Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hest og hund

Go down 
+10
ElinK
Hilde
xitamiz kennel
Camilla J
Maiken
MiraHedda
Irene
Simira
Nina (Kennel Dijontoma)
Taran
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Taran

Taran


Antall Innlegg : 20
Join date : 06.08.2009

Hest og hund Empty
PosteTema: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:04

Hei,

Har kommet i en duskusjon med hestejenter ang pinscheren som stallhund.
De mener pinscheren ikke er raskt nok til å holde seg unna hestene.

Andre mener dette er tull og sier at pinscheren er den eneste hunden på stallen som ikke jager og går i veien for hestene.

Hva er deres erfaring?

Jeg er kjempe glad hver gang noen henvender seg for valp.. om de har hest... dette er jo dens naturlige habitat. men har desverre ingen egne erfaringer rundt dette.. derfor spør jeg dere:

Hva er deres erfaring med pinscher og hest i stallen?
KOmmer de ofte i bråk med Jack Russel terrieren eller går dette greit?
Til Toppen Go down
http://www.zormas.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:09

Ja du Taran, du vet jo hva min mening er i den saken, haha! happy4 Utifra det jeg har sett av de pinscherne jeg har hatt med i stallen, både mine to egne og et par tre av andres hunder (bl.a. Anni og King som begge er her inne på forumet), så er disse damene dine helt på jordet og vet virkelig ikke hva de snakker om...! rolleyes3 Og at to av de få hundene i stallen som fortsatt har alle tennene sine i behold er de to eneste pinscherne der oppe sier jo sitt, hos oss har vi som sagt både toller-tannlæus, pointer-tannlæus, BC-tannlæus, JRT-tannlæus og en del brukne ben og hjernerystelser på stort sett alle bortsett fra pinscherne...! happy4


Sist endret av Nina den Fre Mai 28 2010, 21:15, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:12

Nina skrev:
Og at to av de få hundene i stallen som fortsatt har alle tennene sine i behold er de to eneste pinscherne der oppe sier jo sitt, hos har vi som sagt både toller-tannlæus, pointer-tannlæus, BC-tannlæus, JRT-tannlæus og en del prukne ben og hjernerystelser på stort sett alle bortsett fra pinscherne...! happy4

I alle dager hvordan er det folk der oppe passer på hundene sine? Det er da ingen lov som sier at hunder skal gå løse i stallen, og det er ikke snakk om at Odin får gå løs om jeg ikke stoler på at han holder seg unna ihvertfall! Det vil si at han sjelden er med om morningen, da alle hestene går ut og inn mellom stall, ridetur og jorder. At de tradisjonelt er stall/gårdshunder betyr jo ikke at de automatisk vet å oppføre seg blant hester... unsure3
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:13

Nina kom jo med mange gode poeng og Evy har vel ganske mye erfaring om dette, så kom på banen !

Jeg ha hundene med til stallen, hadde dem av og til med når jeg tok ridetur med Squeeze da hun brydde sge ikke om hunder. Hundene brydde seg heller ikke om henne, men de ga også blaffen til meg og gikk hvor de ville, så det ble kun turer på privatområde. Nur er greiest med hestene, hun er vant til dem fra valpealder. Nappi og Lady kan være litt trege og gå rett foran en hest uten å vike, de har begge vært god voksne når de kom i kontakt med hester og skjønner ikke alltid å passe på. Ingen jager hester.

Nå får jeg se hvordan det blir med Ulla, har hatt henne kun 2 uker så hundene får holde seg unna fra henne når jeg tar en ridetur.

Det hadde vel også vært vanskelig å benytte pinscher som stallvakt dersom den jaget hester istedenfor å drepe rotter og andre skadedyr og vokte sitt område ?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Taran

Taran


Antall Innlegg : 20
Join date : 06.08.2009

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:14

fnis... happy5 happy5
bare digger det, digger det leer3
Til Toppen Go down
http://www.zormas.com
Gjest
Gjest




Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:30

Ikke raske nok? what3 De aner ikke hva de snakker om... Og er ikke pinscheren opprinnelig en stallhund kanskje?
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:39

Alt dette har jeg jo allerede fortalt deg Taran, men kan jo si det her også tilfelle det er fler som har interesse av dette tema...

Den erfaringen jeg har med pinscher i stallen er at de har en utrolig flott naturlig respekt for hestene uten i det hele tatt å være redde for dem, og mine har fra første stund vært veldig trygge og komfortable i stallen selv om de alltid har forstått at man skal passe seg når hestene setter igang...! Guttene mine elsker de to hestene våre og det er så rørende å se når de blir så glad for å se dem at de susser dem på mulen, men de vet allikevel at gamlefar er voldsomt hummørsyk og at det gjelder å være obs hvis ikke man vil risikere et skikkelig glefs over ryggen i et dårlig øyebligg, så de er raske som lynet med å sprette unna når de står under fortræuet hans og spiser restene som detter ned og han plutselig blir lei av å ha dem der... happy4

I stallen hos oss har vi veldig mye hunder av forskjellige raser, som alle løper rundt og passer seg selv mens eierne holder på i stallen, og flesteparten av de andre rasene er i grunenn ganske slitsomme i forhold til hestene, og pointeren, BCn, JRTen og tolleren er stadig igang med hystersk bjeffing, jaging, gjeting osv, mens pinschergutta bare står og ser dumt på idiotene....! happy6 Begge gutta mine må passe seg selv mens jeg holder på, og er veldig greie både med hesten og de andre hundene, og de holder seg alltid på gården og går ingen steder før det er klart for å ri på tur... De løper rundt på gården og er helt i paradis, men kommer med jevne mellomrom inn for å sjekke hvor jeg er tilfelle jeg skulle finne på å stikke av eller no sånt... happy4 De har begge vært med i stallen fra de var små, og har stortrivdes og vært snille fra første stund, og det samme har vært tilfelle med pinschere jeg har vært barnevakt for og hatt med i stallen...! biggrin Når vi rir tur er de superflinke og hører på den minste kommando fra meg, og å løpe omkapp med hestene når jeg galopperer over jordene er det beste de vet!!! Dvs Otto ser fortsatt stor sport i det, men Jonas holder seg bak etter at han ble blind... Jonas har også sin egen blindehest, så når han trenger litt hjelp går han med nesen i halen til Svanur sånn at han bare følger halen og dermed vet at det er trygt å gå der... happy4 wub4 Da de var små var de jo som valper flest, og glemte seg stadig vekk bort i iver over noe morsomt de oppdaget på stien, og når man er liten er det jo ikke akkurat noen stor fordel å bråstoppe på stien rett foran en stor hest for å tisse eller snuse, men det lærte de seg veldig fort at var en dum ting, og vi har også en godt innlært "PASS!"-kommando som er gull verdt både i stallen og ved andre tilfeller man må ha dem til å sprette unna på no-time...! happy3


Sist endret av Nina den Fre Mai 28 2010, 21:54, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gjest
Gjest




Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 21:49

Nå er det en stund siden vi har hatt befatning med hester, men da vi bodde på Ski gikk vi forbi en stall nærmest daglig og jeg synes at bikkjene våre oppførte seg bra i forhold til hestene der - uten at vi måtte jobbe spesielt for det. De var veldig avslappet i forhold til hester.
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 22:09

Mira har jo hilst på mange hester og vært med meg i stallen. Hun synes de er veldig spennende og er alltid grei rundt dem biggrin
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 22:22

Både Eva, Maiken og Katharina (som akkurat har dukket opp på forumet her wink3 ) har jo også en del erfaring med pinscher i stallen, så vi får håpe de også ser tråden og deler sine erfaringer fra stall-livet...! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 22:27

Trayan er veldig deilig og fin å ha med i stallen, veldig rolig og kontrollert! Er vel mer hestene som er problemet hos oss! happy4 Ung-hingster er nemlig ikke til å tulle med! Trayan var litt vell uredd syntes nå jeg og mente at å leke med unghestene ikke ville by på noen problemer, mens jeg trodde jeg skulle daue første gang jeg så det! what3 Strømmen på gjerdet ble satt på og lillegutt fikk seg en liten karamell en dag "heldigvis", og har etter det holdt en fin respektabel avstand til ung- hestene. Men tror allikvel han fakisk hadde kontroll. På tur med friserfrøkna vår (som er den eneste greie i flokken happy4 ) er han fantastisk! Han holder fint følge i galoppen og er ekstrem utholden, hesten er sliten leeeenge før han! Har lært han kommandoen "gå bak" som jeg syntes er gull verdt. Når vi møter folk og hunder spesielt på trange stier kan jeg kommandere han bak hesten - og han tusler da bare rett forbi, deilig!! biggrin

Vil si pinscheren passer rett inn i stall-livet perfekt! Trayan har vært med på mangt et travløp "backstage" og vet å flytte seg når hestene kommer inn fra løp og lignende.. Han virker liksom veldig tilfreds i det miljøet, har en sånn fin rohet over seg, litt vanskelig å forklare.. Har hatt mange hunder innom stallen som gjerne kaver seg opp og blir stresset etter å ville bort til hestene, mens Trayan blir heeelt motsatt når vi er i stallen, veldig rolig, behersket og vet når han må holde avstand - selv om mamms sitter med hjertet i halsen enkelte ganger. Men han leser de forskjellige hestene veldig godt, og det er merkelig å se at han vet hvem hester han kan gå bak, og hvem han overhodet ikke kan være i nærheten av! happy4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 22:30

Samme erfaringen som vi har Maiken, og jeg syns også det er så utrolig moro å se hvor godt de leser hestene til tross for at det er to veldig forksjellig typer dyr...! biggrin wub4
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 22:34

Nina skrev:
Samme erfaringen som vi har Maiken, og jeg syns også det er så utrolig moro å se hvor godt de leser hestene til tross for at det er to veldig forksjellig typer dyr...! biggrin wub4

Jeg vet, syntes nesten det er litt merkelig.. Min tidligere gamp var ei utrolig slu frøken som jeg vet gjerne hadde sparket til han om hun fikk mulighet, men på en eller annen måte visste han det og holdt seg laaaangt unna henne. Mens for eksempel friserfrøkna vår som er dønnsolid tussler han rett bak og omtrent gjemmer seg i halen på huh3 Herlige er de ihvertfall wub4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 22:53

Taran; sinnsykt dårlige bilder, men her er litt bilder til ære for deg, haha! happy4


Den ene lille hjelperen min som er med og passer på at hestene får det høyet de skal ha...! biggrin

Hest og hund Sommer-09339

Hest og hund Sommer-09343


Jonas med blindehesten sin...! happy4

Hest og hund DSC00636


Jonas med blindehesten sin, før han trengte Svanur som blinsehest og var hans stolte vokter...nå er rollene byttet, hehe...!

Hest og hund N791750592_1905845_3085

Har egentlig no masse flere bedre bilder av hundene med hestene, men de er på den gale PCn, og den er ikke helt frisk... rolleyes3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyFre Mai 28 2010, 23:00

Hest og hund Trayanmars063

Hest og hund Trayanmars062

Hmm, fant ingen med hest i farta da men.. Hjelpe til kan han! wub4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 00:50

Nå har ikke jeg så mye erfaringer med stallivet jeg da men bor rett ved en stall og odin har møtt hester opp til flere ganger og han tar de med knusende ro blink00 Ble virkelig overrasket der ja! Fikk møte en hest en gang han var løs og han sprang rett mot den uten at jeg så det(heldigvis så var hesten vandt med hund) hilste ansikt til ansikt og han sprang tullball rundtomkring som en pinscher bruker å gjøre biggrin I senere tid når vi møter hester på tur og han går i bånd så vil han bort å er superivrig. Merker godt han er en stallhund ja happy3
Til Toppen Go down
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 07:32

När folk kommer med påståenden ska du alltid fråga " från vilken erfarenhet talar du utifrån?" Så kan de förklara vad de baserar sina påstående på. De brukar falla där.
Men jag har egen erfarenhet från att haft hästar och Dobermann och Pinscher samtidigt under väldigt många år och jag kan säga att det enda problemet var att det kunde bli kallt på vintern för Pinschern eftersom vi hade ett ganska kallt stall.
1. Pinschern går bra samman med andra djur även hästar
2. De är uthålliga ( ofta mycket uthålligare än Dobermann) för att följa med på ridturer
3. De lär sig snabbt vilkemn position de ska hållai förhållande till hästen vid ridning
4. Pinschern älskar motion
5. Pinscher blitr ofta inte så "koko" i närheten av andra djur som ibland vallande hundar och terriers som har annan mentalitet ( har erfarenhet av detta)
6. allt handlar ändå mest om inprägling från början, fostran

Lycka till med Pinscher och häst, det kommer gå utmärkt tro mig

Leena ekroth, Xitamiz kennel
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 07:52

Jeg har akkurat samme efaring som dere. Castro og Bella har susset mule så lenge de har hatt tilgang til hest. De vil gjerne hilse, men gjør det med respekt happy4
Castro er også faktisk så slu at han skiller vallaker/hingster fra hopper, han liker helt klart hoppene best og ungdyr(akkurat som valper) liker han å si fra til at de holder avstanden, med et lite velplassert knurr happy5
Falcon(DP) var myyyyyye med i stallen til hun som hadde han føre meg. Jeg har hatt han med noen ganger, men han virker faktisk nesten litt lei stalllivet wink3 Kanskje det har vært for mange kalde dager?
Hundene har også vært med på klinikken hvor jeg jobber(hesteklinikk) og der er de faktisk ganske uintresserte.
i dag kommer islandshesten jeg har på for på beite rett bak huset vårt, så nå skal jeg sjekke litt mer hvordan de går sammen(siden Castro og Bella ikke er vokst opp med hest) happy3

Det eneste negative jeg har hørt i forbindelse med Pinscher som stallhund, er at mange synes at DP kan være litt vel kjeftete og at det kan stresse hestene? Ikke vet jeg......... sad3 tviler jo egentlig på det

Hilde, Castro, Bella og Falcon to pinschere og en DP happy5
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 09:46

Vi har en gjeng som pleier å ri oppe i parken her, og Scot er nysgjerrig, men holder seg på respektfull avstand. Opplevde det samme på Ekeberg, kom noen luringer ridende over hundejordet og ca 30 hunder gikk bananas. Scot holdt seg på avstand med ærbødighet i blikket, helt klart at han respekterer hester, og det uten å ha noen erfaring med de.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 10:45

ElinK skrev:
Opplevde det samme på Ekeberg, kom noen luringer ridende over hundejordet og ca 30 hunder gikk bananas.

Det hørtes ut som risikosport, spør du meg! Man vet jo aldri hva slags dyr som er der, selv om det som oftest går bra hundene i mellom... Galskap! what3
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 11:14

Jeg har mine hunder med i stallen. Både i stallen og med på tur, løse.

Har aldri hatt noe problem som helst. Det går veldig bra!
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 12:38

Simira skrev:
ElinK skrev:
Opplevde det samme på Ekeberg, kom noen luringer ridende over hundejordet og ca 30 hunder gikk bananas.

Det hørtes ut som risikosport, spør du meg! Man vet jo aldri hva slags dyr som er der, selv om det som oftest går bra hundene i mellom... Galskap! what3

Haha, ja det må være risikosport!! what3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 14:21

Maiken skrev:
Simira skrev:
ElinK skrev:
Opplevde det samme på Ekeberg, kom noen luringer ridende over hundejordet og ca 30 hunder gikk bananas.

Det hørtes ut som risikosport, spør du meg! Man vet jo aldri hva slags dyr som er der, selv om det som oftest går bra hundene i mellom... Galskap! what3

Haha, ja det må være risikosport!! what3

Det verste var nesten at dette når snømengden var på det verste. Noen av hestene ble jo redde, men de klarer ikke akkurat å løpe fra en flokk med hunder i meterdyp snø. Men, da lærte de vel å holde seg unna hundejordet, er jo nok av flotte områder der oppe!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 14:59

Vi var i stallen i dag igjen, og Mira var kjempeflink hele dagen. Hun brøy seg ikke så mye om hestene, og gikk bare der jeg gikk. Vi gikk fordi alle paddockene, og Mira bare gikk å snuste på gresset enda alle hestene kom bort til gjerdet for å hilse happy4 Hun holdt seg ca. 1 - 2 meter unna hele tiden happy3

Hest og hund S5xspj

Hest og hund 2i7u7tu
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund EmptyLør Mai 29 2010, 20:03

Kunne ikke vært mer enig med Nina her...

Har hatt med pinscheren min mye i stallen - går som regel alltid løs - aldri problemer... Var på besøk hos en vennine her om dagen og da bestemte den ene hesten hennes seg for å løpe etter hunden ute på beitet - en liten ponni"jæ..." på 4 år.. he he.. For å si det sånn; å løpe fra denne ponnien vart det minste problemet.. ha ha.. happy5

Selv om hun ikke er oppvokst i stall har hun taklet godt denne livsstilen, men så er hun litt sånn at hun tar imot alt nytt med hodet høyt hevet... Respekterer hesten og er med å ri på banen eller på tur. Har i likhet med Nina lært inn "pass deg" kommando - så vi slipper kræsj... Rir vi på banen følger hun ved siden av de første rundene også går hun å snuser i utkanten av banen eller setter seg å ser på når hun går lei det.. he he..

Så pinscheren er en super "hestehund" altså... Det har mye å si for meg og er også noe av grunnen til at det var akkurat denne rasen jeg endte opp med - i tillegg til at den passer meg ellers også perfekt... happy3
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Sponsored content





Hest og hund Empty
PosteTema: Re: Hest og hund   Hest og hund Empty

Til Toppen Go down
 
Hest og hund
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hest og hund! Eller??
» Import av hest
» Natural horsemanship - positiv forsterkning m hest
» - Min Hund -
» Allergifremkallende hund

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: