Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor reservert er din Pinscher?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyMan Jun 13 2011, 14:15

Her om dagen kom kom jeg til å tenke på hvor reservert Mira er. Hun er ganske så reservert. Fått inntrykk av at hun er over gjennomsnittelig reservert. Tror også moren henne var det, ser hvertfall slik ut i MH'en til moren. Mira går bort til personen(e)dersom de henvender seg til henne. Hun snuser men er ikke vidre interessert. Hun er vel mest glad i å få snuse også ikke bry seg mere, men hun lar seg jo bli klappet om personen ikke er skikkelig voldsom(da trekker hun seg unna). Om hun ikke har fått snuse først, og en fremmed prøver å klappe henne, trekker hun seg også unna. Hun har alltid vært veldig reservert og brukte laaang tid på å bli trygg hjemme. Det tar også lang tid før hun blir skikkelig trygg på andre. Hun går helt fint i Oslo og andre storbyer - aldri hatt noe problem der Smile Kunne vel ønske hun var enda mindre reservert, men hun har igrunn vært veldig reservert hele livet sitt (så vel tegn allerede 3 uker gammel. Hun var vel den som søkte minst kontakt med fremmede av valpene der)

Så lurte jeg på hvor reservert deres Pinschere er?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyTir Jun 14 2011, 11:38

MiraHedda skrev:
Her om dagen kom kom jeg til å tenke på hvor reservert Mira er. Hun er ganske så reservert. Fått inntrykk av at hun er over gjennomsnittelig reservert. Tror også moren henne var det, ser hvertfall slik ut i MH'en til moren. Mira går bort til personen(e)dersom de henvender seg til henne. Hun snuser men er ikke vidre interessert. Hun er vel mest glad i å få snuse også ikke bry seg mere, men hun lar seg jo bli klappet om personen ikke er skikkelig voldsom(da trekker hun seg unna). Om hun ikke har fått snuse først, og en fremmed prøver å klappe henne, trekker hun seg også unna. Hun har alltid vært veldig reservert og brukte laaang tid på å bli trygg hjemme. Det tar også lang tid før hun blir skikkelig trygg på andre. Hun går helt fint i Oslo og andre storbyer - aldri hatt noe problem der Smile Kunne vel ønske hun var enda mindre reservert, men hun har igrunn vært veldig reservert hele livet sitt (så vel tegn allerede 3 uker gammel. Hun var vel den som søkte minst kontakt med fremmede av valpene der)

Så lurte jeg på hvor reservert deres Pinschere er?

Av mine to er de nestensom dag og natt.

Junior= Hilser på alle. Synes det bare er kjekt med oppmerksomhet. Reiser vi med tog eller står i kø på en flyplass er han i 100 når folk vi hilse på han.

Rottå= De hun kjenner springer hun bort til med en gang. Ukjente endel reservert. Men det løser seg opp etter kort tidine.

Men husk også rasens bakgrunn. Fra gammelt av skulle i Pinscheren være åpen. Hunden skulle bevokte stallen og bjeffe når folk kom på gårdstunet!
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyTir Jun 14 2011, 16:56

Sitat :
Men husk også rasens bakgrunn. Fra gammelt av skulle i Pinscheren være åpen. Hunden skulle bevokte stallen og bjeffe når folk kom på gårdstunet!

Altså pinscher er opprinnelig reservert, det er jo ikke så lenge siden ordet ble fjernet fra standarden. Pinscher skal ikke være aggressiv, men det er heller ingen retriever som er kompis med alle som gidder å kose litt med den. Det som betyr noe til en pinscher er eieren (familien).

Mine er slik at Lady er hils på alle, i håp om at hun får noen godbiter (hun er en matvrak de luxe), Nappi er uinteressert men du kan gjerne få klappe på henne men hun bryr seg ikke om deg og hva som skjer med deg, og Nur er sosial men på sine premisser. Det sistnevnt er vanskeligste, da hunden vil gjerne hilse på folka men godtar ikke at folka koser med henne og det er vanskelig for mange å forstå at hunden ikke ønsker kos når den selv oppsøker mennesker.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyTir Jun 14 2011, 17:55

hei MiraHedda:)
vi har jo kullbroren her, og han er veldig usikker på fremmede, han elsker de han kjenner godt (ca 8 stk), men uinteressert + usikker på de han kjenner lite til eller ikke noe i det hele tatt. (dette jobbes iherdig med)
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyTir Jun 14 2011, 17:56

Mulig det er bare meg, men jeg syns det er litt dumt at det ikke står i standarden lenger at pinscheren er reservert. De fleste er det jo i større eller mindre grad og da er det synd om man som ny eier ikke er klar over det på forhånd.

Hos oss er Knøttet veldig åpen og kontaktsøkende, men selv han er noe reservert (sammenligner glatt med en typisk selskapsrase som papillon, siden jeg har hatt det før og de ikke finnes reserverte). Det gjør seg utslag i at han trekker seg unna om noen er mer voldsomme enn han er interessert i. Han vil gjerne kosekose og tungekysser de som plasserer seg nært nok wink3 , men samtidig: når vi går tur så er han som regel ferdig med å hilse på noen sekunder, før han går videre. Da holder vi jo på med noe annet! Papillonen jeg hadde ville ha hilst til jeg sa vi måtte gå eller de andre gikk sin vei...

Zorro er mer reservert og har også mer vakt i seg. Han er veldig kosete med folk han kjenner (eller hvis han bare digger deg fra første stund, noe som skjer iblant), men han koser på en helt annen måte enn Knøttet. Han er veldig rolig, ingen kyssing annet enn til de han er veldig glad i (og da er det et bittelite kyss før han snur seg vekk igjen) og han klenger ikke noe særlig. Zorro er den som står og venter på tillatelse til å hoppe opp i sofaen om vi sitter der og er mye mer forsiktig når han oppsøker kos. Får han noen som tar hensyn til ham (demper litt) så er han veldig lykkelig og søker kontakt mye fortere. Får han noen som går rett mot ham, ser ham i øynene og er lite hundehøflige, så liker han det ikke.

På tur i skogen ser vi den praktiske siden av å være reservert, da de ikke bryr seg stort om folk vi møter. Syklister eller joggere eller hva det måtte være får sjelden oppmerksomhet. Kanskje et blikk, men får de mer er det pga høyt stressnivå og ikke vanlig oppførsel.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyTir Jun 14 2011, 20:52

Albin er som regel ikke interessert i å hilse på folk som vi møter på tur, men det er fordi han er opptatt med å gå tur. Hvis noen er interessante nok til at han vil hilse på dem er det som regel bare et snus og det er så vidt folk rekker å stryke han over ryggen før han er videre på tur.

Ellers er han veldig glad i oppmerksomhet. På NKK-utstillingen i Drammen for litt siden holdt han på å kose flat ei totalt fremmed jente/dame som ville hilse på han (da kjedet han seg kanskje litt og var glad for oppmerksomheten). Han er også veldig glad i at vi får besøk. Han er veldig nysgjerrig på hvem det er som kommer og måååååå hilse. Han legger seg gjerne også inntil de som er på besøk for å sove når de sitter i sofaen.

Jeg synes ikke Albin er reservert i det heletatt. Men det er som sagt ikke alltid han er interessert i andre mennesker, eller hunder for den saks skyld.
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? EmptyOns Jun 15 2011, 19:58

Godt å høre at Mira er "normal" happy3 Hvorfor ble det fjernet fra standarden? huh3
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvor reservert er din Pinscher? Empty
PosteTema: Re: Hvor reservert er din Pinscher?   Hvor reservert er din Pinscher? Empty

Til Toppen Go down
 
Hvor reservert er din Pinscher?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor stort canvasbur til pinscher?
» Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?
» AD/HD RØNGTEN BESTILLT/ RESERVERT
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Hvor søt går det an å bli??

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: