| Tørre ører | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
malinck
Antall Innlegg : 70 Join date : 31.10.2009
| Tema: Tørre ører Man Mai 23 2011, 20:09 | |
| Uva fikk tørre og sprukne øretipper for et par uker siden. Vi smurte og smurte, men det ble ikke særlig bedre og endte i teiping. Vi tok av teipen på lørdag, etter en uke-halvannen med teip under haka. Nå ser jeg at hun er ikke bare tørr på øretuppene (det har grodd bra, men er ikke 100% grodd ennå), men også inni ørene. Altså det største, flate området, mellom øretippen og det krokete og snirklete inni øret. Samboeren stakk hodet innom veterinæren idag og fikk med en krem som skulle være bra. Noen som har erfaring med dette? Har aldri falt meg inn at hun skulle bli tørr inni øret også. Kan det være pga for mye teiping? Litt rådvill og litt redd for at vi har gjort vondt verre for lille snuppa vår. | |
|
| |
Bente L
Antall Innlegg : 278 Join date : 15.06.2009 Age : 63 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Tørre ører Tir Mai 24 2011, 20:43 | |
| Det er vel ganske vanlig på unge pinschere at de blir tørr og sprukne, men de pleier å vokse det av seg. Jeg bruker å smøre Helosan krem fra apoteket hver kveld for å unngå tørre sprukne ører, har hjulpet ganske bra. Håper Uva har blitt bedre nå | |
|
| |
malinck
| Tema: Re: Tørre ører Tir Mai 24 2011, 20:47 | |
| Ja, jeg hadde bare ikke oppfatta at det gjaldt hele øret, og ikke bare øretuppene Det var en fin salve vi fikk anbefalt på veterinærkontoret, ser merkbar bedring allerede Ellers får Uva Salmopet til vanlig, blant annet for å forebygge tørre ører. Øretuppene ble tørre en liten stund etter vi gikk tom for olje, "håper" og tror det faktisk har en sammenheng. Takk for svar forresten | |
|
| |
Bente L
Antall Innlegg : 278 Join date : 15.06.2009 Age : 63 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Tørre ører Tir Mai 24 2011, 21:32 | |
| Bruker olje i maten vi også, tror nok det virker både på tørre ører og flass | |
|
| |
Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Tørre ører Søn Mai 29 2011, 19:48 | |
| Har hørt om en pinscher eller to som er allergisk mot tape, så hvis Uva er tørr inni ørene så kan det nok ha en sammenheng med bruk av tape ja (uten at jeg skal si det helt sikkert). Det vanligste problemet er jo ørekantene, som både du og Bente sier, og det kan du jo forebygge ved bruk av olje i maten og å smøre inn med fet krem. Hvis hun bli tørr inni ørene så kan du jo også smøre på litt krem der også. Og som Bente sier, de fleste vokser det av seg. | |
|
| |
malinck
| Tema: Re: Tørre ører Søn Mai 29 2011, 21:38 | |
| Oj, det hadde ikke falt meg inn engang. Men vi brukte salva vi fikk på veterinærkontoret på alle tørre flekker, og hun ser veldig fin ut nå. Krysser alt vi har for at det er overstått med disse ørene nå, og at det aldri kommer tilbake! | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Tørre ører Man Mai 30 2011, 10:36 | |
| Har du navnet på den salven fra vet`n som du har brukt? Har ei frøken med tørre partier på det ene øret (antageligvis etter en frostskade for ett par år siden. Ikke bare bare å bo i kalde nord ), så kunne tenkt meg å prøvd den på henne. | |
|
| |
malinck
| Tema: Re: Tørre ører Man Mai 30 2011, 14:52 | |
| | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Tørre ører Man Jun 06 2011, 20:37 | |
| Takk! Skal prøve den ut. De har den hos veterinæren vi bruker. | |