel fra 30-55 eller noe. Selvsakt med unntak av bilder man tar for morroskyld og er ute etter den effekten.


Anbefaler å lese denne artikkelen, tok for seg tingene enkelt og greit happy3

http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 17:29

Takk for svar, Lena og Helle. Da ble jeg litt klokere ihvertfall. biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 17:37

Norwinstars skrev:
Takk for svar, Lena og Helle. Da ble jeg litt klokere ihvertfall. biggrin

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Lena???
Der bomma du litt jah!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 17:40

helle skrev:
Lena skrev:
helle skrev:
Det er forskjellige varianter. Kjøper du en som passer nikon, så passer ikke den til canon, og så omvent. Men selve objektivet er likt, eller så likt det kan bli i alle fall..

Hjelpes..
Help me out...
Lena går i butikken og sier hun skal ha hva??
Jeg ønsker meg en god linse til utstilling og utebruk, til en rimelig penge! happy6


Skrev jeg noe feil?

Mente bare å si at et canon objektiv ikke kan brukes på et nikon kamera, og omvendt.

Om jeg skulle hatt en til utebruk ville jeg valgt 50-150 eller 70-300, noe i den duren. Lyssterkt objektiv er nødvendig innendørs, men lyssterkt er igjen veldig dyrt. Til utstilling utendørs derimot, og utendørs generellt, så tar de fleste objektiver ok bilder, selv om de ikke er spesielt lyssterke.



Ja, 18-200 er veldig allsidig. Men man bør være obs på at bildekvaliteten man får ut av en slik samlelinse, som går fra vidvinkel til zoom, ofte er dårligere noe enn dersom man kjøper ett mer samlet objektiv, sett at man bruker like mye penger. Dette sier seg jo egentlig selv igrunn, man får jo "flere objektiver i en".

Så er det også det man må tenke på at å bruke linsen ned i 18mm ikke lønner seg på hunder (min erfaring og mening). Det fordreier proporsjonene til hundene. Søk på "fisheye" så ser dere hva jeg mener happy3 Normalbrennvidde er vel fra 30-55 eller noe. Selvsakt med unntak av bilder man tar for morroskyld og er ute etter den effekten.


Anbefaler å lese denne artikkelen, tok for seg tingene enkelt og greit happy3

http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172

Nei nei nei!!
Skrev ikke noe feil!
Gjorde du det, så ville jeg ikke ha oppdaget det uansett, for jeg aner ikke hva du snakker om!! Laughing :roll:

Så helt enkelt forklart nå... Ta det i babysteps...
Om jeg skal ha en utelinse, som tar gode bilder av bikkjer, på en liten avstand..
Så skal jeg ha????
70-300??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 17:47

Lena skrev:
Norwinstars skrev:
Takk for svar, Lena og Helle. Da ble jeg litt klokere ihvertfall. biggrin

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Lena???
Der bomma du litt jah!!!

ANITA og Helle, mente jeg. happy5

(For Lena har jo ikke peil. smellkyss3 )
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 17:52

Lena: Oki, bra.. Hehe, er sjuk og meget trøtt, så hodet henger ikke helt med..


Ja, jeg ville valgt enten 50-150, 70-200 eller 70-300... Personlig falt jeg på 50-150 mm lyssterkt objektiv (f.2,Cool, men det blir egentlig smak og behag hva man velger. Jeg har som sakt 50-150 nå, og syns det er sjelden jeg har behov for mer zoom. Tror at jeg nesten aldri ville brukt 300mm, men mulig jeg tar feil her.

Det man også skal tenke på som er fordel med 50-150 & 70-200 kontra 70-300, er at man vil få "mer" objektiv for pengene dersom man kjøper ett av dem. Et objektiv i 70-300 mm vil være betydelig dyrere dersom man er ute etter samme kvalitet.




Det viktigste er vel egentlig at objektivet har en relativt kjapp autofokus.

Når man er vant til å ta bilder med kit-objektivet, vil man antageligvis bli veldig fornøyd uansett hvilket objektiv man kjøper. happy3


Bare legger ved denne linken en gang til, veldig god info her: http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:02

Lena skrev:
helle skrev:
Lena skrev:
helle skrev:
Det er forskjellige varianter. Kjøper du en som passer nikon, så passer ikke den til canon, og så omvent. Men selve objektivet er likt, eller så likt det kan bli i alle fall..

Hjelpes..
Help me out...
Lena går i butikken og sier hun skal ha hva??
Jeg ønsker meg en god linse til utstilling og utebruk, til en rimelig penge! happy6


Skrev jeg noe feil?

Mente bare å si at et canon objektiv ikke kan brukes på et nikon kamera, og omvendt.

Om jeg skulle hatt en til utebruk ville jeg valgt 50-150 eller 70-300, noe i den duren. Lyssterkt objektiv er nødvendig innendørs, men lyssterkt er igjen veldig dyrt. Til utstilling utendørs derimot, og utendørs generellt, så tar de fleste objektiver ok bilder, selv om de ikke er spesielt lyssterke.



Ja, 18-200 er veldig allsidig. Men man bør være obs på at bildekvaliteten man får ut av en slik samlelinse, som går fra vidvinkel til zoom, ofte er dårligere noe enn dersom man kjøper ett mer samlet objektiv, sett at man bruker like mye penger. Dette sier seg jo egentlig selv igrunn, man får jo "flere objektiver i en".

Så er det også det man må tenke på at å bruke linsen ned i 18mm ikke lønner seg på hunder (min erfaring og mening). Det fordreier proporsjonene til hundene. Søk på "fisheye" så ser dere hva jeg mener happy3 Normalbrennvidde er vel fra 30-55 eller noe. Selvsakt med unntak av bilder man tar for morroskyld og er ute etter den effekten.


Anbefaler å lese denne artikkelen, tok for seg tingene enkelt og greit happy3

http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172

Nei nei nei!!
Skrev ikke noe feil!
Gjorde du det, så ville jeg ikke ha oppdaget det uansett, for jeg aner ikke hva du snakker om!! Laughing :roll:

Så helt enkelt forklart nå... Ta det i babysteps...
Om jeg skal ha en utelinse, som tar gode bilder av bikkjer, på en liten avstand..
Så skal jeg ha????
70-300??

Rune har prøvd en del linser og 70-300 da må man stå langt unna ja, så et bedre alternativ er 18-200 for å ta valpe bilder og på utstilling biggrin
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:18

helle skrev:
Lena: Oki, bra.. Hehe, er sjuk og meget trøtt, så hodet henger ikke helt med..


Ja, jeg ville valgt enten 50-150, 70-200 eller 70-300... Personlig falt jeg på 50-150 mm lyssterkt objektiv (f.2,Cool, men det blir egentlig smak og behag hva man velger. Jeg har som sakt 50-150 nå, og syns det er sjelden jeg har behov for mer zoom. Tror at jeg nesten aldri ville brukt 300mm, men mulig jeg tar feil her.

Det man også skal tenke på som er fordel med 50-150 & 70-200 kontra 70-300, er at man vil få "mer" objektiv for pengene dersom man kjøper ett av dem. Et objektiv i 70-300 mm vil være betydelig dyrere dersom man er ute etter samme kvalitet.




Det viktigste er vel egentlig at objektivet har en relativt kjapp autofokus.

Når man er vant til å ta bilder med kit-objektivet, vil man antageligvis bli veldig fornøyd uansett hvilket objektiv man kjøper. happy3

Både 50-150mm og 70-200mm er vel i en helt annen prisklasse enn 70-300mm. Jeg betalte ca 1700kr for mitt 70-300mm og ditt 50-150mm kostet vel rundt 5500kr? Så kommer vel litt an på hvor mye man vil spandere og hvor høye krav man har :P

Lena: Jeg syns 70-300mm er greit til å ta utebilder av hunder på avstand happy3 Det er ikke det beste objektivet men det kan man ikke forvente til den summen heller. I sol tar det veldig bra bilder også blir kvaliteten dårligere jo mørkere det er ute. Men det funker helt greit i vanlig dagslys også.

Disse bildene er tatt med Sigma 70-300mm:
Dp treff 1
Dp treff 2
Fant noen flere også:
treff sotra 1
treff sotra 2
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:27

Men Marian!! Bare kjøp noe!! Vi venter jo på 3 ukers bilder!!! NÅ!!! happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:32

Nok et dumt spørsmål fra en fossil som meg:

Hva er en 35mm linse?
Hva brukes den til? Er den til portrettfotografering, eller er jeg helt på jordet? (noe jeg sikkert er... Embarassed )
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:34

Lex skrev:
Men Marian!! Bare kjøp noe!! Vi venter jo på 3 ukers bilder!!! NÅ!!! happy6

Joda, men jeg må jo vite hva jeg skal kjøpe da. Jeg ender jo som regel opp med å stole på betjeningen....og så ender jeg opp med no dritt som dem ikke fikk lurt andre til å kjøpe. fighting3
Til Toppen Go down
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:50

Norwinstars skrev:
Lex skrev:
Men Marian!! Bare kjøp noe!! Vi venter jo på 3 ukers bilder!!! NÅ!!! happy6

Joda, men jeg må jo vite hva jeg skal kjøpe da. Jeg ender jo som regel opp med å stole på betjeningen....og så ender jeg opp med no dritt som dem ikke fikk lurt andre til å kjøpe. fighting3

Da bør de bare passe seg!

Kameralinse. Noen som vet? Free-fighting-smileys-382
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:59

Norwinstars skrev:
Lena skrev:
Norwinstars skrev:
Takk for svar, Lena og Helle. Da ble jeg litt klokere ihvertfall. biggrin

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Lena???
Der bomma du litt jah!!!

ANITA og Helle, mente jeg. happy5

(For Lena har jo ikke peil. smellkyss3 )

Norwinstars skrev:
Nok et dumt spørsmål fra en fossil som meg:

Hva er en 35mm linse?
Hva brukes den til? Er den til portrettfotografering, eller er jeg helt på jordet? (noe jeg sikkert er... Embarassed )


happy5 :P :P
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? EmptyTir Sep 15 2009, 18:59

Tusen takk for svar Helle og Susanne!
Da vet jeg litt bedre hva jeg bør kjøpe!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kameralinse. Noen som vet? Empty
PosteTema: Re: Kameralinse. Noen som vet?   Kameralinse. Noen som vet? Empty

Til Toppen Go down
 
Kameralinse. Noen som vet?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Har noen prøvd noen av disse?
» Noen som vet?
» Noen som...
» Kan noen hjelpe?
» Er den noen her inne???????

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: