| Foring av tispe som ammer | |
|
+14CAMALIS Susanne Caroline Marion G pusevoffen Nina (Kennel Dijontoma) Marita Irene Ann-Helen Tiny Amigo Anne Kennel Mirenzo Kaja helle 18 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Fre Jul 17 2009, 20:12 | |
| Men kan man gi valpefôret til V&H da eller? | |
|
| |
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Fre Jul 17 2009, 21:49 | |
| Det vet jeg ikke. Det er uansett ikke en problemstilling jeg har, så har ikke tenkt over dette. Milli spiser ikke valpeforet, hun spiser bare kylling fortiden og det er ikke fullverdig en gang. Begynnte å blande i tørrfor i går, og i dag er melkeproduksjonen mye større. Det kan være tilfeldig også, iom at noen tisper om føder fortidlig bruker noen dager ekstra på å få i gang melkeproduksjonen skikkelig, men det kan også være fordi hun nå får i seg mer næring.
Sist endret av helle den Lør Jul 18 2009, 14:43, endret 1 gang | |
|
| |
Anne
Antall Innlegg : 868 Join date : 10.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| |
| |
helle
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 14:43 | |
| Føler jeg har fått litt mer kontroll på mat/drikke inntaket nå. Fikk tips av marian om å blande inn tørrfor i V&H, og lage det til en grøt, og har gjort dette. Jeg var litt skeptisk i forkant, da hun absolutt ikke spiser tørrfor til vanlig i det hele tatt, men det ser faktisk ut som hun liker blandingen bedre enn ren V&H. I tillegg putter jeg provit oppi, det er veldig bra for diende tisper utifra hva jeg har skjønt. Så nå ser menyen sånn ut per dag: 200 gram valpetørrfor, 250 gram V&H, 7 gram provit, litt vann for å bløte opp tørrforet før jeg blandet det sammen med V&H, fortelt på 3 måltider. 3-4 skåler havresuppe (9-12 dl om dagen). 185 gram tørrfor om dagen er det som står på pakningen at valper skal ha, dersom de veier 5 kg som voksne. Så hun får i seg over dagsrasjon bare på tørrfor. 250 gram V&H er ca så mye hun får til daglig når hun ikke er drektig, 5% av kroppsvekten hennes. Hun har også fri tilgang på vann og tørt tørrfor, men dette blir så og si ikke rørt. Hun spiste bitte litt tørrfor i dag morres. Men vannet har hun enda ikke rørt, i går gav jeg henne ikke havresuppe, og da drakk hun ingenting. Så i dag setter jeg frem havresuppe ved siden av vannet. Skal sies at den er meeeeget tynn da, så blir nesten vann Jeg prøvde å blande 250 gram tørrfor og 200 gram V&H, men da var det brånekt. Menmen, tror jeg har funnet en blanding som hun liker og spiser mye av, samtidig som hun får i seg masse næring. Syns at mat og drikke inntaket er litt mer balanser nå. Syns dere det ser greit ut nå? Bør jeg eventuelt prøve å få enda mer mat slik at drikken blir redusert enda mer eller et det ikke så nøye?? PS: Skiftet navnet på tråden da den gikk over til å handle like mye om fôring som om drikke. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 16:32 | |
| Syns du har fått det til veldig bra nå. Jeg ville holdt det slik i et par uker, slik at hun ikke opplever altfor mange endringer. |
|
| |
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| |
| |
helle
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 16:53 | |
| Så bra! Ja, kommer til å fortsette med dette Er bare superfornøyd for at jeg har funnet noe hun liker, hiver det innpå Sånn ser forresten Milli ut når hun er god og mett, og ammer sine små | |
|
| |
Caroline
Antall Innlegg : 3132 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 17:59 | |
| For et herlig bilde | |
|
| |
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 18:31 | |
| Milli er den fødte mor, gjør en strålendes jobb Ser ut som hun nyter tilværelsen. | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 18:48 | |
| Hadde det vært SÅ behagelig å være mamma hadde det ikke vært noen tvil hos meg, hehe. Herlig bilde! | |
|
| |
pusevoffen
Antall Innlegg : 661 Join date : 12.06.2009
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 19:16 | |
| Herlig bilde | |
|
| |
CAMALIS
Antall Innlegg : 607 Join date : 11.06.2009 Age : 52 Bosted : Sverige
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 19:46 | |
| | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Lør Jul 18 2009, 20:55 | |
| Hehe så herlig det bildet var da | |
|
| |
Cesilie
Antall Innlegg : 1217 Join date : 12.06.2009 Age : 40 Bosted : Larvik
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Man Jul 20 2009, 12:27 | |
| Så skjønn | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 10:12 | |
| Helle : Den havresuppa du lager. Koker du havregryn da eller? Oppskrift? he he |
|
| |
helle
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 10:59 | |
| - Marion skrev:
- Helle : Den havresuppa du lager. Koker du havregryn da eller?
Oppskrift? he he Ikke akkurat noe avanserte greier jeg lager Jeg tar bare havregryn og vann, og koker en stund. I begynnelsen tar jeg ganske mye havgegryn i forhold til vann, men på slutten nesten ingenting (på slutten blir det vel et lite glass gryn og 2 liter vann, tror jeg tar 2-3 glass i begynnelsen, men husker ikke helt). så den er tykk på begynnelsen, og tynn på slutten. Og så siler jeg den da, og setter i kjøleskap. Under fødselen og dagene etter tar jeg oppi druesukker. | |
|
| |
MU-TI-LA
Antall Innlegg : 145 Join date : 03.08.2009 Age : 54 Bosted : Ålesund
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 15:10 | |
| Jeg lager det samme som Helle, men jeg har oppi en eggeplomme og litt kultur melk sammen med det andre. | |
|
| |
Bente
Antall Innlegg : 1067 Join date : 14.06.2009 Age : 48 Bosted : Hadeland
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 15:33 | |
| Herlig bilde av mor og barn | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 17:10 | |
| - helle skrev:
- Marion skrev:
- Helle : Den havresuppa du lager. Koker du havregryn da eller?
Oppskrift? he he Ikke akkurat noe avanserte greier jeg lager
Jeg tar bare havregryn og vann, og koker en stund. I begynnelsen tar jeg ganske mye havgegryn i forhold til vann, men på slutten nesten ingenting (på slutten blir det vel et lite glass gryn og 2 liter vann, tror jeg tar 2-3 glass i begynnelsen, men husker ikke helt). så den er tykk på begynnelsen, og tynn på slutten. Og så siler jeg den da, og setter i kjøleskap.
Under fødselen og dagene etter tar jeg oppi druesukker. se om jeg har forstått det riktig, du tar masse havregryn og litt vann, tar du oppi mere havre gryn på slutten med vann på nytt igjen? Sile av? kan man ikke gi det som er? |
|
| |
helle
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 17:24 | |
| Nei, jeg er nok dårlig til å forklare. Med begynnelsen mener jeg den første uken, og så på slutten, mot 3 uker. Da slutter jeg å gi det.
Så jeg tar altså oppi alt havregrynet med en gang, og så tar jeg vann oppi. Men mengden havregryn blir mindre og mindre, jo lengre siden det er tispen fødte valper, slik at hun til slutt går over til å drikke vann.
Når suppen har kokt ferdig vil det jo selve havregrynene også ligge igjen, jeg sier av havregrynene og kaster dem, slik at det bare blir suppe uten klumper igjen. Kan sikkert gi selve grynene også, men det har ikke jeg gjort.
Om man har en tispe som liker egg ville jeg tatt det oppi også, slik toril gjør, veldig næringsfullt. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Aug 11 2009, 17:55 | |
| - helle skrev:
- Nei, jeg er nok dårlig til å forklare. Med begynnelsen mener jeg den første uken, og så på slutten, mot 3 uker. Da slutter jeg å gi det.
Så jeg tar altså oppi alt havregrynet med en gang, og så tar jeg vann oppi. Men mengden havregryn blir mindre og mindre, jo lengre siden det er tispen fødte valper, slik at hun til slutt går over til å drikke vann.
Når suppen har kokt ferdig vil det jo selve havregrynene også ligge igjen, jeg sier av havregrynene og kaster dem, slik at det bare blir suppe uten klumper igjen. Kan sikkert gi selve grynene også, men det har ikke jeg gjort.
. Om man har en tispe som liker egg ville jeg tatt det oppi også, slik toril gjør, veldig næringsfullt. Dette blir som havregrøt jeg spiser selv, men kanskje litt tynnere. he he he. Takk |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer Tir Okt 20 2009, 14:47 | |
| Jeg gjør som Helle og flere og gir havresuppe de første dagene Deretter gir jeg RC valpefor som er bløtt, med litt V&H. Geitemelk er også en populær ting her Helle lurte på hvor mye de drikker, og jeg husker ikke helt hva mine små kull tisper har drukket, men på dette Whippet kullet jeg har nå,(12 valper )drikker Sara ca 1 liter havresuppe om dagen, og det er nok litt i meste laget for en DP |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Foring av tispe som ammer | |
| |
|
| |
| Foring av tispe som ammer | |
|