Jeanette: Ja takk! Sender deg mailadressa mi på PM.
Jeg har ingenting imot å lese engelsk faglitteratur heller - jeg har kontroll på både engelsken og fagterminologien.
Bakgrunnen for at jeg ønsker å lære mer om PL er at bøllefrøet mitt nylig fikk påvist PL etter et kraftig sammenstøt med en 20 kilos hund. Det skjedde to ganger på en uke. Hun var da 4,5 år gammel, og har aldri vist symptomer på PL før.
I etterkant av dette ser det ut til at hun nå har begynt å få det spontant. Det kan jo derfor bli aktuelt å gjøre noe med dette etterhvert, og da liker jeg å vite hva det egentlig er jeg tar stilling til.
Stikkord:
Behandlingsresultater etter konservativ vs kirurgisk behandling, har graden av PL noe å si for dette? Har det noen betydning for prognosen at første symptom kom etter traume. Er det smertefullt for hunden, eller er det først og fremst redsel som gjør at hun hyler og tisser samt holder benet løftet oppunder seg i flere minutter? Er det noe jeg kan gjøre selv, om foten "blir hengende oppe" over tid (for å få det på plass)? Hvilke bevegelser er det som utløser lukseringen? Bør man legge begrensninger på hva hunden får lov til, eller skal den styre aktiviteter selv? (Hopp og sprett, løp/ herjing, lek med andre hunder, hoppe opp og ned fra f.eks møbler, gå på bakbeina, turer på asfalt, turer i terreng, turer i snø/ sand)Treningsformer som kan forbedre prognosen. Langtidsprognose? Risiko ved operasjon? Forskjellige operasjonsmetoder? (Evt forskjellig resultat?) Hva kan gå galt? Differensialdiagnoser? HAr medisinering (smertestillende) noen plass i behandlingen av dette osv osv
Jeg ønsker rett og slett å sette meg grundig inn i temaet