Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Röd och eller Svart

Go down 
+16
xitamiz kennel
helle
Lex
Lene
AH
Camilla J
Magdalena
Fixa
Linn
Gry
Eva
ElinK
Ane
Irene
Hilde
Karin Larsson
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 20:39

Norwinstars skrev:
Dogbytes skrev:
Om ni är intresserade av att läsa vad Per-Erik Sundgren säger om färger och livskraft kan ni läsa om det här:

http://dogbytes.bloggagratis.se/2010/02/06/2505346-per-erik-sundgren/

Får ikke opp siden...

Testa igen om några timmar, verkar vara något allmänt fel bara.

edit: Nu verkar det fungera..... happy5
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 20:53

Takk! biggrin

Da faller man jo bare tilbake til det som tidligere er skrevet....om mange av de svart-svart-kombinasjonene som blir gjort rundt om. Mange unødvendige kombinasjoner KUN for profitt, -uten å vie en eneste tanke på om det er en bra kombinasjon. Men for all del, man ser det blandt røde kombier også. mad3

Og seff er det jo smak og behag. innocent3
Til Toppen Go down
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 21:53

Jeg blir litt forundret over det som blir skrevet her. På 90 tallet syntes jeg rasen hadde utviklet seg ganske bra (på mange måter) Det er feil å tro at man avler bedre hunder pga en farge. Og det er jo ikke noe i veien for å blande brunt og sort.. De fleste gangene jeg har gjort det har det som regel blitt begge fargene i kullet. Jeg kan med hånden på hjerte trygt si at de brune ikke er det spøtt bedre enn de sorte. Og neimen om jeg syntes en av fargene noengang har vært bedre enn den andre. En pen Pinscher som er riktig anatomisk bygd og går med halen opp i ringen og er trivlig og glad er et vakkert syn, enten den er brun eller sort.
Det er som de fleste er fullstendig klar over ikke fargene som avgjør om man får pinglete hunder.... Og en pingle kan dukke opp i et kull hos hvem som helst.
Jeg syntes denne fokuseringen på farger er dum, fordi det er hunden og hundens gemytt osv. vi skal fokusere på.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 22:12

Utgangspunktet for tråden var jo om noen hadde noen formening om hvorfor det er så populært med svart/rød for tiden OG hva det kan gjøre for rasen på sikt. At noen oppdrettere kanskje fokuserer for mye på farge og ikke individenes styrker og svakheter, fordi det står valpekjøpere i kø for å kjøpe de svart/røde valpene uansett. Når premissene er slik så vil man se at noen velger å gjøre kombinasjoner de kanskje ikke ville gjort om markedet var annerledes. Dessverre. Andre klarer å fokusere på kvalitet uansett. happy6

Generelt så syns jeg det ser ut som om (pga fargefokus fra mange valpekjøpere) en veldig god,rød hann er mye vanskeligere å selge enn en svart/rød valp av dårligere kvalitet. Veldig synd, men det er jo en grunn til at oppdretterne ikke nødvendigvis hopper av lykke om det kommer flertallet røde hanner i et kull wink3 Det er bare ikke like populært pr i dag og det er veldig synd. sad3

Jeg liker mangfold, jeg liker begge farger og jeg skulle ønske at fargen stod nederst på prioritetslisten når man leter etter valp. Rett og slett fordi det betyr så lite i lengden. wub4 Det som betyr noe er helse, gemytt og at ens egen hund er best i verden happy6 Og det er den uansett om den har den eller den fargen biggrin
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 22:51

Linn skrev:


Jeg liker mangfold, jeg liker begge farger og jeg skulle ønske at fargen stod nederst på prioritetslisten når man leter etter valp. Rett og slett fordi det betyr så lite i lengden. wub4 Det som betyr noe er helse, gemytt og at ens egen hund er best i verden happy6 Og det er den uansett om den har den eller den fargen biggrin

Signerar happy5
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 22:57

Sitat :
Generelt så syns jeg det ser ut som om (pga fargefokus fra mange valpekjøpere) en veldig god,rød hann er mye vanskeligere å selge enn en svart/rød valp av dårligere kvalitet.
Desverre er det slik a veldig mange som spør etter valper er kun interessert i b&t. Derfor jeg begynner alltid samtalene med valpeinteresserte ved å spørre om de vet at jeg oppdretter kun røde (om enn det dukker av og til opp b&t hvis begge foreldre bærer genen).

Jeg tror at de fleste tenker seriøst på helse og gemytt og rasetypisk utseende fremfor farge, men jeg skjønner at det kan bli fristende å satse på det som selger.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTir Mar 23 2010, 23:34

Irene skrev:
Sitat :
Generelt så syns jeg det ser ut som om (pga fargefokus fra mange valpekjøpere) en veldig god,rød hann er mye vanskeligere å selge enn en svart/rød valp av dårligere kvalitet.
Desverre er det slik a veldig mange som spør etter valper er kun interessert i b&t. Derfor jeg begynner alltid samtalene med valpeinteresserte ved å spørre om de vet at jeg oppdretter kun røde (om enn det dukker av og til opp b&t hvis begge foreldre bærer genen).

Jeg tror at de fleste tenker seriøst på helse og gemytt og rasetypisk utseende fremfor farge, men jeg skjønner at det kan bli fristende å satse på det som selger.

Det er vanskligere å selge en brun hanne enn en sort, men det er ikke det samme som at den sorte er av dårligere kvalitet. Det er helt feil å tro at de brune er av bedre kvalitet enn de sorte. Som oppdretter tar man noen valg, og jeg kan ikke forstå at det skal være værre å avle på kun sorte enn kun brune slik Irene gjør? De fleste oppdrettere har meninger om hvordan hunden(e) skal være, se ut, og hvilke linjer de vil ha, og jeg syntes det må være opp til den enkelte å bestemme det. Og at vi har forskjellig smak er vel bare bra... Personlig er jeg veldig opptatt av gemytt, og hadde aldri avlet på dårlig gemytt enten hunden hadde vært sort eller brun.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 06:17

For å gjøre det helt klar så mener jeg ikke at røde er av bedre kvalitet enn b&t og har heller aldri sagt det. Jeg har henvist til situasjonen på 90-tallet i Finland (tyske rasepsesialistenenes uttalelser regner jeg med å finne på gamle blad), i Norge var det ikke særlig mange kull da så det blir litt feil å trekke konklusjoner av 10 kull født mellom 1990 og 1999.

Men nok en gang, smak etter behag. Det finnes ingen løsning på spørsmålet om hva er penere, rød eller b&t.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 07:40

hej

Jag har efter caq 14 år som pinscher uppfödare märkt en markant ökning på efterfrågan av svarta pinscher. när jag började som pinscher uppfödare började jag med två röda tikar som båda även lämnade svart avkomma , men i huvudsak röda. Det var aldrig några problem att sälja röda valpar.

Jag har aldrig i första hand tittat på hundens färg utan på dess mentalitet, typ och hälsa samt stam när jag valt hannar till mina tikar. Men jag kan upleva det trråkigt att flertalet valpköpare som står på kö, ibland väldigt länge för som de själva säger för de har hittat en uppfödare de känner förtroende för, en kombination de känner för, de har kanske varit på besök och fallit för mentaliteten på föräldrarna osv, men när det föds röda så hoppar de av och köper en svart efter en kombination som inte är hälsotestad, kanske inte mentaltestad eller på annat sät meriterad. då kan jag tycka att färgen styr mer än annat och det gagnar inte rasen i längden. För faran är att uppfödare riktar in sig på en färg som är kommersiellt lättare än att ha hela rasens välmående i tanken. som uppfödare ska man rimligen ha intresse i den ras man föder upp och att arbeta rasbevarande, alltså ha långsiktig planering för att rasen ska gå vidare tillnästa generation uppfödare med så många goda gener i behåll som möjligt.

Jag har oftas själv parat mellan de olika färgerna för att blanda upp stamtavlorna lite, bra svarta och bra röda är ju lika viktiga. Jag måste hålla med Irene lite i det hon säger för när jag började ( och det var på 90-talet) så var det svårt att hitta riktit bra svarta pinscher, iallafall i sverige, då menar jag det som håll måtten för mig, bra päls och temperament och rörelser saknade jag när jag letade svart. Men när jag började para med utländska hannar tyskland bla så hittade jag några riktigt bra svarta som i sin tur givit bra röd och svart avkomma. Även en röd/röd kombination jag gjorde men som gav båda färgerna i kullarna bidrog till att jag fick fart på exteriören. Och finland hade mycket bra röda hundar och de har de fortfarande. De finska blodet jag har i mina pinscher har avsevärt förbättrat hundarna.

själv är jag svag för de röda och eftersom jag haft doberman i 30 år tycker jag att dobermann är svart och pinschern röd. så även om många drömmer om en dobermann när de i verkligheten håller i en svart pinscher i kopplet så kan en pinscher aldrig bli en dobermann, men folk kan ju få leva i sin dröm:-)

Faran sr jag i svarta färgen populäritet att om uppfödaran börjar avla på färg så gör de skit i längen åt sig själva och rasen. Båda färgerna är lika viktiga.


Leena Ekroth, xitamiz kennel
www.pinscher.se
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 07:41

Det er vel igrunn ingen som sier at BT har dårligere gemytt en de røde her ....?! huh3

Helt enig med Irene, man får lettere solgt en BT enn en rød.
Det er faktisk skremmende når oppdrettere utnytter det på helt feil måte.

For meg er også gemytt og helse viktigere enn farge, farge er ikke det man burde sette som første pri når man ser etter en hund.
Hvertfall ikke om man skal kjøpe Pinscher i Norge, som det er så få oppdrettere.

xitamiz kennel skrev:
men när det föds röda så hoppar de av och köper en svart efter en kombination som inte är hälsotestad, kanske inte mentaltestad eller på annat sät meriterad. då kan jag tycka att färgen styr mer än annat och det gagnar inte rasen i längden.

Enig
xitamiz kennel skrev:
så även om många drömmer om en dobermann när de i verkligheten håller i en svart pinscher i kopplet så kan en pinscher aldrig bli en dobermann, men folk kan ju få leva i sin dröm:-)

happy4 Veldig sant happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 08:18

Jeg skjønner problemet, og begge farger er selvfølgelig like viktige! happy3
Men som dere vet har jo jeg er forkjærlighet for de svarte, og hvorfor ikke vente LENGE til den rette kombinasjonen av svart kommer?? Når det er svart jeg liker best og syntes ser finest ut, er det da en selvfølge at jeg heller vil vente på det.. Skjønner slevfølgelig at helse og gemytt kommer før farge, men da venter jeg heller på en kombinasjon som har alt jeg vil ha - framfor og hente valp fra en kobinasjon som har alt unnatt fargen jeg liker..

Jeg syntes det er utrolig synd når man begynner å velge kunn på farge framfor helse og gemytt, og det skjønner jeg er utrolig frustrerende for opdrettere. Men om man vet hva min vil ha og er villig til å vente på den rette syntes jeg da det er helt greit! happy6 Det har blitt et hysteri rundt de svarte og mye av dette kommer nok av at folk vil ha en dobermann i liten størrelse desverre - men det får de jo definitivt ikke..
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 08:36

Maiken skrev:
Jeg skjønner problemet, og begge farger er selvfølgelig like viktige! happy3
Men som dere vet har jo jeg er forkjærlighet for de svarte, og hvorfor ikke vente LENGE til den rette kombinasjonen av svart kommer?? Når det er svart jeg liker best og syntes ser finest ut, er det da en selvfølge at jeg heller vil vente på det.. Skjønner slevfølgelig at helse og gemytt kommer før farge, men da venter jeg heller på en kombinasjon som har alt jeg vil ha - framfor og hente valp fra en kobinasjon som har alt unnatt fargen jeg liker..

Jeg syntes det er utrolig synd når man begynner å velge kunn på farge framfor helse og gemytt, og det skjønner jeg er utrolig frustrerende for opdrettere. Men om man vet hva min vil ha og er villig til å vente på den rette syntes jeg da det er helt greit! happy6 Det har blitt et hysteri rundt de svarte og mye av dette kommer nok av at folk vil ha en dobermann i liten størrelse desverre - men det får de jo definitivt ikke..

Hej

Jag ser inget problem i att man föredrar en färg före en annan. Och om man är beredd att vänta på " det rätta" så är det fint. Men det som jag förundras över är de valpköpare som helt plötsligt släpper alla sina krav och prioriteter när " fel färg" föds i en kombination de väntat på länge bara för att få tag i en valp av en färg.
Jag föredrar tex svarta dobermann själv 8 kan verka konstigt eftersom jag tycker bäst om röda pinscher, men det har med pigmentet att göra, har väldigt svårt för hundar som inte har svara pigment) Men om jag sett ut en dobermann uppfödare, sett ut en intressant kombination och oops, det blev bruna dobermann och ingen svart till mig, då köper jag den bruna, för det är hunden jag vill ha inte färgen. oavsett färg så är det ju föräldrarnas gener, uppfödarens arbete jag är ute efter. Känner jag mig trygg med det då spelar inte fäger roll. Men om det finns flera intressanta kombinationer som är likvärdiga ewfter mina krav och flera uppfödare jag har valt ur som valpköpare så kan man väl välja att ta valp därifrån jag får mest av mina önskemål uppfyllda.

Det jag tror många uppfödare reagerat på är just det feneomen att många valpköpare lovordar en kombination , de arbete uppfödaren gjort med hälsa mentalitet upföljning och stöd, kanske hållit långvarig kontakt med uppfödaren och när fel färg föds så är man beredd att skita i allt detta över en dag.

båda färgerna är viktiga och ska bevaras. när det blir mer komersiell uppfödning på lättsålda valpar då ser jag en fara i det. Inte att man föder upp en helt svart kull om man lagt ner samma möda och engagemang i den kombinationen som en röd eller blandad.
Jag tycker även att alla ska få ha sin favorit färg, jag har ju oxå det.RÖD :-)


Leena Ekroth, xitamiz kennel
www.pinscher.se
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 08:52

Har förresten ett aldeles nytt exempel: Jag skulle köpa in en ny Russkiy-toy tik till kenneln. Har noga sett vilken kombination jag vill ha och vilken uppfödare jag vill ha. hon hade 3 kullar på gång. Jag hade från början min favorit kombination, i den kullen föddes en svart och en sobel tik. båda till salu. Jag ville verkligen ha en sobel denna gång eftersom jag ju har redan 2 svarta RT på min kennel, men det visade sig att sobel tiken hade litet underbett, då var det ingen tvekan klart jag tar den svarta. Det är ju en valp efter dessa föräldrar jag vill ha. Och ni må tro jag är nöjd med mitt svarta troll:-) I framtiden kanske jag får min röda RT eller sobel som jag ser framemot, det svarta trollet har en sobel pappa så med rätt hane i framtiden kanske....

Leena Ekroth

bild på trollet:Röd och eller Svart - Page 2 23791138
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 10:11

For et sjarmtroll wub4
Jeg skjønner veldig godt hva du mener Leena og er helt enig! happy3
Men når man har planer om kunn en hund, vil man jo gjøre alt for at den skal være slik man drømmer om happy3 Og om man er villig til å vente til den helt rette dukker opp - vil jeg jo anbefale det. Men selvfølgelig kommer helse, gemytt og også hvilken "type" ekstriørmessig man er ute etter først. Utrolig synd når valpekjøpere velger blindt kunn med tanke på at fargen skal være riktig sad3

Jeg har jo en rød skjønning hjemme hos meg, og liker fargen bedre enn jeg trodde.. hehe.. wink3
Mye enklere å ta bilder av!! happy4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 11:10

Maiken skrev:

Men som dere vet har jo jeg er forkjærlighet for de svarte, og hvorfor ikke vente LENGE til den rette kombinasjonen av svart kommer??

Mange vil gjerne ha valpen sin i går...og kommer det ingen svarte, så kommer ihvertfall desperasjonen i høyere grad enn før. Og hva selger vel bedre enn søte valpefjes? wub4
En del førstegangskjøpere gir blaffen i hva som står i stamtavler...

Har hørt mange ganger folk si "Hadde jeg bare visst bedre den gangen... Men, jeg er jo glad i NN fordet da."

Og hvor mange har ikke fått høre at en oppdretter har sagt:

-Har spart denne valpen til et helt spesielt hjem...
-Det er den beste jeg har her...
-Det her blir en skikkelig winner!
-Den her kommer du langt med...
-Du kan betale den senere...
osv...osv...

Slike "oppmuntringer" kommer selvsagt ofte på røde hannhunder. En viss underholdningsverdi har det jo (hvis man kan le av det i ettertid), men trist for dem som tror dem virkelig har gjort et kupp...

Man kan ikke gi garantier om kvalitet eller helse. Det vi kan gjøre er å være nøye med avlsdyrene uansett farge.
Familiehunder skal jo i hovedsak fungere som familiehunder uavhengig av farge. Ønsker man å kjøpe en "winner" får man kjøpe seg en voksen hund. Very Happy
Til Toppen Go down
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 11:32

Norwinstars skrev:
Maiken skrev:

Men som dere vet har jo jeg er forkjærlighet for de svarte, og hvorfor ikke vente LENGE til den rette kombinasjonen av svart kommer??

Mange vil gjerne ha valpen sin i går...og kommer det ingen svarte, så kommer ihvertfall desperasjonen i høyere grad enn før. Og hva selger vel bedre enn søte valpefjes? wub4
En del førstegangskjøpere gir blaffen i hva som står i stamtavler...

Har hørt mange ganger folk si "Hadde jeg bare visst bedre den gangen... Men, jeg er jo glad i NN fordet da."

Og hvor mange har ikke fått høre at en oppdretter har sagt:

-Har spart denne valpen til et helt spesielt hjem...
-Det er den beste jeg har her...
-Det her blir en skikkelig winner!
-Den her kommer du langt med...
-Du kan betale den senere...
osv...osv...

Slike "oppmuntringer" kommer selvsagt ofte på røde hannhunder. En viss underholdningsverdi har det jo (hvis man kan le av det i ettertid), men trist for dem som tror dem virkelig har gjort et kupp...

Man kan ikke gi garantier om kvalitet eller helse. Det vi kan gjøre er å være nøye med avlsdyrene uansett farge.
Familiehunder skal jo i hovedsak fungere som familiehunder uavhengig av farge. Ønsker man å kjøpe en "winner" får man kjøpe seg en voksen hund. Very Happy

Ja så kan det kanske säkert gå till. Inte kul att sitta med 3-4 osålda vilda valpar som kräver både tid och annat. När valpköparna ringer till mig och frågar efter en svart valp om jag bara har röda kvar otingat så säger jag - Är det färgen som är viktig kan jag tyvärr inte hjälpa dig. du får leta vidare.
Ibland kan någon säga att nja egentligen är färgen inte viktigast. och då kan jag berätta mer om de hundar jag har och deras föräldrar.
Några garantier kan man aldrig ge som uppfödare, inte enns om föräldrar djuren är såå mycket testade, för det är naturen som rår över oss. Men nog ökar chansen på att man vet aningen mer om vad som kan bli av avkomman. Men jag skulle för allt i världen aldrig i panik sälja mina valpar bara för att bli av med dom. då får jag ehllre sitta med någon valp lite längre. Det måste man oxå ta med i beräkningen som uppfödare, liksom allla de hundar som man kanske behöver ta tillbaka av olika anledningar.
Sen är det en annan sak som många uppfödare inte alltid verkar bry sig så mycket om eller så har de inte kunskapen och det handlar om selektering. alla hundar ska inte gå i avel, bara för att en tik har en livmoder gör det inte den hunden till en given mor.

visst är vi uppfödare både PR maskiner för vår ras , vi har ju själv valt rasen för att vi själva tycker så mycket om den och försäljare, men först och främst är vi UPPFÖDARE och hundägare. Jag vill själv inte köpa en " dålig hund" därför försöker jag föda upp den typ av hundar som jag själv kan tänka mig att äga.
Jag vill inte heller sä'lja mina hundar hur lättvindigt som helst det blir bara bakslag för alla hund, valpköpare och mig.
Tex har jag tackat NEJ redan till 4 personer ang mina RT valpar.
tyvärr är det ju så att dessa kommer säkert att köpa en RT på annat håll, men jag behöver iallafall inte ha dåligt samvete för egen del.

Leena Ekroth, xitamiz kennel
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Gjest
Gjest




Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 12:14

xitamiz kennel skrev:

Ja så kan det kanske säkert gå till. Inte kul att sitta med 3-4 osålda vilda valpar som kräver både tid och annat. När valpköparna ringer till mig och frågar efter en svart valp om jag bara har röda kvar otingat så säger jag - Är det färgen som är viktig kan jag tyvärr inte hjälpa dig. du får leta vidare.
Ibland kan någon säga att nja egentligen är färgen inte viktigast. och då kan jag berätta mer om de hundar jag har och deras föräldrar.
Några garantier kan man aldrig ge som uppfödare, inte enns om föräldrar djuren är såå mycket testade, för det är naturen som rår över oss. Men nog ökar chansen på att man vet aningen mer om vad som kan bli av avkomman. Men jag skulle för allt i världen aldrig i panik sälja mina valpar bara för att bli av med dom. då får jag ehllre sitta med någon valp lite längre. Det måste man oxå ta med i beräkningen som uppfödare, liksom allla de hundar som man kanske behöver ta tillbaka av olika anledningar.
Sen är det en annan sak som många uppfödare inte alltid verkar bry sig så mycket om eller så har de inte kunskapen och det handlar om selektering. alla hundar ska inte gå i avel, bara för att en tik har en livmoder gör det inte den hunden till en given mor.
visst är vi uppfödare både PR maskiner för vår ras , vi har ju själv valt rasen för att vi själva tycker så mycket om den och försäljare, men först och främst är vi UPPFÖDARE och hundägare. Jag vill själv inte köpa en " dålig hund" därför försöker jag föda upp den typ av hundar som jag själv kan tänka mig att äga.
Jag vill inte heller sä'lja mina hundar hur lättvindigt som helst det blir bara bakslag för alla hund, valpköpare och mig.
Tex har jag tackat NEJ redan till 4 personer ang mina RT valpar.
tyvärr är det ju så att dessa kommer säkert att köpa en RT på annat håll, men jag behöver iallafall inte ha dåligt samvete för egen del.

Leena Ekroth, xitamiz kennel

Jeg er såenig med deg, Leena! Veldig bra skrevet! happy6
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 12:15

Norwinstars skrev:
xitamiz kennel skrev:

Ja så kan det kanske säkert gå till. Inte kul att sitta med 3-4 osålda vilda valpar som kräver både tid och annat. När valpköparna ringer till mig och frågar efter en svart valp om jag bara har röda kvar otingat så säger jag - Är det färgen som är viktig kan jag tyvärr inte hjälpa dig. du får leta vidare.
Ibland kan någon säga att nja egentligen är färgen inte viktigast. och då kan jag berätta mer om de hundar jag har och deras föräldrar.
Några garantier kan man aldrig ge som uppfödare, inte enns om föräldrar djuren är såå mycket testade, för det är naturen som rår över oss. Men nog ökar chansen på att man vet aningen mer om vad som kan bli av avkomman. Men jag skulle för allt i världen aldrig i panik sälja mina valpar bara för att bli av med dom. då får jag ehllre sitta med någon valp lite längre. Det måste man oxå ta med i beräkningen som uppfödare, liksom allla de hundar som man kanske behöver ta tillbaka av olika anledningar.
Sen är det en annan sak som många uppfödare inte alltid verkar bry sig så mycket om eller så har de inte kunskapen och det handlar om selektering. alla hundar ska inte gå i avel, bara för att en tik har en livmoder gör det inte den hunden till en given mor.
visst är vi uppfödare både PR maskiner för vår ras , vi har ju själv valt rasen för att vi själva tycker så mycket om den och försäljare, men först och främst är vi UPPFÖDARE och hundägare. Jag vill själv inte köpa en " dålig hund" därför försöker jag föda upp den typ av hundar som jag själv kan tänka mig att äga.
Jag vill inte heller sä'lja mina hundar hur lättvindigt som helst det blir bara bakslag för alla hund, valpköpare och mig.
Tex har jag tackat NEJ redan till 4 personer ang mina RT valpar.
tyvärr är det ju så att dessa kommer säkert att köpa en RT på annat håll, men jag behöver iallafall inte ha dåligt samvete för egen del.

Leena Ekroth, xitamiz kennel

Jeg er såenig med deg, Leena! Veldig bra skrevet! happy6

Er også helt enig dette happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 12:22

Maiken skrev:
Norwinstars skrev:
xitamiz kennel skrev:

Ja så kan det kanske säkert gå till. Inte kul att sitta med 3-4 osålda vilda valpar som kräver både tid och annat. När valpköparna ringer till mig och frågar efter en svart valp om jag bara har röda kvar otingat så säger jag - Är det färgen som är viktig kan jag tyvärr inte hjälpa dig. du får leta vidare.
Ibland kan någon säga att nja egentligen är färgen inte viktigast. och då kan jag berätta mer om de hundar jag har och deras föräldrar.
Några garantier kan man aldrig ge som uppfödare, inte enns om föräldrar djuren är såå mycket testade, för det är naturen som rår över oss. Men nog ökar chansen på att man vet aningen mer om vad som kan bli av avkomman. Men jag skulle för allt i världen aldrig i panik sälja mina valpar bara för att bli av med dom. då får jag ehllre sitta med någon valp lite längre. Det måste man oxå ta med i beräkningen som uppfödare, liksom allla de hundar som man kanske behöver ta tillbaka av olika anledningar.
Sen är det en annan sak som många uppfödare inte alltid verkar bry sig så mycket om eller så har de inte kunskapen och det handlar om selektering. alla hundar ska inte gå i avel, bara för att en tik har en livmoder gör det inte den hunden till en given mor.
visst är vi uppfödare både PR maskiner för vår ras , vi har ju själv valt rasen för att vi själva tycker så mycket om den och försäljare, men först och främst är vi UPPFÖDARE och hundägare. Jag vill själv inte köpa en " dålig hund" därför försöker jag föda upp den typ av hundar som jag själv kan tänka mig att äga.
Jag vill inte heller sä'lja mina hundar hur lättvindigt som helst det blir bara bakslag för alla hund, valpköpare och mig.
Tex har jag tackat NEJ redan till 4 personer ang mina RT valpar.
tyvärr är det ju så att dessa kommer säkert att köpa en RT på annat håll, men jag behöver iallafall inte ha dåligt samvete för egen del.

Leena Ekroth, xitamiz kennel

Jeg er såenig med deg, Leena! Veldig bra skrevet! happy6

Er også helt enig dette happy6

Er så godt at noen sier nei til valpekjøpere! Er ikke alle som burde hatt hund!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 48
Bosted : Sandefjord

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 14:58

Maiken skrev:
Jeg skjønner problemet, og begge farger er selvfølgelig like viktige! happy3
Men som dere vet har jo jeg er forkjærlighet for de svarte, og hvorfor ikke vente LENGE til den rette kombinasjonen av svart kommer?? Når det er svart jeg liker best og syntes ser finest ut, er det da en selvfølge at jeg heller vil vente på det.. Skjønner slevfølgelig at helse og gemytt kommer før farge, men da venter jeg heller på en kombinasjon som har alt jeg vil ha - framfor og hente valp fra en kobinasjon som har alt unnatt fargen jeg liker..
Jeg syntes det er utrolig synd når man begynner å velge kunn på farge framfor helse og gemytt, og det skjønner jeg er utrolig frustrerende for opdrettere. Men om man vet hva min vil ha og er villig til å vente på den rette syntes jeg da det er helt greit! happy6 Det har blitt et hysteri rundt de svarte og mye av dette kommer nok av at folk vil ha en dobermann i liten størrelse desverre - men det får de jo definitivt ikke..

Det var det jeg forsøkte å få frem også i mitt innlegg. Bare at jeg foretrekker de røde! happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 20:19

Det jag tycker är underbart med detta norska forum är att ni ger otroligt bra feedback, och det är så intressant att se vad ni tycker, därav min fråga och fundering.

Men om nu den svarta är "mer populär" i några år till, kan det urholka den röda då det inte finns efterfrågan, jag menar, låg efterfrågan styr ju också avelsarbetet?

Alltså vad kan hända med den röda då efterfrågan är låg?

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Tl

Tl


Antall Innlegg : 20
Join date : 13.02.2010

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 20:38

Smaken er som baken heter det jo wink3

Jeg har en forkjærlighet B/T, men de røde er fine, men skulle jeg valgt hadde valget falt på en B/T.
Hvis man vet at en oppdretter kun har en farge, så setter man seg ikke på den lista, om man vet at man vil ha den andre fargen.
Farge er ikke viktigste prioritet, ting som er viktigere. Men om folk velger å vente litt lenger for å få rette fargen, ser jeg ikke noe galt i det.
Selv kunne jeg gjort det. Og det har ingenting med at den kan ligne en doberman, da hadde jeg nemlig kjøpt en doberman... Men hadde det vist seg at jeg møtt en rød en med riktig gemytt , helse og den virkelig passet meg, så hadde det ikke vært et problem å velge rød.
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 21:27

Jeg tror enkelt å greit at folk som vil ha seg en enkel familiehund tenker seg ut fargen. BT er mest populært.Man får hele tiden spørsmål om det er samme rase også. Man hører også ofte på gata at de må ærligt innrømme at de sorte tar seg best ut.
Folk som vil ha en vanlig familiehund,og ikke er intrs i utstilling bryr seg sjeldent om ekstriøret.De ser på fargen,og vil ha en snill hund,de er som oftest bare det de spør om. De har også ofte valgt ut rasen pga den er liten og hendig. Og da ser de liksom for seg den fargen de vil ha også. Ekstriørmessigt vet dem ikke hva dem skal se etter.Får dem fargen dem vil ha,så blir hunden demmes like fin uansett.
Ser også på annonser at de fleste valpene som folk sitter igjen med nå er røde hunder. Personligt liker jeg begge deler.Føler også mangen får seg en rød etter de har fått seg en sort. wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyOns Mar 24 2010, 21:29

Sitat :
Alltså vad kan hända med den röda då efterfrågan är låg?

Svaret er det som skjer i Tyskland, av årlige registreringer er andelen av røde mellom 10 og 17 %. Noen år tilbake havnet faktisk røde pinschere til en tysk liste over raser som er i faresonen mht. eksistering.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 EmptyTor Mar 25 2010, 09:13

Irene skrev:
Sitat :
Alltså vad kan hända med den röda då efterfrågan är låg?

Svaret er det som skjer i Tyskland, av årlige registreringer er andelen av røde mellom 10 og 17 %. Noen år tilbake havnet faktisk røde pinschere til en tysk liste over raser som er i faresonen mht. eksistering.

Ja då tycker jag vi får göra mer PR för de underbart vackra röda så inte den urholkas. Mer snygga kort Linn du får jobba lite extra på det ;-), du är ju så duktig på att ta kort.


Dock har ju detta skett på många raser att en specifik färg är mer populär så "vi" kanske får jobba på detta.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Sponsored content





Röd och eller Svart - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Röd och eller Svart   Röd och eller Svart - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Röd och eller Svart
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Trenger et bilde av en svart/rød hund eller affen i utstillingsmodus ASAP!
» Denne mannen burde ikke hatt hund, eller PC, eller vindu!
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Svart hule med beige fôring
» Svart ullgenser til pinschervalp (SOLGT!)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: