|
| Hest og hund | |
|
+10ElinK Hilde xitamiz kennel Camilla J Maiken MiraHedda Irene Simira Nina (Kennel Dijontoma) Taran 14 posters | |
Av | Innlegg |
---|
tulalula
Antall Innlegg : 273 Join date : 16.08.2009 Age : 48 Bosted : Årnes
| Tema: Re: Hest og hund Søn Mai 30 2010, 21:09 | |
| Heisann! Jeg jobber som travtrener og har for øyeblikket 12 hester. Jeg har tre hunder som alle er med på jobb hver dag, og når det ikke er båndtvang er de med å trener og løper løse. Alle hundene jeg har hatt har vært fullstendige uproblematiske å ha med bortsett fra en shæfer jeg tok på omplasering for mange år siden.Han jaget når de gikk i luftegården. Når jeg ser på Dida (pincheren) som er siste inn i flokken, så har hun bare sklidd rett inn uten noen som helst problemer. Ikke jager hun, ikke bjeffer hun på dem, og hun er helt super å ha med på tur, hun er rask og treningsvillig. Som Nina har jeg også en kommando "Gå vekk"og den fungerer helt utmerket på alle. En bichon jeg hadde ble tråkket på når hun satte seg ned i en lutegård for å klø seg...og det er det eneste som har skjedd med mine hunder siden 1987, og hund har jeg hatt støtt. Jeg har heller aldrig jobbet noe spesielt med hundene for å få det til å fungere, det har stort sett gått av seg selv. Men de har jo vokst opp delvis i stallen og da... En ting til er at som nevt før i denne tråden, virker det som om hundene og hestene komuniserer med hverandre. De hestene som ikke av en eller annen grunn ike syns noe om hunder, holder de seg bort fra. Og de som gjerne hilser på snuser de og susser på mulen når de bøyer seg ned.. Dette erhvertfall mine erfaringer med to bichon frise, en shæfer, to blandings hunder, en kinesisk nakenhund og nå pincher. Og Irene..Ulla er vant med hund så du kan bare ta de med | |
| | | MiraHedda
Antall Innlegg : 232 Join date : 04.11.2009 Bosted : Son, Akershus
| Tema: Re: Hest og hund Man Mai 31 2010, 14:29 | |
| Ser det er flere her som har lært en slags "pass deg!" kommando, og det må være kjempenyttig! Ikke bare rundt hester, men med andre ting også som de må passe seg for. Hvordan lærte dere hunden deres det ? Jeg har jo en viss anelse, men hadde vært fint med noen flere metoder | |
| | | Taran
Antall Innlegg : 20 Join date : 06.08.2009
| Tema: Re: Hest og hund Man Mai 31 2010, 19:44 | |
| - xitamiz kennel skrev:
- När folk kommer med påståenden ska du alltid fråga " från vilken erfarenhet talar du utifrån?" Så kan de förklara vad de baserar sina påstående på. De brukar falla där.
Lycka till med Pinscher och häst, det kommer gå utmärkt tro mig
Leena ekroth, Xitamiz kennel Hei, takk for mange engasjerende svar!! Denne dama jeg har snakket med,har en svær hestegård, med 45 hester. De har tidligere hatt Jack russel sammen med hestene, men nå har de en svensk-dansk gårdshund. Hun hadde jo erfaring med 1 pinscher og hadde hørt om mange!!at de ikke var flinke til å passe seg for hestene. Jeg ble litt paff.. men så er det lenge siden jeg har vært i "pratehundgamet" så jeg lot meg ikke provosere.. Nei... neste gang jeg ser henne, så skal lekse opp for henne.. | |
| | | Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hest og hund Man Mai 31 2010, 20:26 | |
| Oi, gårdshund? Nå lurer jeg på hvor dette er! Alna? Eller i Trondheim? Hadde forøvrig med Odin på jobb igjen i dag, og bestemte meg for å la ham være med når jeg skulle longere ponniene. Han får vanligvis ikke fly rundt når hestene er rundt stallen, for vi har et par topp dressurhester som han liker å øse opp... (og de lar seg øse). Men ponniene er relativt kalde i hodet, selv om det ble en festlig opplevelse. Først, når jeg hentet dem på jordet, så beinet han rundt oss i store sirkler og "fintet" hestene mens han bjeffet. De brydde seg heldigvis mindre enn det jeg gjorde... Etterpå fulgte han oppmerksomt med meg, selv om ponniene ikke var så glad for at han ville inn mellom dem (jeg gikk jo med en på hver side). Han så heldigvis ikke de 4-5 kaninene som spratt vekk fra ridebanen da vi kom ned dit... På ridebanen skulle han først bade ordentlig i sanden, før han var flink og snuste rundt utenfor. Etterhvert ble han lei, og endte med å stå sammen med meg som en annen sjefshund i midten av longeringen. :P Utrolig festlig syn, en gjennom-møkkete gårdshund (han hadde såklart rullet seg grundig i noe møkk først) med et våkent blikk på ponniene som en etter en travet i ring rundt meg. Men passe seg kan han ihvertfall, og oppføre seg rundt hestene også. De fleste pinscherfolk som har vært litt rundt i staller har vel truffet en og annen gårdshund også. | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| | | | Katharina
Antall Innlegg : 199 Join date : 30.04.2010 Bosted : Asker
| Tema: Re: Hest og hund Man Jun 21 2010, 20:32 | |
| | |
| | | Anne&Denniz
Antall Innlegg : 197 Join date : 29.07.2010 Age : 45 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Hest og hund Tor Jul 29 2010, 13:04 | |
| det må vel finnes sikrere måter å lære de "Pass"- kommandoen på enn å vente til det oppstår en potensielt farlig situasjon? | |
| | | Katharina
Antall Innlegg : 199 Join date : 30.04.2010 Bosted : Asker
| Tema: Re: Hest og hund Tor Jul 29 2010, 13:14 | |
| - milli skrev:
- det må vel finnes sikrere måter å lære de "Pass"- kommandoen på enn å vente til det oppstår en potensielt farlig situasjon?
Heisann. Det er ikke snakk om en potensiell farlig situasjon. Skal gi deg ett eksempel: "Lissa", pinscheren min, står midt i veien for meg i gangen og følger ikke med på at jeg kommer - sier pass deg, og dulter borti siden hennes (overhodet ikke så hun kjenner det noe særlig, bare kommer borti henne). Samme om hun står foran meg på stien og snuser iherdig på ett eller annet - "pass deg" og et lite dult.. Ikke snakk om å la hesten trampe på henne før kommandoen er innlært altså..! Det hadde jeg ikke turt... Kommandoen må læres inn før vi tar det fra hesten... Etterhvert har man med seg hunden i stallen, fortsetter å bruke "pass deg" når hun står i veien for hestene, f.eks. når hun er løs ute på gjordet sammen med dem, eller i stallen og står utenfor boksen og hesten blir litt ivrig i undersøkelsen av dette dyret... Da har hun hørt kommandoen før, og den blir bare forsterket... Har ALDRI skjedd ulykke med oss på denne måten! | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hest og hund Tor Jul 29 2010, 22:29 | |
| - milli skrev:
- det må vel finnes sikrere måter å lære de "Pass"- kommandoen på enn å vente til det oppstår en potensielt farlig situasjon?
I og med at hundene mine er blandt de eneste i stallen som ikke har fått sparket ut tenner, brukket et ben, fått seg en hjernerystelse osv, så kan det nok ikke få blitt stort sikrere... Flere i stallen som har prøvd "sauerenhetsmetoden" på hundene sine med hest uten hell, men vår metode har funket på 3 hunder uten noe skader, uten at de er påført ubehag med strøm, og med veldig raskt og godt resultat, helt uten skader, så jeg vet ikke helt hva du mener med sikrere og farlig situasjon, tror ikke det kan få blitt stort mer sikkert og effektivt, og det er ingen her som har vært i noen farlig situasjon hvert fall... | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Hest og hund | |
| |
| | | | Hest og hund | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |