Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Årets oppdretter

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Simira

Antall Innlegg : 1072

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 12:10

Nå har vel klubben "bare" Årets hund, og ikke Årets oppdretter, men jeg likte denne fra Canis:

Sitat :

Er så stolt av Norsk Boxerklubb som har endret statuttene for "Årets oppdretter" fra å omfatte bare utstillingsresultater til å i tillegg gi like store poengsummer for prosentvis røntgede avkom, mentaltester og resultater fra alle offisielle hundesporter! :-)

Tidligere års "Årets oppdretter" gikk stort sett til de som har antallsvis størst oppdrett og reiser land og strand rundt på utstillinger året rundt... Det er flott med gode utstillingsresultater, men en ren utstillingsbasert tittel kvalifiserer ikke til "god" oppdretter for meg, i hvert fall...
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 12:33

Ja, det var årets oppdretter etter min smak også!! Årets oppdretter 332565 Årets oppdretter 738600
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 15:02

Vi har årets oppdretter også wink3

Nå er jo Boxer en brukshund med krav om HD røntging for å få godkjente kull (så vidt meg bekjent), så er ikke veldig rart at slike resultater blir tatt med i Årets hund på den rasen. Jeg sier ikke at våre raser ikke kan brukes til noe, det kan de så absolutt, men BRUKSHUNDER blir de ikke regnet som.

Men for all del - vi kan sikkert vurdere å ha med slike ting til neste år - er jo bare å komme med forslag til styret happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 16:25

Jeg hadde likt at det ikke bare er utstillingsresultater som avgjør hvem som blir årets oppdretter. Etter min mening er det ingen prestisje med pene hunder dersom man ikke setter helse og mentalitet/gemytt fremst.

Pinscher skal jo HD-røntges og øyelyses mens dvergpinscher og affenpinscher skal øyelyses og sjekkes for patellaluksasjon, så da vil jo dette kunne tas med som resultater.

Og selv om det ikke er mange driver med hundesporter som agility, lydighet og spor, så er det jo noen, og det hadde vært gøy og riktig (synes i alle fall jeg) at slike resultater verdsettes mer enn hva de gjør per i dag. Årets oppdretter 557338 Og at det er færre gode resultater innen hundesporter enn utstilling henger nok mye sammen med at det er mye vanskeligere å oppnå resultater i en hundesport enn i en utstillingsring. Årets oppdretter 723324 Men det betyr jo ikke at man ikke skal berømme de som jobber seg frem til slike resultater.

Og de få oppdretterne som tar MH på hundene sine syns jeg også fortjener å ha det i en resultatliste. Man snakker jo stadig om at helse og mentalitet/gemytt kommer først, så da er det jo naturlig å berømme både helseresulater og mentaltester når årets oppdretter skal kåres.

Jeg kan godt sende inn ett forslag til styret, hvis ikke noen andre føler seg kallet. Årets oppdretter 557338
Til Toppen Go down
Simira

Antall Innlegg : 1072

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 16:34

Et av kriteriene mine til valg av oppdretter er nettopp om ikke meritter, så aktivitet i andre hundesporter enn utstilling. Jeg synes det er ganske viktig at oppdretter kan vise til noe mer enn utseendet på hunden, ihvertfall for folk som vil ha noe annet enn en hund som bare kan å trave i ring...

Å ta med helsesjekker er en god måte å oppfordre flest mulig til å sjekke hundene sine for relevante arvelige sykdommer.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 17:18

Enig med deg, Maria! happy3 happy6
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 18:05

Maria skrev:

Jeg kan godt sende inn ett forslag til styret, hvis ikke noen andre føler seg kallet. Årets oppdretter 557338

Det hadde også vært fint med forslag på HVORDAN dette skal regnes ut... "Problemet" med bl.a MH i Norge er at det ikke er offisielt, så om man gjennomfører en slik test, så blir ikke resultatene å finne noe sted. Samme blir det jo med helseundersøkelse som PL. Og skal alle øyelysinger "premieres", eller bare de som blir øyelyst UA? Og er det riktig å gi poeng for AD/HD røntging av DP/Affen når dette ikke er et avlskrav/anbefaling?

Husk at det er noen som evt må sitte å regne ut alt dette her, og man er da avhengig av god nok informasjon for å kunne gjøre den jobben. Det er mye nok som det er... AG-resultater kan man enkelt finne på Norag, men hvordan er det med lydighet og andre bruksaktiviteter? Og hvordan skal poenggivingen foregå?
Med tanke på hvor dårlige folk har vært til å sende inn utstillingsresultater, så ser jeg ikke for meg at det blir så mye bedre med andre ting... unsure3

Bare se på Årets hund i år f.eks. Vi har bedt om at resultater for valper fortsatt blir sendt inn fortløpende siden denne informasjonen ikke kommer ut på Dogweb, men det er kun én eneste person som har sendt inn noe!!! blink00

Jeg er ikke negativ til å få med andre ting enn utstilling på "Årets hund" snarere tvert imot (jeg har jo to hunder som ikke er på utstilling i Norge lenger, men som istedet blir brukt til AG wink3 ) Men det MÅ være enkelt for de som skal regne ut dette her, ellers er det ingen som orker å ta den jobben.
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 18:38

I forhold til utregning så foreslår jeg at oppdrettere selv er ansvarlig for å sende inn resultater og utregning. (Jeg syns forøvrig det samme når det gjelder utregning til årets dvergpinscher, pinscher og affenpinscher også). Klarer man ikke regne ut eller ikke gidder, ja da tenker jeg at man ikke er så interessert i å være årets oppdretter, så da får en rett og slett skylde seg selv.

I forhold til MH, så ser jeg problemet (og synes det er elendig at NKK ikke har samme opplegget som SKK slik at man kan gå inn og se MH`ene på hundene der!!! Årets oppdretter 701651 ) og det samme med PL. Men alternativet er jo at man scanner inn skjema og legger ved utregningene som bevis på at hunden(e) har gjennomført MH eller er sjekket for PL. Jeg mener jo at dersom man er interessert i å fremme sitt oppdrett, så får man ta seg tid til en utregning samt scanne noen skjema som en kan sende avgårde på mail. Litt arbeid må en da kunne legge ned i det hele slik at andre slipper å ta på seg absolutt alt. Årets oppdretter 723324

Jeg kan undersøke litt hvordan de klubbene som tar med andre resultater enn utstillingsresultater gjør det i forhold til utregning, hva som tas med osv. og kan sende inn forslag på det også.
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter EmptySøn Mai 30 2010, 19:26

Maria skrev:
I forhold til utregning så foreslår jeg at oppdrettere selv er ansvarlig for å sende inn resultater og utregning. (Jeg syns forøvrig det samme når det gjelder utregning til årets dvergpinscher, pinscher og affenpinscher også). Klarer man ikke regne ut eller ikke gidder, ja da tenker jeg at man ikke er så interessert i å være årets oppdretter, så da får en rett og slett skylde seg selv.

Problemet er bare at resultatet da ikke viser sannheten, men bare hvem som evt gidder å sende inn resultater. Er jo akkurat derfor vi nå har begynt å regne ut resultatene for alle, og ikke bare de som tar seg bryet med å sende inn cool Så vidt jeg vet er det heller ingen andre klubber som baserer sin utregning av årets hund på kun innsendte bidrag. Husk at det er mange oppdrettere som har mange valpekjøpere og kanskje ikke har helt oversikten over hver og enkelt. Oppdretter kan befinne seg i andre land enn Norge osv.

Det er ikke noe problem å regne ut forskjellige ting så lenge informasjonen finnes lett tilgjengelig happy6 (og man har klare regler for utregning)
Til Toppen Go down
Sponsored content

Årets oppdretter Empty
PosteTema: Re: Årets oppdretter   Årets oppdretter Empty

Til Toppen Go down

Årets oppdretter
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Staffe oppdretter??
» NÅR OPPDRETTER HAR FØRSTEKJØPSRETT PÅ HUNDEN DIN...
» Å være oppdretter - for alle?
» Tips til valg av oppdretter
» NRK TV søker oppdretter i østlandsområdet