Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Foring av tispe som ammer

Go down 
+14
CAMALIS
Susanne
Caroline
Marion G
pusevoffen
Nina (Kennel Dijontoma)
Marita
Irene
Ann-Helen
Tiny Amigo
Anne
Kennel Mirenzo
Kaja
helle
18 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 43
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyFre Jul 17 2009, 20:12

Men kan man gi valpefôret til V&H da eller?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyFre Jul 17 2009, 21:49

Det vet jeg ikke. unsure3 Det er uansett ikke en problemstilling jeg har, så har ikke tenkt over dette. Milli spiser ikke valpeforet, hun spiser bare kylling fortiden og det er ikke fullverdig en gang.

Begynnte å blande i tørrfor i går, og i dag er melkeproduksjonen mye større. Det kan være tilfeldig også, iom at noen tisper om føder fortidlig bruker noen dager ekstra på å få i gang melkeproduksjonen skikkelig, men det kan også være fordi hun nå får i seg mer næring.


Sist endret av helle den Lør Jul 18 2009, 14:43, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyFre Jul 17 2009, 23:11

helle skrev:
Marian får sende PM selv, jeg sender ikke videre det folk har skrevet til meg uansett hva det måtte være. Regner ikke med det er hemmelig nei, men en PM er en PM. wink3




Sånn grovt sett så går det på at tisper ofte trenger med næring enn det som er i vanlige for, og da anbefales spesialfor for tisper med valper (eventuelt valpefor).

ok wink3
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 14:43

Føler jeg har fått litt mer kontroll på mat/drikke inntaket nå.


Fikk tips av marian om å blande inn tørrfor i V&H, og lage det til en grøt, og har gjort dette. Jeg var litt skeptisk i forkant, da hun absolutt ikke spiser tørrfor til vanlig i det hele tatt, men det ser faktisk ut som hun liker blandingen bedre enn ren V&H. I tillegg putter jeg provit oppi, det er veldig bra for diende tisper utifra hva jeg har skjønt.

Så nå ser menyen sånn ut per dag: 200 gram valpetørrfor, 250 gram V&H, 7 gram provit, litt vann for å bløte opp tørrforet før jeg blandet det sammen med V&H, fortelt på 3 måltider.

3-4 skåler havresuppe (9-12 dl om dagen).


185 gram tørrfor om dagen er det som står på pakningen at valper skal ha, dersom de veier 5 kg som voksne. Så hun får i seg over dagsrasjon bare på tørrfor.
250 gram V&H er ca så mye hun får til daglig når hun ikke er drektig, 5% av kroppsvekten hennes.

Hun har også fri tilgang på vann og tørt tørrfor, men dette blir så og si ikke rørt. Hun spiste bitte litt tørrfor i dag morres. Men vannet har hun enda ikke rørt, i går gav jeg henne ikke havresuppe, og da drakk hun ingenting. Så i dag setter jeg frem havresuppe ved siden av vannet. Skal sies at den er meeeeget tynn da, så blir nesten vann happy4



Jeg prøvde å blande 250 gram tørrfor og 200 gram V&H, men da var det brånekt. Menmen, tror jeg har funnet en blanding som hun liker og spiser mye av, samtidig som hun får i seg masse næring.


Syns at mat og drikke inntaket er litt mer balanser nå. Syns dere det ser greit ut nå? Bør jeg eventuelt prøve å få enda mer mat slik at drikken blir redusert enda mer eller et det ikke så nøye??




PS: Skiftet navnet på tråden da den gikk over til å handle like mye om fôring som om drikke.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 16:32

Syns du har fått det til veldig bra nå. happy5
Jeg ville holdt det slik i et par uker, slik at hun ikke opplever altfor mange endringer. wink3
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 16:43

Norwinstars skrev:
Syns du har fått det til veldig bra nå. happy5
Jeg ville holdt det slik i et par uker, slik at hun ikke opplever altfor mange endringer. wink3

Jeg vil også ha PM wink3,Har en mistanke,har hørt flere som har valpekull som har død pga colibakterier som kan være i dette.


Sist endret av Marion G den Lør Jul 18 2009, 16:58, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 16:53

Så bra!

Ja, kommer til å fortsette med dette Smile Er bare superfornøyd for at jeg har funnet noe hun liker, hiver det innpå biggrin


Sånn ser forresten Milli ut når hun er god og mett, og ammer sine små happy4

Foring av tispe som ammer - Page 2 IMG_4819
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 17:59

For et herlig bilde happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 18:31

Milli er den fødte mor, gjør en strålendes jobb happy6
Ser ut som hun nyter tilværelsen.
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 18:48

Hadde det vært SÅ behagelig å være mamma hadde det ikke vært noen tvil hos meg, hehe. Herlig bilde!
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
pusevoffen

pusevoffen


Antall Innlegg : 661
Join date : 12.06.2009

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 19:16

Herlig bilde happy3
Til Toppen Go down
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 19:46

helle skrev:
Så bra!

Ja, kommer til å fortsette med dette Smile Er bare superfornøyd for at jeg har funnet noe hun liker, hiver det innpå biggrin


Sånn ser forresten Milli ut når hun er god og mett, og ammer sine små happy4

Foring av tispe som ammer - Page 2 IMG_4819

Härlig bild på nöjd mamma och valpar wink3
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyLør Jul 18 2009, 20:55

Hehe så herlig det bildet var da happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Larvik

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyMan Jul 20 2009, 12:27

Så skjønn plain3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 10:12

Helle : Den havresuppa du lager. Koker du havregryn da eller?
Oppskrift? he he
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 10:59

Marion skrev:
Helle : Den havresuppa du lager. Koker du havregryn da eller?
Oppskrift? he he

Ikke akkurat noe avanserte greier jeg lager cool

Jeg tar bare havregryn og vann, og koker en stund. I begynnelsen tar jeg ganske mye havgegryn i forhold til vann, men på slutten nesten ingenting (på slutten blir det vel et lite glass gryn og 2 liter vann, tror jeg tar 2-3 glass i begynnelsen, men husker ikke helt). så den er tykk på begynnelsen, og tynn på slutten. Og så siler jeg den da, og setter i kjøleskap.

Under fødselen og dagene etter tar jeg oppi druesukker.
Til Toppen Go down
MU-TI-LA

MU-TI-LA


Antall Innlegg : 145
Join date : 03.08.2009
Age : 53
Bosted : Ålesund

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 15:10

Jeg lager det samme som Helle, men jeg har oppi en eggeplomme og litt kultur melk sammen med det andre. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.kennelmutila.com
Bente

Bente


Antall Innlegg : 1067
Join date : 14.06.2009
Age : 48
Bosted : Hadeland

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 15:33

Herlig bilde av mor og barn floating
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 17:10

helle skrev:
Marion skrev:
Helle : Den havresuppa du lager. Koker du havregryn da eller?
Oppskrift? he he

Ikke akkurat noe avanserte greier jeg lager cool

Jeg tar bare havregryn og vann, og koker en stund. I begynnelsen tar jeg ganske mye havgegryn i forhold til vann, men på slutten nesten ingenting (på slutten blir det vel et lite glass gryn og 2 liter vann, tror jeg tar 2-3 glass i begynnelsen, men husker ikke helt). så den er tykk på begynnelsen, og tynn på slutten. Og så siler jeg den da, og setter i kjøleskap.

Under fødselen og dagene etter tar jeg oppi druesukker.

se om jeg har forstått det riktig, du tar masse havregryn og litt vann, tar du oppi mere havre gryn på slutten med vann på nytt igjen?
Sile av? kan man ikke gi det som er?
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 17:24

Nei, jeg er nok dårlig til å forklare. Med begynnelsen mener jeg den første uken, og så på slutten, mot 3 uker. Da slutter jeg å gi det.

Så jeg tar altså oppi alt havregrynet med en gang, og så tar jeg vann oppi. Men mengden havregryn blir mindre og mindre, jo lengre siden det er tispen fødte valper, slik at hun til slutt går over til å drikke vann.


Når suppen har kokt ferdig vil det jo selve havregrynene også ligge igjen, jeg sier av havregrynene og kaster dem, slik at det bare blir suppe uten klumper igjen. Kan sikkert gi selve grynene også, men det har ikke jeg gjort.


Om man har en tispe som liker egg ville jeg tatt det oppi også, slik toril gjør, veldig næringsfullt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Aug 11 2009, 17:55

helle skrev:
Nei, jeg er nok dårlig til å forklare. Med begynnelsen mener jeg den første uken, og så på slutten, mot 3 uker. Da slutter jeg å gi det.

Så jeg tar altså oppi alt havregrynet med en gang, og så tar jeg vann oppi. Men mengden havregryn blir mindre og mindre, jo lengre siden det er tispen fødte valper, slik at hun til slutt går over til å drikke vann.


Når suppen har kokt ferdig vil det jo selve havregrynene også ligge igjen, jeg sier av havregrynene og kaster dem, slik at det bare blir suppe uten klumper igjen. Kan sikkert gi selve grynene også, men det har ikke jeg gjort.

.
Om man har en tispe som liker egg ville jeg tatt det oppi også, slik toril gjør, veldig næringsfullt.

Dette blir som havregrøt jeg spiser selv, men kanskje litt tynnere. he he he.
Takk biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 EmptyTir Okt 20 2009, 14:47

Jeg gjør som Helle og flere og gir havresuppe de første dagene happy3 Deretter gir jeg RC valpefor som er bløtt, med litt V&H. Geitemelk er også en populær ting her happy4

Helle lurte på hvor mye de drikker, og jeg husker ikke helt hva mine små kull tisper har drukket, men på dette Whippet kullet jeg har nå,(12 valper )drikker Sara ca 1 liter havresuppe om dagen, og det er nok litt i meste laget for en DP happy4
Til Toppen Go down
Sponsored content





Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Foring av tispe som ammer   Foring av tispe som ammer - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Foring av tispe som ammer
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Dvergpinscher tispe
» Kalsium til diegivende tispe
» Trening av diegivende tispe
» Hanne &Tispe
» Tispe med løpetid i Ålasund?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: