Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..

Go down 
+4
Irene
Simira
siv
Kennel Mirenzo
8 posters
AvInnlegg
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 13:56

Hva er egentlig meningene rundt om rundt dette tema?

Jade, som jeg nettopp har paret, ble paret på påfølgende løpetid etter hun hadde et lite kull på 3 stk. Hun kom seg svært raskt etter valpene, så jeg så ikke dette som noe problem.

Nå vurderer jeg om jeg skal sette valper på Mira på påfølgende løpetid, siden hun kun får 3 valper. Jeg vil først og fremst se hvor godt hun kommer seg etter disse valpene er levert selvfølgelig. Ifjor kom hun seg ihvertfall svært raskt etter valpene, og ble champion bare noen uker etter at valpene ble levert. I utgangspunktet ser jeg ikke noe problem med å sette valper på en tispe to ganger på rad, så fremt dette skjer en gang, og at hun da får hvile i minst 1 år etterpå.

Men som nevnt over, lurer jeg på hva andre tenker rundt tema?
Og hvis noen stiller seg negativt til det, hvorfor?
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
siv

siv


Antall Innlegg : 35
Join date : 05.11.2009
Age : 60
Bosted : BODØ

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 14:01

Om hun har "normalt" lang tid mellom løpetid (ca 6-7mnd) så bør det ikke være et problem, du vil jo også få en indikasjon på denne første tispa som nå er parret for 2 gang, hvorvidt det er noen stor forskjell på 1 og 2 gang.
Til Toppen Go down
http://www.lockwerin.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 14:09

Hvorfor? Haster det?
Hvis hun hadde ett kull i fjor og ett i år, så ville jeg sett en veldig god grunn til å sette valper på henne igjen nå. Hun er fortsatt ung, og du skal vel ikke ha en mengde kull på henne? Jeg ville ihvertfall nedprioritert en oppdretter som gjorde det.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 14:38

Nå spør jeg ikke hva folk syns JEG skal gjøre.. Men hva folks meninger om dette tema er. Og evt hvorfor man skulle vært negativ til det...
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 15:05

Jeg synes man bør ta hensyn til hva som er normal kullstørrelse. F.eks. på pinschere er det 6-7 valper, så om tispen fikk bare 1-2 valper hadde den sikkert kommet i form med normal løpetidsintervall på 6 mnd. Derimot i en rase der normal kull er 3-4 valper, er 2 valper relativt mye større kull enn hos f.eks. pinscher.

Personlig hadde jeg ikke gjort det, da jeg vil se hva som blir av valpene før jeg parer tispen igjen og da synes jeg at første kullet bør være minst 1 år for å se hvordan de er blitt.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 16:19

Jeg er enig i at man bør se an hva som er normal kullstørrelse. Eksempelvis så ville jeg ikke paret en phalène så snart igjen hvis hun fikk et kull på 2-3 valper, selv om de også kan ha 6-7 valper i kullet. Jeg ville ventet og latt henne hente seg helt inn igjen. Hvis det var snakk om en pinscher eller en setter, der antall valper kan fort bli henholdsvis 6-8 valper og 10-12 valper, så ville jeg ansett et kull på 2-3 valper som relativt lite.

Men det er jo bare første hensyn. Så tenker jeg at det er viktig å se an hvor sliten hun er etter første kullet. Selv om tispa tilsynelatende kommer seg fort, så kan hun likevel være dønn sliten både fysisk og psykisk. Dette kan skape problemer i forhold til neste kull, (både helsemessig for mor, samt hvor bra hun klarer å ta seg av valpene sine) samt hvor bra hun vil klare å hente seg inn igjen etter kull nr 2.

Jeg er litt sånn både og mht å pare på påløpende løpetid. Noen ganger forstår jeg det, andre ganger ikke. Noen kan ha særlige hensyn, andre virker som de har det litt travelt. Så jeg har noen generelle ting jeg tenker på i tillegg til at det bør være gode grunner til at man ikke kan vente til valpene i første kull har vokst seg til og at man bare må ta den paringen akkurat da. Det finnes gode og (i mine øyne) mindre gode grunner til alt happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 16:33

Jag ser inga konstigheter i det utan tvärtom ser jag det positivt då jag har två kullar som jag nu kan utvärdera innan min tik får en ev. tredje vilket inte sker förrän den yngsta kullen har närmat eller uppnått 2-årsåldern. Ett år är ganska kort tid att kunna utvärdera en kull, och 2-år är desto bättre, tycker jag och dessutom då två kullar med två olika fäder. Jag ser detta bara som positivt, så länge tiken är SÅKLART i god kondition och inte har fått för stora kullar. Sedan får tiken vila minst i två år, och sedan måste ju inte en tik ha fem kullar heller... Det finns säkert många olika sidor och tankar kring detta som i allt annat, men det är vad jag tycker iaf.... happy3
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 19:37

Intresant tema. Flere oppdrettere parrer 2 løpetider etter hverandre (en gang) uavhengig av om tispen har få eller flere valper i kullet. Enkelte tisper kommer seg veldig fort etter en fødsel, mens andre er tregere.
Jeg tror at her må man vurdere fra tispe til tispe.
Jeg har en tispe som løper hver 13/14 mnd, og hvis jeg velger å parre annenhver løpetid og hun parres ved 3 løpetind første gang, vil hun være ca 7 år når hun får sitt andre kull.....
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Gjest
Gjest




Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyFre Jun 11 2010, 20:42

AH skrev:

Jeg har en tispe som løper hver 13/14 mnd, og hvis jeg velger å parre annenhver løpetid og hun parres ved 3 løpetind første gang, vil hun være ca 7 år når hun får sitt andre kull.....

happy4 happy5
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. EmptyLør Jun 12 2010, 09:50

Jeg ser ingen problemer med det.Jeg har gjort det selv.Hun fikk to tette kull.Hun har etter det ikke hatt kull.Og det er vel 3 eller 4 løpetider løpetider siden nå. En annen ting om det var et stort kull
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Sponsored content





Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty
PosteTema: Re: Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..   Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull.. Empty

Til Toppen Go down
 
Å pare en tispe på påfølgende løp etter et kull..
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kennel Dijontoma's A-kull - lovende hannvalp ser etter det perfekte hjemmet!
» Trening av diegivende tispe
» Dvergpinscher tispe .
» Kalsium til diegivende tispe
» Dvergpinscher tispe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: