Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.

Go down 
+4
Irene
Kennel Mirenzo
Anne Cecilie
Lizzi og Janicke
8 posters
AvInnlegg
Lizzi og Janicke




Antall Innlegg : 2
Join date : 11.05.2010

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 09:56

Jeg lurer på hva som er normalt når det gjelder kostnadsfordelingen mellom forvert og oppdretter. Er det noen som har erfaring med dette?

I prinsippet har jeg tenkt at alle kostnader som knytter seg til det å ha hund generelt er forvert sitt ansvar. Mens alle kostnader knyttet til avel er oppdretter sitt ansvar, da disse er til oppdretters interesse. Men så oppdager jeg til min skuffelse at oppdretter har en annen oppfatning.

Hva er vanlig?

what3
Til Toppen Go down
Anne Cecilie

Anne Cecilie


Antall Innlegg : 119
Join date : 13.01.2010
Age : 50
Bosted : Indre Østfold

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 11:32

Hei cool

Det er nok mange forskjellige kontrakter ute å går , men jeg som oppdretter betaler forsikringer, alle utgifter til avl/ utstillinger, øyelysing, hd / aa avlesning ol. Forvert har de daglige ansvaret som, matutgifter, vanligvaksinering, markkur ol. Veldig enkelt forklart ...

Det ligger en forvert avtale på NKK som er vevldig grei å bruke.
Vet ikke om du ble noe klokere , men sånn er det her hos oss happy4


Lykke til!

Anne som henter valp om bare 2 dager wub4
Til Toppen Go down
http://www.smutics.no
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 14:15

Det er forskjellige avtaler ute på "markede", men den mest vanlige er vel at oppdretter står for alle utgifter i forhold til avl. Dvs helsesjekker som skal bli gjort, reiser i forhold til avlspartner, alt som har med valpingen osv å gjøre, samt avlsforsikringen og livsforsikringen.
Fôrvert står for alle daglige utgifter samt veterinærforsikringen.

Om du ikke er fornøyd med kontrakten som din oppdretter vil ha, kan du jo snakke med oppdretteren om det å høre om dere kan bli enige. Hvis dere ikke blir enige får du få deg hund et annet sted wink3
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 14:24

Husk at det har også noe å si at hva er avtalens betingelser ellers. Jeg betaler kun utstillinger for 2 x 1.premie (sånn stort sett) som er avlskrav, men foretrekker fôrverter som stiller litt mer. Jeg betaler også 1/2 av HD røntgen og øyelysing, gentestene helt.
Jeg krever 1 kull med minst 4 levende fødte valper (gj.snitt kull hos pinscher er 6-7 valper).

Tar oppdretter og krever 2-3 kull så kanskje h*n vil betale mer av ustillinger og helsesjekk enn jeg ?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 14:30

Det er viktig at man er enige på forhånd.
Når jeg setter ut tisper på foravtale, betaler jeg øyelys/patellaundersøkelse og alle utstillinger jeg vil ha hunden på ( som jeg avtaler i god tid med forvert) Forvert betaler vanlige vaksiner mens jeg betaler rabbisvaksine og eventuelt blodprøve.
Forvert kan gå på de utstillinger han/hun vil mot å betale dette selv. Jeg ser alltid på hunden som forverts eiendom, men forlanger den vederlagsfritt tilbake hvis forvert må bryte avtalen av en eller annen grunn.
Jeg betaler også alt i forbindelse med evenruelt parring/valper. Vil forverten ha valpene deles utgifter/inntekter i 2 deler.
Forvert må holde hunden forsikret og betale forsikringen, men skulle uhellet være ute og hunden dø (har ikke skjedd meg) ville jeg delt utbetalingen med forverten etter hundens første leveår.
Men andre avtaler kan være like greie (eller bedre enn de jeg har) Det viktigste er at man kommer overens med oppdretter.
Hunder jeg har på deleie med andre har vi spesielle avtaler på, og hittil har det fungert veldig greit uten kontrakter.... biggrin Det viktigste er som sakt å bli enige samt stole på hverandre.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 14:32

Irene skrev:
Husk at det har også noe å si at hva er avtalens betingelser ellers. Jeg betaler kun utstillinger for 2 x 1.premie (sånn stort sett) som er avlskrav, men foretrekker fôrverter som stiller litt mer. Jeg betaler også 1/2 av HD røntgen og øyelysing, gentestene helt.
Jeg krever 1 kull med minst 4 levende fødte valper (gj.snitt kull hos pinscher er 6-7 valper).

Tar oppdretter og krever 2-3 kull så kanskje h*n vil betale mer av ustillinger og helsesjekk enn jeg ?

Glemte... Jeg krever 2 kull på en foravtale. Ingen krav om anntall valper.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 16:06

Ser at jeg glemte også noe. Jeg betaler livsrisikoforsirkingen og premien faller til meg ved evt. dødsfall, men anbefaler fôrverten å tegne veterinærforsikring da det er h*n som har hunden og dermed ansvar for evt. uhell og påfølgende veterinærutgifter.

Jeg har stor tillitt til mine fôrverter, men valpene fødes her. Enkelt og greit av den grunn at jeg som oppdretter har oppfølgingsansvar så lenge hunden lever, gj.snitt 12 år, og jeg synes det er vanskelig å gi oppfølging hvis jeg ikke vet hvordan den første tiden var. Jeg kjenner ikke hundene da på den måte som jeg gjør når jeg har valpene her hjemme.

Sitat :
Det er viktig at man er enige på forhånd.
100 % enig. Dette er det som er problemet når folka ikke leser kontraktene nøye nok, valpen er jo så uimotståelig. Så skriver man under et juridisk dokument uten å tenke på, om en ellers har lært at man skal ikke sette sitt navn i hva som helst.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 16:23

Skriver under på det folk sier her med at man må være enige, ha en god kontrakt, og være sikker på hva man går inn i. Ikke bli fôrvert utelukkende for å spare penger på hundekjøp. Har ikke vært det selv, men har hørt/lest tilstrekkelig mange stygge historier til at jeg neppe kommer til å bli fôrvert selv, ihvertfall ikke uten en grundig kontrakt som er gjennomarbeidet av personlig advokat eller noe... :P

NKK er et greit utgangspunkt, men snakk gjerne også med folk som har erfaring som fôrvert og hva de vil anbefale å sjekke/ha med, samt gjerne andre fôrverter for samme oppdretter, hvis det er noen.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 16:49

Jeg syntes det er viktig å se på forverten som hundens eier. Forvertene er jo kjempeviktige fordi de hjelper oppdretteren med å ha avlshunder.
Det hender at jeg av en eller annen grunn ikke bruker tispen i avl. Jeg gir den da vederlagsfritt til forvert mot at de betaler omregistreringen i NKK.
Og har oppdretteren flere hunder på foravtale, så er jo disse eventuelle forvertene oppdretterens beste referanse.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyTir Mai 11 2010, 17:31

Jeg har to tisper som har vært fôrhunder fra to forskjellige oppdrettere.
Det er, som de andre skriver, veldig viktig at oppdretter og eier er enige om hva det innebærer å være fôrvert.
Begge hundene jeg fikk på fôr skulle ha to kull hver.
Den ene hunden fikk jeg fra AH. Den ble ingen avlshund og jeg betalte omregistreringen og hunden var min. Den andre hunden hadde ett kull. Nå er den min.

Jeg har betalt forsikringen selv for begge hundene og det synes jeg er veldig riktig. Det er lettere for eier å benytte seg av forsikringen hvis uhell skulle være ute. Å ha avlsforsikring eller vanlig forsikring er det ikke så stor prisforskjell på.

Ellers har jeg betalt for årlige vaksiner og andre veterinærutgifter som har dukket opp i årenes løp. Dette være seg tanntrekking og eventuelt skader. Beløpene er ikke store siden hundene mine er friske og raske.

Alle andre utgifter til utstilling, kurs og det som følger med å ha hund har jeg betalt.

Oppdretter har betalt for øyelysning og patellasjekk.

Jeg er svært fornøyd med begge avtalene jeg inngikk. Skulle det være noe var det bare å ringe oppdretter happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Lizzi og Janicke




Antall Innlegg : 2
Join date : 11.05.2010

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyOns Mai 12 2010, 09:21

Tusen takk for innspill.

Dere gjenspeiler i det vesentlige det grunnprinsippet jeg har tenkt - at jeg som forvert betaler alle vanlige kostnader knyttet til det å ha hund... mat, vetrinærkostnader, forsikringer, vaksiner og utstyr. Mens oppdretter betaler spesielle undersøkelser som er viktig for avl. Jeg kjenner ikke til alle relevante avelsrelaterte undersøkelser.

Men detaljene får bli mellom meg og oppdretter, så finner vi sikkert en løsning på dette happy3

Tusen takk for svar og ha en god maidag!
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyOns Mai 12 2010, 09:32

Lizzi og Janicke skrev:
Tusen takk for innspill.

Dere gjenspeiler i det vesentlige det grunnprinsippet jeg har tenkt - at jeg som forvert betaler alle vanlige kostnader knyttet til det å ha hund... mat, vetrinærkostnader, forsikringer, vaksiner og utstyr. Mens oppdretter betaler spesielle undersøkelser som er viktig for avl. Jeg kjenner ikke til alle relevante avelsrelaterte undersøkelser.

Men detaljene får bli mellom meg og oppdretter, så finner vi sikkert en løsning på dette happy3

Tusen takk for svar og ha en god maidag!

Håper det ordner seg happy6
Her er en link til hva som er avlskravene til de tre rasene våre:
http://www.norskpinscherklubb.no/avlhelse/NPKretningslinjeravl.html
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyLør Mai 29 2010, 07:47

Hej

Har du en svensk foderhund kan du läsa på det svenska kontraktet. Det borde du ha en kopia på. Alltid som fodervärd ska du ha ett foderavtal , svensk eller norsk beroende på om du är fodervärd åt en svensk eller norks uppfödare. Resten har ni säkert talat om innan du hämtade hunden och det är det ni kom överenns om som ska gälla. Därför är det noga att man innan är överenns. som fodervärd ska man inte bara slå dövörat till när man går igenom såna viktiga saker.
Sen kan man som fodervärd tänka att HD och ögon , mentaltest osv gagnar ju dig som foderväd oxå eftersom hunden faktiskt tillhör dig efter att den haft sina kullar. alla utställnings metriter faller ju oxå på hunden. Men är man totalt ointresserad av sånt som foderväd ska du ta den diskussionen innan, inte sen. Då har uppfödaren chans att välja en anna fodervärd. Trist att man efteråt ska komma på saker som man inte vill vara med på.

på det svenska kontrakten så kan man kryssa i val vem som betalar försäkringen tex. Det finns kryss för om man ska dela tävling/utställnings rätt och även att uppfödaren har ansvar för kostnader i samband med parning/valpning. ( betyder inte hälsotester utan tex parnings avgift, ultraljud, ev kostnader med valpningen osv) Det andra måste ni komma överenns om.
själv har jag alltid betalat tex ögonlysningen MH HD någon utställning osv, men sen är det skillnad om man har ett halvfoderkontrakt för då äger ni halva hunden vardera.

Leena Ekroth, xitamiz kennel
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyLør Mai 29 2010, 07:51

Glömde, alla löpande utgifter med hunden betalas av fodervärden, mat, vaccinering, om hunden blir sjuk ( självrisken för hunden ska vara försökrad) osv. fodervärden har rätt att ställa ut och tävla då betalar den själv de tillfällen den vill gå, men om jag vill ta hunden på en speciell utställning betalar jag.

Leena Ekroth
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyLør Jul 03 2010, 11:58

hej igen
Tänkte på det att i Sverige har vi även halvfoder avtal, eller köpekontrakt med bibehållen avelsrätt. då köper valpköparen 50% av hunden medans uppfödaren har rätt till en valpkull. då är det andra saker som gäller ang kosntader. ville bara förtydliga det . Det är inte samma som vanligt foderkontrakt.

Leena Ekroth
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyLør Jul 03 2010, 12:30

Det er vel det vi kaller deleie det Leena.
Når jeg eier hunder sammen med andre oppddrettere, betaler oppdretteren øyelys før levering, og jeg (hvis jeg har hunden hjemme) tanntrekking,ny øyelys, hd osv, osv. Blir hunden importert deler vi utgiftene til hunden er i Norge. Deretter betaler den som har hunden hjemme de løpende utgiftene.Syntes det er helt greit at den som har det daglige ansvar for hunden betaler dette. Jeg betaler også de fleste utstillinger ( unntatt er NKK Bø for Que, for her er jeg litt overtroisk)
Går man på en deleieavtale, må man også være forbredt på å sende fra seg hunden i perioder ( gjelder hanner) Tispen er jo bare den gangen hun eventuelt skal ha valper.
Jeg eier hunder sammen 4 oppdrettere, og det har aldri vært noe tull i det hele tatt. Man må bare bli 100% enige på forhånd om hvordan det skal være.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. EmptyLør Jul 03 2010, 13:33

Hej

Det är iallafall i Sverige lite skillnad på om man deläger en hund med annan uppfödare som här anses som likvärdig partner, då får man göra upp lite mer fritt mellan sig hur man vill ha det, men har man använt "köpekontrakt med bibehållen avelsrätt" då är det avelsrätt på en kull som gäller med minst en levande valp. Detta kontrakt är ett så kallat delfodervärds kontrakt och används oftast med en "valpköpare" som den andra delägaren.
Men vi får även fritt tillsammans med annan uppfödare om vi vill ha ett delägarskap. då är det viktigt att man gör tydligt och klart ett kontrakt som båda är överenns om, men där får man även ha andra villkor, tex att man tar 2 kullar var eller så.
enligt konsumentverket och SKK som jag har förstått så räknas två uppfödare som jämnbördiga parter och det är upp till dom att vara eniga.
Det andra som jag talar om är mellan "valpköpare" - uppfödare och mer ett skydd för att det inte ska bli missförstånd.

Hur som helst är det så tycker jag att det man avtalat om ska gälla. tycker inte om att man i efterskott klagar på ett kontrakt som man skrivit på. ALLA frågeställningar ska vara utredda innan man ingår i ett foderkontrakt vare sig det är hel eller halv foder.

AH, jag tror att det för det mesta fungerar som du förlklarar utan problem och det är ju skönt:-)

Leena ekroth
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Sponsored content





Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty
PosteTema: Re: Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.   Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter. Empty

Til Toppen Go down
 
Fordeling av kostnader mellom forvert og oppdretter.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sår mellom tærne
» NÅR OPPDRETTER HAR FØRSTEKJØPSRETT PÅ HUNDEN DIN...
» Å være oppdretter - for alle?
» Nye regler for grensepassering mellom Norge og Sverige
» Årets oppdretter

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: