Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Å trekke en hund..

Go down 
+6
Linn
Irene
Caroline
Lene
Marte
Eva
10 posters
AvInnlegg
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 11:21

Dersom man går inn i ringen, og dommeren sier han ta på hunden.
Kan jeg da trekke hunden, uten å da bli nullet for det?

Med tanke på Draka.
I rasestandaren står det jo: Rask, oppmerksom, fjern, resververt ovenfor fremmede og kan også være utilgjengelig, men mild og kjærlig mot dem som den aksepterer.
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 11:31

Eva skrev:
Dersom man går inn i ringen, og dommeren sier han ta på hunden.
Kan jeg da trekke hunden, uten å da bli nullet for det?

Med tanke på Draka.
I rasestandaren står det jo: Rask, oppmerksom, fjern, resververt ovenfor fremmede og kan også være utilgjengelig, men mild og kjærlig mot dem som den aksepterer.

Ikke i min verden.. Der skal de takle det..

Men aner ikke hvordan det er når det står beskrevet sånn i standaren..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 11:35

Uten at jeg har noe særlig greie på det...
Men jeg tenker at en dommer bør jo ha en viss kunnskap om rasen h*n dømmer, og når dette står i rasestandarden så bør jo dommeren ta hensyn til det.
Jeg mener også at en hund bør tåle å bli håndtert i ringen, men kanskje dommeren ikke trenger å være så nøye, evt. ta det litt mer forsiktig, med en slik rase enn man kanskje gjør med mange andre raser.
Men hvordan det gjøres i praksis aner jeg ikke.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 12:05

Jeg tror ikke det er lov å trekke hunden når du først har entret ringen.
Men det står vel noe om dette på NKKs sider. Hvis det står i standarden at hunden skal være reservert, så kan man opplyse dommeren om det.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Gjest
Gjest




Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 12:40

Eva skrev:
Dersom man går inn i ringen, og dommeren sier han ta på hunden.
Kan jeg da trekke hunden, uten å da bli nullet for det?

Med tanke på Draka.
I rasestandaren står det jo: Rask, oppmerksom, fjern, resververt ovenfor fremmede og kan også være utilgjengelig, men mild og kjærlig mot dem som den aksepterer.

Jeg vil tro at rasedommeren har lest standarden. happy6

Og så får vi håpe at Draka ikke entrer Martes "verden" happy4
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 12:44

Caroline skrev:
Jeg tror ikke det er lov å trekke hunden når du først har entret ringen.
Men det står vel noe om dette på NKKs sider. Hvis det står i standarden at hunden skal være reservert, så kan man opplyse dommeren om det.
Okey, da får jeg se om jeg finner det. happy3

Norwinstars skrev:
Eva skrev:
Dersom man går inn i ringen, og dommeren sier han ta på hunden.
Kan jeg da trekke hunden, uten å da bli nullet for det?

Med tanke på Draka.
I rasestandaren står det jo: Rask, oppmerksom, fjern, resververt ovenfor fremmede og kan også være utilgjengelig, men mild og kjærlig mot dem som den aksepterer.

Jeg vil tro at rasedommeren har lest standarden. happy6

Og så får vi håpe at Draka ikke entrer Martes "verden" happy4
wink3

Jeg skjønner hva du mener Marte. Men i dette tilfellet kan man ikke regne med det...
Forventer ikke at dere skal skjønne. wink3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 14:07

Som jeg skrev på det andre tråd om ny familiemedlem så er mitt kunnskap til rasen begrenset til myndespesial, der dommeren kunne ikke ta på hunden og sa at det er helt normalt for rasen at fremmede får ikke ta på de. Den ble BIR.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 14:25

Irene skrev:
Som jeg skrev på det andre tråd om ny familiemedlem så er mitt kunnskap til rasen begrenset til myndespesial, der dommeren kunne ikke ta på hunden og sa at det er helt normalt for rasen at fremmede får ikke ta på de. Den ble BIR.
Ja, stemmer det. Bra happy3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 16:09

Hvis du trener med godbiter og lar hunden ta det litt piano fra den er liten, får du henne sikkert til et helt greit nivå happy3 Raser er forskjellige og har sine innebygde egenskaper. Det er viktig å tenke på når man trener og så legge opp løpet deretter happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 16:55

Linn skrev:
Hvis du trener med godbiter og lar hunden ta det litt piano fra den er liten, får du henne sikkert til et helt greit nivå happy3 Raser er forskjellige og har sine innebygde egenskaper. Det er viktig å tenke på når man trener og så legge opp løpet deretter happy6
Ja, og dersom hun virkelig ikke vil bli tatt på av enkelte dommere. Så skal hun få slippe det..
Men uansett hvor mye en az er sosialisert kan man ikke forvente at den skal la alle mulige fremmede ta på den.
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 18:51

Ikke ment som kritikk, men bare lurer på..

Hvor okei er det å dra en medfødt/naturlig skeptisk hund med på utstilling? Om det tydeligvis er dommere som dømmer denne rasen som insisterer på å ta på hunden og sjekke tenner, så ville jeg vurdert hvorvidt det er "nødvendig" å trekke en slik hund med på utstilling? Jeg mener, dette er jo en hund for spesiellt interesserte, og ikke en hund en kjøper fordi en vil vinne noen bamseliste..

Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyTir Sep 07 2010, 20:20

det er vel ikke alle som stiller for å komme på alle typer mestvinnerlister. wink3
Og få bedømmelse av en dommer på sin hund går jo på å se hvordan hunden ligger iht rasestandaren og få en premiering deretter (selv om denne premiegraden kan variere fra dommer til dommer). De skal jo faktisk se ut som en av sin egen rase skeptiske eller ei. Samtidig er i dette tilfellet Azawakh en meget spesiell hund som iht standarden får være skeptisk, nettopp mye pga sin historie og opphav, og kan derfor ikke sammenlignes med mange andre raser hvor tilgjengelighet er en selvfølge.

Mener jeg da. wink3

Og så er vi way of topic happy4
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 04:55

Kaja skrev:
det er vel ikke alle som stiller for å komme på alle typer mestvinnerlister. wink3
Og få bedømmelse av en dommer på sin hund går jo på å se hvordan hunden ligger iht rasestandaren og få en premiering deretter (selv om denne premiegraden kan variere fra dommer til dommer). De skal jo faktisk se ut som en av sin egen rase skeptiske eller ei. Samtidig er i dette tilfellet Azawakh en meget spesiell hund som iht standarden får være skeptisk, nettopp mye pga sin historie og opphav, og kan derfor ikke sammenlignes med mange andre raser hvor tilgjengelighet er en selvfølge.

Mener jeg da. wink3

Og så er vi way of topic happy4

Takk happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 06:27

Lex skrev:
Ikke ment som kritikk, men bare lurer på..

Hvor okei er det å dra en medfødt/naturlig skeptisk hund med på utstilling? Om det tydeligvis er dommere som dømmer denne rasen som insisterer på å ta på hunden og sjekke tenner, så ville jeg vurdert hvorvidt det er "nødvendig" å trekke en slik hund med på utstilling? Jeg mener, dette er jo en hund for spesiellt interesserte, og ikke en hund en kjøper fordi en vil vinne noen bamseliste..


Kaja skrev:
det er vel ikke alle som stiller for å komme på alle typer mestvinnerlister. wink3
Og få bedømmelse av en dommer på sin hund går jo på å se hvordan hunden ligger iht rasestandaren og få en premiering deretter (selv om denne premiegraden kan variere fra dommer til dommer). De skal jo faktisk se ut som en av sin egen rase skeptiske eller ei. Samtidig er i dette tilfellet Azawakh en meget spesiell hund som iht standarden får være skeptisk, nettopp mye pga sin historie og opphav, og kan derfor ikke sammenlignes med mange andre raser hvor tilgjengelighet er en selvfølge.

Mener jeg da. wink3

Og så er vi way of topic happy4

Vet ikke om Kaja sitt innlegg var et svar på det jeg skrev, men regner med det.

Jeg mener ikke at det er feil å stille ut en slik hund for å få de premieringene er trenger til hva det nå skulle være. Og jeg har forstått at rasen skal være slik. Men Eva skriver at en del dommere ikke aksepterer at de ikke kan ta på hunden/se tenner selv. Og jeg lurer på om det i slike situasjoner faktisk er en okei opplevelse for hunden å gå på utstilling? Og egentlig så er vi vel ikke så langt fra topic?? For spørsmålet til Eva er vel om det i slike situasjoner jeg refererer til er lovlig å trekke hunden etter at en har gått i ringen.


Vivi
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 07:19

Lex skrev:
Lex skrev:
Ikke ment som kritikk, men bare lurer på..

Hvor okei er det å dra en medfødt/naturlig skeptisk hund med på utstilling? Om det tydeligvis er dommere som dømmer denne rasen som insisterer på å ta på hunden og sjekke tenner, så ville jeg vurdert hvorvidt det er "nødvendig" å trekke en slik hund med på utstilling? Jeg mener, dette er jo en hund for spesiellt interesserte, og ikke en hund en kjøper fordi en vil vinne noen bamseliste..


Kaja skrev:
det er vel ikke alle som stiller for å komme på alle typer mestvinnerlister. wink3
Og få bedømmelse av en dommer på sin hund går jo på å se hvordan hunden ligger iht rasestandaren og få en premiering deretter (selv om denne premiegraden kan variere fra dommer til dommer). De skal jo faktisk se ut som en av sin egen rase skeptiske eller ei. Samtidig er i dette tilfellet Azawakh en meget spesiell hund som iht standarden får være skeptisk, nettopp mye pga sin historie og opphav, og kan derfor ikke sammenlignes med mange andre raser hvor tilgjengelighet er en selvfølge.

Mener jeg da. wink3

Og så er vi way of topic happy4

Vet ikke om Kaja sitt innlegg var et svar på det jeg skrev, men regner med det.

Jeg mener ikke at det er feil å stille ut en slik hund for å få de premieringene er trenger til hva det nå skulle være. Og jeg har forstått at rasen skal være slik. Men Eva skriver at en del dommere ikke aksepterer at de ikke kan ta på hunden/se tenner selv. Og jeg lurer på om det i slike situasjoner faktisk er en okei opplevelse for hunden å gå på utstilling? Og egentlig så er vi vel ikke så langt fra topic?? For spørsmålet til Eva er vel om det i slike situasjoner jeg refererer til er lovlig å trekke hunden etter at en har gått i ringen.


Vivi

Ja, men jeg kommer til å trekke hunden min dersom hun syntes der er ubehagelig for henne, uansett om jeg blir nullet eller ikke.
Men kjekt å vite, så jeg ikke blir da plutselig utestengt.. wink3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 08:26

Lex skrev:
Lex skrev:
Ikke ment som kritikk, men bare lurer på..

Hvor okei er det å dra en medfødt/naturlig skeptisk hund med på utstilling? Om det tydeligvis er dommere som dømmer denne rasen som insisterer på å ta på hunden og sjekke tenner, så ville jeg vurdert hvorvidt det er "nødvendig" å trekke en slik hund med på utstilling? Jeg mener, dette er jo en hund for spesiellt interesserte, og ikke en hund en kjøper fordi en vil vinne noen bamseliste..


Kaja skrev:
det er vel ikke alle som stiller for å komme på alle typer mestvinnerlister. wink3
Og få bedømmelse av en dommer på sin hund går jo på å se hvordan hunden ligger iht rasestandaren og få en premiering deretter (selv om denne premiegraden kan variere fra dommer til dommer). De skal jo faktisk se ut som en av sin egen rase skeptiske eller ei. Samtidig er i dette tilfellet Azawakh en meget spesiell hund som iht standarden får være skeptisk, nettopp mye pga sin historie og opphav, og kan derfor ikke sammenlignes med mange andre raser hvor tilgjengelighet er en selvfølge.

Mener jeg da. wink3

Og så er vi way of topic happy4

Vet ikke om Kaja sitt innlegg var et svar på det jeg skrev, men regner med det.

Jeg mener ikke at det er feil å stille ut en slik hund for å få de premieringene er trenger til hva det nå skulle være. Og jeg har forstått at rasen skal være slik. Men Eva skriver at en del dommere ikke aksepterer at de ikke kan ta på hunden/se tenner selv. Og jeg lurer på om det i slike situasjoner faktisk er en okei opplevelse for hunden å gå på utstilling? Og egentlig så er vi vel ikke så langt fra topic?? For spørsmålet til Eva er vel om det i slike situasjoner jeg refererer til er lovlig å trekke hunden etter at en har gått i ringen.


Vivi

Da forstår jeg hva du mener Smile
Man vet jo aldri hvordan de forskjellige dommeren er på forhånd, (eller ihvertfall ikke alltid), så innimellom blir man kastet inn i situasjoner man ikke er forberedt på fordi enkelte dommere har "sine greier" . som feks å ha dobermann på bord ( happy4 )

Så da er det opptil hver og enkelt handler og deale med det på den måten en selv ønsker - selv om det kanskje ikke er helt etter boka. wink3

Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
NinaM

NinaM


Antall Innlegg : 316
Join date : 10.06.2009

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 08:48

Kaja skrev:


Da forstår jeg hva du mener Smile
Man vet jo aldri hvordan de forskjellige dommeren er på forhånd, (eller ihvertfall ikke alltid), så innimellom blir man kastet inn i situasjoner man ikke er forberedt på fordi enkelte dommere har "sine greier" . som feks å ha dobermann på bord ( happy4 )

Så da er det opptil hver og enkelt handler og deale med det på den måten en selv ønsker - selv om det kanskje ikke er helt etter boka. wink3

what3 Haha, den var ny! happy4
Til Toppen Go down
http://www.tiasverden.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 17:39

Jeg tror som Caroline at har du først entret ringen i klassen din så vil du få bedømning og det er for sent å trekke seg da om dommeren skulle insistere på å gjøre noe hunden ikke liker.

Forøvrig så har jeg hittil ikke møtt en dommer som dømmer mynder som overhode IKKE har forståelse for noen av mynderasene er reserverte (da kan han LITE om rasene h*n har valgt å dømme....) men man skal vel aldri si aldri.

Jeg tror ikke du skal være bekymret å bli 0'et for at dommeren ikke får ta på hunden. Om h*n er supersær kan han vel gi blå i værste fall :P

MEN om du klarer å trene Draka til å tolerere håndtering så er jo det super dupert happy3 (men da skal du se det er en dommer som trekker henne ned for å vær for sosial i steden happy4 cool3 )
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 18:23

Kinkade skrev:
Jeg tror som Caroline at har du først entret ringen i klassen din så vil du få bedømning og det er for sent å trekke seg da om dommeren skulle insistere på å gjøre noe hunden ikke liker.

Forøvrig så har jeg hittil ikke møtt en dommer som dømmer mynder som overhode IKKE har forståelse for noen av mynderasene er reserverte (da kan han LITE om rasene h*n har valgt å dømme....) men man skal vel aldri si aldri.

Jeg tror ikke du skal være bekymret å bli 0'et for at dommeren ikke får ta på hunden. Om h*n er supersær kan han vel gi blå i værste fall :P

MEN om du klarer å trene Draka til å tolerere håndtering så er jo det super dupert happy3 (men da skal du se det er en dommer som trekker henne ned for å vær for sosial i steden happy4 cool3
)

happy4 Ja, er det ikke det ene, er det jaggu meg det andre!
Skal selvfølgelig sosialiere henne så mye som overhodet mulig, så tvi tvi happy6

Forresten, når jeg har henne med på Tr.heim's besøk får vi møtes å la de to store løpe sammen! happy5
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. EmptyOns Sep 08 2010, 19:34

Du bor jo så nært, så var jeg deg hadde jeg tatt med jenta på valpekurs hos Anne Lill Kvam happy6 Der kan du sikkert få gode tips og hjelp til videre trening også happy3

Troll Hundeskole
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Å trekke en hund.. Empty
PosteTema: Re: Å trekke en hund..   Å trekke en hund.. Empty

Til Toppen Go down
 
Å trekke en hund..
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trekke påmelding
» Hund reddet påkjørt hund!
» - Min Hund -
» Allergifremkallende hund
» - Min Hund -

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Utstillinger :: Utstillinger-
Gå Til: