Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Uteline som tåler litt juling

Go down 
+5
Kinkade
helle
Simira
Nina (Kennel Dijontoma)
ElinK
9 posters
AvInnlegg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 11:05

Vi er på jakt etter line/bånd som vi kan ha ute i hagen. Brukt en langline til nå, men den har røket opptil flere steder allerede. Scot står jo ute i hagen i langt bånd siden vi ikke har gjerde rundt hele tomta. Kanskje Biltema har noe sånt? Noen som vet?
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 11:18

Kjøp en fin kjetting/lenke på Jernia, Biltema, Clas Olson eller liknende... wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 11:53

Kjetting synes jeg er litt skummelt for hundene. :/
Vi har trixie sin plastbelagte langline/vaier, de fleste dyrebutikker har de (også sammen med skrukrok til å sette i bakken).
Ellers kan du stikke innom Clas Ohlson eller lignende og kjøpe klatre- eller båttau, de pleier å være relativt god kvalitet. Odin tygger over det meste, så her er plastbelagt vaier det eneste trygge alternativet. :P
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 11:56

Har ikke sjans å tygge over gode klatreliner. Vår BC beit over alt, så vi lagde bånd til henne av ganske tynnt klatretau. Ikke sjans å bite over.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 13:22

Phonak klipper klatretau som om han har en hagesaks happy4 Nå er jo han en stor gutt, så det er mulig en pinscher ikke klarer det?

Vi har en slik plastbelagt vaier med et feste som kan skrus ned i bakken slik det var nevnt over her. Bruker den bare når vi er ute og reiser men har hatt den i mange år og den funker fremdeles like bra happy6
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 13:26

Kinkade skrev:
Phonak klipper klatretau som om han har en hagesaks happy4 Nå er jo han en stor gutt, så det er mulig en pinscher ikke klarer det?

Vi har en slik plastbelagt vaier med et feste som kan skrus ned i bakken slik det var nevnt over her. Bruker den bare når vi er ute og reiser men har hatt den i mange år og den funker fremdeles like bra happy6

En sånn krok er sikkert lurt, men vi har en litt spesiell hage på 2 "plan" med masse hekker og planer. Må ha noe jeg kan binde fast en en høy levegg/gjerde som vi har slik at han ikke setter seg fast hele tiden....
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 13:29

Vaieren har en krok/lås i begge ender så du kan hekte den hvor du vil wink3
Vi bruker aldri den skruen men hekter rundt et tre, et gjerde eller hva som måtte passe happy3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 13:33

Simira skrev:
Kjetting synes jeg er litt skummelt for hundene. :/
Vi har trixie sin plastbelagte langline/vaier, de fleste dyrebutikker har de (også sammen med skrukrok til å sette i bakken).
Ellers kan du stikke innom Clas Ohlson eller lignende og kjøpe klatre- eller båttau, de pleier å være relativt god kvalitet. Odin tygger over det meste, så her er plastbelagt vaier det eneste trygge alternativet. :P

Å binde en hund i langt bånd er i utgangspunktet en risk uansett hva man velger å binde den i, og en lett kjetting er nok ikke no mer risky enn de fleste andre ting... wink3 Det er mange hunder som har fått knukket benet tvers av av sporliner o.l. eller som er blitt skadet/drept i trafikken etter å ha slitt seg/tygget over linen sin og kommet på villspor også...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 14:08

Nina skrev:
Simira skrev:
Kjetting synes jeg er litt skummelt for hundene. :/
Vi har trixie sin plastbelagte langline/vaier, de fleste dyrebutikker har de (også sammen med skrukrok til å sette i bakken).
Ellers kan du stikke innom Clas Ohlson eller lignende og kjøpe klatre- eller båttau, de pleier å være relativt god kvalitet. Odin tygger over det meste, så her er plastbelagt vaier det eneste trygge alternativet. :P

Å binde en hund i langt bånd er i utgangspunktet en risk uansett hva man velger å binde den i, og en lett kjetting er nok ikke no mer risky enn de fleste andre ting... wink3 Det er mange hunder som har fått knukket benet tvers av av sporliner o.l. eller som er blitt skadet/drept i trafikken etter å ha slitt seg/tygget over linen sin og kommet på villspor også...

Dere som binder hudene ute, bruker dere halsbånd ? Ser for meg at de får øye på noe og legger på sprang så langt lina rekker før det blir bom stopp, hva da m nakken unsure3 ? Eller er de bevisst lina og stopper i tide ? Ser ikke helt for meg at mine hadde bremset av seg selv, men har aldri prøvd......
Hver gang jeg ser en hund som står bundet m line festet til halsbåndet så lurer jeg på dette med nakken....
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 14:26

Kinkade skrev:
Phonak klipper klatretau som om han har en hagesaks happy4 Nå er jo han en stor gutt, så det er mulig en pinscher ikke klarer det?

Tviler.. En pinscher er vel ca på størrelse med en BC. Vi fikk ikke til å skjære over tauet vårt med kniv en gang, eller klippe det over.. Måtte økse det i to.. happy4


Uansett er det godt mulig plastbelagt ståltau er billigere, og da slipper man å lage til krok og alt slikt.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 14:30

Nå kan jeg bare snakke for min egen hund, men han setter ikke avgårde etter ting når han står i line. Han liker den ikke noe spesielt og tusler defor bare rundt omkring eller ligger og slapper av (han tror at beina hans virker dårligere når det er festet noe i halsbåndet hans siden han alltid går løs ellers happy4 ). Vi bruker linen mest for syns skyld når vi er ute og reiser slik at folk ikke skal få angst av at en så stor hund går omkring løs :P

Men jeg kan lett se for meg at nakkeskader kan oppstå om man har en hund som "glemmer" at den står i bånd og setter avgårde etter nabokatta eller lignende blink00 De aller aller fleste hunder jeg har sett stå i bånd har halsbånd på.
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 14:33

helle skrev:
Kinkade skrev:
Phonak klipper klatretau som om han har en hagesaks happy4 Nå er jo han en stor gutt, så det er mulig en pinscher ikke klarer det?

Tviler.. En pinscher er vel ca på størrelse med en BC. Vi fikk ikke til å skjære over tauet vårt med kniv en gang, eller klippe det over.. Måtte økse det i to.. happy4


Uansett er det godt mulig plastbelagt ståltau er billigere, og da slipper man å lage til krok og alt slikt.


Hehe! Bare si fra så låner jeg gjerne ut Phonak neste gang du trenger å klippe over noe solid :P Han er KJEEEEEMPEFLINK til slike ting innocent3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 14:45

Ann-Helen skrev:
Nina skrev:
Simira skrev:
Kjetting synes jeg er litt skummelt for hundene. :/
Vi har trixie sin plastbelagte langline/vaier, de fleste dyrebutikker har de (også sammen med skrukrok til å sette i bakken).
Ellers kan du stikke innom Clas Ohlson eller lignende og kjøpe klatre- eller båttau, de pleier å være relativt god kvalitet. Odin tygger over det meste, så her er plastbelagt vaier det eneste trygge alternativet. :P

Å binde en hund i langt bånd er i utgangspunktet en risk uansett hva man velger å binde den i, og en lett kjetting er nok ikke no mer risky enn de fleste andre ting... wink3 Det er mange hunder som har fått knukket benet tvers av av sporliner o.l. eller som er blitt skadet/drept i trafikken etter å ha slitt seg/tygget over linen sin og kommet på villspor også...

Dere som binder hudene ute, bruker dere halsbånd ? Ser for meg at de får øye på noe og legger på sprang så langt lina rekker før det blir bom stopp, hva da m nakken unsure3 ? Eller er de bevisst lina og stopper i tide ? Ser ikke helt for meg at mine hadde bremset av seg selv, men har aldri prøvd......
Hver gang jeg ser en hund som står bundet m line festet til halsbåndet så lurer jeg på dette med nakken....

Vi bruke sele en stund, men han fant jo fort ut at den var lett å gnage over... Tror jeg skal skaffe sånn trose de bruker til å fortøye skip, da kan han verken gnage over eller sette fort avgårde og skade nakken happy4
Vil jo helst ha gjerde rundt tomta, men det er ikke så lett å få til hos oss dessverre. Evt må vi bare gi opp biloppstillingsplassen, noe vi kan gjøre da vi i morgen leverer tilbake bilen vi har lånt siden januar.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 14:49

Ann-Helen skrev:
Nina skrev:
Simira skrev:
Kjetting synes jeg er litt skummelt for hundene. :/
Vi har trixie sin plastbelagte langline/vaier, de fleste dyrebutikker har de (også sammen med skrukrok til å sette i bakken).
Ellers kan du stikke innom Clas Ohlson eller lignende og kjøpe klatre- eller båttau, de pleier å være relativt god kvalitet. Odin tygger over det meste, så her er plastbelagt vaier det eneste trygge alternativet. :P

Å binde en hund i langt bånd er i utgangspunktet en risk uansett hva man velger å binde den i, og en lett kjetting er nok ikke no mer risky enn de fleste andre ting... wink3 Det er mange hunder som har fått knukket benet tvers av av sporliner o.l. eller som er blitt skadet/drept i trafikken etter å ha slitt seg/tygget over linen sin og kommet på villspor også...

Dere som binder hudene ute, bruker dere halsbånd ? Ser for meg at de får øye på noe og legger på sprang så langt lina rekker før det blir bom stopp, hva da m nakken unsure3 ? Eller er de bevisst lina og stopper i tide ? Ser ikke helt for meg at mine hadde bremset av seg selv, men har aldri prøvd......
Hver gang jeg ser en hund som står bundet m line festet til halsbåndet så lurer jeg på dette med nakken....

Er du galen... Sele, såklart. Nå står Odin sjelden lenge alene i line (det gidder han ikke), så vi følger litt med, men halsbånd er ganske uaktuelt på en hvilken som helst hund, spør du meg. Lå og solte oss i St.hanshaugen i forfjor sommer, med Odin i sele og tjoret til krok. Da kom det en dame bort som jobbet på veths og sa hun ble så glad, for de fikk inn mange med nakkeskader pga. halsbånd og line... :(

Det fine med plastbelagt vaier er forøvrig at den er så stiv at den faktisk ikke vil stramme seg rundt et hundeben, f.eks. Derfor mindre farlig en kjetting eller line. Som sagt har den også en krok i hver ende. Så har man et klesstativ eller en løpestreng i passe høyde, så kan man feste den der. I Molde har vi løpestreng mellom låven og flaggstanga, som vi hekter vaieren i når vi er der.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 16:22

Kjøp plastbelagt vaier hos en byggvarebutikk.
Da betaler du bare en brøkdel av prisen, tror jeg betalte 6 kr metern Uteline som tåler litt juling 332565 .
Der får fu også kjøpt kroker som snurrer slik at hunden ikke setter seg fast, eller at vaieren blir
snurret.
Har ikke selv prøvd dette på Dp da mine enten er løse eller i hundegård.
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 16:29

Har ingen gode tips men synes at det er bedre å spare penger og kjøpe gjerde. 90 cm høy grønn hagegjerde gjør nytten, det bare markerer hvor er grensa. Mine respekterte hvertfall det, men pga. valpene måtte jeg bytte til metallgjerde med mindre lenker da valpene respekterte ikke markeringen av grensa og gikk gjennom lenkene på hagegjerde.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling EmptyTir Apr 13 2010, 17:57

Vi holdt på med liner og morsomheter den første våren og deler av sommeren... Så ble det gjerder, der vi begynte med en del av hagen og så utvidet et par ganger før vi gjerdet inn hele hagen. Det ble for mye styr med liner som hang seg fast i trær og busker blink00
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Uteline som tåler litt juling Empty
PosteTema: Re: Uteline som tåler litt juling   Uteline som tåler litt juling Empty

Til Toppen Go down
 
Uteline som tåler litt juling
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Litt mer CM...
» For
» Litt krisestemning her......
» Video - Litt fremadsendingstrening i AG
» Litt igjen!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: