Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?

Go down 
+2
Linn
camilla87
6 posters
AvInnlegg
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptySøn Sep 26 2010, 18:38

Heisann : )
Nå har min Alfa rukket å bli 10,5 mnd, herregud som tia flyr. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare problemet, men jeg får prøve.
Alfa er helt gal. Hun sover nesten ALDRI (hvis jeg ikke legger henne i buret da, der sover hun.) Jeg kan lufte henne flere timer om dagen, aktivisere henne med trening, ballkasting, hunder, bygåing osv, men hun blir aldri sliten virker det som. hun går rundt i leiligheta hele dagen. til tider sutrer hun også veldig. Spesielt om hun ikke får noe oppmerksomhet..
Hun har roet seg litt hjemme i leiligheta nå, o forhold til før da. men når vi er borte er hun som en duracellkanin. hører ikke noe, og bare spinner på gulvet. har hatt barnevakt til henne i helga siden jeg har jobbet så masse, og hin som passet henne, sier hun har så å si ikke sovet noe i det hele tatt. bare spunnet rundt på gulvet, akkurat som hun er andre plasser. HUn lukker ørene når vi er borte, og hører ikke på noe! trasser alle beskjeder.
Det er i det siste hun har begynt å trasse på alt. er det normalt at de er i trass i denne alderen?
Hun har også nylig begynt å bjeffe masse. det har hun aldrig gjort før.
Er sliten, å føler jeg er sint på henne hele tiden, noe hun ikke fortjener, for hun er jo snill som dagen er lang...

Noen som har vært borti noe lignende??

Camilla & Alfa
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptySøn Sep 26 2010, 18:57

Ut fra det du beskriver så har du nok en veldig stresset hund. Den gode nyheten er at du kan gjøre noe med det og (enda bedre) du skal gjøre mye mindre enn hva du gjør i dag happy6 Du må få roet henne ned og det innebærer å fokusere på ro fremfor alt. happy6

- Når du går tur skal du gå sakte og ikke langt. For en stresset hund kan godt 15 minutter være langt nok. Gå rolig, ha på sele og langt bånd (minst 5 meter og ikke flexi). Ikke gå mer enn 60 min pr dag, men gjerne mindre. Jeg tviler på at du får gått over 15-20 minutter pr tur i begynnelsen. Små tisseturer tar heller ikke lang tid.

- Stopp alt av aktiv trening for en periode (når roen har kommet kan du begynne igjen, men i mindre doser).

- Belag deg på å sitte mye i ro en stund fremover, da dette virker beroligende for hunden din.

- Ha alltid tyggebein tilgjengelig for hunden. Det er beroligende å tygge.

- Godbitsøk kan du gjøre.

- Gjem alle baller, pinner osv, så du ikke fristes til å kaste dem wink3 Det er veldig stressende.

- Ha is i magen! Kjefter du (noe som er naturlig fordi du blir sliten og alt føles håpløst), så blir hun enda mer stresset og vil bjeffe og surre enda mer.

- Hvis hun ikke klarer å roe seg inne: sett bånd på henne og ha henne ved siden av deg. Stryk henne gjerne rooooolig nedover siden og brystet til hun sovner.

Stress gir overreaksjoner (reagerer eller reagerer sterkere på ting hun ikke ville reagert på med normalt stressnivå), høy aktivitet, bjeffing, sykdom og mye annet morsomt cool3 Begynner du å jobbe med stresset nå vil du kunne unngå at hun får større problemer om et halvt år og at du dermed har mye mer å jobbe med. Har en sterk følelse av at det er noe jeg har glemt over her, men forhåpentligvis kommer jeg på det.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptySøn Sep 26 2010, 20:00

Hun er nok overstimulert ja. Masse gode tips over her, ta tiden til hjelp, kan ta litt tid før hun roer seg igjen. Men det blir bedre. Mat (tyggeben eller andre ting som tar lang tid å tygge) og godbitsøk er en naturlig "nedroer" og demper adrenalin. All slik rolig aktivitet er fint nå fremover.

Masse lykke til. therethere
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptySøn Sep 26 2010, 20:32

Linn kom med mange gode råd. Alle pinschere trenger "ro seg ned" trening helt fra starten av, men det er ikke for seint å trene det nå.

Har hun hatt løpetid allerede ? Hun begynner å bli "voksen" (ordentlig voksne blir de runtd 2-3 års alder, tispene gjerne tidligere enn hanner) og det er ikke uvanlig å ha en del trassige perioder.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptyMan Sep 27 2010, 13:24

Tusen takk for svar : ) Har trent mye rotrening fra bøjan av, og hjemme i leiligheta når det bare er meg og samboeren min hjemme, er hun egentlig veldig grei, har begynt sånn smått å slappe av. reiser seg når en av oss reiser seg da. Borte sitter hun bare å rister når hun sitter stille. helt ifra seg.
Får begynne som du sier, å prøve å stresse henne ned. jeg kaster jo baller og pinner på tur, og det elsker hun jo. Viste ikke at det kunne være en stressfaktor. men nå vet jeg det : ))

Hun fikk løpetid når hun var akkurat 6 mnd gammel.. : )
Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptyMan Sep 27 2010, 13:33

Hei!

Ser dere er fra Mosjøen, og da går det et lys opp for meg! Det er fineste Alfakrøll jo!! laughs
Møtte dere på utstillingen på Mo I Rana. Det er jeg som hadde den lille gale dvergpinschergutten (Lukas) som forelsket seg helt i Alfa.

Koselig å se deg her! happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
camilla87

camilla87


Antall Innlegg : 17
Join date : 21.12.2009
Age : 36
Bosted : Mosjøen

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptyMan Sep 27 2010, 13:40

heheh, ååja : D
Jada, husker det. Alfa`s pittelille kjæreste wink3
Til Toppen Go down
Doggirl

Doggirl


Antall Innlegg : 30
Join date : 08.11.2010
Age : 30
Bosted : Rogaland

Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? EmptyMan Nov 08 2010, 19:39

Som andre har sagt her, hunden høres overstimulert ut.

Det er viktig å gi henne lite oppmerksomhet når hun stresser, oppmerksomhet vil bare forsterke stresset hennes. Det beste er å lære henne å avreagere. Er det veldig ille kan det å binde henne og ignorere henne hjelpe. Så slipper du henne løs igjen når hun har roa seg ned.

Hunden min stresser en del når han er inne. Spesielt i senga mi, der vil han helst at jeg skal kose og klø han hele tiden, så han ruller rundt og gnir seg inni meg. Jeg sitter helt stille, viser han dempende signaler (gjespe, snu hodet bort) av og til blir han frustrert og begynner å jage halen sin I senga! Da stopper jeg han med et kort "nei", etter en stund legger han seg ned. Roser han rolig og stryker han rolig

Og for all del, slutt med ballkast og pinnekast, hvertfall en periode, det er veldig en stressøkende aktivitet. Hunden min er ganske lettstresset, men siden han ELSKER ballkast, kaster jeg litt ball med han kanskje en gang i uka, kaster ikke lenge, og passer på å alltid slutte en slik økt med rolige treningsøvelser. (dekk+bli eller godbitsøk)

Alt som har med mat og tygging og gjøre er stressdempeden. Så la den få lete opp maten sin i stede for å gi den det i skåla kan være en ide. Endten det er på plenen eller på gulvet inne. Som sagt tidligere, ha alltid tyggeleker tilgjengelig.

Lykke til med treninga:)
Til Toppen Go down
http://www.clickerdog.blogg.no
Sponsored content





Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty
PosteTema: Re: Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?   Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ? Empty

Til Toppen Go down
 
Hyperaktiv Pinscher, sliten eier. Hva skal jeg gjøre ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Pinscher-eier for første gang! Tips?
» Nyskjerrig hunde-eier, spørsmål om pinscher!
» 47 ting å gjøre i en heis...
» Tips til hva man kan gjøre på en regnværsdag.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: