Hm.... Så de sier på Dinside at pc-en går tregere fordi man har mange programmer installert, og så vil de at vi skal installere enda ett?
Mitt tips er å ikke installere noe man ikke har bruk for. Det er dessuten mulig i windows å hindre programmer i å starte automatisk uten å installere et eget program for det.
I Windows 7 kan man gå inn i Control Panel > System and Security > Administrative Tools > System Configuration. Der velger man arkfanen "Startup". Da får man opp en liste over programmer som starter automatisk når man skrur på maskinen, og man kan fjerne de man ikke ønsker at skal starte automatisk. Adobe er notoriske når det gjelder å starte programmer som gjør at det tar lengre tid før pc-en er oppe og går.
I Windows XP og Vista kunne man styre dette i Windows Defender om jeg ikke husker feil. Men uansett så er det altså mulig på en eller annen måte.
Til gratis anti-virus anbefaler jeg Windows Security Essentials
http://www.microsoft.com/security_essentials/ En del andre gratis antivirusprogrammer og til og med de man betaler for synes jeg går ut over ytelsen til pc-en. (AVG, Avast, Norton, Symantec...)