|
| Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april | |
| | Av | Innlegg |
---|
ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 12:22 | |
| Hei folkens.
Jeg har fått høre at det ikke var like hyggelig for alle hunder/eiere på treffet igår. Fikk ikke kommet selv, men jeg får jo med meg litt allikevel.
Jeg blir glad for tilbakemeldinger, samt forslag til hva vi kan gjøre for å gjøre treffene hyggeligere for to- og ikke minst de firbeinte.
Denne tråden er for de som pleier å være på treff, de som har sluttet å dra på treff og de som ønsker å dra. Jeg er ikke interessert i å henge ut hverken hunder eller eiere, jeg vil bare finne ut hva som skjedde og hva vi kan gjøre for å unngå at slikt skjer på treffene fremover. Det er jo også andre hunder/eiere på friområdene, samt at det kommer folk på treff som er nysgjerrige på rasene våre.
Vil gjerne også vite hva andre har gjort på sine treff.
Jeg og Fanny ønsker at treffene skal være for alle, og at ikke noen føler at de ikke kan reise på treff da hverken de eller hundene har noe positivt utbytte av treff.
Om noen ikke vil skrive på denne tråden, så send meg gjerne en PM.
Sist endret av ElinK den Man Apr 02 2012, 16:29, endret 2 ganger | |
| | | OEH
Antall Innlegg : 155 Join date : 22.06.2009 Bosted : Tofte i Hurum
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 14:34 | |
| - ElinK skrev:
- Hei folkens.
Jeg har fått høre at det ikke var like hyggelig for alle hunder/eiere på treffet igår............
Vel, den kan ikke jeg skrive under på. Litt små knuffing og litt sterke meningsytringer blant noen av hundene, så var det mest og det meste løste seg av seg selv med litt Men nå fikk jo ikke jeg med meg alt som skjedde heller da | |
| | | Line & Super
Antall Innlegg : 118 Join date : 25.01.2011 Bosted : Skedsmo
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 15:04 | |
| Jeg regner med at det var det som skjedde med Super det siktes til (med mindre jeg også gikk glipp av noe da). For å forklare hva som egentlig skjedde så var det to av de eldste hannene som drev og hoppet litt på hverandre og det syntes ikke Super noe særlig om at de skulle gjøre uten han så han hang seg på. Det var ikke den ene av dem helt enig i så da smalt de sammen, først bare med fryktelig mye lyd. Alt dette oppstyret gjorde at flere av de andre kom til for se og en (eller to?) av de voksne tispene hoppet inn i mølja for å rydde opp. Nå var flere av hundene midt oppi det og stakkars Super havnet underst av alle og strakk sannsynligvis en muskel eller noe i det ene bakbenet i sammenstøtet. Det var ikke noen blodsprut eller noe (en bitteliten rift i et øre og en som blødde litt i munnen var det eneste) og jeg har vel kommet frem til at jeg har en meget "pysete" hund. Nå tror jeg dette kanskje ble dratt litt ut av proposjoner på grunn av en FB status i går kveld. Denne var egentlig skrevet mest for å understreke at jeg har en pysete hypokonderhund til tider. Og at hundene vår er som hyener, i den forstand at de skal blande seg oppi alt og hyle høyest... Ting var ikke så ille som noen kanskje fikk inntrykk av der, Super fortsatte å leke og kose seg etter episoden og var helt fornøyd helt til vi kom hjem for å slappe av. Da kom han plutselig på at han var døden nær og at det var kjempesynd på han... I skrivende stund så løper Super rundt og skal drepe en tennisball her så det er nok ikke så veldig synd på han Når alt kommer til alt så liker jeg godt frislipptreffene, men er gjerne med på å gå mere turer i steden. Jeg tror nok kanskje vi skal vurdere å droppe treffene på dette stedet da det er (etter min mening) et altfor lite område som gjør at noen hunder kan føle seg litt presset opp i et hjørne og mangle fluktveier på grunn av gjerdet. Energien som 10-15 av våre hunder har kan trenge litt mere plass enn dette | |
| | | Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 15:30 | |
| Jeg har ikke inntrykk at det nødvendigvis er str. på jordet som er greia, men mere det at disse fjompehundene våre mer enn gjerne klynger seg sammen der MENNESKENE er Personlig liker jeg veldig godt at det er et gjerde der Men det er absolutt mindre plass enn på Ekeberg f.eks. En av mine trivdes ikke særlig godt på treffet, så jeg kommer ikke til å ha med meg begge flere ganger (mer enn nok å holde styr på en ) Er forøvrig mer enn gjerne med på tur | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 15:39 | |
| På treffene som var i Tromsø før, så møttes hunder og eiere på en stor parkeringsplass eller lignende og eierne stod og pratet mens hundene surret rundt omkring. Jeg syns ikke noe om denne typen sosialisering da det oftere blir konflikter når x antall hunder står og "stanger" oppi hverandre og ikke har annet å sette fokus på enn hverandre. Jeg har derfor alltid lagt opp til tur når vi skal ha treff. Hundene slippes samtidig og vi er alltid i bevegelse slik at hundene kan snuse, løpe og undersøke området like mye som de omgås hverandre. På den måten opplever i alle fall jeg at det blir lite konflikter. Er det noen hunder som er veldig stresset når de tas ut av bilen, så går alle sammen med hundene i bånd de første minuttene slik at hundene får roet seg før de slippes. Jeg er også streng på at dersom noen hunder blir intens på en annen hund, så må hunden tas i bånd også får den gå seg litt ned før den slippes igjen. Hos oss er alle flinke til å følge med på egen hund og det har blitt en god vane at eierne tar hundene sine fast dersom de ser at hundene deres bygger seg opp mot noen. Er det noen som er ny på treff/ny med hund og ikke helt vet hvor grensa går, så hjelper jeg eierne med å følge med på hundene og gir beskjed når de må ta hunden i bånd. | |
| | | ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 16:21 | |
| - Maria skrev:
- På treffene som var i Tromsø før, så møttes hunder og eiere på en stor parkeringsplass eller lignende og eierne stod og pratet mens hundene surret rundt omkring. Jeg syns ikke noe om denne typen sosialisering da det oftere blir konflikter når x antall hunder står og "stanger" oppi hverandre og ikke har annet å sette fokus på enn hverandre. Jeg har derfor alltid lagt opp til tur når vi skal ha treff. Hundene slippes samtidig og vi er alltid i bevegelse slik at hundene kan snuse, løpe og undersøke området like mye som de omgås hverandre. På den måten opplever i alle fall jeg at det blir lite konflikter. Er det noen hunder som er veldig stresset når de tas ut av bilen, så går alle sammen med hundene i bånd de første minuttene slik at hundene får roet seg før de slippes.
Jeg er også streng på at dersom noen hunder blir intens på en annen hund, så må hunden tas i bånd også får den gå seg litt ned før den slippes igjen. Hos oss er alle flinke til å følge med på egen hund og det har blitt en god vane at eierne tar hundene sine fast dersom de ser at hundene deres bygger seg opp mot noen. Er det noen som er ny på treff/ny med hund og ikke helt vet hvor grensa går, så hjelper jeg eierne med å følge med på hundene og gir beskjed når de må ta hunden i bånd. Høres ut som at dere har utrolige bra turer sammen. "Problemet" for oss er at vi ikke har noe annet sted enn friområdene når det er båndtvang. Politiet i Oslo er utrolig strenge, og jeg tror boten per løse hund er ca. 5000 kroner. Men det går jo an at vi går turer med bånd frem til båndtvangen er opphevet, og så kan vi vel heller forsøke oss litt mer uten bånd om vi går turer der det er greit at vi slipper mange hunder løs. F.eks rundt Østensjøvann og Sognsvann er det båndtvang hele året, og mange andre steder er det så mange folk i helgene, og ikke alle setter pris på en gjeng med løse hunder. Vet at dere hadde det koselig på treff igår også, men nå har det vært knuffing på mange av våre treff, og jeg vet om flere som vegrer sg for å bli med siden det "alltid blir bråk". Er jo ikke alltid at det er "våre" hunder som starter heller, men vi er jo aldri alene på friområdene. Så selv om vi har verdens mest veloppdradde hunder, så kan slikt skje. | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 17:51 | |
| - ElinK skrev:
- Maria skrev:
- På treffene som var i Tromsø før, så møttes hunder og eiere på en stor parkeringsplass eller lignende og eierne stod og pratet mens hundene surret rundt omkring. Jeg syns ikke noe om denne typen sosialisering da det oftere blir konflikter når x antall hunder står og "stanger" oppi hverandre og ikke har annet å sette fokus på enn hverandre. Jeg har derfor alltid lagt opp til tur når vi skal ha treff. Hundene slippes samtidig og vi er alltid i bevegelse slik at hundene kan snuse, løpe og undersøke området like mye som de omgås hverandre. På den måten opplever i alle fall jeg at det blir lite konflikter. Er det noen hunder som er veldig stresset når de tas ut av bilen, så går alle sammen med hundene i bånd de første minuttene slik at hundene får roet seg før de slippes.
Jeg er også streng på at dersom noen hunder blir intens på en annen hund, så må hunden tas i bånd også får den gå seg litt ned før den slippes igjen. Hos oss er alle flinke til å følge med på egen hund og det har blitt en god vane at eierne tar hundene sine fast dersom de ser at hundene deres bygger seg opp mot noen. Er det noen som er ny på treff/ny med hund og ikke helt vet hvor grensa går, så hjelper jeg eierne med å følge med på hundene og gir beskjed når de må ta hunden i bånd. Høres ut som at dere har utrolige bra turer sammen. "Problemet" for oss er at vi ikke har noe annet sted enn friområdene når det er båndtvang. Politiet i Oslo er utrolig strenge, og jeg tror boten per løse hund er ca. 5000 kroner. Men det går jo an at vi går turer med bånd frem til båndtvangen er opphevet, og så kan vi vel heller forsøke oss litt mer uten bånd om vi går turer der det er greit at vi slipper mange hunder løs. F.eks rundt Østensjøvann og Sognsvann er det båndtvang hele året, og mange andre steder er det så mange folk i helgene, og ikke alle setter pris på en gjeng med løse hunder. Her har vi funnet ett par plasser hvor vi sjelden eller aldri møter andre turfolk/hunder og begge stedene er oversiktlige slik at man har tid til å rope inn hundene dersom noen skulle komme. Det ene stedet er faktisk en nedlagt søppelfylling med veier på kryss og tvers. Veldig fint vinterstid for da brøyter kommunen veiene siden de fortsatt bruker stedet til å dumpe sand og hageavfall. Det er båndtvang her også, men her er de nok langt fra så strenge med bøter som i Oslo. Aldri hørt om noen som har fått bot, faktisk... | |
| | | Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 19:12 | |
| Jeg var ikke på treffet, pleier ikke å delta. Og av den grunn at jeg har jo flere hunder (for tiden 3 stk) som er en flokk. De savner ikke utenforstående, de opererer som flokk. Det ser jeg når jeg og Malene går på turer, hundene er helt klart 2 separate flokker men takler det bra da det er mye plass rundt dem og vi holder oss i bevegelse. Men det er også egen flokk som kommer alltid først, om enn Nur er svært sjefete mot Sissi (kan dog leke sammen også) så er det ingen andre som får kommandere Sissi, da tar hun den som tråkker på Sissi.
Dette med flokk er viktig å tenke, en hund uten artsvenner har mer glede av treff da den ikke har selskap i hjemmebanen. Den har heller ikke andre av "sine egne" å ta hensyn til. | |
| | | Line & Super
Antall Innlegg : 118 Join date : 25.01.2011 Bosted : Skedsmo
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april Man Apr 02 2012, 19:33 | |
| Veldig godt sagt, Irene | |
| | | Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| | | | Sponsored content
| Tema: Re: Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april | |
| |
| | | | Ang. pinschertreffet i Lillestrøm 1. april | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |