Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Marianne (Kaos)

Marianne (Kaos)


Antall Innlegg : 11
Join date : 22.03.2012
Age : 41
Bosted : Elverum

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 11:09

Om ca 1 uke vil jeg være eier av en liten god gutt på 13 mnd som lyder navnet Kaos.
Han kommer tidligere fra et hjem hvor de tydeligvis ikke har vært så veldig snill mot han. MEN jeg må få påpeke at dette er en kjempe snill gutt, og jeg overtar han etter eierne som tok vare på han etter sitt første (slemme) hjem fordi de ikke lenger har muligheten eller tid til å ha han. De har 2 barn i huset (som kanskje litt for ofte er ganske så brå) og det har ikke vært noe problem, for han liker tydeligvis barn veldig godt. Og det er jo selvfølgelig alltid ett pluss. Eneste jeg har fått beskjed om er at han kan være litt usikker på nye mennesker, og holder seg gjerne unna dem.
Noe han faktisk ikke var mot meg første gangen jeg kom på besøk, for da skulle han bare sitte på fanget mitt, og jeg må si at det har aldri vært så vått inne i ørene mine uten at jeg har vært under vann... og det ser jeg på som veldig positivt Very Happy


Da han kommer så skal jeg få med alt som tilhører han, (alt i fra lekene til buret hans) så det er ikke noe jeg trenger å gå til innkjøp av med det første.... med mindre det er noe dere mener jeg burde eller bare rett og slett MÅ ha?

Så noen enkle ting jeg lurer på og håper dere kan hjelpe meg med er:

* Hvilken type fôr anbefaler dere?
* Hvor lenge burde jeg ta han med ut på tur? (hvor lenge er for lenge rett og slett)
* Burde jeg ha han i buret sitt da jeg ikke er hjemme?
Etc...


Jeg tar i mot alle tips og forslag som dere har å komme med, for vil jo så gjerne at Kaos skal få det kjempe fint i et hjem hvor han føler seg trygg i og ikke minst ha en eier han kan stole på at vil hans beste!

Hilsen Marianne (kommende eier av Kaos)
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 11:23

Fôr: Jeg personlig foretrekker å fore rått, med kjøtt bein og innmat biggrin
Men uansett hva du velger å fôre med, så prøv å lag en overgang fra det fôret han er vant med.
Hvis han fungerer bra på det han får nå, så trenger du jo ikke å bytte?
Det som er viktig er at hunden trives med fôret sitt. Blank pels, fine klør, fine tenner osv. er noe du kan se på.

Tur: Hva er han vant med?
Så lenge han er i god form og ikke stresser voldsomt, så kan du nok gå noen timer.
Synes det er litt vanskelig å svare på.
Men hvis dere kommer inn og han stresser som et uvær, så kan det være at det har blitt for mye.
Bli kjent med ham, så vil du fort se hva som passer dere best wink3

Bur: Ser ingen grunn til å ha ham i bur med mindre han ødelegger ting etc.
Er han burvant, så kan du kanskje starte med å ha ham i bur når han er alene, og så gradvis prøve deg fram uten?
Jeg bruker ikke bur til mine, og det funker helt fint.

Ellers: Hvis han ikke har sele fra før anbefaler jeg deg på det sterkeste å kjøpe en happy3
Jeg synes selene fra Haqihana, Huken og Norsk Hundeutstyr passer best til dp.
Langline er også kjekt å ha.
Ønsker deg LYKKE TIL med Kaos happy5 Håper dere får det kjempeflott sammen happy6
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 14:01

Så koselig at du vil gi ham et godt hjem biggrin Det høres ut som om han har vært med på litt av hvert i sitt korte liv sad3 Håper han slipper mer surr nå.

Fôr: det han er vant til er veldig greit å fortsette med når han flytter. Det er nok uro i magen fra før. happy3

Utstyr: En god sele + bånd på minst 3 meter, gjerne mer. Med sele skåer du hundens kropp, samtidig som det er bedre ift stress (press mot halsen økerstress). Veeeeldig kort sagt wink3

Tur: Nå i begynnelsen kommer han ikke til å trenge så mye tur, rett og slett fordi han vil ha mye å venne seg til og trenger hvile. Jeg ville ikke gått mer enn 30 minutter (noen tåler ikke mer enn 10 minutter, så se an din hund) + korte tisseturer og litt godbitsøk. Har du valget mellom en tur på 20 min og en på 45 minutter: velg 20 minutter de første ukene. Det koster deg så lite og gagner ham veldig. En tenåring som skifter hjem for 3. gang på 13 md trenger mye ro! Det tar gjerne ca 2 md å falle helt til ro, så ta det med ro. Senere kan du variere turlengdene mer og ha noen lange innimellom happy6

For å holde styr på stresset og få det NED: ingen ballkasting cool

Bur: helst ikke. De har det i det store og hele bedre uten happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marianne (Kaos)

Marianne (Kaos)


Antall Innlegg : 11
Join date : 22.03.2012
Age : 41
Bosted : Elverum

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Tuuusen takk :D   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 14:39

Linn & Fanny:
Tusen hjertelig takk for så flotte svar! happy6
Her er det masse som jeg skal ta med meg videre. Bare som det med båndet og stresset var jeg ikke fult så klar over! Så da skal jeg skaffe meg sele, for det er bare vanlig halsbånd de har brukt på han.

Jeg fikk beskjed nå av eieren at fôret de har brukt på han er bare vanlig fôr som man får kjøpt på butikken, heter visst Anna. Jeg er personlig ikke noe spesielt fan av de, og vil mye heller ha han på f.eks Royal Canin, for dette er et fôr jeg er vandt med å bruke på kattene jeg har hatt tidligere og var veldig fornøyd med det... er dere enige i det? Eller hva synes dere?

Bra du nevnte det med ballkasting Linn, for det var faktisk noe jeg lurte litt på... sånn med tanke på lek og "herjing". Smile

Fanny: Han er vandt til både de veldig korte; "gå ut å tiss, så kom inn igjen da du er ferdig" - turene, også er han vandt til en sånn typisk 10-15 min tur.
Men jeg går ofte 1-2 timers tid i skogen, siden jeg bor rett ved den. Men jeg kan jo starte med å ta han med på korte turer, og etterhvert kan jeg jo se om han orker å være med meg på det... så kan jeg samtidig mens jeg er på tur, vende han til å være uten bur. for det er visst det han er vandt til nå Smile

Og 'en ting til: Jeg vet at han ligger i sengen til de som har han nå, men jeg vil gjerne at han skal ligge enten i buret sitt med døren åpen eller på plassen sin. Har dere noen tips på hvordan jeg kan avvende han med det?
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 14:52

Avvenne å ligge i seng what3
Aner ikke, men hvis du finner det ut så må du si fra happy4
(Tipper tålmodighet er nøkkelen. Løt ham ned hver gang han hopper opp)

Helt enig i at butikkfôr ikke er noe særlig, men Linn (som har enormt mye mer erfaring enn meg) har et poeng med at det kan være omveltning nok å flytte, sånn at man kanskje venter med å bytte fôr happy3
Hvis du får med noe fôr, så kan du jo begynne å blande inn RC (hvis det er det du ønsker å bruke) gradvis før du går tom.
Har du allerede gode erfaringer med RC, så går du for det happy6

Tips ifht buravvenning: Gå en liten tur (senere kanskje en lang en?) før du drar hjemmefra, og gi ham gjerne en kong med noe digg i eller et griseøre etc å tygge på happy3

Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marianne (Kaos)

Marianne (Kaos)


Antall Innlegg : 11
Join date : 22.03.2012
Age : 41
Bosted : Elverum

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 15:09

Fanny skrev:
Avvenne å ligge i seng what3
Aner ikke, men hvis du finner det ut så må du si fra happy4
(Tipper tålmodighet er nøkkelen. Løt ham ned hver gang han hopper opp)

Helt enig i at butikkfôr ikke er noe særlig, men Linn (som har enormt mye mer erfaring enn meg) har et poeng med at det kan være omveltning nok å flytte, sånn at man kanskje venter med å bytte fôr happy3
Hvis du får med noe fôr, så kan du jo begynne å blande inn RC (hvis det er det du ønsker å bruke) gradvis før du går tom.
Har du allerede gode erfaringer med RC, så går du for det happy6

Tips ifht buravvenning: Gå en liten tur (senere kanskje en lang en?) før du drar hjemmefra, og gi ham gjerne en kong med noe digg i eller et griseøre etc å tygge på happy3



Hahaha, jeg har en bitteliten følelse på at jeg er nok ganske tøff i kjeften ved å si at jeg ikke skal ha han i senga :p hehehe happy4
Men om det blir slik er noe heeelt annet laughs hihi

Da skal jeg nok la han få ha det fôret han har nå en god stund til før jeg venner han over til RC happy6

Oooh, kong det var smart, tenkte jeg ikke over å bruke i det hele tatt faktisk biggrin

Jeg tror jeg kommer til å bruke dette forumet en god del skjønner jeg, for er tydeligvis en god del ting jeg ikke har tenkt på som dere her inne har gode forslag og tips om! happy5

Forresten, enda èn ting til... burde jeg lage en plass til han både på stua OG på rommet? Eller holder det med ett sted?
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 16:10

Linn: Hvor får man egentlig kjøpt bånd på 3 meter+ ? (da tenker jeg ikke på langline eller longeline)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marianne (Kaos)

Marianne (Kaos)


Antall Innlegg : 11
Join date : 22.03.2012
Age : 41
Bosted : Elverum

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: seler og pris?   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 17:11

har dere noen gode tips på hvor jeg kan kjøpe sele og bånd? Ca pris og sånn ca str? new1
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 17:22

Butikkfôr er egentlig så dårlig at jeg nok ville begynt m et ordentlig fôr med det samme... Regler og unntak osv... lalala2

Høres ut som om han nok har en smule dårlig kondis, så da må du tenke flyttestress + unghund + dårlig form. Ta deg god tid, så slipper han både skader og mer stress happy5

Ha tyggebein parat! Det er alltid godt å tygge for en stresset hund og de blir alltid stresset ved flytting (om de ikke er det fra før).

Flere liggeplasser er alltid fint happy5 Han trenger å ha valgmuligheter der han kan få ligge i fred, men sammen med resten av familien. Så selv om hunden får ligge i sofaen er det veldig fint å ha egen seng også happy6 Mykt, tepperikt og uten trekk happy6

I begynnelsen når du tar ham med i skogen (kjedelig å bo rett ved skogen uten å bruke det noe særlig) så kan du gå et sted dere kan slå dere litt ned og så bare la ham surre rundt deg der m godbitsøk eller bare utforskning. Det er i hvert fall en mulighet i tillegg til rolige turer happy6

På tur er det viktig at han får snuse og kose seg, ikke strene av gårde som om man alltid skal rekke et tog man er 10 minutter forsinket til cool3

Tilvenning til egen seng er kjekt. happy3 Det er ikke alltid så lett om de små alltid må ligge i samme seng som eier. wink3 Lag en seng (evt bur m teppe over, som lager hule og beskytter mot trekk) med god pute og teppe. Godbiter og ros når han legger seg i egen seng happy6 Med ene min lukket jeg døren inntil en liten stund, før jeg åpnet helt igjen når han hadde lagt seg godt til. Med den andre blir det krise m lukket dør, så han har åpen hele tiden. En tidligere hund nektet bur (åpent eller ei), men en myk seng m teppe var storveies biggrin Individuell tilpasning happy6

Legg opp til ro når han etter hvert skal være hjemme alene happy6 Luftet passe så han er rolig, kose litt (ikke herje),gi bein eller kong m fyll. Begynn m kort stund (inn/ut av døren før han merker noe) om han ikke er vant til å være alene. Han er uansett ikke vant til å være alene hos deg, så ta det litt rolig i begynnelsen.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 17:22

Ta kontakt med Linn på forumet her. Hun har både seler og bånd på 3 og 5 meter. happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 17:25

Marita skrev:
Linn: Hvor får man egentlig kjøpt bånd på 3 meter+ ? (da tenker jeg ikke på langline eller longeline)

En del dyrebutikker kan bestille inn om man spør (de har vanligvis ikke inne, side "hopen" vil ha kort bånd for sin egen del).

Jeg har et par spesiallagede på 4 m, fra Haqihana på 3m og 5m og i tillegg liner på 5 meter happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marianne (Kaos)

Marianne (Kaos)


Antall Innlegg : 11
Join date : 22.03.2012
Age : 41
Bosted : Elverum

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 18:39

Linn skrev:
Butikkfôr er egentlig så dårlig at jeg nok ville begynt m et ordentlig fôr med det samme... Regler og unntak osv... lalala2

Høres ut som om han nok har en smule dårlig kondis, så da må du tenke flyttestress + unghund + dårlig form. Ta deg god tid, så slipper han både skader og mer stress happy5

Ha tyggebein parat! Det er alltid godt å tygge for en stresset hund og de blir alltid stresset ved flytting (om de ikke er det fra før).

Flere liggeplasser er alltid fint happy5 Han trenger å ha valgmuligheter der han kan få ligge i fred, men sammen med resten av familien. Så selv om hunden får ligge i sofaen er det veldig fint å ha egen seng også happy6 Mykt, tepperikt og uten trekk happy6

I begynnelsen når du tar ham med i skogen (kjedelig å bo rett ved skogen uten å bruke det noe særlig) så kan du gå et sted dere kan slå dere litt ned og så bare la ham surre rundt deg der m godbitsøk eller bare utforskning. Det er i hvert fall en mulighet i tillegg til rolige turer happy6

På tur er det viktig at han får snuse og kose seg, ikke strene av gårde som om man alltid skal rekke et tog man er 10 minutter forsinket til cool3

Tilvenning til egen seng er kjekt. happy3 Det er ikke alltid så lett om de små alltid må ligge i samme seng som eier. wink3 Lag en seng (evt bur m teppe over, som lager hule og beskytter mot trekk) med god pute og teppe. Godbiter og ros når han legger seg i egen seng happy6 Med ene min lukket jeg døren inntil en liten stund, før jeg åpnet helt igjen når han hadde lagt seg godt til. Med den andre blir det krise m lukket dør, så han har åpen hele tiden. En tidligere hund nektet bur (åpent eller ei), men en myk seng m teppe var storveies biggrin Individuell tilpasning happy6

Legg opp til ro når han etter hvert skal være hjemme alene happy6 Luftet passe så han er rolig, kose litt (ikke herje),gi bein eller kong m fyll. Begynn m kort stund (inn/ut av døren før han merker noe) om han ikke er vant til å være alene. Han er uansett ikke vant til å være alene hos deg, så ta det litt rolig i begynnelsen.


Da skal jeg så fort som mulig gå i innkjøp av både nytt fôr, sele, langt bånd og ikke minst tyggeben Very Happy Fikk et tips om å kjøpe baby dyne som han kan bruke, siden den er lett å putte i vaskemaskina, så tenkte å kjøpe det også som han kan ha som sin egen.
Åh søren,,... hunden kan kanskje ha like dårlig kondis som eiern de ja happy4 ja men da skal jeg huske å ta det rolig og forsiktig med han! Smile

Setter kjempe stor pris på alt jeg kan få av tips av dere, for se ikke på meg som utrolig dum og uviten, men bare veldig nysgjerrig og lysten på at Kaos kan få det beste laughs hahaha
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 19:53

Babydyne er bra happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 20:39

Jeg blir i enormt godt humør over all entusiasmen i denne tråden happy5
Gleder meg til å høre mer om Kaos (og kanskje se noen bilder etterhvert????? biggrin )
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marianne (Kaos)

Marianne (Kaos)


Antall Innlegg : 11
Join date : 22.03.2012
Age : 41
Bosted : Elverum

Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag EmptyTor Mar 22 2012, 22:43

Fanny skrev:
Jeg blir i enormt godt humør over all entusiasmen i denne tråden happy5
Gleder meg til å høre mer om Kaos (og kanskje se noen bilder etterhvert????? biggrin )

Gleder meg så fælt at jeg skulle ønske det var onsdag allerede nå happy5 haha
Jeg høres ut som ei 7 år gammel jente som venter på julaften omtrent hoppejul*

Jeg skal legge ut bilde med en eneste gang jeg skjønner hvordan jeg skal legge ut bilde her new1
hihi
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty
PosteTema: Re: Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag   Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag Empty

Til Toppen Go down
 
Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Pinscher-eier for første gang! Tips?
» Vi trenger ditt forslag! :)
» Norgesferie med dyr - trenger forslag!
» Noen som har gode ideer ang omlasseringshund!
» SNART DP eier

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: