|
| Miste tenner? | |
| | Av | Innlegg |
---|
Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 00:47 | |
| Da trenger jeg litt hjelp igjen. Krona har nå mistet alle tenner forutenom 3 hjørnetenner. Når bør jeg begynne å stresse for å evnt få trekt dem? En av de 3 er løse, men de to siste sitter bom fast foreløbig. Hun blir 5 mnd 11.mai. | |
| | | Gry
Antall Innlegg : 377 Join date : 22.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 01:39 | |
| Når den nye tanna er halve lengden av melketanna, så bør du dra til veterinær å få trukket den. | |
| | | Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 11:36 | |
| skal jeg vente så lenge?? Guri, får jo nerver av dette her | |
| | | Christine
Antall Innlegg : 344 Join date : 24.12.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 12:03 | |
| India sine hjørnetenner oppe datt heller ikke ut av seg selv. Vi trakk de kanskje en uke eller så etter at de nye tennene var begynt å komme ut ved siden av. Da var hun 5 og en halv mnd. De må trekkes før de nye har komme halvveis for at bittet ikke skal påvirkes. Har Krona fått de nye hjørnetenne sine ved siden av? Hvis ikke er det vel ikke noe å stresse med... de nye tennene skal jo egentlig komme rett under de gamle. Det får de gamle røttene til å råtne slik at de faller ut. Når de får den nye tannen ved siden av, så skjer ikke denne prosessen, og da må de ofte trekkes. India sine hjørnetenner hadde hele rota inntakt, og ville nok aldri ha falt ut av seg selv. India mistet forresten hjørnetennene nede en stund etter de andre tennene var felt. Vet ikke om de mister hjørnetennene helt til slutt??? Du kan jo ringe veterinæren og høre hvis du er i tvil. Det gjorde jeg | |
| | | ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 12:56 | |
| Scot mistet hjørnetennene helt til slutt, vi var også i tvil om de måtte trekkes. Men vi hadde is i magen og ga han masse å tygge på, hadde dra-leker og jekekt litt på tennene når anledningen bød seg. De falt ut av seg selv alle sammen, men var litt bekymret på slutten. Gi det noen dager, de faller nok ut av seg selv under lek | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 16:31 | |
| Jeg har trekt tenner 3 hunder og jeg har aldri trukket tennene før di har kommet halveis nedpå melketanna, men du må se om di nye kommer på innsiden eller utsiden for kommer di nye på innsiden så kan hjørnetennene komme opp i ganen og det er smertefult på hunden. Så ved ca 6 mnd alder har jeg trukket, ingen problem. Ikke stress |
| | | Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 16:33 | |
| Det første deu kan gjøre er å sjekke om de nye tennene kommer opp på innsiden, og dermed går opp i ganen. Den ene hjørnetanna til Ani hadde laget hull i ganen. Jeg ringte vet. for å høre om vi skulle trekke, men de sa jeg skulle ha is i magen for han var så ung.. Jeg fikk presset igjennom at de skulle titte på ham et par dager etterpå allikevel. Når jeg kom da, så viste det seg at det var ingen tid å miste, så han satte igang med trekking med en eneste gang. (var 2 stykker som hadde kommet langveis fra for å øyelyse, og de måtte faktisk vente, for det var viktigere å få ut hjørnetennene til Ani..) Heldigvis så var vi så heldige at den som var på tur opp i ganen skled ut på rett plass i løpet av en drøy uke etter trekking. Vi trakk tenner 10. februar og da var han 5 og 1/2 måned. Så er du usikker, ta en tur innom å få vet til å titte på det.. | |
| | | helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 20:47 | |
| Du må være mer obs på de nede. De oppe kan du vente lenge med (lenger enn valpetannens halve lengde), så sant det er plass, altså at du ser nye tannen kommer ut på rett sted, bak hjørnetannen nede.
De nede er mer kritisk. Her ville jeg tatt dem når de var 1/3 av valpetannens lengde. | |
| | | Kinkade
Antall Innlegg : 2402 Join date : 13.06.2009 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Miste tenner? Søn Mai 02 2010, 21:39 | |
| Følg med når de nye kommer opp hvordan det ligger an. Men om du ikke ser noe til de nye hjørnetennene ville jeg slappet heeeelt av De kan sitte bom fast en dag og så være ganske så løse en dag senere...så bare følg godt med så går det nok bra | |
| | | Fixa
| Tema: Re: Miste tenner? Tir Mai 11 2010, 02:14 | |
| Tusen takk for råd og tips!!! Nå har jeg vært tålmodig lenge altså, haha En liten oppdattering. Krona mangler nå en hjørnetann, oppe til venstre, og en jeksel, på samme side. Hjørnetannen er litt løs, jeg får ruget på den, men den sitter godt enda, ikke tegn til nye tenner under. Hun har nå blitt 5 måneder, var til vet i dag med Fixa (fått et hovent øye stakkar), og da kikket vet på tennene til Krona. det så veldig lovende ut mente han, jekselen er veldig løs, så den detter ut straks, og om ikke hjørnetannen hadde blitt løsere om en liten uke, ville han ta henne inn for trekking. Så jeg venter i spenning, det betse hadde vært å sluppet trekking selvfølgelig, det blir lommeboken glad for Har vært nok vetriner utgifter i det siste, rabisin blodprøve var ikke akkurat billig Fixa fikk devserre en fæl opplevelse, hun fikk nermest panikk og vi måtte holde henne nede. Jeg selv hadde skikkelig vondt i magen, for sånn håndtering er ikke lille jenta vant med, så det var ikke gøy, håper virkelig det holdt med denne ene blodprøven så hun slipper å ta en ny! | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Miste tenner? Tir Mai 11 2010, 12:25 | |
| - Fixa skrev:
- Tusen takk for råd og tips!!!
Nå har jeg vært tålmodig lenge altså, haha En liten oppdattering. Krona mangler nå en hjørnetann, oppe til venstre, og en jeksel, på samme side. Hjørnetannen er litt løs, jeg får ruget på den, men den sitter godt enda, ikke tegn til nye tenner under. Hun har nå blitt 5 måneder, var til vet i dag med Fixa (fått et hovent øye stakkar), og da kikket vet på tennene til Krona. det så veldig lovende ut mente han, jekselen er veldig løs, så den detter ut straks, og om ikke hjørnetannen hadde blitt løsere om en liten uke, ville han ta henne inn for trekking. Så jeg venter i spenning, det betse hadde vært å sluppet trekking selvfølgelig, det blir lommeboken glad for Har vært nok vetriner utgifter i det siste, rabisin blodprøve var ikke akkurat billig Fixa fikk devserre en fæl opplevelse, hun fikk nermest panikk og vi måtte holde henne nede. Jeg selv hadde skikkelig vondt i magen, for sånn håndtering er ikke lille jenta vant med, så det var ikke gøy, håper virkelig det holdt med denne ene blodprøven så hun slipper å ta en ny! Litt tålmodighet pleier å gjøre susen for de fleste, så da får vi bare håpe at de to siste snart er ute av seg selv også...masse tyggesaker gjør sikkert susen! Neste gang du evnt må ta en blodprøve på Fixa må du be om å få sånn bedøvende krem på henne først, det pleier som regel å gjøre susen på de fleste...! Jeg ber alltid om dette selv om mine klarer det fint uten, men siden labbene ofte kan være en litt sensitiv greie å la andre tafse på for mange hunder, og siden mange av folka på veterinærkontorene er helt udugelige på å ta blodprøver, ser jeg ikke no grunn til å gjøre det værre for hunden enn det må være...! | |
| | | Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Miste tenner? Tir Mai 11 2010, 13:55 | |
| - Fixa skrev:
- Tusen takk for råd og tips!!!
Nå har jeg vært tålmodig lenge altså, haha En liten oppdattering. Krona mangler nå en hjørnetann, oppe til venstre, og en jeksel, på samme side. Hjørnetannen er litt løs, jeg får ruget på den, men den sitter godt enda, ikke tegn til nye tenner under. Hun har nå blitt 5 måneder, var til vet i dag med Fixa (fått et hovent øye stakkar), og da kikket vet på tennene til Krona. det så veldig lovende ut mente han, jekselen er veldig løs, så den detter ut straks, og om ikke hjørnetannen hadde blitt løsere om en liten uke, ville han ta henne inn for trekking. Så jeg venter i spenning, det betse hadde vært å sluppet trekking selvfølgelig, det blir lommeboken glad for Har vært nok vetriner utgifter i det siste, rabisin blodprøve var ikke akkurat billig Fixa fikk devserre en fæl opplevelse, hun fikk nermest panikk og vi måtte holde henne nede. Jeg selv hadde skikkelig vondt i magen, for sånn håndtering er ikke lille jenta vant med, så det var ikke gøy, håper virkelig det holdt med denne ene blodprøven så hun slipper å ta en ny! Hvorfor ville han trekke allerede om en uke hvis tannen er litt løs og det ikke har kommet opp noen tann under enda? Skjønner ikke hvorfor man skal trekke om tanna under ikke har kommet til syne enda.. Da står den jo ikke i veien for noe? Jeg ville ha ventet, men det er meg | |
| | | Fixa
| Tema: Re: Miste tenner? Ons Mai 12 2010, 15:24 | |
| Marte: Han fikk sikkert det inntrykket av meg, tror jeg nevnte flere ganger at det er en utstillings hund og min første valp, så det fikk bli opp til meg, hvor lenge jeg turte å vente, men for å være helt sikker så kunne jeg komme inn neste uke om tannen fortsatt satt fast.
Nina: Ja takk for tipset! Vi prøvde joi med at fixa stod først, noe som gikk supert på den ene foten, men så fikk de ikke nok å måtte stikke på den andre foten også, å da mente fixa at det var nok tror jeg. Hadde blitt stressa jeg også om en hadde holdt meg, en hjadde klemt rundt foten min og den siste hadde stukket meg! Hun klarte jo å rykke til seg foten i det vet stakk, hun prøvde å få nåla inn igjen men fikk det ikke til, så da ble det tvi holding i stedet, uff får vondt bare jeg tenker på det jeg, har så dårlig samvittighet for Fixa, mamsen har jo aldri gjordt henne noe tidligere stakkar. Men hun overlevde da, ble ikke rammet av episoden heller, var tilbake til vet to dager etterpå for å kikke på det ene øyet, å da satt hun rolig. | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Miste tenner? | |
| |
| | | | Miste tenner? | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |