Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Rotrening med gammel hund

Go down 
2 posters
AvInnlegg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund EmptySøn Mai 29 2011, 11:34

Vi passer svigers sin gordon setter i helgen - og det har vært litt av en utfordring. Jeg har ALDRI vært borti en mer stressa hund i hele mitt liv!
Han er 10 år gammel, men det merkes ikke nevneverdig. Han piper, peser og sikler. Han er helt paralysert av katten og vi klarer ikke å få han fokusert på noe annet.
Han har nesten ikke sovet i helgen, og vi merker at Scot begynner å bli sliten og lei.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å roe han ned. Han har fått godt med turer og han spiser (etter mye overtalelse). Vi har lagt han ned på gulvet og holdt han nede for å tvinge han til å slappe litt av, men etter en halvtime så er han like gira. I buret blir han helt gal - han er vant med at om han bare bjeffer nok så blir han sluppet ut til slutt.

Han reagerer på alt av lyder og det er i det store og hele utrolig slitsomt å ha han her! Han er den første hunden jeg faktisk har gitt opp - han tapper meg helt for energi!
Scot prøver også å dempe han, og klarer det bedre enn oss, men det varer dessverre ikke mange minuttene av gangen. Nå ser det ut til at Scot har gitt opp også. Han har lagt seg på puffen med ryggen til.

Må sies at denne hunden har fått NULL disiplin, selv enkle kommandoer som "bli" kan han bare ikke (eller vil bare ikke). Han er vant med å gjøre som han vil, men sånn fungerer det ikke her i huset. Noen råd? Hvordan i all verden skal jeg få roet han ned? Jeg blir snart gal!!!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Re: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund EmptySøn Mai 29 2011, 11:54

Må også skrive at han er like utrolig hjemme når de har besøk. I julen holdt han med våken hver natt med pipingen sin.
Han kan også være veldig urolig i bilen.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Re: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund EmptySøn Mai 29 2011, 14:59

Det er veldig vanskelig å få roet ned en hyperstresset hund på en helg, dessverre blink00 Du kan få roet en del, men det krever en del jobbing.

Mye tur gjør det verre, legge i bakken gjør det verre... er han kattegal så vil han starte fra begynnelsen av igjen hver gang han får se eller lukter katten dry

Du kan prøve med lite tur og bare rooooolig tusletur, godbitsøk, tyggebein, roooolig klapping på side og bryst til han roer seg, skille katt og hund inne... Med en stresset hund i hus så blir det mye sitting i ro for alle andre også, siden mer eller mindre alt stresser opp. At han ikke skjønner kommandoer er egentlig helt selvsagt, siden stresset gjør at han blokkerer. Han verken hører eller forstår hva du/dere sier til ham og da er det ikke sjanse for å gjøre noe heller. Hjernen klarer rett og slett ikke å ta til seg noe som helst.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Re: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund EmptySøn Mai 29 2011, 15:19

Linn skrev:
Det er veldig vanskelig å få roet ned en hyperstresset hund på en helg, dessverre blink00 Du kan få roet en del, men det krever en del jobbing.

Mye tur gjør det verre, legge i bakken gjør det verre... er han kattegal så vil han starte fra begynnelsen av igjen hver gang han får se eller lukter katten dry

Du kan prøve med lite tur og bare rooooolig tusletur, godbitsøk, tyggebein, roooolig klapping på side og bryst til han roer seg, skille katt og hund inne... Med en stresset hund i hus så blir det mye sitting i ro for alle andre også, siden mer eller mindre alt stresser opp. At han ikke skjønner kommandoer er egentlig helt selvsagt, siden stresset gjør at han blokkerer. Han verken hører eller forstår hva du/dere sier til ham og da er det ikke sjanse for å gjøre noe heller. Hjernen klarer rett og slett ikke å ta til seg noe som helst.

Jeg har prøvd alt. Pølsebiter i Kong fungerte en stund helt til han hørte katten på loftet. Dessverre har vi bare 60 kvm + loft, så det å skille dyrene er nærmest umulig. Har barnegrind inn til stua, men han han ser jo katten allikevel.
Vegard har kjørt med han nå, og blir hos han til svigers kommer hjem senere ikveld.
Vi har sovet på skift, så nå skal jeg og Scot sove litt på sofaen.

Tusen takk for gode tips Linn. Jeg har lest og lest hele helgen, men han blokkerer for alt vi har prøvd!
Og jeg synes så synd på han, det kan ikke være noe godt å stresse på den måten.
Og ikke nytter det å si noe til svigers, de blir bare såret og lei seg.
Voffsen går jo heller ikke pent i bånd, han har dratt svigermor over endre flere ganger. Jeg blir bare oppgitt når de sier at det ikke går an å gjøre noe når han er så gammel.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Re: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund EmptySøn Mai 29 2011, 17:08

Jeg ville nok heller prøvd tyggebein enn godbiter i kong, da det kan hisse opp en stresset hund (en mer normal hund blir roligere av det, go figure).

Normalt ville jeg regnet minst en måned, sannsynligvis en del mer, på å få stresset ned på et normalt nivå. En helg er dessverre veldig lite. Da blir det mest brannslukking og å få overlevd som best mulig. Vi hadde en her m mye stress og det tok to dager å klare å roe litt ned.

Du får la gjengen din som er igjen få hvile mye de neste dagene, så de kommer seg til hektene igjen happy6 Det tar på dem også med en stressbombe i hus. happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Re: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund EmptySøn Mai 29 2011, 17:33

Linn skrev:
Jeg ville nok heller prøvd tyggebein enn godbiter i kong, da det kan hisse opp en stresset hund (en mer normal hund blir roligere av det, go figure).

Normalt ville jeg regnet minst en måned, sannsynligvis en del mer, på å få stresset ned på et normalt nivå. En helg er dessverre veldig lite. Da blir det mest brannslukking og å få overlevd som best mulig. Vi hadde en her m mye stress og det tok to dager å klare å roe litt ned.

Du får la gjengen din som er igjen få hvile mye de neste dagene, så de kommer seg til hektene igjen happy6 Det tar på dem også med en stressbombe i hus. happy3

Scot satt på puffen sin og så at Vegard kjørte avgårde. Når de var ute av syne la han seg rett ned og han har sovet siden.
Godt han får ladet batteriene før blodsporkurs i morgen.

Takk for gode råd. Skulle bare ønske at svigers ville gjøre noe for å roe han.
En ting er sikkert, det er siste gang vi passer han her hjemme!!!
Heldigvis har Scot vært kjempeflink i helgen og vi er så stolte av han. Snakk om å være tålmodig med sin gamle onkel wub4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





Rotrening med gammel hund Empty
PosteTema: Re: Rotrening med gammel hund   Rotrening med gammel hund Empty

Til Toppen Go down
 
Rotrening med gammel hund
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trening av 4år gammel hund
» Rotrening- Hva gjør du ?
» Hund reddet påkjørt hund!
» Omplassering av 10 mnd gammel Pinschergutt
» Camalis Wipe Out - 5 mnd gammel

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: