Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Foring av hund med urinsten

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Lotta

Antall Innlegg : 4

Foring av hund med urinsten Empty
PosteTema: Foring av hund med urinsten   Foring av hund med urinsten EmptyOns Des 19 2012, 12:56

Hei

Jeg tok over eierskapet på en snart 7 år gammel DP for et år siden. Merket i sommer at han ble veldig treg når han skulle tisse, og dro til dyrelege hvor de konstaterte at han hadde blærestein. Finnes det noen med erfaringer rundt dette? De sa det finnes to typer blærestein, den ene kan ofte løses opp med spesialfor, den andre må opereres ut. Jeg fikk et spesialfor men hunden ble verre. Til slutt stoppet tissingen omtrent helt opp, så jeg tok han med til dyrelegen på en fredag. Dette var ikke den samme som jeg var til først. Der fikk jeg beskjed om at hunden måtte opereres, og det senest dagen etter. De tappet stakars nurket for nesten to liter urin. Vi hadde ikke enda fått ordnet forsikringen på han, dumme som vi var, men valgte å se bort ifra de 20-30 lappene vi måtte ut med. Penisbeinet hans var helt fyllt med steiner, så de måtte legge ut urinrøret hans slik at han tisser rett ned for de fikk ikke pillet ut mer enn en eller to steiner.. De sa at livskvaliteten kom til å være like god som før, som var en av grunnene til at vi valgte å gjøre dette. Vi kastererte han i samme slengen på grunn av at han hadde den ene ballen inne i magen, da den aldri kom ned når han var liten.

Vi fikk et spesialfor til han, U/D som skulle være bra for urinen hans. Nå tør jeg ikke gi han annet enn kun dette, og dentasticks. Har noen vært borti det samme? Jeg vet ikke helt hva matchvekten hans skal være heller, han var rundt 5,5 kg før operasjonen men da synes jeg han var litt for rund. Har fått beskjed om at han er litt "plugg" i veksten også, han har hatt mye muskler og vært i god form. Etter operasjonen var han nede i 4,5 kg og var veldig puslete. Kan 5 kg høres ut som en fornuftig vekt? Han har alltid hatt mat i skålen hele tiden og spist når han ville men har ikke vært så storspist av seg. Han har fått litt "menneskemat" ol til den tidligere eieren sånn som jeg har skjønt det, men dette er vi strenge på å holde han unna, og da slapp vi unna tigging osv. Vi gikk over til å gi han 100g tørrfor hver dag, og ytterligere ned til 80g da vi måtte få han litt ned i vekt. Nå er han i en fin vekt, bør han da ligge på 100g hver dag? Vi fordelte det først til tre små måltider pr dag, og endret dette til et måltid morgen og et kveld. Men han er blitt veldig masete og tiggete nå, slik var han ikke før. Skraper ofte på matskåla si og er helt i hundre om en av oss går på kjøkkenet eller har mat rundt oss. Synes så synd i han, får vondt av han han har det sånn, er han så sulten? Han er et matvrak nå i forhold til før. Og er det noen som vet hva som kan ha gitt han urinstein og om jeg aldri kan gi han annet enn tørrfor? Han tåler dårlig å spise hundebein ol, da han bare kaster opp og får diare. Hatt to episoder hvor han bare har bæsjet blod og måtte tatt han med på røntken osv. Synes det er mye styr for den lille Smile

Setter pris på alle svar!
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Foring av hund med urinsten   Foring av hund med urinsten EmptyOns Des 19 2012, 17:58

Sa veterinæren hvilken type urinstein det var? Urinstein kan jo komme av flere ting. Jeg tenker umiddelbart at råfòring kan være noe ett godt alternativ (som jeg alltid gjør, siden naturlig mat generelt sett er bedre enn tørrfòr samme hvordan man snur og vender på det). Foring av hund med urinsten 723324 Kikket litt på Vom og Hundemat sine sider og der sto det jammen meg om råfòring og urinstein. Sakset derfra:

Urinstein

Den vanligste formen for urinstein er struvite (80%) hvor mangnesium danner
krystaller som vandrer nedover urinlederen og som kan vokse seg store i
urinblæren. Urinstein er svært smertefullt og kan gi alvorlige
komplikasjoner om tømming av urin stopper helt opp. Struvite kan kun
dannes ved pH høyere enn 6,6 og vil løses opp om urinen er surere.
Typisk for kjøttetende dyr ligger pH i urinen rundt 6 og urinstein av
typen struvite vil ikke kunne dannes selv om kosten inneholder
betydelige mengder magnesium. Vom og Hundemat er ikke tilsatt noe ekstra
magnesium og det naturlige nivået varierer fra 200-300mg/kg Mg i ren
Storfevom til 350-450mg/kg Mg i de øvrige produktene. Vom og Hundemat
fører ikke noe spesialtilpasset fôr for hunder med urinstein, men ved
kjøttfôring vil pH i urinen være så lav (under 6,6) at struvite ikke
dannes.

Jeg bruker selv v&h da jeg ikke orker å råfòre på egen hånd siden det krever litt å sette sammen ett fullverdig fòr, og da er v&h ett supert alternativ. Jeg gir diverse rått kjøtt i tillegg når det passer seg samt matrester (kjøtt, fisk, grønnsaker), og det eneste jeg egentlig holder hundene unna er tørrfòr og sterkt krydret mat. Foring av hund med urinsten 557338

Tørrfòr har jo mye korn i seg og korn har langt høyere PH enn kjøtt, så mulig hunden din hadde hatt god effekt av for eksempel v&h. Også er ikke slik mat så uttørkende som tørrfòr er og væskenivå har vel også noe å si for dannelsen av urinstein såvidt jeg vet. I tillegg så er det jo mange andre fordeler med ren, naturlig mat. Foring av hund med urinsten 557338 Syns denne siden gir god informasjon om råfòring, så du kan jo titte litt der: Råfòring, om hunden fikk velge selv.

Husk bare at dersom hunden kun er vant å spise en sort mat, så trenger den litt tid på å venne seg til ny mat, selv om den nye maten du gir er naturlig mat slik som kjøtt/v&h. Ofte blir de sensitv i magen dersom de bare spiser en type mat, gjelder forsåvidt for mennesker også det. Spiser man kun frukt og grønnsaker vil magen slå krøll på seg dersom man plutselig spiser en gedigen ribbemiddag. Foring av hund med urinsten 723324 Å venne hunden gradvis til ny føde er derfor lurt.

Det er vanskelig å si noe om vekten på hunden din uten å vite hvor stor han er og hvordan han er bygd, men som hovedregel så skal man ikke se ribbeina på hunden, men når man stryker over siden på hunden så skal man kjenne dem.

Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Foring av hund med urinsten   Foring av hund med urinsten EmptyOns Des 19 2012, 19:13

Huffda, stakkars lille, godt han har dere som hjelper han! happy3

Den ene hannen min (pinscher, ikke DP), hadde urinstein som var forårsaket av prostatitt som ga en ekkel UVI med annen type bakterier enn det som er vanlig, og dermed også urinstein. Det ble prøvd å løse opp steinene uten hell, med spesialfôr og en spesiell type antibiotika, som var den eneste som skulle fungere på den typen bakterier han hadde, men som også hadde veldig ekle bivirkninger som gikk utover øynene hans, som allerede var dårlige fra før, og tørket ut huden til den grad at huden på nesen og testiklene skrumpet helt inn, ble veldig trang og flasset av i store flak... Han kunne da selvfølgelig ikke gå på denne medisinen og siden prostatitten var av kronisk type og det var dette som forårsaket steinene var det ikke noe annet å gjøre enn å kastrere han, og han ble da helt bra!

Etter dette har jeg bare fortsatt å fôre han som vanlig, uten problem... Han fôres på ca 70% Vom & Hundemat og 30% tørrfôr siden jeg vil at de også skal være vant med tørrfôr så man kan bruke det når de skal på pass eller vi er på hytte uten kjøleskap, men han går nå på et tørrfôr som er uten kornprodukter i... happy3 Ellers så får han grønnsaker og annet kjøtt i maten også, og alt av tyggeting og sånt som han fikk før, og han fôres akkurat som de andre tre hundene her... Men det er viktig å ikke salte grønnsaker om man koker opp ekstra til middagen så hundene kan få resten og ikke gi andre ting med salt i, da dette er noe som kan føre til urinsteiner/krystaller... Ellers så er det viktig, som Maria sier, at de får i seg nok væske. Jeg pleier å røre ut Vom & Hundematen med litt lunkent vann så ikke det blir så kaldt å få i magen og så jeg får lurt i dem ekstra med vann... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Sponsored content

PosteTema: Re: Foring av hund med urinsten   Foring av hund med urinsten Empty

Til Toppen Go down

Foring av hund med urinsten
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hund nr.2?