Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Helseundersøkelse på dvergpinscher

Go down 
+3
Linn
Marian
Caroline
7 posters
AvInnlegg
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyTir Nov 13 2012, 20:42

Helseundersøkelse på dvergpinscher

Norsk Pinscherklubb har besluttet å utføre en helseundersøkelse på dvergpinscher i samarbeid med Norges Veterinærhøgskole, NVH.
Vi ønsker å sette fokus på helse og gemytt på rasen som har vokst mye de siste årene. NVH har ansvar for bearbeidelse av data og vil sørge for at informasjon om den enkelte hund/eier blir behandlet konfidensielt.

NVH ønsker gjennom undersøkelsen å komme i kontakt med eiere/oppdrettere som er entusiastiske og vil gjøre et bidrag for å finne årsaker til ulike sykdommer gjennom forskning. Kanskje vil noen også bidra med en blodprøve av sin syke eller sin “superfriske” hund. Ved et godt samarbeid kan vi dermed bidra til en enda bedre helse og velferd hos våre hunder, og et mest mulig vellykket hundehold for flest mulig.

Undersøkelsens oppbygning
Del 1 identifiserer hund og eier for at vi skal være sikker på at hunden som registreres er av riktig rase. Denne delen blir IKKE tilgjengelig for klubben, noe som gjør undersøkelsen konfidensiell.

Del 2 består av spørsmål knyttet til de vanligste sykdommene.
Det vil bli stilt spørsmål om hundens:
•Hud, hår og ører
•Fordøyelsessystem
•Hjerte- og karsystem
•Luftveier
•Øyesykdommer
•Ledd, skjelett og muskler
•Nervesystem
•Reproduksjon og forplantningsorganer
•Urinveissystem
•Hormonelle/stoffskiftesykdom
•Blodsykdom og immunsystem
•Svulster og kreft
•Bortgang

Del 3 er ment å gi et inntrykk av hundens atferd, både en registrering av eieres generelle oppfatning av hundens generelle atferd, og en registrering av spesielle atferd i ulike situasjoner. Hundens atferd er svært viktig for hundens velferd.

Gjennomføring av undersøkelsen
Undersøkelsen er elektronisk. Hver og en må gå inn på www.hundoghelse.no og trykke på ”dvergpinscher” i menyen.
Der vil dere komme inn på vår undersøkelse. For å svare må dere skrive inn koden dverg12.

Når vi har samlet nok data vil NVH skrive en utfyllende rapport til oss som vi vil offentliggjøre i PP.
Alle med dvergpinscher kan delta på denne undersøkelsen. Vi ønsker informasjon om både levende og avdøde hunder for å få en bedre innsikt.
Selve undersøkelsen tar ikke lang tid, så vi håper alle vil delta.
Spre gjerne informasjon om denne undersøkelsen til alle du kjenner med dvergpinscher.

Informasjon og deler av tekst er hentet fra www.hundoghelse.no

Nettside: www.hundoghelse.no
Kode: dverg12


Har du spørsmål eller innspill kontakt:
Styret: pinscher@klubb.nkk.no
Avlsrådet: avlhundhelse@norskpinscherklubb.no

Hilsen Norsk Pinscherklubb
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyMan Nov 26 2012, 14:28

Vi har nå fått inn 116 svar på vår helseundersøkelse. Vi gir oss ikke der, men håper at enda flere vil delta.

Har du husket å svare?
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyMan Nov 26 2012, 14:33

I løpet av et par dager skal alle mine være ferdige også Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyTir Nov 27 2012, 11:13

Fylt ut og levert biggrin
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyOns Aug 28 2013, 17:25

SISTE FRIST FOR Å DELTA PÅ HELSEUNDERSØKELSEN ER 1.OKTOBER!!!

NPK håper flere kan gjennomføre helseundersøkelsen for dvergpinscher i samarbeid med NVH!
Spre gjerne ordet om undersøkelsen til alle du kjenner med dvergpinscher, vi håper er at så mange som mulig kan delta.
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Else H.




Antall Innlegg : 43
Join date : 05.06.2013

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyTor Aug 29 2013, 17:39



Kjære dvergpinschereiere/oppdrettere

Det er med beklagelse og forskrekkelse jeg forstår fra både PP og her på forumet at interessen for å være med på helseundersøkelsen er dårlig.
Jeg ble svært glad for at klubben for snart et år siden med store utgifter gjorde avtale med Veterinærhøgskolens Frode Lingaas om å igangsette denne undersøkelsen, som er fullstendig konfidensiell. Tenk om vi hadde fått mange hundre ærlige svar fra dere ang. gemytt og helse og kanskje i fremtiden får forsket på f.eks arvegang på katarakt og patellaluksasjon. Men så lenge bare et fåtall svarer, er jo dette egentlig bare bortkastede penger for klubben. Jeg er meget skuffet over interesse og manglende forståelse fra dere, samtidig som klubben fortjener honnør for å ha forsøkt å kartlegge helse og gemytt på vår rase, sykdommer og andre problemer som vi vet ligger der.

Gå til side 1 i denne tråden fra november 2012, det er verdifullt og slett ikke vanskelig å bidra med opplysninger om din hund. Selv har jeg forlengst sendt blodprøve til blodbanken på NVH etter at Frode Lingaas ønsket blodprøver av ”superfriske gamle hunder” for å ha noe å sammenligne med, så blod fra min over 17 år gamle foreløpig spreke Ask ligger der i blodbanken (øyelyst fri og fri for patellaluksasjon, ingen sykdommer, meget godt gemytt).

Vi trenger opplysninger fra deg, også om hunder som ikke lever lenger. Jeg sier ”vi”, selv om jeg jo ikke har noe med dette å gjøre, men det er en undersøkelse som opptar meg enormt og som dessverre kanskje ikke gir oss noe svar i det hele tatt om dere ikke nå engasjerer dere!!
Dere som er på facebook kan vel også oppfordre folk til å svare på undersøkelsen? Nå må vi bare få folk til å våkne.

Hilsen Else
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyTor Aug 29 2013, 20:33

Jeg tror nok at de fleste av oss som er aktive her på forumet har svart for lenge, lenge siden, jeg. wink3 Det som er vanskelig er nok å få de som ikke er aktive i miljøet til å svare da de rett og slett ikke er innom forumet, leser PP fra perm til perm (eller er medlemmer i klubben i det hele tatt), følger med NPK på facebook eller på annen måte får med seg dette. For å få disse eierne til å svare er man nok avhengige av at oppretterne informerer og pusher litt på sine valpekjøpere slik at de for det første vet at undersøkelsen eksisterer og for det andre skjønner at deres bidra er viktig. happy3 
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyTor Sep 05 2013, 12:01

har vi noe oversikt over hvor mange som har svart frem til nå?

Jeg har purret på mine valpekjøpere 4-5 ganger, og endel har allerede svart. Dessverre sikkert ikke alle, men jeg har gjort så godt jeg kan.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher EmptyOns Sep 25 2013, 07:29

Minner om at siste frist for å delta på helseundersøkelsen er 1.oktober!
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Sponsored content





Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty
PosteTema: Re: Helseundersøkelse på dvergpinscher   Helseundersøkelse på dvergpinscher Empty

Til Toppen Go down
 
Helseundersøkelse på dvergpinscher
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» Dvergpinscher
» RAS - dvergpinscher
» Hva er normaltemperaturen på din dvergpinscher?
» Dvergpinscher, HD, og avl..

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Klubben :: Beskjeder fra klubbens styre-
Gå Til: