Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 To hunder sammen alene?

Go down 
+6
KristinC
ElinK
Maria
Kennel Mirenzo
Nina (Kennel Dijontoma)
Cesilie
10 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 10:14

Vi har en nabo som har en liten pomeranian-gutt på rundt året som heter Jimi. Ofte når mammaen hans er på jobb så har vi tatt han med ut og luftet han, og hatt han med opp til oss så han og Mia har lekt sammen. De leker forsåvid fint sammen, med unntak av at han syns Mia blir litt voldsom i blandt, og da knurrer litt. Ellers går det veldig bra! Smile

Jeg har tenkt litt på hvordan det kunne være å ha de alene sammen, istedenfor at de sitter alene på hver sin side av veggen... Men Jimi er vant med å være løs i en liten leilighet, mens Mia er vant med å være i buret sitt på rommet mitt. Kan han være løs på rommet mens hun er i buret? Eller blir det "urettferdig"? Og hvordan ville det være å sette de begge i buret sammen(det er stort nok til det), når han ikke er vant med å være i bur og kan syns Mia blir litt voldsom noen ganger?

Det hadde vært så kjekt om de kunne holde hverandre med selskap når de begge er alene på dagen.. Smile
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 10:36

Jeg har jo mine sammen når de er alene hjemme, men når det skal være andre hunder her, ser jeg an om de klarer å være rolige i hverandre samvær eller ikke, og om det er sånn at det fort kan bli litt voldsomt med leking og at de girer hverandre ogg, eller én som er litt masete mot den andre, da lar jeg mine være på stuen og gjesten på gangen (eller omvent), med en glassdør mellom dem... Da har de selskap i hverandre og ser hverandre, men jeg vet at ikke noen får plaget en annen eller at det generelt blir for mye av det gode... Så om du ser at den lille syns Mia er litt voldsom ville jeg ikke latt dem være alene sammen før de evnt er roligere i hverandres samvær...

Angende bur, så har jeg ikke no erfaring med det siden vi ikke har no bur inne, men personlig ville jeg nok ikke latt én løpe løs mens den andre satt i bur...I værste fall kan jo den i buret komem til å bli veldig urolig og føle seg mer fanget når det løper en rundt utenfor...men det kan hende det bare er meg, hehe... wink3

Enig i at det hadde vært veldig hyggelig for dem om de kunne ha selskap i hverandre da... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 10:44

Jeg har mine i bur, og Bailey og Mira ligger i samme bur som oftes, mens Noah ligger alene.
Egentlig ingen spes. grunn til at jeg har Bailey og Mira sammen, er vel mest fordi de er vant med det, og Noah ble vendt til bur alene.

Har du prøvd å ha de to i bur sammen? Roer de seg da?

Hvis de ikke roer seg sammen i bur ville jeg ikke hatt de sammen i bur.
Kan bli litt urettferdig om den ene er i bur og den andre ikke tror jeg.

Men når det er sagt så hadde jeg Mira løs når hun hadde valper, mens Noah var i bur (Bailey sover i senga). Og det gikk helt fint.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 11:14

I forhold til Jimmi, som er vant å være løs når han er alene, så er det jo ikke sikkert at eieren hans vil ha han i bur selv om det gjør at han får være i samme rom som en annen hund. Tenker på meg selv og Melba, og selv om hun fint tåler å være i bur noen timer, så unngår jeg det, og ville ikke hatt henne sammen med en annen hund dersom det gjorde at hun måtte være i bur den tiden hun var sammen med den andre hunden. Men det er meg da.. wink3

Hva med å ha dem løse hvor de begge har mulighet til å gå inn i hvert sitt bur, eller ha hver sin liggeplass når de vil ha fred og ro. Gjerne på ett avgrenset område. Så får Jimmi være løs, Mia har buret sitt der, og de holder hverandre med selskap. Jeg har hatt en Dobermanntispe hos oss endel, og i sommer var hun hos meg i ukedagene for første gang, og da var de løse hele arbeidsdagen min (jobbet litt kortere dager den uka, men dog), og begge kom gjespende mot meg når jeg kom hjem. Ingenting bar preg av herjing eller noe, selv om de nok sikkert har hatt seg ett par lekerunder innimellom, så har de nok ligget og sovet mesteparten av tiden.

Kom på at du kanskje har nevnt noe om at Mia styrer mye når hun er løs alene hjemme. Eller husker jeg feil? Om ikke, så kan det jo hende at det endrer seg når hun er sammen med en annen hund...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 11:18

Hva med å prøve litt? I en halvtime eller så? Rett og slett vende de til å være alene sammen litt etter litt. Er jo det man gjør med valper/nye hunder. Hadde jo vært kjempekoselig for de å ha selskap i hverandre happy3
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 11:28

Takk for svar Smile

Nå har jeg prøvd å sette dem i bur sammen, og de(Les: Mia) var atskillig roligere der enn når de er løse. Men jeg ville ikke gått fra dem alene nå. Og som dere sier, så er det jo ikke noe særlig å la en være i bur og en løs. Jeg har tenkt på å prøve å venne Mia til være løs på rommet mitt, men ift. Jimi så tror jeg det vil være et større prosjekt å venne henne til å være rolig OG løs sammen med en annen hund, enn å venne han til å være i buret sammen med henne. Vi får bare gå sakte frem og ha de litt og litt i bur sammen og se om det går å venne dem til det Smile

Må bare samtidig få skryte litt av Mia, som lar noen gå rett inn i hennes territorie, leke med hennes bamser og leker og snuse i hennes matskål uten så mye som et lite knurr Very Happy Godbiter holder jeg foreløpig ute av syne.. Cool


Maria: Det er helt riktig at Mia styrer og stresser veldig når hun er løs alene. Bare jeg lukker døra til soverommet når hun er der inne så begynner hun å bjeffe med en gang. Er hun i buret så legger hun seg rolig ned. Jeg vil gjerne prøve å venne henne til å være løs, men det tror jeg at jeg må gjøre for henne alene i første omgang, og ikke i forbindelse med at Jimi skal være der. Hun som eier Jimi sier at det er helt greit at han er i bur med henne, så lenge de roer seg og det ikke blir stress for han. Buret er som sagt ganske stort, så Mia kan fint stå på to og har en lengde i bredden og to i lengden. Når det betyr stress for hunden å være løs, og den har god plass i buret, så syns jeg det er fint at den har et sted den kan slappe av og ha det trygt. De sover jo stort sett de timene allikevel Smile
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 11:56

Så koselig at Mia har fått seg en liten venn som bor rett i nærheten, da! Supert om det blir mulig for dem å fungere sammen når de er alene hjemme! biggrin

Ser at mine setter veldig stor pris på at de har hverandre der, selv om de dessverre foreløpig må ligge i hvert sitt bur når de er alene. Tror de synes det er helt greit, for begge slapper godt av sånn. De ser jo hverandre helt fint, så de er føler seg ikke alene.

Tinkie stresset seg fryktelig opp da vi prøvde å ha henne løs, men i bur tar hun det med ro. Det kan selvsagt ha endret seg nå som hun har selskap, så vi håper hun vil like det etter hvert. Phoebe stresser seg ikke opp av å gå fritt rundt alene, men fy som JEG stresser meg opp! Den frøkna der ser ingen begrensninger for hva hun klarer, og når hun i tillegg sannsynligvis tror hun er en katt så kan det bli litt skummelt. catq Jeg tror at om hun går helt fritt rundt vil hun ha det supert, men jeg finner henne sannsynligvis sittende i taklampa eller hengende i toppen av en gardinstang når jeg kommer hjem igjen. happy4 Er redd hun skal sette seg fast i noe eller skade seg på en eller annen måte, men jeg satser på at hun vil skjønne at hun er en hund med tid og stunder. cool

Håper veldig at jeg kan ha hundene løse sammen etter hvert i allefall. Det ser så hyggelig ut. dog dog
Hold oss oppdatert med hvordan du løser det, da! happy6
Til Toppen Go down
Blomst

Blomst


Antall Innlegg : 242
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 12:08

Når jeg passer andre hunder og de er alene lar jeg besøket stå i bur og mine får være løse. Mine vet jeg bare sover mens jeg er ute da og regner jeg med at besøket også roer seg raskt. Så fremt besøktet er vant til å stå i bur da. Mine er jo løse på dagtid så dem vil jeg ikke putte i bur og jeg vil heller ikke la alle være løse sammen da jeg ikke vet hvordan de kan komme til å oppføre seg sammen når jeg ikke er der. Jeg tror ikke hundene tenker på at ting er "urettferdig".

Når det er sagt så hender det at jeg går fra alle løse sammen, iaf så lenge besøket er en rolig hund som er vant til å være med mine. Foreksempel pappa sin gamle hund er alltid løs alene sammen med mine.

Hadde jeg passet en hund som ikke var rolig og heller ikke var vant til å stå i bur hadde jeg nok delt av med kompostgrind slik at de ikkke fikk anledning til å gire opp hverandre happy3

Lykke til, håper dere kommer fram til en løsning som paser alle parter happy3
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 12:47

Blomst skrev:
Når jeg passer andre hunder og de er alene lar jeg besøket stå i bur og mine får være løse. Mine vet jeg bare sover mens jeg er ute da og regner jeg med at besøket også roer seg raskt. Så fremt besøktet er vant til å stå i bur da. Mine er jo løse på dagtid så dem vil jeg ikke putte i bur og jeg vil heller ikke la alle være løse sammen da jeg ikke vet hvordan de kan komme til å oppføre seg sammen når jeg ikke er der. Jeg tror ikke hundene tenker på at ting er "urettferdig".

Når det er sagt så hender det at jeg går fra alle løse sammen, iaf så lenge besøket er en rolig hund som er vant til å være med mine. Foreksempel pappa sin gamle hund er alltid løs alene sammen med mine.

Hadde jeg passet en hund som ikke var rolig og heller ikke var vant til å stå i bur hadde jeg nok delt av med kompostgrind slik at de ikkke fikk anledning til å gire opp hverandre happy3

Lykke til, håper dere kommer fram til en løsning som paser alle parter happy3

Godt innlegg Maja.
Jeg føler meg også trygg på at min hund (som er vant til bur) har det bra med en løsning som Maja beskriver. Jeg hadde vært mer nervøs for hva lillegull kunne finne på i hjemmet til de som passer hunden. Ikke fordi han ødelegger ting, men med levende vesener vet man aldri. Og jeg vet heller ikke om lillebøll ville blitt stresset i nytt hus, "nye" hunder osv. Og han er nå engang vant til bur, og da ville det kanskje bli voldsomt å innføre alle de nye momentene på en gang.
Men i framtiden håper jeg på å få ha lillebøll løs i stuen, evt med bur/seng og stor kompostbinge som avgrensning.

Når jeg passer hunder som er vant til å være i bur, setter jeg burene rett ved hverandre slik at begge har selskap. Gått bra til nå. happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyTir Aug 18 2009, 18:47

vi har en i bur ( skjermet på 3 sider med burtrekk) og en løs i rommet buret står i... ingenting urettferdig der- det bare er sånn det! Smile
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyOns Aug 19 2009, 06:49

Jeg har hundene i bur til de har kommet over tyggestadiet og inntil de er 100% husrene.Pr i dag bruker ingen bur når jeg er på jobb eller på kveldene. 2 av dem sover sammen med ungene på nettene.Og 2 av dem sover på badet om nettene.Når jeg er på jobb så sover de alle sammen sammen på badet. altså alle 4.Det går bra.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyOns Aug 19 2009, 07:03

Marion G skrev:
Jeg har hundene i bur til de har kommet over tyggestadiet og inntil de er 100% husrene.Pr i dag bruker ingen bur når jeg er på jobb eller på kveldene. 2 av dem sover sammen med ungene på nettene.Og 2 av dem sover på badet om nettene.Når jeg er på jobb så sover de alle sammen sammen på badet. altså alle 4.Det går bra.

Men det er vel dine hunder som er vant til å være sammen?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? EmptyOns Aug 19 2009, 08:10

Spise hunder :?: lol!
Ja de er vant med å gå sammen,men har jeg passet andre hunder har de gått sammen med dem også.Hvis de må stå i bur,så har de stått i bur på samme rom som mine egne hunder er i. Har aldri stressa med noe slikt uten om hvis jeg passer en annen hund som ikke går sammen med mine. Dvs er som regel Pandora det smeller med om det blir bråk. Men om det går så ille så står den fremmede hunden i bur på gangen når jeg er på jobb
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Sponsored content





To hunder sammen alene? Empty
PosteTema: Re: To hunder sammen alene?   To hunder sammen alene? Empty

Til Toppen Go down
 
To hunder sammen alene?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjemme Alene
» alene hjemme bjeffing
» Redd for å være alene
» To valper alene hjemme
» Hjemme-alene trening

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: