Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjemme-alene trening

Go down 
+3
Maria
Eva
Hilde Sofie
7 posters
AvInnlegg
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptyFre Sep 30 2011, 14:34

Dette er litt "out of topic", men håper jeg kan spørre (tråden må gjerne flyttes hvis den ikke hører hjemme her) lalala2
Hvordan har dere gått frem i forhold til det med alene hjemme trening med en 8-9 uker gammel valp? Greit nok at de fleste (?) sikkert venner seg rimelig kjapt til det å være alene en liten stund, men hva med de som må være alene en hel arbeidsdag? Man har jo gjerne ferie de første ukene etter at valpen har flyttet til det nye hjemmet, men jeg syns fortsatt det høres "vanskelig" ut å lære en liten valp å være alene ca 8 timer om dagen på noen få uker!?
Jeg er så heldig at jeg har muligheten til å ha Chivas med på jobb hver dag, så alene hjemme treningen med han gikk veldig greit. Hadde GOD tid til å gradvis venne han til å være alene happy3 Hvordan gikk dere frem?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptyFre Sep 30 2011, 14:51

Jeg har mulighet til å ha m på jobb.
Men dersom det ikke hadde gått, måtte jeg brukt ferien på dette.
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptyFre Sep 30 2011, 15:15

Jeg sparte en uke ferie fra det ene året til det året jeg skulle hente valp og hadde dermed seks uker ferie. To av ukene tok jeg ferie halve dager sånn at jeg ikke begynte å jobbe fullt før etter to måneder. I tillegg hadde jeg med meg Melba på jobb og kunne ta hjemme-alene treningen så gradvis at vi alltid var under terskelen hennes for hva som var nok.

Jeg brukte også DAP som forebygging de to første månedene. Om det var medvirkende årsak til at hjemme-alene-treningen gikk knirkefritt, vet jeg ikke, men jeg liker å være i forkant, så valget om å ta DAP i bruk var enkelt.

Når Melba var seks måneder var hun alene i seks timer. Husker ikke når hun var alene en hel arbeidsdag for første gang (hun var jo for det meste med på jobb).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptyFre Sep 30 2011, 15:22

Jeg tok ut 6ukers ferie når vi fikk Stretto, og vi hadde laget back-up plan utover dette, hvis vi ikke hadde kommet dit vi ønsket i forhold til alene-hjemme treningen.
Startet å gå litt ut av døra når jeg merket at han hadde kommet godt til rette i hjemmet, og følte seg virkelig trygg der. Husker ikke helt når vi begynte så smått, men tror det hadde gått to uker. Startet med litt sånn ut og inn igjen, gikk en tur på loftet og inn igjen, uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Han har aldri brydd seg om at vi reiser oss opp og slikt, så dette var ikke så vanskelig. Etterhvert som vi økte tiden hendte det at han begynte å pipe, da passet jeg på å ikke gå inn før det var stille. Dette skjedde vel en 3-4 ganger i løpet av innlæringsperioden, så var ikke akkurat mange gangene. Prøvde hele tiden å ikke være lenger borte enn at det skulle gå helt fint for han. ( Legge opp til suksess som det så fint heter ) Også hadde vi en veldig snill "barnevakt" som luftet han i lunsjen i 3mnd, ( etter mine 6uker) så han aldri skulle være alene mer enn 3timer. Vet ikke om dette er rett metode, men har ihvertfall endt opp med en hund som storkoser seg med å være alene hjemme happy3
Ref. sikkerhetskamera i leligheten laughs
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptyFre Sep 30 2011, 15:28

Vi gjorde det omtrent som Maria beskriver happy6 Først hadde jeg ferie og så fikk vi til en deal med arbeidsgiverne våre, slik at vi vekselsvis jobbet tidlig og sent. Dermed fikk vi overlappet med lenger og lenger tid som alenetid for hundene. Veldig greit happy3 Hadde vi ikke vært to og kunne gjort det på den måten, ville det blitt å jobbe halve dager en periode.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptyFre Sep 30 2011, 18:33

Takk for gode råd! happy6
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptySøn Okt 02 2011, 11:11

Maria skrev:
Jeg sparte en uke ferie fra det ene året til det året jeg skulle hente valp og hadde dermed seks uker ferie. To av ukene tok jeg ferie halve dager sånn at jeg ikke begynte å jobbe fullt før etter to måneder. I tillegg hadde jeg med meg Melba på jobb og kunne ta hjemme-alene treningen så gradvis at vi alltid var under terskelen hennes for hva som var nok.

Jeg brukte også DAP som forebygging de to første månedene. Om det var medvirkende årsak til at hjemme-alene-treningen gikk knirkefritt, vet jeg ikke, men jeg liker å være i forkant, så valget om å ta DAP i bruk var enkelt.

Når Melba var seks måneder var hun alene i seks timer. Husker ikke når hun var alene en hel arbeidsdag for første gang (hun var jo for det meste med på jobb).

Brukte du halsbånd eller slik man setter i stikkontakt(er)?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptySøn Okt 02 2011, 14:46

Jeg bruker å sette valpen min i bur på morgenkvisten når jeg skal dusje. Da er valpen ferdig luftet og den har fått maten sin. Når jeg er ferdig på badet så slipper jeg valpen ut av buret. så øker jeg tiden til at jeg også kan kle på meg, spise frokost, gå ut med søppla, handle mat i nærbutikken. Når valpen klarer dette, så bruker jeg å la valpen ligge løs når jeg dusjer på morgenkvisten, og så videre.

Jeg har ALDRI hatt hund med seprasjonsangst. Og mine hunder ligger alltid i senga vår om natten, helt til de klarer å være alene på dagtid:) happy6
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Greatsenji

Greatsenji


Antall Innlegg : 51
Join date : 19.08.2011

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptySøn Okt 02 2011, 15:50

Dvergen kom ferdig hjemme alenetrent (takk Marte:D)

Granden er nå 10 mnd og kan bare være alene 2-3 timer.. Det er jo en rase som er generelt vanskelig å få alene hjemme vant og det kan gå utover ganske store møbler..
Nå har jeg nesten ikke jobbet siden hun kom og vært veldig lat, men begynte i starten med at jeg gikk alene på do, alene på kjøkken, alene i dusjen osv. Etterhvert til postkassen osv. Utvitet i takt med at hun selv syns det var greit. Gode fylte tyggeleker før vi dro, kjempekjedelig når vi kom hjem (ingen hilsing, kosing eller slikt). Oppførte meg som når jeg kom fra do. Er man for glad når man kommer hjem kan man skape den forventningen så fort man går ut av døra, kjedelig for hunden å i mange timer sitte å vente på kos!

Men så ble det endring i jobb osv og jeg var hjemme nesten hele tiden og fikk aldri trent noe særlig!
Som 7 mnd startet vi litt på nytt med noen minutter her og noen minutter der. Nå øker jeg gradvis og så lenge begge jentene er sammen så går det helt greit (de er adskilt med grinder da de ikke får herje uten tilsyn).

Nøkkelordene jeg har brukt på Granden og tidligere hunder er, morsomt at vi drar, kjeedelig at vi kommer hjem! og ikke bare øke lengden, noen ganger er de bare alene en halvtime, noen ganger 2-3 timer, andre ganger bare noen minutter. Da får man ikke en rutine på det, og da heller ingen forventing. Hunden lærer seg når det er mat om de får mat samme tid hver eneste dag, det samme gjelder om vi kommer hjem kl 4 hver dag.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening EmptySøn Okt 02 2011, 16:43

Hilde & Chivas skrev:
Maria skrev:
Jeg sparte en uke ferie fra det ene året til det året jeg skulle hente valp og hadde dermed seks uker ferie. To av ukene tok jeg ferie halve dager sånn at jeg ikke begynte å jobbe fullt før etter to måneder. I tillegg hadde jeg med meg Melba på jobb og kunne ta hjemme-alene treningen så gradvis at vi alltid var under terskelen hennes for hva som var nok.

Jeg brukte også DAP som forebygging de to første månedene. Om det var medvirkende årsak til at hjemme-alene-treningen gikk knirkefritt, vet jeg ikke, men jeg liker å være i forkant, så valget om å ta DAP i bruk var enkelt.

Når Melba var seks måneder var hun alene i seks timer. Husker ikke når hun var alene en hel arbeidsdag for første gang (hun var jo for det meste med på jobb).

Brukte du halsbånd eller slik man setter i stikkontakt(er)?
Jeg brukte i stikkontakt.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Hjemme-alene trening Empty
PosteTema: Re: Hjemme-alene trening   Hjemme-alene trening Empty

Til Toppen Go down
 
Hjemme-alene trening
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjemme Alene
» alene hjemme bjeffing
» To valper alene hjemme
» Ny valp, hjemme alene, tissing?
» hvordan få hunden til å være hjemme alene

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: