Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Værbestandige pinschere?

Go down 
+10
carmo
Nina (Kennel Dijontoma)
Linn
Lene
lindis
gøril
Irene
Eva
Benedicte
Simira
14 posters
AvInnlegg
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 18:21

Nå er jo ikke pinschere kjent for å være den tøffeste sauen i flokken når det gjelder ulla... eller været. Er det noen som bevisst har prøvd å gjøre pinscheren litt mer "værtøff" fra valpestadiet, og lykkes?
Mannen min vil gjerne ha en hund som tåler litt vær og gjerne er med på tur i skog og mark selv om det regner og blåser, og akkurat der svikter pinscheren, som er en av mine favoritter på listen over neste hund...
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 18:26

I den norske hundeboken står det at pinscheren er "motstandsyktig mot vær".. Smile
Jeg synes mine hunder nå har blitt mye bedre ute.. De er ikke veldig glad i regn om morgenen, men jeg tror det blir litt etter hva man gjør det til...for det er veldig gøy å gå løs selvom det regner.. Smile
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 18:50

Tequila hadde en helt annen type pels enn Whiskey og andre pinschere jeg har møtt. Den var veldig tynn, veldig dun aktig.
Og hun var heeeelt ekstrem frysen av seg!
Whiskey har ikke blitt skjemt bort med masse dekken og når vi har vært på turer i skauen med hest har han ikke hatt dekken i vinter. Med mindre det har snødd.

Tror de klarer mer enn hva vi tror, ligger nok en del mentalt. Jeg fryser, stakkars lille Fido fryser.
Så lenge de er i aktivitet og det ikke regner/snør så de blir våte, burde de klare det bra i kulde uten dekken.
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 19:15

Mine viser det tydelig at de liker ikke regn, når vi går på vanlig gå tur. Er de derimot løs i skogen, så lar de vel ikke særlig merke til regn.

Jeg bruker dekken kun dersom det er kaldere enn minus 15 kuldegrader, men jeg pleier å ha dem løs også på vinteren så de får regulere selv hvor mye de trenger å varme seg ved å løpe.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
gøril

gøril


Antall Innlegg : 30
Join date : 18.06.2009
Bosted : Lillehammer

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 20:24

Her har vi en av hver sort wink3 en som ikke er glad i regn i det hele tatt og ei som ikke kunne brydd seg mindre. Bajaz unngår sølepytter så godt han kan og vil helst ikke bli bløt, men når han først har blitt god og blaut så er det ikke så farlig lenger, men han vil helst unngå å gå ut når han hører det regner. Coz bryr seg ikke i det hele tatt og raser gjennom sølepytter og inn i høyt gress selv om det er vått, hun vil gjerne ut selv om det regner.
Til Toppen Go down
lindis

lindis


Antall Innlegg : 87
Join date : 09.07.2009
Bosted : Gamle Fredrikstad

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 21:57

Jeg tror også det er litt hva man gjør det til og hva hunden er vant til. King "jubler" ikke akkurat når vi kommer ut døra og han ser det regner,men når vi først har begynt å gå så glemmer han det. Får han løpe løs spiller det i hvertfall ingen rolle. så det kommer vel stort sett ann på oss hva vi gjør ut av situasjonen. (selv om noen sikkert er mer frysne og pysete enn andre. Sånn er det jo med oss også) biggrin

Og det jeg synes er supert med King og sikker de fleste pinschere er at de er veldig utholdene. Er vi i skogen en hel dag så er han like ivrig og glad og fornøyd. Får på seg dekken viss vi stopper opp og det er kaldt, og han holder seg alltid i nærheten av meg.
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Jul 27 2009, 22:53

Azarel er også den typen som helst ikke vil ut hvis det regner. Men hvis han får løpe løs eller leker med andre hunder så glemmer han fort at det regner.
Men hvis det regner sidelengs så er det rett ut, gjøre det han må (helst i ly for vinden), og så rett inn igjen. Han holder seg også mye i ro hvis det er skikkelig dritt-vær, for da må han ikke ut så ofte. wink3

Han er også den typen som absolutt ikke vil ha dekken på seg. Da setter han seg ned og furter. Skal heller fryse enn å ha på noe.
Unntaket der er hvis vi er ute på tur når det er skikkelig kaldt og vi setter oss ned noe sted. Hvis han da er i ro og begynner å fryse etter å ha gått et stykke, da er det greit med dekken. Men bare da. wink3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Jul 28 2009, 09:24

Hvis dere er avhengige av å ha en hund som tåler alt av vær, så ville jeg ikke satset på at pinscheren ville venne seg til det... blink00 I vanlig, lett regnvær er det greit. Snø også. De jubler ikke av innsatsvilje, men de liker å gå på tur og når vi først er i gang ser jeg at de glemmer det litt bort Smile Noe annet er hvis det regner mye, regner og blåser, snør og er kaldt (10 minusgrader er ikke populært her i huset, da må de ha på seg frakkene sine og fryser likevel på potene), snør og blåser osv. Surt vær er ikke noe godt når man har kort pels. Mine har veldig myk pels, mens jeg vet andre har litt striere og tykkere pels. Det kan jo ha noe å si, selv om jeg ikke ville satset på at valpen kom til å utvikle seg til en fryktløs værentusiast wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Jul 28 2009, 09:58

Det sier seg jo selv at en glatthårshund ikke er laget for å tåle det samme som en polarhund f.eks... Er man avhengig av å ha en hund som kan ligge ute og sove i 20 stive og trives med å krølle seg sammen og snø ned når det er storm, så kjøper man seg en polarhund, ikke en glatthårshund...og vil man ha en glatthårshund, med de fordelene det har, så må man også tåle noen av begrensnbingene det medfører...

Mine hunder jubler ikke akkurat av glede om de må stå stille i skikkelig høljeregn, men vi er i stallen i absolutt alt slags vær, være seg lyn, torden, pøsregn, snø eller sol, hele året rundt, og de trives med det og løper rundt og koser seg med sitt og er med på tur gjennom skog og mark, over elver, bekker og våte jorder, har aldri vært no problem. De er med på hva som helst, så lenge det skjer no...

Jeg syns at om man skaffer seg en glatthårshund, så skal man også ta hensyn til at den ikke er laget for å tåle ekstremt vær, og hjelpe til med å gjøre det man kan for å gjøre det behagelig for dem, ellers er det jo klart de ikke syns det er no moro... Jeg har alltid med meg dekken, og når de må stå mye stille i voldsom kulde, snø og regn, eller jeg tydelig ser de er ordentlig kalde og de har det ubehagelig, så får de selvfølgelig på seg dekkenet sitt, og da er de like fornøyde igjen. Jeg vet at de er ikke pysete, og om de forteller meg at de gjerne skulle vært litt varmere på et tidspunkt, så er det klart de skal få lov til det for å gjøre det vi holder på med mer behagelig for dem... Det klarer jo til og med de "hardbarka jaktgutta" å gjøre for pointerne sine, så da bør vi klare det også... happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
carmo

carmo


Antall Innlegg : 99
Join date : 13.06.2009
Age : 44
Bosted : Vevelstad

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyFre Jul 31 2009, 16:37

He he he happy4

Vi kom akkurat inn fra et ekstremt regnvær. Dette var ikke noe gøy, Loke prøvde å gjemme seg under greiner og større trær, men jeg var bestemt og gikk videre å latet som dette var normalt....
Hadde det vært kaldere ville jeg nok hatt på han et regndekken, men det er jo sommer nå, ... eller blink00 ?
Det skal det liksom være, men i et land som Norge, har vi vær, sånn er det bare.

Husker da Loke var mindre, da hylte han når det regnet, han satt seg ned å bare hyyyylte! leer3
Men nå er han blitt bedre.
Når vi kommer inn, begynner han fort å fryse, så da tørker jeg han godt og pakker han inn i hans ullpledd, da blir alt bra.

Så lenge de er i bevegelse holder de seg varme.
Lykke til
Til Toppen Go down
http://www.drasticpinscher.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptySøn Aug 02 2009, 15:19

Jeg har jo vært nøye med Trayan fra han var valp at han må tåle regn og kulde, og
det er ingen problem! Vi trener lydighet i både regn, snø og kulde, men sier jo seg selv at når man har hund uten underull må de kles på når gradestokken viser mange minus. Så når han ligger i fellesdekk og slikt om vinteren ligger han på teppe med dekken på seg, han hater det, men jeg vil jo ikke at han skal bli syk. Når vi trener og han er i aktivitet slipper han dekken og styr, og er da veldig så fornøyd! wink3

Jeg tror man kan forme og påvirke hunden sin til det meste:
Jeg ville ha en hund som elsker å bade, løpe etter ball og som kan være med ut å trene uansett vær,
og siden jeg vet at dette ofte ikke er helt normalt for pinscheren lot jeg han være mye sammen med hunder som dette er helt normalt for, og derfor vet han heller ikke annet og "mission completed"! happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Aug 17 2009, 19:51

Heisann! har væl verdens nordligste Pinscher æ da??? så føle æ kan svare litt her. Nei, Pinscheren e ikke skapt for det kalde Nord! det medføre frost bitt på øreflipper og poter. og dæm FRYS!!!! Shadow like ikke regn og hvertfall ikke kulde. når han blir våt blir han også kald. så i sånne situasjona gjelder det å bruke sunn fornuft! Shadow e med oss på fjellet om vinteren. inn pakka i dobbel vinter dress og sokka. alikevel hender det at vi må avbryte en fjelltur fordi bikkja fryser!
for å løse dilemmaet må man legge penga i brukbart og funksjonelt utstyr. klær også regn klær som dekke ben og kropp, salver og sokker. man må også innse at det er dager man ikke kan gå ut. men sia Pinscheren e som den e, så e det absolutt en herlig kompis å ha i sofaen på hytta mens veden knitre i peisen.. en herlig hund uansett årstid så lenge man tar sine forhåndsregla da;) lykke til!
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyMan Aug 17 2009, 20:52

Kjekt innlegg Heidi - for de av oss som ikke klarteå plassere dialekten ut fra tekst - eller kjenner deg - hvir langt nord holder dere hus?
Sør-norsk regn er de heller ikke glad i - særlig kombinert med jærsk vind, men minusgrader har i sjelden mange av.

Her er bilde (beklager dårlig kvalitet - footgrafen og kamera var også gjennomvått! what3) fra søndagstur i ØSEregn. Cora koste seg, når hun skjønte at det ikke var alternativ, og vi traff på hunder un kunne leke med...Værbestandige pinschere? I-bilen-1

Til en viss grad blir de hva du gjør de til, men de har ikke all isolasjon som andre raser - men de tåler mye!
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Aug 18 2009, 09:23

Heisann Gerd Marit! det va ett utrolig flott bilde happy6 kjenne til regnet sørpå, og i motsetning til det vi kalle regn hær så regne det virkelig i bøtter og spann der wink3 har inntrykk av at de fleste Pinschera helst e inne i regn vær.
Shadow kryper langs hushjørnet når han må ut og det regne laughs men han slipper alikevel ikke unna trening og mosjon, for han elske turan for mye til å la være selv om det regner wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Aug 18 2009, 09:24

p.s. vi bor i Hammerfest wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Aug 18 2009, 18:08

Var på skiturer i 15 minusgrader i vinter, og det gikk helt fint så lenge hun var i aktivitet (ikke noe dekken underveis). Når vi stoppet for å spise, var det på med vinterdekken og pledd mens hun satt i fanget mitt, og fortsatt skalv hun som et aspeløv sad3 Hun hadde sokker på alle bein (jeg orker ikke at hun skal skjære seg på skaresnø og så må jeg bære henne en mil mens jeg prøver å holde meg på skiene, hehe) og når vi tok dem av halveis pga snøklumper en gang, så la hun seg på ryggen i snøen og sprellet med alle beina, tydelig misfornøyd med kalde labber! Haha! brr0 happy4

Men det er vel de eneste gangene jeg har følt at å velge en korthåret hund var litt dumt, ellers er jeg superfornøyd! biggrin
Må dog prøve å finne et enda varmere dekken til neste vinter, helst et som går langt nedover beina og er enda bedre foret (noen forslag?).

Regndekken hender det vi bruker om det pøsregner, men det er mer for at vi skal slippe våt hund inne etterpå wink3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Aug 18 2009, 20:14

Christina skrev:
Var på skiturer i 15 minusgrader i vinter, og det gikk helt fint så lenge hun var i aktivitet (ikke noe dekken underveis). Når vi stoppet for å spise, var det på med vinterdekken og pledd mens hun satt i fanget mitt, og fortsatt skalv hun som et aspeløv sad3 Hun hadde sokker på alle bein (jeg orker ikke at hun skal skjære seg på skaresnø og så må jeg bære henne en mil mens jeg prøver å holde meg på skiene, hehe) og når vi tok dem av halveis pga snøklumper en gang, så la hun seg på ryggen i snøen og sprellet med alle beina, tydelig misfornøyd med kalde labber! Haha! brr0 happy4

Men det er vel de eneste gangene jeg har følt at å velge en korthåret hund var litt dumt, ellers er jeg superfornøyd! biggrin
Må dog prøve å finne et enda varmere dekken til neste vinter, helst et som går langt nedover beina og er enda bedre foret (noen forslag?).

Regndekken hender det vi bruker om det pøsregner, men det er mer for at vi skal slippe våt hund inne etterpå wink3

Mitt forslag er den superfine Hurttadressen som Trayan har! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyTir Aug 18 2009, 21:48

Heisann! æ har kjøpt Hurtta sin dobbel dress. fleece heldress med hel ytter dress over. den e genial fordi man kan velge å bruke bare fleece eller regn trekket;) har kommet en ny type da, men den var utsolgt da æ skulle bestille den. syntes imidlertidig at den her løsninga va super happy6
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? EmptyOns Aug 19 2009, 06:16

Takker for forslag! happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content





Værbestandige pinschere? Empty
PosteTema: Re: Værbestandige pinschere?   Værbestandige pinschere? Empty

Til Toppen Go down
 
Værbestandige pinschere?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dommerforeningens utstilling på Exporama 7.8
» To pinschere i hus
» Prisene på pinschere
» Pinschere i Narvik?
» Bilder av pinschere og dp

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: