Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 trening på tredemølle

Go down 
+4
Gry Elena
Marita
helle
Celia
8 posters
AvInnlegg
Celia

Celia


Antall Innlegg : 16
Join date : 16.07.2009
Age : 34
Bosted : Verdal

trening på tredemølle Empty
PosteTema: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyTor Feb 25 2010, 23:14

Hei wink3

Jeg har ei tispe som akkurat har fylt 1 år!
Har trenet henne litt på tredemølle, men jeg er litt usikker på hvor lenge jeg kan holde på om gangen og vilket tempo jeg kan ha for å oppnå best effekt.

er det noen som trener gjevnlig og har noen råd og tips og gi meg?
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyTor Feb 25 2010, 23:39

Hvorfor kan du ikke bare ta henne med på en tur i skogen der hun får løpt løs og benyttet alle sine muskler? Det er bedre for hunder (og mennesker), å trene på ulendt underlag.


Beklager at jeg ikke svarer på det du spør om, det er nemlig helt umulig å si. Hvor godt trent tispen din er har noe å si, osv...


Personlig syns jeg det er tidlig å starte jogging med en hund på knapt 1 år. Anbefaler heller turer i skog og mark.
Til Toppen Go down
Celia

Celia


Antall Innlegg : 16
Join date : 16.07.2009
Age : 34
Bosted : Verdal

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyTor Feb 25 2010, 23:52

jeg bruker tredemøllen di dagene det er for kaldt og være ute!!!

ellers er jeg som oftes vær dag ute i skogen på tur med min hund


Sist endret av Celia den Tor Feb 25 2010, 23:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyTor Feb 25 2010, 23:53

Da ville jeg heller aktivisert den med å trene f.eks triks, la den ha godbitsøk i stuen, osv.. Altså, la den bruke hodet sitt og bli sliten på den måten.
Til Toppen Go down
Celia

Celia


Antall Innlegg : 16
Join date : 16.07.2009
Age : 34
Bosted : Verdal

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 00:03

ja det er jo også en mulighet!

føler bare at hun ikke får brukt seg nok da....
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 00:05

Tror nok det skal gå bra Smile

Du skriver jo at dere som oftest er ute i skogen hver dag, så da gjør det ikke så mye om hun innimellom får en litt roligere dag, der hun får jobbet og brukt hodet sitt litt ekstra happy3
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 08:29

Jeg får prøve å svare på spørsmålet ditt jeg da wink3

Når mine går på tredemølle bruker jeg først å la de gå i raskt skrittetempo i 3-4 minutter slik at kroppen kommer igang. Deretter setter jeg opp tempoet til trav med god fart (altså ikke lunting). Det får de gå i rundt 10 minutter. Deretter setter jeg ned tempoet til skrittetempo igjen i 3-4 minutter så de får gått seg ned.

Nå fikk ikke jeg den tredemølla før i slutten av januar, så vi har akkurat begynt å bruke den, men lengden kan man jo øke litt ettersom.

Nå er jeg så uheldig at jeg har to hunder jeg ikke kan ha løs i skogen her, for da stikker de av. De er altfor glad i å løpe etter rådyr, og det kryr av vilt i skogen, så jeg tør ikke ta sjansen lenger. Nå har begge to vært på avveie hver sin runde i flere timer, og med både ulv og gaupe i området, er ikke det spesielt moro. (ikke kan man gå i skogen nå heller siden det er altfor mye snø)
Jeg kjøpte tredemølla nå etter den vanvittige kuldeperioden vi har hatt her på Østlandet. Det har knapt vært en dag siden midten av desember som har vært mild nok til at mine hunder vil på tur. Da synes jeg det er greit å ha et alternativ når det ikke lar seg gjøre å komme seg ut på tur av diverse årsaker. Er jo ikke sånn at når man har en tredemølle så bruker man den istedetfor å gå på tur. Den turen hadde jeg ikke gått på uansett de dagene jeg bruker tredemølle for å si det sånn wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 09:05

Tredemølla er en superfin ting den for oss som driver med utstilling, du kan få trent hunden din til å trave i helt riktig tempo slik at den får et mye bedre flyt når dere kommer i ringen. Turer i skog og mark er selvsagt veeeeldig bra men ikke for å få trent inn riktig trav happy6 Skal kjøpe meg en mølle selv jeg nå men er litt i tvil om hvilken jeg skal veldge happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 11:31

Jeg vurderer å kjøpe meg tredemølle. Vi går MYE på tur i skog og mark, og hundene får løpe løs mye hver eneste dag, så evt tredemølletrening vil komme i tilegg til skogsturene våre. Når mine hunder løper løs er det stort sett i galopp. Blir ikke helt det samme.
Dette er med tanke på utstilling som Gry sier.
Hvor mye og hvor lenge vet jeg jo ikke enda.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 12:33

Vi har også tredemølle som hundene får trave på. Fungerer veldig bra syns jeg! happy6
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 12:42

Ja, for all del man får gjøre som man vil, jeg syns bare det er veldig "usa-tendenser", og vil ikke anbefale det på en hund som knapt har fyllt et år.. Det er mange andre måter man kan få trent inn trav på, jogging, sykling ect, som garantert hunden syns er mye kjekkere, men klart, tredemølle er jo veldig enkelt og greit da.
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 14:16

Mine hunder syns det er veldig gøy å gå på tredemølla. Logrer og steller seg oppå og venter på at ejg skal skru den på. Men som flere andre her har sagt, så bruker man ikke tredemølla for å slippe og gå tur wink3
Skjønner ikke hva som er galt med at en hund på 1 år kan få trave litt på en tredemølle.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Celia

Celia


Antall Innlegg : 16
Join date : 16.07.2009
Age : 34
Bosted : Verdal

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 15:31

takk for alle svar! Wink

nå har jeg i hvertfall noe å gå ut i fra!

jeg er helt enig i at man bytter ikke ut tur med tredemølla, men den er kjekk og ha di dagene det rett og slett er for kaldt!
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 16:59

helle skrev:
Ja, for all del man får gjøre som man vil, jeg syns bare det er veldig "usa-tendenser", og vil ikke anbefale det på en hund som knapt har fyllt et år.. Det er mange andre måter man kan få trent inn trav på, jogging, sykling ect, som garantert hunden syns er mye kjekkere, men klart, tredemølle er jo veldig enkelt og greit da.

joda, hvis man er i stand til å jogge så, og har hunder som liker sykling er det sikkert kjempefint. Jeg har knær som takler jogging svært dårlig, så det blir ikke så veldig aktuelt for vår del. (dessuten får man jo det samme problemet med kulde og snø nå om vinteren) Mine hunder HATER å bli syklet med, det er virkelig ikke deres "cup of tea" :P Nitro ser ut som han er døden nær, og bruker mer energi på å prøve å komme seg bort fra sykkelen enn å gå framover :scratch: . Sykling på glatte vinterveier er heller ikke noe jeg har veldig lyst til.

Jeg synes det er veldig greit å ha tredemølle som supliment til vanlig tur og trening happy3 (nå er jo også mine hunder AD- og/eller HD-røntget, så jeg vet at det fysiske er i orden i forhold til trening på tredemølle happy6 )
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 18:32

Jeg m¨å bare spørre, hvordan får dere hundene deres til å gå på tredemølla? Jeg har prøvd det med Scot en gang hjemme hos mamma, bare for gøy, men Scot var ikke like enig med meg i den gode idéen. Tenkte å prøve igjen i helga, hadde vært greit når hele familien er samlet at vi kan bruke opp litt av energien på tredemølla (som f.eks i jula når det var så kaldt).

Han fikk mye ros når han gikk opp på den selv, og masse godbiter, men når vi startet den slo han seg vrang. Vred seg ut av halsbåndet og protesterte kraftig. Hadde vært moro å få det til. Vi har verken plass til eller lyst på tredemølle her hjemme, men som Gry sier, det er en god måte å trene "utstillingstrav". Mener at en tredemølle aldri kan erstatte en god tur, men det kan være et alternativ når det er kaldt eller man f.eks er syk og ikke kommer seg ut.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Bente

Bente


Antall Innlegg : 1067
Join date : 14.06.2009
Age : 48
Bosted : Hadeland

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 18:59

Hadde jeg hatt råd,så hadde jeg helt klart kjøpt en slik i jula når det var så kaldt happy3 Med 2 valper i hus og ikke få vært på tur kan bli ganske slitsomt i lengden happy4
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
Celia

Celia


Antall Innlegg : 16
Join date : 16.07.2009
Age : 34
Bosted : Verdal

trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle EmptyFre Feb 26 2010, 19:13

ElinK skrev:
Jeg m¨å bare spørre, hvordan får dere hundene deres til å gå på tredemølla? Jeg har prøvd det med Scot en gang hjemme hos mamma, bare for gøy, men Scot var ikke like enig med meg i den gode idéen. Tenkte å prøve igjen i helga, hadde vært greit når hele familien er samlet at vi kan bruke opp litt av energien på tredemølla (som f.eks i jula når det var så kaldt).

Han fikk mye ros når han gikk opp på den selv, og masse godbiter, men når vi startet den slo han seg vrang. Vred seg ut av halsbåndet og protesterte kraftig. Hadde vært moro å få det til. Vi har verken plass til eller lyst på tredemølle her hjemme, men som Gry sier, det er en god måte å trene "utstillingstrav". Mener at en tredemølle aldri kan erstatte en god tur, men det kan være et alternativ når det er kaldt eller man f.eks er syk og ikke kommer seg ut.


Første gang vi skulle prøve tredemøllen hadde Niña på seg bånd! først fikk hun masse ros og nammis bare hun sto oppå den, og sånn fortsatte vi med fart. passet hele tiden på at hun fikk ros og belønning! idag så så går hun selv på tredemøllen uten bånd og trives
Til Toppen Go down
Sponsored content





trening på tredemølle Empty
PosteTema: Re: trening på tredemølle   trening på tredemølle Empty

Til Toppen Go down
 
trening på tredemølle
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bilder fra AG trening:-)
» Film av AG-trening..
» Svømme trening
» AG-trening på Holmlia
» Melba på tur og trening

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: