Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Info om PL?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
LizH

LizH

Antall Innlegg : 109

Info om PL? Empty
PosteTema: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 24 2010, 11:32

Er det noen av dere som har forslag til hvor jeg kan finne god informasjon om PL ?

Ønsker å sette meg inn i temaet så grundig som mulig.
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 24 2010, 11:54

Jeg er horribelt dårlig på forkortninger, men regner med det er patella???

Synes det er godt forklart HER
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
LizH

LizH

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 24 2010, 12:31

Ja, PL står for patellaluksasjon.

Takk for linken. Selv om det er god informasjon, er den nokså grunnleggende/ overfladisk. Jeg ønsker nok å gå atskillig mer i dybden på temaet.
Til Toppen Go down
Simira

Antall Innlegg : 1072

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 24 2010, 14:12

Det er en god artikkel på sidene til klubben. Tror det er ca den samme som Linn har på amor-siempre.com?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
jeanette

jeanette

Antall Innlegg : 478

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 24 2010, 14:29

jeg har en del info som jeg kan sende til deg via mail om du vil, jeg sitter på en tykk veterinærbok hvor alt står på svensk, der står det grundig om PL... happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 24 2010, 17:19

Det spørs jo litt hva du vil vite da? Er det noe spesielt du lurer på? Flere av oss her inne har sikkert vært borte i problemet (meg inkludert, så derfor søkte jeg med lys og lykte for noen år siden). Det er en del informasjon og tegninger på nettet (mer om du ikke har imot å lese engelske sider) og i veterinærbøker (for de som er enda mer interessert). Basisen er rimelig greit forklart, men den har du vel funnet ut allerede.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
LizH

LizH

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptyMan Okt 25 2010, 15:39

Jeanette: Ja takk! Sender deg mailadressa mi på PM.

Jeg har ingenting imot å lese engelsk faglitteratur heller - jeg har kontroll på både engelsken og fagterminologien.

Bakgrunnen for at jeg ønsker å lære mer om PL er at bøllefrøet mitt nylig fikk påvist PL etter et kraftig sammenstøt med en 20 kilos hund. Det skjedde to ganger på en uke. Hun var da 4,5 år gammel, og har aldri vist symptomer på PL før.

I etterkant av dette ser det ut til at hun nå har begynt å få det spontant. Det kan jo derfor bli aktuelt å gjøre noe med dette etterhvert, og da liker jeg å vite hva det egentlig er jeg tar stilling til.

Stikkord:
Behandlingsresultater etter konservativ vs kirurgisk behandling, har graden av PL noe å si for dette? Har det noen betydning for prognosen at første symptom kom etter traume. Er det smertefullt for hunden, eller er det først og fremst redsel som gjør at hun hyler og tisser samt holder benet løftet oppunder seg i flere minutter? Er det noe jeg kan gjøre selv, om foten "blir hengende oppe" over tid (for å få det på plass)? Hvilke bevegelser er det som utløser lukseringen? Bør man legge begrensninger på hva hunden får lov til, eller skal den styre aktiviteter selv? (Hopp og sprett, løp/ herjing, lek med andre hunder, hoppe opp og ned fra f.eks møbler, gå på bakbeina, turer på asfalt, turer i terreng, turer i snø/ sand)Treningsformer som kan forbedre prognosen. Langtidsprognose? Risiko ved operasjon? Forskjellige operasjonsmetoder? (Evt forskjellig resultat?) Hva kan gå galt? Differensialdiagnoser? HAr medisinering (smertestillende) noen plass i behandlingen av dette osv osv

Jeg ønsker rett og slett å sette meg grundig inn i temaet Smile
Til Toppen Go down
LizH

LizH

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? EmptySøn Okt 31 2010, 21:42

Dytter denne litt fram i lyset igjen wink3 Ønsker fortsatt mer informasjon om PL fra dere hvis dere har det Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content

Info om PL? Empty
PosteTema: Re: Info om PL?   Info om PL? Empty

Til Toppen Go down

Info om PL?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Info, Kalenderavstemning
» Hva bør man legge ut av info?
» Info om pincher...på allehunderaser.com...
» Viktig info til oppdrettere av klubbens raser!
» Litt forvirrende info om rasen, håper på oppklaring