Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bur/Alenetrening..

Go down 
+13
Caroline
LizH
Marion G
helle
Nina (Kennel Dijontoma)
Fixa
Blomst
Maria
Magdalena
Fly
Simira
Christine
Stine
17 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Snefrid

Snefrid


Antall Innlegg : 18
Join date : 26.12.2009
Age : 52
Bosted : MODUM KOMMUNE, GEITHUS

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 13:39

Vi bruker buret som hundens fristed.
Vi har mange barn...5 stk annenhver uke og for meg var det viktig å lære ungene at når hunden går i buret sitt så skal hun få være i fred. Da er det ikke lov å røre hunden eller forstyrre henne.
Vi har døra oppe slik at Bessie selv kan velge hvor hun vil være.Men siden vi har mange barn var det viktig for meg at hunden har ett eget sted som er hennes. Dit kan hun selv søke til hvis hun ønsker å være i fred.
Hun likte ikke buret sitt når vi overtok henne.
jeg fant en artikkel i ett hundeblad.
Det gikk ut på at hunden først fikk godbit for å vise intr for buret. Gå inn i det ol. Legge godbiter inni slik at hun søker til buret for å finne noe godt. I begynnelsen kun med åpen dør og hun kunne gå ut når hun ville. Hver gang hun gikk frivillig inn ble det godbit. Så fikk hun godbit for å sitte i buret og for å ligge i buret.
Så lukket vi døra og lukket opp igjen med en gang. Så 2 sekunder,4 sekunder osv. Veldig sakte og forsiktig.
Jeg har ikke trent inn å være i bur med lukket dør over tid. Bessie kan noen ganger bli satt i buret når vi spiser middag siden hun står under bordet og sluker alle smuler som faller på gulvet...Hun tåler ikke vår mat og kaster opp hver gang hun har spist noe utenom hundemat så da kan det være greit å lukke buret mens vi spiser men ellers har vi alltid døra åpen.
Da blir det hennes valg hvor hun vil være og velger hun buret skal hun være trygg på at det får hun være i fred.
Hun får være i sofaen om hun vil og det vil hun særlig hvis noen ligger der med pledd eller dyne hvis feks noen av ungene er syke får de ha dyna på sofaen og det elsker hun men hun velger selv buret om natten og når vi er borte og ellers hvis hun vil sove.
Hun er en frysepinne da så hvis det er kaldt legger hun seg forran ovnen når vi fyrer happy4
Vi trener nå på å venne henne til bilbur og bilkjøring for det liker hun ikke.
Bil buret har stått inne og vi har også med jevne mellomrom lagt godbiter i det så hun snuser innom og leter etter godsaker rett som det er så hun virker ikke redd for det akkurat. Men når bilen starter da liker hun seg ikke lenger...så det trener vi på.
Til Toppen Go down
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 17:12

Jeg forstår ikke helt hvordan dere får til å lage "sikre" områder for bikkjene med barnegrind Shocked
Min hund hadde bare hoppet rett over, minste problem i verden.
Så her i huset må han eventuelt stenges inne på et rom ved at døren blir lukket.
Nei, da trives han bedre i buret sitt hvor han har litt mer oversikt. Hadde skrapt opp dørene om jeg hadde stengt han inne noe sted.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 17:33

Hundene hos oss hoppet heldigvis ikke over grinden som er 90 cm høy.. De hadde helt fint klart det, da den ene gjorde det på gjerdet ute.. Ute måtte jeg lage 150 høyt det stedet hun hoppet over (kun der bakken var høy bak)..



Har du prøvd med grind? Tipper hunden ikke ville hoppet over wink3 Men man vet jo aldri..
Er forskjell på å hoppe opp på høye ting, kontra det å bare hoppe rett over noe..


Der jeg bodde før hadde jeg bare grind foran trappen oppe og nede, og så var det dører som skillte resten.. Men nå kommer jeg til å sette grind i den åpningen vi har fra stuen til gangen/passasjen der jeg vil de skal være.. Tviler sterkt på at de vil hoppe over, til tross for at jeg vet den ene hunden klarer det.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 17:35

helle skrev:
Hundene hos oss hoppet heldigvis ikke over grinden som er 90 cm høy.. De hadde helt fint klart det, da den ene gjorde det på gjerdet ute.. Ute måtte jeg lage 150 høyt det stedet hun hoppet over (kun der bakken var høy bak)..



Har du prøvd med grind? Tipper hunden ikke ville hoppet over wink3 Men man vet jo aldri..
Er forskjell på å hoppe opp på høye ting, kontra det å bare hoppe rett over noe..


Der jeg bodde før hadde jeg bare grind foran trappen oppe og nede, og så var det dører som skillte resten.. Men nå kommer jeg til å sette grind i den åpningen vi har fra stuen til gangen/passasjen der jeg vil de skal være.. Tviler sterkt på at de vil hoppe over, til tross for at jeg vet den ene hunden klarer det.

Hecate hoppet over en grind som hadde loddrette gitre og satte foten fast...så det kan skje...Heldigvis var jeg der da det skjedde.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 17:58

Jeg bruker ikke grind. Lukker bare dørene til bad/soverom, så går hun fritt i stue/kjøkken/gang. Var på besøk hos noen som hadde barnegrind mellom kjøkken og stue, og der hoppet ikke hundene over, selv om de kunne stå å hoppe opp og ned ved siden av grinda (dersom det var noen hunder/folk på andre siden som de ville ut til). Men tviler ikke på at Melba ville prøvd dersom jeg var på ene siden og hun på andre!! De hadde nemlig gjerdet inn en del av hagen som hundene var i, og når jeg forsøkte å ha Melba der, så holdt hun på å gå ut av sitt gode skinn når jeg gikk på andre siden av gjerdet! Turte ikke ha henne der for hun var på god vei å klatre opp etter gjerdet for å komme seg over til meg, og det selv om gjerdet var mye høyere enn en barnegrind. Men hundene som var vant med å være inngjerdet holdt seg der og hoppet bare opp og ned ved siden av gjerdet når de ville ut, ikke opp mot det slik Melba gjorde. Men Melba stakkar, skjønte jo ikke bæra av hva som skjedde når hun plutselig ble fysisk adskilt fra mamman sin på den måten, så da gjorde hun sitt for å komme seg på "riktig" side... Men om jeg hadde satt opp en grind her hjemme, hvor hun er trygg, så tror jeg ikke hun ville tatt seg bryet med å komme over på den andre siden...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 18:10

Caroline skrev:
helle skrev:
Hundene hos oss hoppet heldigvis ikke over grinden som er 90 cm høy.. De hadde helt fint klart det, da den ene gjorde det på gjerdet ute.. Ute måtte jeg lage 150 høyt det stedet hun hoppet over (kun der bakken var høy bak)..



Har du prøvd med grind? Tipper hunden ikke ville hoppet over wink3 Men man vet jo aldri..
Er forskjell på å hoppe opp på høye ting, kontra det å bare hoppe rett over noe..


Der jeg bodde før hadde jeg bare grind foran trappen oppe og nede, og så var det dører som skillte resten.. Men nå kommer jeg til å sette grind i den åpningen vi har fra stuen til gangen/passasjen der jeg vil de skal være.. Tviler sterkt på at de vil hoppe over, til tross for at jeg vet den ene hunden klarer det.

Hecate hoppet over en grind som hadde loddrette gitre og satte foten fast...så det kan skje...Heldigvis var jeg der da det skjedde.

Ja, og lignende ulykker kan jo se med vanlige bur også, dersom man har en hund som vil ut. Så det er ikke noe som gjelder spesielt for grinder..


Og som jeg skrev, så klarer vel de fleste hunder å hoppe over slike grinder om de virkelig vil. My hopper opp på muren vår som er 160, dersom hun ser en katt oppe i veien..



Poenget er vel at jeg personlig syns det generell er bedre å la hunden få bedre plass når den er aleine, enn det den vil få i et bur.. Om man velger å stenge av med grind, eller la hunden være på et rom/gang, osv, er igrunn ikke så nøye.. Om hunden åpner dører nytter det ikke å stenge igjen ved å lukke døren, og om hunden hopper over grinder, så er det ikke noe poeng å stenge igjen med grind... wink3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 18:40

Det som er kjekt med dører, er at man kan låse dem dersom hundene finner ut hvordan de åpnes!! Bur/Alenetrening.. - Page 2 723324 Foreldrene mine sin Dobermann åpner dører, så de har lås på alle dørene slik at de låses av når hun er alene hjemme (døra til matboden som fikk henne til å yte en ekstra innsats for å få opp de hersens dørene!!). Men greiest med de hundene om ikke åpner dørene i det hele tatt, da!! Bur/Alenetrening.. - Page 2 Icon_biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyTir Feb 02 2010, 18:43

Eller sånn som bcen min, som låser dem opp.. dry happy4 Neida, er riktignok bare ytterdøren hun klarer å låse opp..
Til Toppen Go down
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 EmptyOns Feb 03 2010, 22:12

Tusen takk for mange svar Smile

Jeg ser det utviklet seg til en diskusjon, og jeg ser at jeg uttrykte meg litt mangelfullt Smile
Så jeg lager et innlegg her i stedet for å sitere her og der.
Selv er jeg veldig enig i at hunden egentlig ikke skal ligge i bur veldig lenge om gangen. Min plan er at Fido skal bruke bur da han er alene hjemme det første året, som det ble sagt tidligere her: til jeg er sikker på han ikke spiser opp hele huset.
Sånn som nå kunne han ikke vært alene hjemme uten å spise alt av stoler og bord, sofaer og tepper Smile Pluss at han hadde blitt redd, han hadde rett og slett fått alt for stor plass sånn som det er nå, og jeg er redd det hadde stresset han opp veldig siden han da hadde gått og lett etter oss hele tiden på all den plassen.
Nå jeg får meg annen leilighet skal jeg se hvordan den er delt opp, slik at jeg kan vurdere om han skal få gå løst i gangen eller noe slikt.

Han skal heller ikke sove i buret om natten, jeg vet det er hunder som gjør det, men min hund skal ikke det, pga som det ble nevnt tidligere i tråden at man må tenke litt over hvor mange timer hunden da blir sittende i bur. Det er jeg enig i, for jeg hadde fått utrolig dårlig samvittighet hvis jeg visste at min hund satt i buret sitt i 16 timer i døgnet. Men så klart, det er noen som gjør detm, og det er selvsagt deres eget valg Smile

Fikk mange gode råd her nå synes jeg Smile Og jeg synes det at han har vært veldig flink til å venne seg til buret, hvis han får noe å tygge på spankulerer han fornøyd inn i buret med det!
Vi tar det litt gradvis, så ordner det seg etterhvert! Smile
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Sponsored content





Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Bur/Alenetrening..
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: