Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 "Bruksanvisning" på actionbilder...?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

"Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty
PosteTema: "Bruksanvisning" på actionbilder...?   "Bruksanvisning" på actionbilder...? EmptyOns Jul 08 2009, 09:24

Jeg har greid å rote/rydde bort bruksanvisningen til kameraet vårt...
Skulle gjerne tatt noen fine actionbilder sånn som jeg ser at så mange av dere greier. Vil gjerne at hunden skal være klar og tydelig selv om den løper eller hopper.

Kameraet mitt er et ... Canon eos 450d. Kan noen hjelpe meg steg for steg? Trenger helt nybegynner-forklaringer.. Så proff er jeg.. dancing1


Sist endret av KristinC den Ons Jul 08 2009, 12:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

"Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty
PosteTema: Re: "Bruksanvisning" på actionbilder...?   "Bruksanvisning" på actionbilder...? EmptyOns Jul 08 2009, 09:31

Du finner som regel brukermanuelen liggende inne på nettet.. Prøv Canon sine sider Smile

Hvis ikke kan du bruke "sportsknappen", den som er bilde av en mann som løper..

Eller sette innstillingen på TV, og stille inn hurtig lukkertid. Men den må stemme iforhold til lyset som er ute da. Om det er veldig godt lys, tidlig på dagen og gjerne overskyet, så kan du ha rask lukkertid og få fine bilder Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

"Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty
PosteTema: Re: "Bruksanvisning" på actionbilder...?   "Bruksanvisning" på actionbilder...? EmptyOns Jul 08 2009, 09:36

Tusen takk!
Ja, der kan jeg kanskje finne brukermanual! Smart! wink3

Så var det dette du sa med lukketid... Kan du gi en "barneforklaring" på det? Hvor styrer jeg lukketiden? Akkurat nå f.eks, skjønner jeg at jeg burde ha rask lukketid for det er litt smågrått og ingen sol....
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne


Antall Innlegg : 694
Join date : 21.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

"Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty
PosteTema: Re: "Bruksanvisning" på actionbilder...?   "Bruksanvisning" på actionbilder...? EmptyOns Jul 08 2009, 10:27

Nå vet jeg ikke hvor mye du kan, men jeg skal prøve å forklare alt fra grunnen av jeg. happy6
Når du skal ta løpebilder er det virkelig å anbefale å ta bilder når det er sol. Størst sjanse for å få fine bilder! Husk å ha solen i ryggen din/og i ansiktet på hunden, IKKE bak hunden. Bildene blir også mye finere om du setter deg ned på huk, på nivå med hunden. Slik at bilde ikke blir tatt ovenfra og ned, det er fy fy. innocent3

Som Linda sier så er lukkertiden alfa og omega.. Derfor veldig greit å ta slike bilder når det er sol, for da er det ikke noe problem å bruke kjapp lukkertid. Lukkertid som 1/1000 - 1/4000 er gode lukkertider (noe lavere kan du nok også kunne få bra bilder med, men jo kjappere jo bedre). Vet ikke hvor mye du kan, men 1/4000 er kjappere enn 1/1000, og under 1/1000 er da såklart enda tregere, men det er mulig du får skarpe bilder helt ned i 1/500.. Kommer an på hvor kjapp hunden er i vendingene wink3 . Uansett greit å bruke så kjapp lukkertid som mulig. happy6 Hvis du skal ta bilder når det er overskyet og lite lys, så skru opp ISO. Jeg har min ofte på 100 eller 200 når det er sol og fint, også skrur jeg den opp til 400 eller 800 på overskyete dager, noen ganger helt opp i 1600. Jo høyere ISO jo lavere lukkertid kan du komme unna med.. Men høyere ISO kan resultere i mer kornete bilder.

Du kan styre lukkertid både på M og på Tv(se bilde under). Jeg bruker ofte Av, for da velger jeg bare blendertall. Blendertall angir hvor stor dybdeskarpheten skal være. Blendertallet er det tallet med F foran, på skjermen. F2 gir lite dybdeskarphet og det er vanskeligere å få hele hunden i fokus, men F8 kan være greit når du tar løpebilder.

En ting som er viktig å huske på når du skal ta actionbilder er å stille AF(autofokus) på "Al servo"(se bilde under). For da vil kameraet fokusere hele tiden på motivet som beveger seg, slik at etterhvert som hunden beveger seg ut av fokus vil kameraet fokusere på nytt.

Og til informasjon kameraet ditt Canon eos rebel xsi er bedre kjent som Canon eos 450d. Da er det nok flere som vet hvilket kamera du snakker om, tror jeg da... lalala2 Lykke til happy6 La oss gjerne få se resultatet etterpå biggrin


"Bruksanvisning" på actionbilder...? Eos450d
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

"Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty
PosteTema: Re: "Bruksanvisning" på actionbilder...?   "Bruksanvisning" på actionbilder...? EmptyOns Jul 08 2009, 12:18

TUSEN TAKK!!!! laughs
Perfekt forklaring for meg! Kjempesnilt å ta deg tid til å skrive og legge inn bilde med piler og greier. Kan ingenting om å ta bilder med et sånt kamera, men jeg har vært heldig og har fått til mange fine bilder til tider. Problemet har vært at det er bare flaks om bildene blir fine eller ikke. Helt klart mer moro om de blir fine "med vilje" liksom cool

Jeg kjøpte kameraet i USA, så jeg leste bare hva som stod skrevet på det, jeg.. Det er kanskje derfor det ikke stod det som du sa nå. Skal rette på det i det første innlegget.

Da får jeg prøve så godt jeg kan her, så kanskje det kommer noen actionbilder fra meg snart! wink3
Til Toppen Go down
Sponsored content





"Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty
PosteTema: Re: "Bruksanvisning" på actionbilder...?   "Bruksanvisning" på actionbilder...? Empty

Til Toppen Go down
 
"Bruksanvisning" på actionbilder...?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Estrellapinsch Black Efremiana "Ixi" & Tiny Amigo's Ain't She A Dream "Bella" - nye bilder nederst på side en...
» "Kviser" var ikke "kviser" men reveskabb...
» Terracorsos louder Than Tosca "Lotta" 7 mndnye bilder side 3!
» "Hyper-dager.. :) " Noen som hjar gode tips?
» Sele "rogz" for pinschervalp evt.dvergpinscher + leker til salgs

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: