|
| Tisser av glede | |
|
+2Nina (Kennel Dijontoma) Christiane 6 posters | Av | Innlegg |
---|
Christiane
Antall Innlegg : 2 Join date : 07.03.2010
| Tema: Tisser av glede Tir Mar 16 2010, 21:22 | |
| Jeg er ny dvergpincher eier, har bare hatt store hunder og nå har vi fått oss en liten dvergpincher tispe! Hun er plutselig begynnt å tisse når hun treffer folk, er det noen som har hatt samme problem? hvordan og hvor lang tid tar det før man kan regne med å få slutt på dette?
Er ikke alltid lett når hun er så sosial og alle vil plukke henne opp å hilse før jeg får sagt noe og da tisser hun på de.. | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Tisser av glede Tir Mar 16 2010, 21:38 | |
| Hei, det ligger allerede en tråd om samme temaet her et sted nå, så du kan jo se lit hva som er skrevet der... Men sånn ellers ville jeg unngått å gire henne opp i disse situasjonene sånn at hun stresser seg opp til det punktet hvor hun begynner å tisse... Nå vet jeg jo ikke om hun egentlig tisser fordi hun egentlig er redd i disse situasjonene eller fordi at hun er overgira og glad, men jeg ville uansett bett folk om å overse henne når dere treffer dem, og at de hvert fal IKKE må gire henne opp sånn som vi mennesker har en tendens til å gjøre når vi blir ivrige over å møte en søt og glad hund...det er viktig at man ikke hiver mer bensin på ilden en holder seg rolig sånn at hunden heller plukker opp denne energien... Derosom hun tisser når dere kommer hjem osv også ville jeg også ikke fôret dette ved å gi henne overdreven oppmerksomhet, kun rolig, og ikke gi henne oppmerksomhet før hun har roet seg...! | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Tisser av glede Tir Mar 16 2010, 21:45 | |
| Hei og gratulerer så mye med valp! Jeg ville ikke latt folk plukke opp valpen i tide og utide, men heller bedt de om å sette seg ned og hilse på valpen når den er på bakken/gulvet. Det er noen man må være litt streng med for å få til å skjønne at det er du som eier og bestemmer over valpen, så da får man bare være kjapt ute og si ifra at man trener med valpen og vil at de skal ta kontakt med hunden på hundens nivå, ikke ved å løfte den opp til seg. Om hun tisser av glede så er det noe som gjerne går over når hunden blir eldre og har bedre kontroll. Man kan også dempe hundens iver ved å selv være rolig slik at hun ikke stresser seg opp. La henne hilse når hun er rolig istedet for å hilse når hun er ivrig og demp henne ved å snu hodet til siden (se en annen vei), og ta kontakt igjen når hun roer seg. Dersom hun derimot er usikker så kan det være at hun demper med å logre mye samt slikke, og da kan det se ut som hun er glad og vil hilse, mens hun egentlig smisker (hunder oppdager fort at det å smiske er en bra måte å takle situasjonen på, så usikre hunder kan fort bli veldig smiskete for å være tydelige på at "Jeg er bare snill, så vær snill med meg og"). Usikre hunder tisser rett og slett fordi de syns det er skummelt, og da særlig hvis de mister helt kontroll over situasjonen, noe de jo gjør når de løftes opp. Er det usikkerhet som gjør at valpen tisser, så må man rett og slett la den hilse på egne premisser uten at folk presser seg på den, løfter den opp osv. Vær bare helt rolig, og overse valpen og la den se at folk ikke gjør ting med den som får den til å føle ubehag og redsel. | |
| | | Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Tisser av glede Ons Mar 17 2010, 09:59 | |
| At hun tisser tyder på et veldig høyt stressnivå i den situasjonen, uansett hva årsaken til det er. Da må du prøve å senke det stressnivået ved å endre på hilsesituasjonen. Be dem om å overse fullstendig og oppføre seg veldig rolig. | |
| | | Christiane
Antall Innlegg : 2 Join date : 07.03.2010
| Tema: Re: Tisser av glede Ons Mar 17 2010, 21:33 | |
| Tusen takk for gode svar:)
Høres ut som om hun kan være litt usikker, hun har flere av tegnene til det, men hun er jo den som løper bort til alle som kommer forbi og beg å hoppe opp, så synes det er rart hun gjør det hvis hun egentlig er usikker.. men hun logrer å slikker mye.. | |
| | | Anne
Antall Innlegg : 868 Join date : 10.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| Tema: Re: Tisser av glede Ons Mar 17 2010, 21:42 | |
| - Christiane skrev:
- Tusen takk for gode svar:)
Høres ut som om hun kan være litt usikker, hun har flere av tegnene til det, men hun er jo den som løper bort til alle som kommer forbi og beg å hoppe opp, så synes det er rart hun gjør det hvis hun egentlig er usikker.. men hun logrer å slikker mye.. Gledes dråper kaller jeg det,to av mine tisper har også skvetta i sin valpe-unghund tid men det har gitt seg rundt 9 mnd alder.Om vi fikk besøk eller vi kom hjem å hilsa så kom dråpene hver eneste gang mens de logra å danset av glede | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Tisser av glede Ons Mar 17 2010, 22:31 | |
| - Christiane skrev:
- Tusen takk for gode svar:)
Høres ut som om hun kan være litt usikker, hun har flere av tegnene til det, men hun er jo den som løper bort til alle som kommer forbi og beg å hoppe opp, så synes det er rart hun gjør det hvis hun egentlig er usikker.. men hun logrer å slikker mye.. Det trenger jo ikke være usikkerhet, men jeg ville bare nevne det, for det er ikke alltid like lett å skille mellom glede og demping/smisk. Og siden hun tisser i tillegg, så er det hvertfall greit å vite at hunders språk av og til kan være tvetydig da det er små nyanser som skiller. Når min hund var valp syntes de som møtte henne at hun var den gladeste og mest sosiale og trygge valpen de hadde møtt på lenge, men hos henne var all logringen og slikkingen en måte å takle en situasjon som hun syntes var litt skummel. Jeg som kjente henne og de som var flinke på å lese språket hennes, så at hun løp bort til alle og hilset før de rakk ta kontakt med henne fordi at hun da hadde kontroll på situasjonen samt at hun dempet folkene med logring og slikking (men man så at hun hadde en dempende holdning - holdt rumpa og hode litt lavere enn hva hun gjorde når hun logret og var 100 % trygg). Når hun derimot ble eldre og fikk mer selvtillit ble språket og måten hun møtte fremmede mennesker på annerledes. Men som sagt tidligere her; ro ned situasjonen ved å være rolig selv, samt overse slik at hun ikke stresser seg opp i hilsesituasjoner. | |
| | | Cesilie
Antall Innlegg : 1217 Join date : 12.06.2009 Age : 40 Bosted : Larvik
| Tema: Re: Tisser av glede Man Mai 10 2010, 14:37 | |
| Faren min har kjøpt en Gordon Setter-valp som gjør dette også. Nina, eller hvem som helst andre, hvor er den andre tråden om dette temaet? Tenkte å sende noen tips til han, men jeg kunne ikke finne den andre tråden | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Tisser av glede | |
| |
| | | | Tisser av glede | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |