Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 oppdatering av Chesters helse og adferd

Go down 
3 posters
AvInnlegg
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyOns Jun 10 2009, 20:56

Vi har opplevd mye den tiden forumet var nede.

Chester har mest sannsynlig fått allergi. Det begynte med klumper i huden og rastløshet. Han fikk kortison og antibiotika. Så begynte han å flasse og klø, han så rett og slett ikke ut. Vi gikk tilbake til vetrinær, fikk beskjed om at han mest sannsynlig har allergi men de vil ikke ta blodprøver enda fordi han er så ung. Vi måtte kjøpe spesialfor og en shampoo som skal hjelpe mot kløen. Han har gått på foret i en uke, men det dukker opp flere klumper og han klør enda mer. Så var hot vet igjen idag, fikk beskjed om å være streng med hva han spiser itillegg til at han skal ta kortison, antibiotika og antihistamin tabletter.... Håper dette hjelper og at han blir frisk snart. Når han blir to ås så skal jeg få tatt en allergi test, men håper han er frisk før den tid.. Som om ikke det er nok så har han fått flytende avføring av forbyttet..

Så har han selvfølgelig blitt mer bjeffende. Han klikker hvergang vi går forbi mennesker så lenge han er i bånd. Men når han går løs så bryr han seg ikke om de engang. Når vi var hos vet idag så ble han skikkelig skremt, ingen skjønte hvorfor. var en dame som strakk ut hånden for å hilse på Chester og han hoppet flere meter til siden. Han ble av en eller annen grunn livredd. Hun prøvde ikke å hilse på noen annen måte enn andre mennesker gjør. Skjønner ingenting jeg.. For noen dager siden så tok han hånden på en som ville hilse i munnen sin, han bet ikke men han pleier ikke å reagere sånn som dette liksom..

Noen gode forslag om hva jeg bør gjøre med adferden hans? Noen andre som har hunder med allergi??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 11:01

Når det gjelder adferden hans så ville jeg oppsøkt en hundeinstruktør som er flink til sånt.
Anne-Lill Kvam på Troll hundeskole i Svene kjenner jeg godt og Nina Haaland som har Hund i fokus på Darbu.
Disse to kan jeg anbefalle, men klart det krever mye trening hver eneste dag over tid.
Jeg syntes det er vanskelig å gi råd om hva du skal gjøre så lenge jeg ikke har sett hunden og situasjonene hunden din reagerer på.
Jeg er ikke så flink til å skrive det ned, lettere å vise i praksis, he he Very Happy
Til Toppen Go down
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 11:26

ja bør vel kanskje oppsøke en spesialist. Må bare få litt orden på økonomien så jeg får råd til det.. hehehe.. Denne allergien hans koster litt penger kan man si ja...

Er litt vanskelig å forklare hva han reagerer på og, for såvidt jeg kan se så er det ingenting å reagere på. Hvis vi skal til å passere mennesker så begynner å løpe kjempe ivrig imot de og når de prøver å hilse på han så begynner han å bjeffe.. Noen ganger prøver han og å bite i klærne til de som vil hilse på han. Vet liksom ikke om han er agresiv eller bare nysgjerrig eller kanskje han er usikker. Men så lenge menneskene har hunder så går alt helt fint. Virker nesten som om så lenge andre hunder aksepterer menneskene så kan han og det liksom. Men når han er løs så bryr han seg ikke om menneskene. Han reagerer også på ting som beveger seg fort, som sykler,sparkesykler, joggere og den slags. Fikk tips fra oppdreter å prøve å få Chester til å sitte og bli når det nærmer seg mennesker og at de sitter seg ned å hilser på han når han er rolig. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men må nesten gjøre noe før han går så langt at han biter... Og nå er det kommet barn inn i familien vår og så må nesten finne en eller annen måte å roe han litt ned på..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 12:09

Da skal jeg prøve å forklare .

Passering :

Når du går tur med hunden din og du ser et menneske på laaaaaaaaaaang avstand så ros hunden når den da er rolig med stemmen og godbit.
Etterhvert som du nærmer deg så ros hele tiden så lenge hunden ikke bjeffer eller har den adferden du kjenner til.
Husk gå på andre siden av veien slik at du har avstand når du passerer.
Når du har passert ros hunden om den er rolig, ikke mens du passerer for da regner jeg med at han reagerer.
Etterhvert så vil han da roe seg og da roser du mens du passerer så lenge han har forventet oppførsel.
Du kan lære han sladre metoden.
Altså du ser et menneske eller en hund på laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang avstand da du vet at han ikke reagerer, kall på hunden din og så fort den ser opp på deg så ros med godbit og stemmen.
Da mener jeg at du skal rose veeeeeeeeeldig.
dette skjønner han fort.
Når han da ser en hund eller et menneske så ser han på hunden også titter han på deg, vær rask godbit og ros fort, akkurat i det sekundet han ser på deg, for han vil bare ta en rask titt på deg også snu seg mot hunden og menneske igjen og ros hele tiden da når han titter opp på deg og er stille og rolig i bånd.

Aldri la han hilse på andre visst han ikke er rolig, det er å rose en hund for den oppførselen han har.
En tar bort goder og gir goder når de har forventet oppførselen.
Den goden du tar bort er å ikke få lov å hilse, er han rolig så kan han hilse.

Det er ikke så lett å forklare, bedre å vise dette i praksis, men jeg håper du forsto det eg skrev.
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 12:24

Hem, det kan jo være han er sånn på grunn av at han har ubehag av allergien.. For den Chester jeg har hilst på er jo snill og grei som et lam.. sunny

Men ville annbefalt deg å byttet ut flexilinen med et godt kobbel. For da har du mer kontroll, og det er lettere å få kontroll når det oppstår sitvasjoner. Så er det du som bestemmer og ikke hunden.

Maron: Veldig bra råd :cheers:
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Gjest
Gjest




oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 12:31

Camilla skrev:
Hem, det kan jo være han er sånn på grunn av at han har ubehag av allergien.. For den Chester jeg har hilst på er jo snill og grei som et lam.. sunny

Men ville annbefalt deg å byttet ut flexilinen med et godt kobbel. For da har du mer kontroll, og det er lettere å få kontroll når det oppstår sitvasjoner. Så er det du som bestemmer og ikke hunden.

Maron: Veldig bra råd :cheers:
Takk Camilla Very Happy det er ikke så lett å skrive det, lettere å vise i praksis, men jeg prøvde i alle fall, Very Happy
Til Toppen Go down
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 16:07

Takk for gode råd Marion og Camilla.

Skal prøve ut denne passeringsteknikken på neste tur. Får håpe det hjelper og at han til slutt klarer å hilse normalt på mennesker. Vi bor jo rett ved en skole så er litt upraktisk at alle ungene er redde for han liksom..
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyTor Jun 11 2009, 17:40

chester skrev:
Takk for gode råd Marion og Camilla.

Skal prøve ut denne passeringsteknikken på neste tur. Får håpe det hjelper og at han til slutt klarer å hilse normalt på mennesker. Vi bor jo rett ved en skole så er litt upraktisk at alle ungene er redde for han liksom..

Men det kan jo du bruke til din fordel, jeg gir ut godbiter til mennesker jeg møter på tur. Så nå forbinner Dennis: fremede mennesker kommer= om jeg er rolig får jeg godbit. Ikke la de hilse på han om han er urolig. Heller aldri press han til å hilse på om han er ukonfortabel, la det gå på Chester sine primisser. Så skal du se at det ordner seg.. Mest sansynlig er han bare inne i en liten pupertetsperiode, og det går over snart.. Har vært igjennom noen sånne med Dennis lol!
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd EmptyLør Jun 13 2009, 14:06

Nå er det sånn at ikke ALLE hunder er like glad i mennesker. Samma som med mennesker det, ikke alle er like glade i alle wink3

Det jeg ville gjort var å (sånn som mange skriver) få han til å forbinde mennesker med noe godt. Han skal ikke nødvendigvis trenge hilse på dem, men vite at når folk nærmer seg så er det godbittid. Leslie McDevitt kaller det for open/closed(et eller annet) Den måten hun gjør det er at hver gang et menneske nærmer seg er det overflod med godbiter (for de som klikker er det klikk - godbit hele tia mens et menneske nærmer seg) Dette gjør at hunden gleder seg til at det kommer mennesker fordi da kommer godbitene. Og når mennesker går igjen er det slutt på foringstiden. Mennesker = godbiter = glade for å se dem Smile

Dette er vel på en måte sladremetoden som Marion skriver, siden hunden da etterhvert vil kikke forventningsfullt på deg når det kommer et menneske.

Edit: Jeg ville forresten har skjermet han for fremmende mennesker ei stund til han forbinder mennesker med noe positivt igjen. Ikke la dem hilse.


Sist endret av Blomst den Lør Jun 13 2009, 14:08, endret 1 gang (Reason for editing : Skrev litt mer.)
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Sponsored content





oppdatering av Chesters helse og adferd Empty
PosteTema: Re: oppdatering av Chesters helse og adferd   oppdatering av Chesters helse og adferd Empty

Til Toppen Go down
 
oppdatering av Chesters helse og adferd
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Adferd og Problemadferd - Bergen 23.-25.4.10
» Aggresjon: Er dette normal adferd hos Pincsher?
» NPK: Avl, hund & helse 2010
» Avl, hund og helse seminar
» AVL, HUND OG HELSE 2011 - vel overstått!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: