Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!

Go down 
+3
Irene
Eva
Maries
7 posters
AvInnlegg
Maries

Maries


Antall Innlegg : 4
Join date : 16.04.2012

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyMan Apr 16 2012, 15:38

Hei! laughs

Jeg er ei jente på snart 20 år som vurderer pinscher til neste sommer! Eier fra før en ccpp-tispe som er litt over 1 år, og jeg trener henne i agility, ettersøk og stiller henne også ut på utstilling endel. Sistnevnte er hobby, jeg er mest intr. i agility og spor!
Hun er av den veldig reserverte og skeptiske sorten, og jeg har jobbet MYE med henne for å få henne dit hun er i dag. Hun fungerer greit, selv om jeg sliter endel med utageringer mot andre fremmede hunder og spesielt usikkerhet rundt fremmede hunder (stort sett store hunder, før var det alle).

Jeg hadde egentlig tenkt meg en storpuddel, ettersom den passer meg godt både i bruksområde og ellers, men jeg har en dårlig rygg og tør ikke ta på meg mer pelsstell enn det jeg allerede har med puffen min.

Så har jeg jo lest endel tråder her først, men har fortsatt endel spørsmål!

Leser at pinscheren ikke liker terping og er heller ikke en hund som er ute etter å jobbe kun for å gjøre eier fornøyd. Dette passer meg godt, har jo en sånn hund fra før som stort sett gir BLAFFEN i hva jeg forteller henne hvis godbitene ikke er gode nok eller hvis leken har blitt kjedelig. Så jeg er vant med å gi mye av meg selv og måtte motivere hunden, jeg har trena MYE kontakt, innkalling osv. med min og stort sett hører hun jo etter! lalala2

Ser at det er endel vokting i rasen, hvor enkelt er det å dempe dette? Hvis man jobber med dette fra dag én, med belønning hos døra og få mye besøk og trene hunden til å ikke bry seg om det, er det da "håp"? Hehe Laughing Jeg har ei bråkebøtte ved døra fra før, men jobber mye med dette og jeg er IKKE begeistra for bjeffing.

Jeg har planer om å konkurrere i både agility og blodspor pluss trene i kantarellsøk. Ellers er jeg svært aktiv av meg, er mye på tur i skog og mark. Drar mye på utstillinger, hundetreff, trener regemessig miljøtrening osv! I bunn og grunn ønsker jeg meg en "brukshund light", som kan være med meg overalt og likevel være selvsikker og trygg. Jeg ønsker meg da altså en hund som har mye mer trøkk enn kineseren min og som har potensiale til å kunne klare å konkurrere i spor og agility.

Hvor mye røyter en pinscher?
Har pinscheren annlegg for å få ressursforsvar, spesielt ovenfor andre hunder?
Hvordan reagerer pinscherene deres når dere passerer fremmede hunder på gata?
Er det noe jeg bør ekstra obs. på ved kjøp av pinscher? Jeg skal ha tispe.
Egner pinscher seg til trekk? Jeg er veldig lett og tynn, så trenger ikke noen kjempesterk hund for å trekke meg på ski/rulleskøyter o.l.

Hvor skeptisk er pinscheren jevnt over? Jeg kommer selvfølgelig til å kjøpe fra en seriøs oppdretter og besøke oppdretter før jeg kjøper valp, dessuten vil jeg spørre ut mye om foreldrenes gemytt. Jeg er ikke ute etter noen golden retriever, men jeg ønsker meg IKKE en hund som trekker seg unna fremmede og som er usikker på folk sånn som den jeg har nå er.

Høres pinscheren ut som en hund for meg? wub3
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyMan Apr 16 2012, 16:16

Maries skrev:

Leser at pinscheren ikke liker terping og er heller ikke en hund som er ute etter å jobbe kun for å gjøre eier fornøyd. Dette passer meg godt, har jo en sånn hund fra før som stort sett gir BLAFFEN i hva jeg forteller henne hvis godbitene ikke er gode nok eller hvis leken har blitt kjedelig.

En pinscher er ikke villig til dø for den ballen du holder i hånden din, noe en border collie ville gjort. wink3
Men det betyr ikke at den ikke er villig til å jobbe med deg, du må motivere den.


Ser at det er endel vokting i rasen, hvor enkelt er det å dempe dette? Hvis man jobber med dette fra dag én, med belønning hos døra og få mye besøk og trene hunden til å ikke bry seg om det, er det da "håp"?
Dersom du får en valp i hus klarer du fint lære en pinscher til at den kun skal varsle når det kommer folk. happy3

Hvor mye røyter en pinscher? Det er litt opp og ned, jeg syntes ikke de røyter spesielt mye. (har en greyhound også, den røyter den!! dry )
Har pinscheren annlegg for å få ressursforsvar, spesielt ovenfor andre hunder? Ikke overdrevent mye tror jeg, min Whiskey vil ikke dele sin egen mat med andre hunder (noe som er helt greit for min del) Men mennesker kan lett ta ifra han mat og tygg. (selv min sønn på 4 år)
Hvordan reagerer pinscherene deres når dere passerer fremmede hunder på gata? Dette er nok mye etter hva du lærer den er greit, og hva den er vandt med. Mine klarer fint gå forbi fremmede hunder i bånd.
Er det noe jeg bør ekstra obs. på ved kjøp av pinscher? Jeg skal ha tispe. Det er generelt lite sykdommer hos pinscher, jeg ville sjekket at alle helseresultater er i orden. Du kan også se på godkjente kull av NPK. Da er dette sjekket.
Noen pinschere er ganske skarpe også, så ville forhørt meg om dette/hilst på hundene.

Egner pinscher seg til trekk? Jeg er veldig lett og tynn, så trenger ikke noen kjempesterk hund for å trekke meg på ski/rulleskøyter o.l. En pinscher kan fint jobbe i trekk, men det skal nok en del til for at den skal dra en voksen person overende.

Hvor skeptisk er pinscheren jevnt over? En pinscher skal være reservert, den buser ikke bort til fremmede mennesker for å hilse på. (gjelder nok fra indevid fra indevid, men generelt wink3 ) Da jeg har mine løse løper de rett forbi fremmede mennesker. Hjemme går det som oftest ikke lange tiden før de fremmede er godkjente.
Høres pinscheren ut som en hund for meg? wub3
Dette kan kun du svare på, men jeg vil tørre å påstå det. happy6

Lykke til! Pinscher er en helt fantastisk hunderase biggrin
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Maries

Maries


Antall Innlegg : 4
Join date : 16.04.2012

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyMan Apr 16 2012, 18:01

Eva skrev:


En pinscher er ikke villig til dø for den ballen du holder i hånden din, noe en border collie ville gjort. wink3
Men det betyr ikke at den ikke er villig til å jobbe med deg, du må motivere den.


Dersom du får en valp i hus klarer du fint lære en pinscher til at den kun skal varsle når det kommer folk. happy3

Det er litt opp og ned, jeg syntes ikke de røyter spesielt mye. (har en greyhound også, den røyter den!! dry )
Ikke overdrevent mye tror jeg, min Whiskey vil ikke dele sin egen mat med andre hunder (noe som er helt greit for min del) Men mennesker kan lett ta ifra han mat og tygg. (selv min sønn på 4 år)
Dette er nok mye etter hva du lærer den er greit, og hva den er vandt med. Mine klarer fint gå forbi fremmede hunder i bånd.
Det er generelt lite sykdommer hos pinscher, jeg ville sjekket at alle helseresultater er i orden. Du kan også se på godkjente kull av NPK. Da er dette sjekket.
Noen pinschere er ganske skarpe også, så ville forhørt meg om dette/hilst på hundene.

En pinscher kan fint jobbe i trekk, men det skal nok en del til for at den skal dra en voksen person overende.

En pinscher skal være reservert, den buser ikke bort til fremmede mennesker for å hilse på. (gjelder nok fra indevid fra indevid, men generelt wink3 ) Da jeg har mine løse løper de rett forbi fremmede mennesker. Hjemme går det som oftest ikke lange tiden før de fremmede er godkjente.

Som sagt, motivering er ikke noe problem Smile Jeg har hørt de ofte er matglade og veldig lekne, så utifra det så vil jeg jo si det er relativt enkelt å belønne en pinscher? Very Happy

"Bare varsle når det kommer folk"? Jeg respekterer at dette er en vokterrase, men er det mulig å trene det helt bort? Smile Altså trene hunden til å ikke bjeffe på døra i det hele tatt? Er det noen her som har pinschere som ikke varsler ved døra?

Jeg trenger den ikke til å velte meg overende! Hahah Very Happy Jeg tenkte da på trekksele på ski, rulleskøyter og evt. sykkel. Ikke at den skal trekke meg alene i oppoverbakke da... Det blir litt tungt for den vil jeg tro what3

At den ikke går bort til fremmede ute ser jeg på som en stor fordel. Sånn er kineseren min også, hun bryr seg ikke om folk generelt på gata. MEN: jeg vil ikke ha en hund som trekker seg unna og er redd/skeptisk til folk som tar kontakt med hunden. Og jeg vil gjerne at hunden skal kunne hilse på venner av meg uten å gå og gjemme seg hvis de sier hei til den og ser på den flower3
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyMan Apr 16 2012, 18:03

Eva har skrivet det meste. Så ta kontakt med flere oppdrettere og hils på hundene og du finner ut om dette er en rase for deg. Jeg vil ikke påstå at pinscheren passer alle, og den trenger klare rammer så er den trygg og fornøyd. Men med klare spilleregler går det fint an i en barnefamilie også. Vi har jo hatt rasen siden 1989, og har ikke tenkt å bytte.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyTir Apr 17 2012, 07:07

Jeg har en 8 kg dvergpinscher som fungerer bra på trekk. Han drar meg greit bortover flatmark så lenge jeg staker litt selv. Hadde han hatt 10 kg ekstra hadde det gått dødsfort. Men han drar alt han makter og jeg merker om han er spent foran eller ikke. Og han synes det er knallartig med ski!
Så poenget mitt er at dvergpinschere lett kan trenes til trekk, så regner jeg med pincherene kan det også. Det er trening som alt annet. Smile
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyTir Apr 17 2012, 09:17

Maries skrev:
Hei! laughs

Jeg er ei jente på snart 20 år som vurderer pinscher til neste sommer! Eier fra før en ccpp-tispe som er litt over 1 år, og jeg trener henne i agility, ettersøk og stiller henne også ut på utstilling endel. Sistnevnte er hobby, jeg er mest intr. i agility og spor!
Hun er av den veldig reserverte og skeptiske sorten, og jeg har jobbet MYE med henne for å få henne dit hun er i dag. Hun fungerer greit, selv om jeg sliter endel med utageringer mot andre fremmede hunder og spesielt usikkerhet rundt fremmede hunder (stort sett store hunder, før var det alle).

Jeg hadde egentlig tenkt meg en storpuddel, ettersom den passer meg godt både i bruksområde og ellers, men jeg har en dårlig rygg og tør ikke ta på meg mer pelsstell enn det jeg allerede har med puffen min.

Så har jeg jo lest endel tråder her først, men har fortsatt endel spørsmål!

Leser at pinscheren ikke liker terping og er heller ikke en hund som er ute etter å jobbe kun for å gjøre eier fornøyd. Dette passer meg godt, har jo en sånn hund fra før som stort sett gir BLAFFEN i hva jeg forteller henne hvis godbitene ikke er gode nok eller hvis leken har blitt kjedelig. Så jeg er vant med å gi mye av meg selv og måtte motivere hunden, jeg har trena MYE kontakt, innkalling osv. med min og stort sett hører hun jo etter! lalala2

Ser at det er endel vokting i rasen, hvor enkelt er det å dempe dette? Hvis man jobber med dette fra dag én, med belønning hos døra og få mye besøk og trene hunden til å ikke bry seg om det, er det da "håp"? Hehe Laughing Jeg har ei bråkebøtte ved døra fra før, men jobber mye med dette og jeg er IKKE begeistra for bjeffing.
Jeg har planer om å konkurrere i både agility og blodspor pluss trene i kantarellsøk. Ellers er jeg svært aktiv av meg, er mye på tur i skog og mark. Drar mye på utstillinger, hundetreff, trener regemessig miljøtrening osv! I bunn og grunn ønsker jeg meg en "brukshund light", som kan være med meg overalt og likevel være selvsikker og trygg. Jeg ønsker meg da altså en hund som har mye mer trøkk enn kineseren min og som har potensiale til å kunne klare å konkurrere i spor og agility.

Hvor mye røyter en pinscher?
Har pinscheren annlegg for å få ressursforsvar, spesielt ovenfor andre hunder?
Hvordan reagerer pinscherene deres når dere passerer fremmede hunder på gata?
Er det noe jeg bør ekstra obs. på ved kjøp av pinscher? Jeg skal ha tispe.
Egner pinscher seg til trekk? Jeg er veldig lett og tynn, så trenger ikke noen kjempesterk hund for å trekke meg på ski/rulleskøyter o.l.

Hvor skeptisk er pinscheren jevnt over? Jeg kommer selvfølgelig til å kjøpe fra en seriøs oppdretter og besøke oppdretter før jeg kjøper valp, dessuten vil jeg spørre ut mye om foreldrenes gemytt. Jeg er ikke ute etter noen golden retriever, men jeg ønsker meg IKKE en hund som trekker seg unna fremmede og som er usikker på folk sånn som den jeg har nå er.

Høres pinscheren ut som en hund for meg? wub3

Jeg har en voksen dvergpinscher som bjeffer når det kommer folk på døra (dette er noe jeg aldri kommer til å klare å få helt bort). Også har jeg en pinscher på snart fem måneder som først nå har begynt "å ta etter" dvergen. Mest sannsynlig ville nok pinscheren før eller senere også begynt å varsle av seg selv (i og med at de opprinnelig er vakthunder og de fleste fortsatt har mer eller mindre vaktinstinkt). Mulig man klarer å dempe varsling/bjeffing på pinschere, meeen hvis man har en fra før av som varsler tror jeg det blir vanskelig å forhindre.
Personlig har jeg ingenting i mot at hunden(e) varsler når det kommer folk på besøk, men de skal altså stoppe med det når besøket er "godkjent" av oss happy3
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyOns Apr 18 2012, 14:10

Litt vanskelig å fokusere m vilter baby på fanget, så derfor blir et punktvis... wink3

1)
Jeg tror personlig det kan bli vanskelig for deg med pinscher i tillegg til den du har. Den skepsisen, bjeffingen og generelt alle problemer den første hunden har, vil smitte over på valpen. De lærer av eksempel og de reaksjonsmønstrene vil kunne forsterke alt det du ikke vil forsterke i en pinscher (vokting, skepsis overfor fremmee, bjeffing generelt). Jeg ville vært redd for å få en lettere hysterisk hund, som overreagerer og bjeffer på alt og alle.

2)
Hvis du konsentrerer deg om den hunden du har og trener målbevissst mtp trygghet og ro frem til denne er passert 3 år og så ser hva status er , tror jeg du vil ha en mye større sjanse for å få etablert selvsikkerhet og ro der og så ha et godt forbilde for neste hund. Da har du mye bedre utsikter for å ende opp med to trygge og enkle hunder, noe dine beskrivelser tyder på at du trenger. Det er jo også det mest behagelige å ha i hus happy3

3)
Sett opp en veldig nøye gjennomtenkt liste over hva du ønsker i en ny hund, hva du kan tilby, hva som passer ift den du allerede har osv. Vær helt ærlig med deg selv og spør gjerne noen som kjenner deg om råd (noen som ikke verken er kun kritiske eller kun sier "å, så flink du er" til alt wink3 ). Siden du har en fra før med litt utfordringer vil du lære mye av den, men du trenger også en nøye gjennomarbeidet liste før ny hund velges happy3

Trenger du en som er sosial, lærevillig, lettstelt/rimelig lettstelt pels, lite eller ingen vokting? Det finnes mange raser der det stemmer, uten risikoen i hvert fall jeg føler du muligens tar ved valg av pinscher.

Husk at du fint kan snauklippe en puddel cool3 Maria her på forumet har saumfart mht mellompuddel, så hun kan sikkert dele av kunnskapen om du vil happy3

Selv om du trener en nå som ikke er så enkel, så er det veldig slitsomt å trene flere "problembarn" om gangen. Du skal kose deg og ha det mosomt med hunden(e) også! biggrin

4)
Er det sånn at du gjerne vil ha en større hund enn den du har, eller er det tilfeldig?



Liker ikke å føle meg som tante Sofie dry Det er velmente råd happy3


Sist endret av Linn den Ons Apr 18 2012, 15:31, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyOns Apr 18 2012, 15:14

Vi har nettopp begynt å sykle med vår pinscher. Han er ikke blant de største med sine 14,9 kilo, men han trekker meg lett!
Jeg er faktisk overrasket over hvor sterk han er. Trenger ikke å tråkke mye når vi er ute på tur. Så vi jobber heller med at han skal ta det litt roligere happy4

Jeg er glad for at jeg har en hund som varsler når det kommer folk på døra, spesielt når jeg ikke venter at det skal komme noen.
Jeg ber han om å gå i kurven sin og vente der, og det går helt fint.
Han varsler også om noen er utenfor, noe jeg er veldig glad for siden det har vært mye innbrudd i hus, uteboder, biler etc i nabolaget de siste årene.

Merker også at han vokter mer når det er mørkt, gjelder både når vi er på tur og hjemme.
Han liker ikke at folk kommer brått bort til oss, det skjedde senest på søndag. Han liker ikke folk som er veldig energiske/nervøse/redde, og han viser tydelig hvor grensen går.
Men har man først gjort seg fortjent til tilliten hans så har man en venn for livet biggrin

Når det gjelder trening så må man trene variert. En pinscher gidder ikke å gjøre samme øvelse ørten ganger på rad, når den mener selv at den har vist at den kan sitte og bli flere ganger, så går den lei. Vi satser heller på korte treningsøkter, gjerne når vi venter på t-banen, mens jeg lager middag etc.

Jeg vet ikke hvor du bor, men har du anledning til å møte rasen så ville jeg gjort det. Husk at det er store individuelle forskjeller innad i rasen. Noen er mer reserverte, andre elsker mennesker, noen har veldig stor arbeidsmotor mens andre er mer egenrådige.
Vi har prøvd både agility og blodspor, og jeg vet om folk som trener lydighet og rallylydighet.
Det er en allsidig rase med stor personlighet.

Det er ikke en rase som passer alle, men om man faller for rasen så er det gjort wub4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Maries

Maries


Antall Innlegg : 4
Join date : 16.04.2012

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyOns Apr 18 2012, 19:10

Linn skrev:
Litt vanskelig å fokusere m vilter baby på fanget, så derfor blir et punktvis... wink3

1)
Jeg tror personlig det kan bli vanskelig for deg med pinscher i tillegg til den du har. Den skepsisen, bjeffingen og generelt alle problemer den første hunden har, vil smitte over på valpen. De lærer av eksempel og de reaksjonsmønstrene vil kunne forsterke alt det du ikke vil forsterke i en pinscher (vokting, skepsis overfor fremmee, bjeffing generelt). Jeg ville vært redd for å få en lettere hysterisk hund, som overreagerer og bjeffer på alt og alle.

Jeg kommer nok til å trene den nye hunden og hunden jeg har nå mye separat, i hvert fall mens den nye hunden er ung. Dette kommer jeg til å være veldig bevisst på og jeg ønsker ikke at de skal være avhengige av hverandre Smile

Sitat :
2)
Hvis du konsentrerer deg om den hunden du har og trener målbevissst mtp trygghet og ro frem til denne er passert 3 år og så ser hva status er , tror jeg du vil ha en mye større sjanse for å få etablert selvsikkerhet og ro der og så ha et godt forbilde for neste hund. Da har du mye bedre utsikter for å ende opp med to trygge og enkle hunder, noe dine beskrivelser tyder på at du trenger. Det er jo også det mest behagelige å ha i hus happy3

Det avhenger MYE av hvor voksen hunden jeg har nå er, neste år, om det blir ny hund. Grunnen til at jeg såpass sikker på at det blir hund nr. 2 neste år er fordi hun viser store fremskritt og jeg håper hun fortsetter. Eksempel. er at hun er sjelden skeptiske til folk mer. Før var hun veldig usikker og turte omtrent ikke hilse på noen, dette endret seg da hun var omtrent 7 mnd etter MYE trening, nå er hun ett år gammel. Jeg vurderte til og med å skaffe hund nr. 2 nå til sommeren, men ombestemte meg fordi jeg følte selv jeg ikke var klar og ville at min første hund skulle være ordentlig mentalt voksen og trygg først. Og ja, jeg er helt enig i at det er viktig at den første hunden er et forbilde for valpen Smile

Sitat :
3)
Sett opp en veldig nøye gjennomtenkt liste over hva du ønsker i en ny hund, hva du kan tilby, hva som passer ift den du allerede har osv. Vær helt ærlig med deg selv og spør gjerne noen som kjenner deg om råd (noen som ikke verken er kun kritiske eller kun sier "å, så flink du er" til alt wink3 ). Siden du har en fra før med litt utfordringer vil du lære mye av den, men du trenger også en nøye gjennomarbeidet liste før ny hund velges happy3
Dette er veldig viktig og jeg har tenkt mye gjennom hva jeg ønsker meg neste gang, jeg vil ha mer bruks - men er likevel ikke noe ekstrem konkurransemenneske. Jeg ønsker meg en hund som jeg kan leve med, og som stemmer sammen med meg og hverdagen min. Først og fremst en hund med mye motor når jeg trenger det, gjerne sprett og hopp og tjo og hei, men som også kan være rolig, avreagere fint og være med overalt uten å ha store problemer med å tilpasse seg Smile


Sitat :
Trenger du en som er sosial, lærevillig, lettstelt/rimelig lettstelt pels, lite eller ingen vokting? Det finnes mange raser der det stemmer, uten risikoen i hvert fall jeg føler du muligens tar ved valg av pinscher.
Sosial i form av selvsikker er det jeg leter etter, jeg vil ikke ha en hund som er gal etter fremmede. Men en hund som aksepterer at folk vil hilse på den og ikke rykker unna/gjemmer seg o.l. Lærevillig ser jeg mer på som min jobb å "tilpasse" hunden, jeg forstår at terping ikke fungerer på pinscher og det gjør det heller ikke på kineseren min. Så det er helt OK. Jeg bruker vilt-kjøtt til godbiter til kineseren min ved ekstra viktig trening fordi det er det hun liker best! Smile

At jeg må gi mye av meg selv for å få en hund engasjert ser jeg ikke på som et minus.

Vokting er greit så lenge det kan begrenses, jeg ønsker meg ikke en hund som gneldrer som bare rakker'n når det ringer på døra. Men dette vil jeg jobbe bevisst med, som jeg gjør med kineseren min nå - det gjør meg ikke noe at hunden gir fra seg et lite boff eller går til døra når noen kommer for å se hvem som kommer. Så lenge det kan begrenses ved hjelp av trening og jeg ikke får en gneldrehund så er voktig helt OK Smile

Sitat :
Husk at du fint kan snauklippe en puddel cool3 Maria her på forumet har saumfart mht mellompuddel, så hun kan sikkert dele av kunnskapen om du vil happy3

Om det bare hadde vært så enkelt Very Happy Jeg er utstillings-interessert og kan da ikke snauklippe puddelen som jeg ønsker... Og jeg har ikke råd eller lyst til å benytte meg av hundefrisør. Og ikke har jeg rygg til å vedlikeholde en grei utstillingspels på en puddel heller...

Sitat :

4)
Er det sånn at du gjerne vil ha en større hund enn den du har, eller er det tilfeldig?
Det er ikke tilfeldig. Jeg ønsker meg MER hund, mindre gneldring, mer selvsikkerhet, mer bruks i form av trekk osv. Og mer størrelse. Men jeg vil ikke ha et digert siklende, røytende beist heller Laughing
Til Toppen Go down
Maries

Maries


Antall Innlegg : 4
Join date : 16.04.2012

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyFre Apr 20 2012, 07:43

Altså, det jeg hovedsakelig er ute etter er en selvsikker og trygg hund, som er leken og mye fart i seg.

Og som da også har potensiale til å nå langt innen både agility, spor og som også kan trekke meg litt på tur.

Så kommer det også det at jeg er kresen på pels og lukt, har bodd med elghund siden jeg var 10 år og vet hva røyting er.... Så jeg ønsker meg helst korthåra eller røytevennlig.

Bare for å understreke hva jeg egentlig er ute etter her biggrin

Noen som skal stille på Sunndal, Ålesund, Trondheim, Drammen eller Oppdal? Dit skal vi, så vi vil gjerne hilse på noen med pinscher happy6
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyFre Apr 20 2012, 12:18

Jeg kommer til NKK Drammen, kommer helt sikkert flere med Pinscher også wink3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! EmptyFre Apr 20 2012, 16:17

Eva skrev:
Jeg kommer til NKK Drammen, kommer helt sikkert flere med Pinscher også wink3

Ja, jeg vet at det kommer flere med pinscher. Jeg tror at vi kommer også.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty
PosteTema: Re: Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!   Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher! Empty

Til Toppen Go down
 
Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Pinscher-eier for første gang! Tips?
» Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?
» HUNDE DVDER!
» Hunde pass og sommer bilder.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: