Vi ser oss om etter et nytt hjem til vår hund Puma, dvergpinscher tispe på ca 3 år. Det har vært en veldig vanskelig beslutning å ta, men jeg tror det er det beste for oss alle. Det har ikke noe hastverk, det viktigste er at hun får et bra hjem. Jeg vil derfor gjerne bruke tid på å bli kjent med nye eiere og ønsker at nye eiere skal bruke tid på å sette seg inn i om Puma er den rette hunden for dere.
Vi ønsker å finne et nytt hjem til hun fordi hun ikke fungerer så bra hos oss. Hun trenger litt mer trening og oppfølging enn vi kan gi hun. Da vi har en hund fra før blir det ekstra vanskelig å få trent på utfordringene vi har med henne. Håper derfor det er noen som kan gi hun et bra hjem. Gjerne noen med erfaring fra rasen eller tilsvarende.
Hun er usikker på barn og skal derfor ikke til noen med yngre barn. Vi stoler ikke på henne rundt barn og skjermer henne derfor for slike situasjoner.
Hun har aldri vist noen aggressive tendenser til oss i familien, men i enkelte situasjoner når det har kommet fremmede på besøk har hun reagert litt for skarpt.
Dette er nok av usikkerhet, kombinert med vaktinnstinktet som er vanlig hos rasen. Hun har ved enkelte situasjoner nappet etter folk når hun har vært veldig oppkavet. Ofte når vaktinnstinktet har slått inn.
Når hun har roet seg og blitt trygg på situasjonen kan hun hoppe opp på fanget til fremmede med ønske om kos.
Jeg tror det beste for Puma er å komme til et voksent hjem med erfaring fra hund. Noen som enten kan leve med hennes personlighet eller har kunnskap og tålmodighet til å trene dette vekk.
Hun er en super hund på mange måter. Hun er veldig sprek og kan følge med på lange turer. Spenst og futt har hun mye av. Hun er også veldig glad og hengiven ovenfor familien og kjente!
Kos generelt sett ELSKER hun, kan aldri få nok. Hun kan sitte og stirre på deg i lang tid, helt til du ser på henne, da legger hun seg på rygg med beina i været og vil bli klødd. Hjelper ikke det, kvir hun seg ikke for å pirke på deg med labben.
Hun har mye energi og spretter opp og ned når det bobler litt over. Jeg har hatt hun med på både skiturer og jogging. Etter en joggetur er det jeg som er utslitt, Puma kunne gjerne løpt en runde til.
Agility ville hun nok egnet seg bra til. Hun har fått prøvd seg litt og det virker som hun har potensiale. Farten er det ihvertfall ikke noe å si på.
Hun har også fått gått noen blodspor, noe hun tok veldig lett. Det var ikke noe problem å følge sporet og det virket som hun trives godt med det.
Usikkerheten er nok et gjennomgående problem, da hun også kan være usikker på andre hunder på tur. Hun kan da gjøre utfall mot passerende hunder.
Hun har ikke gjort dette under jogging. Det er helst når hun ser hundene på avstand og dermed får tid til å kave seg opp. Jeg ser også at når vi går på tur med begge hundene sammen så blir det værre da de kaver hverandre opp. Går de hver for seg på tur går dette mye bedre. Dette er nok et vanlig problem på rasen og jeg ser ikke på dette som et stort problem.
Jeg tror derfor at dette kan trenes bort med riktig fremgangsmåte. Det er heller ikke noe problem å gå tur sammen med andre fremmede hunder i bånd.
Hun er blitt stilt på èn utstilling i klasse valp 6-9 mnd. Hvor hun fikk BIR og BIG-2. For utstillingsinteresserte tror jeg hun kan egne seg bra som utstillingshund, med trening slik at hun blir trygg på bordet.
Navn: Vanilli´s Black Puma
(mor: NUCH Mu-Ti-La's Red Perfect Coco Chanel, og far: Tangetoppen's Ferrero Rocher)
Født: 11.07.09
Patella Luxasjon: FRI
Øyelyst: FRI m/anmerkning
Vi ønsker at hun skal komme til et godt og varig hjem. Du må være vant med hunder, og helst kjent med rasen fra før, da hun ikke er en førstegangshund. Hun har noen ting som må jobbes med, men dette er ting som man sannsynligvis kan bedre/bli kvitt med tålmodighet og trening. Ønsker at hun helst kommer til noen som er aktive og enten går mye på tur eller vil bruke hun til noe aktivt.
Kan man leve med hennes utfordringer eller har tid og kunnskap til å trene dette vekk, så får man en flott hund og en super turkamerat.
Pris er ikke det viktigste, det viktigste er at hun får et bra hjem.
Ta kontakt for utdypendes informasjon og/eller hvis du har spørsmål.
Send en utdypendes mail på mailadressen "sfsandre@hotmail.com" eller på PM her på forumet, der du forteller litt om deg selv og din erfaring med hund, i første omgang.
Så ringes vi om det blir aktuelt.
Useriøse henvendelser svares ikke på.