Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Bur/Alenetrening..

Go down 
+13
Caroline
LizH
Marion G
helle
Nina (Kennel Dijontoma)
Fixa
Blomst
Maria
Magdalena
Fly
Simira
Christine
Stine
17 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Stine

Stine

Antall Innlegg : 52

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTor Jan 28 2010, 11:58

Vi har ikke hatt bur før nå, eller vi får det over helga. Det var egentlig klart for lenge siden, men ble noe tull der!
Uansett så får vi det over helga.

Fido er nå 11 uker i morra, og har ikke trent noe spesielt på å være alene, han synes det er greit når jeg er i dusjen osv, men lenger har det ikke gått, det kommer også an på hvilken dag det er, for i dag så løp han bare rundt og pep hele tiden mens jeg dusjet. På badet kan han ikke være, det er yndlingsplassen hans tror jeg, og når han kommer inn der så klikker det liksom for han, og han har det SÅÅÅ gøy :P

Hvordan skal jeg gå frem for å trene ''riktig'' når han skal begynne med bur?
Vil jo gjerne at han skal være trygg inni der!

Håper på svar:)
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Christine

Christine

Antall Innlegg : 344

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTor Jan 28 2010, 13:35

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å bruke buret, men vi bruker buret som soveplass både på natta og om dagen, og hvis hun er alene hjemme (har det i stua).

Vi la India i buret hver gang hun sovnet, sånn at hun skulle forstå at det var det som var soveplassen hennes. Vi pleier og å hive godbiter og leker i buret med gjevne mellomrom, sånn at hun stadig vekk går innom for å se om det ligger noe godt der.

Helt i starten satt i også utenfor, gjerne med en trøstende hånd inn i buret, til hun la seg for å sove (om natta). Det har fungert kjempebra for oss. Nå føler hun seg trygg i buret, og kan være hjemme alene en time eller to hvis hun er i buret (har prøvd å ha henne løs, men da piper hun og går rundt og stresser. Må øve mer på det!)

Jeg vet ikke hvilke type bur du har, men det kan være greit å legge et teppe over, hvis det er sånn type "gitterbur". Da føler de seg gjerne litt tryggere.

Håper at der kan være til nytte happy6

Christine&India
Til Toppen Go down
Simira

Antall Innlegg : 1072

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTor Jan 28 2010, 14:13

Søk på nettet etter "burleker" eller "crate games". Det er morsomme og positive metoder for burtrening. Min Odin elsker bur, enten det er hans eget eller andres. wink3 Det er ikke noe problem med å være alene, i bil, reise, hyttetur, veterinær, fremmede steder eller hva det skal være. I buret slapper han av, stort sett. Smile
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Stine

Stine

Antall Innlegg : 52

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTor Jan 28 2010, 21:35

Tusen takk for svar Smile

Høres ut som lure ting å gjøre, det med å hive ting inni der med jevne mellomrom, gjøre buret til noe positivt Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyFre Jan 29 2010, 05:41

Så må man huske på at timene går fort i løpet av et døgn, 24 timer er unna på et svosj og hunden har tilbrakt over halve døgnet i buret, og det ønsker man egentlig ikke. Så da kan man finregne litt på det, natten er på 8 timer( 8 timer i buret) så er vi på jobb 8 timer ( 8 timer i buret og vi er oppe i 16 timer) Så bruker vi kanskje 30min eventuelt en time til jobb ( 1 time i buret, kanskje 2 og vi er oppe i 17 til 18 timer i buret). Så skal vi handle mat, gå på kino, besøke venner, dra til tannlegen og lignende i 2 timer ( så da plusser vi på 2 timer til i buret og vi er oppe i 19 til 20 timer i buret) Da har vi igjen rundt en 4 til 5 timer som hunden kan få lov til å være hund på, og det er egentlig litt lite tid på utsiden av buret syntes jeg. Så selv om mange har hund på den måten, og hunden ser ut til å fungere fint med bursystemet, så er det egentlig ikke noe å trakte etter. Med litt tilrettelegging så kan de fleste hunder fungere fint i hjemmet uten å gå helt berserk. Man lærer fort å rydde opp etter seg, det sørger hunden for. Man lærer fort å lukke døra inn til enkelte rom, det sørger hunden for. Man lærer fort å sette maten inn i kjøleskapet, det sørger hunden for. Man lærer også å sette stolene godt under bordet for å slippe levende bordpynt når sola skinner inn igjennom vinduet. Alt må læres, også det å være alene hjemme, men det er alikevel smart å lære hunden å kunne ligge i et bur uten å lage for mye bråk ut av det. Det er fint å kunne bruke buret de gangene man skal på hyttetur, utstillinger, noen skal passe hund og vil ikke ha den i senga om natten, hotellet godtar ikke hund i senga. Men alt med måte
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Magdalena

Magdalena

Antall Innlegg : 332

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyFre Jan 29 2010, 10:33

Fly skrev:
Så må man huske på at timene går fort i løpet av et døgn, 24 timer er unna på et svosj og hunden har tilbrakt over halve døgnet i buret, og det ønsker man egentlig ikke. Så da kan man finregne litt på det, natten er på 8 timer( 8 timer i buret) så er vi på jobb 8 timer ( 8 timer i buret og vi er oppe i 16 timer) Så bruker vi kanskje 30min eventuelt en time til jobb ( 1 time i buret, kanskje 2 og vi er oppe i 17 til 18 timer i buret). Så skal vi handle mat, gå på kino, besøke venner, dra til tannlegen og lignende i 2 timer ( så da plusser vi på 2 timer til i buret og vi er oppe i 19 til 20 timer i buret) Da har vi igjen rundt en 4 til 5 timer som hunden kan få lov til å være hund på, og det er egentlig litt lite tid på utsiden av buret syntes jeg. Så selv om mange har hund på den måten, og hunden ser ut til å fungere fint med bursystemet, så er det egentlig ikke noe å trakte etter. Med litt tilrettelegging så kan de fleste hunder fungere fint i hjemmet uten å gå helt berserk. Man lærer fort å rydde opp etter seg, det sørger hunden for. Man lærer fort å lukke døra inn til enkelte rom, det sørger hunden for. Man lærer fort å sette maten inn i kjøleskapet, det sørger hunden for. Man lærer også å sette stolene godt under bordet for å slippe levende bordpynt når sola skinner inn igjennom vinduet. Alt må læres, også det å være alene hjemme, men det er alikevel smart å lære hunden å kunne ligge i et bur uten å lage for mye bråk ut av det. Det er fint å kunne bruke buret de gangene man skal på hyttetur, utstillinger, noen skal passe hund og vil ikke ha den i senga om natten, hotellet godtar ikke hund i senga. Men alt med måte

Bra skrivet! I Sverige får man inte ha hund i bur och det är en bra regel, tycker jag, för då måste man träna sin hund att kunna vara hemma själv. Lagen säger också att hunden får vara hemma totalt 6 timmar själv. Regler som har kommit till för hundens bästa. happy3
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyFre Jan 29 2010, 11:40

Dogbytes skrev:
Fly skrev:

Bra skrivet! I Sverige får man inte ha hund i bur och det är en bra regel, tycker jag, för då måste man träna sin hund att kunna vara hemma själv. Lagen säger också att hunden får vara hemma totalt 6 timmar själv. Regler som har kommit till för hundens bästa. happy3
Enig med dere! Jeg er ikke noe "hund-i-bur-menneske" og har kun bur i bilen, samt benytter det i forbindelse med reiser, besøk og utstilling. Jeg heier (nok en gang) på Sverige som har satt fokus og regler på dette med bur. Melba lærte kjapt å være hjemme alene uten å måtte ligge i bur, men så begynte jeg treningen med en gang jeg hadde lært henne å kjenne så godt at jeg stolte på at hun ikke spiste på noe og skadet seg. Nå er hun med meg på jobb, så det lengste hun har ligget i bur når hun har vært alene hjemme er 2-3 timer, men jeg syns faktisk det er lenge nok, jeg. Selv om hun ikke klagde eller så ut til å ha det ille, så foretrekker jeg at hunden min har frihet til å velge hvor den skal ligge, når den skal gå å røre litt på seg osv. Melba lå også i bur om natten den første tiden, siden det var mest praktisk i forhold til det å bli husrein, men når hun var 5-6 måneder og husrein, så var det bort med buret. Neste valp jeg får skal lære seg at bur er en trygg og god plass å være, på lik linje med hva Melba har lært , men jeg kommer nok til å benytte grinder i stedet for bur i forbindelse med hjemme-alene-treningen (for å unngå at den skader seg ved å ha tilgang til alt), slik at den med en gang lærer å være løs når den er alene.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Blomst

Blomst

Antall Innlegg : 242

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyFre Jan 29 2010, 14:05

Maria skrev:
Dogbytes skrev:
Fly skrev:

Enig med dere! Jeg er ikke noe "hund-i-bur-menneske" og har kun bur i bilen, samt benytter det i forbindelse med reiser, besøk og utstilling. Jeg heier (nok en gang) på Sverige som har satt fokus og regler på dette med bur. Melba lærte kjapt å være hjemme alene uten å måtte ligge i bur, men så begynte jeg treningen med en gang jeg hadde lært henne å kjenne så godt at jeg stolte på at hun ikke spiste på noe og skadet seg. Nå er hun med meg på jobb, så det lengste hun har ligget i bur når hun har vært alene hjemme er 2-3 timer, men jeg syns faktisk det er lenge nok, jeg. Selv om hun ikke klagde eller så ut til å ha det ille, så foretrekker jeg at hunden min har frihet til å velge hvor den skal ligge, når den skal gå å røre litt på seg osv. Melba lå også i bur om natten den første tiden, siden det var mest praktisk i forhold til det å bli husrein, men når hun var 5-6 måneder og husrein, så var det bort med buret. Neste valp jeg får skal lære seg at bur er en trygg og god plass å være, på lik linje med hva Melba har lært , men jeg kommer nok til å benytte grinder i stedet for bur i forbindelse med hjemme-alene-treningen (for å unngå at den skader seg ved å ha tilgang til alt), slik at den med en gang lærer å være løs når den er alene.

Ooog enig happy6 Mine hunder er kun i bur i bilen wink3
Til Toppen Go down
http://www.blogtown.se/blog.php?id=Maja-Twinki
Fixa

Fixa

Antall Innlegg : 1302

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyFre Jan 29 2010, 16:43

Samme her! Våre er bare i bur i bilen og når de har løpetid. Blod i senga er virkelig ikke delikat å våkne i!

Men nå er jo Stine ut etter tips til å trene inn buret til noe positivt da! Det er mange forskjellige metoder å lære inn ting på, så jeg foreslår at du prøver deg frem og finner ut hva som fungerer best for valpen. Jeg er stor fan av Turid Rugaas og hun har noen huskeregler når det gjelder innlæring av valp:

* Korte økter – kanskje bare sekunder av gangen. Ikke mer enn 2-4 gjentagelser av en ting.
* Øvelsene skal lekes inn på en positiv måte så de ikke blir skremt.
*Valper lærer nok fort, men har meget kort konsentrasjonsevne (2-5 sekunder), og glemmer fort.
Derfor er det viktig og ta mange korte treningsøkter før hunden begynner å kunne det.
* Ikke hold på til valpen blir trett, da er det for sent.
* Valpen selv er den som bestemmer hvor mye den kan trenes. Les valpen din!
* De dempende signalene er tydelige tegn på overdoser.

Jeg har mere stoff om valpen på hjemmesiden, som er skrevet av Turid om du vil lese Smile
Lykke til med bur treningen happy3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptySøn Jan 31 2010, 11:39

Veldig bra skrevet Tonje, jeg er så enig! happy6

Jeg er ingen fan av å bruke bur hjemme (altså når man stenger hunden inne om natten og i jobbtiden osv...), forstår at det er noen få som sikkert må ha bur, men det er nok langt fra så mange som bruker det som egentlig hadde trengt det... unsure3 Her har vi aldri bur i hjemmet, men det brukes selvfølgelig på utstilling, i bil, fly, hos vetten osv, og de slår seg helt fint til ro i buret selv om de ikke bruker det fast, og uten noe trening annet enn at når vi skulle ut å fly for første gang lot jeg det nye flyburet stå framme med åpen dør uken før vi skulle reise, så Otto fikk vennet seg til det og så det skulle lukte kjent før vi skulle ut og reise... happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptySøn Jan 31 2010, 13:42

Mine er i bur om natten nå. De har stort bur da, atlas car 100.. Nå har ikke mine vært aleine hjemme i den nye leiligheten enda, men så snart jeg har fått installert en grind sak, så får de være i gangen/entreen/passasje.. Stenger av til stuen, fordi jeg kjenner mine så godt at jeg ikke risikerer å ha dem aleine i stuen. Milli og muligens Lille My kunne vært aleine der, men ikke de andre. dry

Syns ikke noe om at hunder bruker mye tid i bur, så er helt enig med dere over.. Dersom hunden sover i bur om natten, bør den i alle fall ikke ligge i bur når den er aleine hjemme (med unntak av spesielle tilfeller, f.eks der hunden bare takler å være aleine i bur). Dersom man ikke stoler på hundene sine, så er det bedre å hundesikre et område, og la dem være der. De har godt av å ha plass til å leke, strekke seg, vandre rundt, osv.. Og det har de ikke i et bur...

Jeg syns også at 8-9 timer er alt for lenge for en hund å være aleine hjemme uansett, men jeg skjønner jo at det for mange hunder er nødt til å bli slik.. For mine hunder blir det heldigvis ikke slik Smile
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptySøn Jan 31 2010, 14:19

Jeg har for tiden 5 hunder hjemme.
Bare 1 av dem sover i bur. jeg har hundene i bur når jeg er borte inntil dem ikke ødelegger ting,og er husrene.
Når dem har sluttet med slike ting har jeg dem løse på badet når jeg er borte,og om natten
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Fixa

Fixa

Antall Innlegg : 1302

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptySøn Jan 31 2010, 14:49

Emh... Stine spør jo om tips til å trene inn buret her! Vi hjelper ikke henne ved å fortelle hvordan/når vi bruker buret selv. Vi er jo her for å hjelpe når noen lurer på noe, evnt trenger hjelp. Buret mener jeg er en viktig ting for hunden, å det skal være en like trygg plass som i mor's fang. Vi trenger buret til mye, noen av oss bruker det bare til transport, noen bruker det om natten, eller mens de er på jobb. Så uansett bruk, så må buret læres inn wink3

Stine: Jeg har ikke noen tips til deg av den grunn at hundene mine var vant med bur da jeg hentet dem. De var 9-10 mnd begge to da jeg fikk dem. Men jeg har mange bøker, og skal snart ha valp selv, så jeg kan godt skrive ned det som står i boken min om innlæring av bur om du vil, og sende det til deg på PM eller mail happy3
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptySøn Jan 31 2010, 15:19

La valpen sove i buret ved siden av sengen din til å starte med,ignorer uling. Får hunden oppmerksomhet for ulingen vil det fortsette.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Maria

Maria

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptySøn Jan 31 2010, 15:25

Stine innleder jo innlegget sitt med at hun skal lære Fido å være alene hjemme, og spør hvordan hun skal trene "riktig" når hun da skal begynne med bur. Slik jeg oppfatter det hun skriver, så forbinder hun treningen med å være alene hjemme med at hunden da må lære det gjennom å ligge i bur. Og det er vel det flere av oss mener ikke er nødvendig, og at man fint kan lære en hund å være alene hjemme uten å måtte være i bur. Bur/Alenetrening.. 723324

Nå er det jo en slik at mange hundeeiere "lærer" av andre hundefolk at hunden skal være i bur når den er alene hjemme, når det er natt osv. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det er vel en greie blant mange at hund+bur=sant (eller riktig...). Tror de av oss som har skrevet innlegg her mener å si at det ikke er slik at man på liv og død må trene hundene til å være i bur ørten timer i døgnet. Man kan fint venne dem å være løs når de skal sove eller være alene hjemme, evt. ha dem på ett avgrenset område i starten når de ikke er husrene eller har tendenser til å spise på ting.

Utover det så er, som nevnt tidligere, Crate Games en flott måte å få hunden til å like bur på. Jeg brukte selv endel tips derfra. Hadde alltid burdøra åpen, og Melba fant fort ut at det var stor sjanse for å finne gjemte skatter i form av gode tyggebein, griseører osv inni buret.
Til Toppen Go down
LizH

LizH

Antall Innlegg : 109

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyMan Feb 01 2010, 21:11

Siden det er en del av samme problemstillingen, tillater jeg meg å legge inn et spørsmål jeg også:

Hvordan bør man gå fram for å lære en 1,5 år gammel hund å være hjemme alene uten å ødelegge noe?
Til Toppen Go down
helle

helle

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyMan Feb 01 2010, 21:17

LizH skrev:
Siden det er en del av samme problemstillingen, tillater jeg meg å legge inn et spørsmål jeg også:

Hvordan bør man gå fram for å lære en 1,5 år gammel hund å være hjemme alene uten å ødelegge noe?

Haar du mulighet til å sikre et område, slik at hun ikke får mulighet til å ødelegge noe?

Så må du finne ut hvorfor hun ødelegger, er vel to åpenbare mulige grunner, enten kjeder hun seg, eller så er hun redd/engstelig og stresset over at hun er aleine.. Jeg holder en knapp på sisite.. I såfall må du starte litt på nytt igjen med alenetreningen, aldri gå fra henne lengre enn hun takler, altså, gå tilbake før hun blir urolig..

Dersom det er første grunnen, at hun kjeder seg, så kan du prøve å utstyre henne med leker og tyggebein, slik at hun har noe å gjøre..

Du får sikket flere tips, er mange dyktige hundefolk her inne som er mye flinkere på dette temaet enn meg!
Til Toppen Go down
Caroline

Antall Innlegg : 3132

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyMan Feb 01 2010, 22:22

LizH skrev:

Jeg ville, i motsetning til flere her, trent den til å ligge i bur. Selvfølgelig skal det være et bur av stor størrelse.
Gi godbit eller tyggebein til hunden hver gang den skal inn i buret. Ikke la den være der så lenge av gangen i starten, men litt og litt. Ikke åpne opp buret, hvis hunden skriker, da lærer den fort at det hjelper å skrike for å komme ut. Bare overse den til den roer seg.
ALDRI bruk buret som straff! Bur skal være koselig og en trygg plass, der hunden får være i fred.
Når den er trygg på å ligge i bur kan du forlate den litt og litt. 5 minutter her, 10 minutter der etc.

I mine hunders første leveår hadde jeg dem i bur når jeg var på jobb eller skole. Dette var fordi jeg var tryggere på at de ikke kunne skade seg ved å tygge på noe mens jeg var borte. Mange dvergpinschere kan klatre slik at å ha den i en valpegrind er ikke "trygt" nok i mine øyne. Enten kan de komme seg ut eller sette fast føttene på vei over grinden.

Da Hecate var 2,5 år prøvde jeg å la henne være løs i leiligheten, men det hele endte med at hun begynte å skrike. Så fort jeg puttet henne i bur, ga henne en tyggeting og gikk ut, slappet hun av. Hun foretrakk faktisk å være hjemme alene i buret og ikke løs. Hecate er faktisk så glad i bur at hun en gang stakk ut av bilen utenfor jobben, løp inn på jobben, stjal godis og så la seg i buret. Hun går også og legger seg deg når hun selv ønsker.

Nå som jeg ikke bor i så stor leilighet er begge løse og det går bra. Vil de legge seg i bur gjør de det.

Jeg tror de færreste har hunden i bur natt og dag og deretter drar på kino etc. Det er snakk om å prioritere. Skal jeg noe etter jobb får jeg noen til å passe hundene. Man handler før man drar hjem fra jobb og deretter er man sammen hundene etter jobb. Jeg tror hundene har det helt fint på den måten happy3
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyMan Feb 01 2010, 23:15

Jeg har Blaze i bur når han må være hjemme alene.. Dette fordi han stresser mye når han er løs og får ikke slappet av ordentlig. Med en gang han er i bur, er han rolig!

Han sover i senga med meg om natten, og er veldig mye sammen med meg om dagen, så føler ikke at det er så ille å putte han i bur mens jeg er på jobb egentlig. Han har et stort bur å være i.

Prøvde først å ha han i innhegning, men det var direkte farlig for han å være i! Han var 8 uker når han klatret over innhegningen... Kunne satt fast beina sine og skadet seg skikkelig! Så det droppet jeg med en gang! Personlig ser jeg ikke forskjellen på en liten innhegning og et stort bur jeg da.. Da er det i såfall bedre å bare gjerde inn ting man er redd for, og ikke gjerde inn hunden..

Blaze ble burtrent når han var med meg på utstillinger, og lærte seg å slappe av inni buret og bli glad i det. Når han er borte nå, så synes han buret er et trygt og godt sted å være i, og slappe av i.

Jeg er imot missbruk av bur, som f.eks å ha hunden i buret når man er på jobb og i tillegg på natten.. Det blir alt for mange timer i bur!

Noen hunder klarer seg fint uten bur, og slapper av til eieren kommer hjem fra jobb, andre hunder trenger litt mindre rom å være på for å kunne slappe av..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
LizH

LizH

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTir Feb 02 2010, 00:22

Takk for tanker og tips.
Det gjelder ikke min hund, men en annens hund på rundt 20 kilo (mellomstor til stor hund). Jeg vil gjerne forsøke å komme med gode råd til eier om jeg kan. (Hunden kom til nåværende eier som unghund/ ung voksen)

Hvordan får man til å komme tilbake før hunden blir urolig? Altså: Hvordan vet man egentlig om hunden stressa mens man var i postkassa?

Ang å bruke et ekstra stort bur, så tenker jeg også at det kunne vært en løsning - om det hadde vært dverpinscher. Men på en stor" hund som det det er snakk om, er det vel likevel ikke nok om det så er et bur beregna på grand danois? Aktuelt tidsaspekt er 6 timer hjemme aleine.

Og så er jeg usikker på om det er noe tryggere å bruke grinder og hundegård- løsninger innendørs er noe tryggere på en 20-kilos sprettball enn det er for en dvergpinscher wink3

PÅ min egen hund valgte jeg å bruke bur om natten en god stund etter hun kom til meg (13 mnd gammel) Hun var nemlig ikke husren, og fram til hun lærte gode rutiner med å gå ut og tisse og bæsje, var egentlig det eneste reelle alternativet et bur. For to hunder vandrende rundt i etterlatenskaper om natta eller å stadig våkne idet du setter en sokk nedi en våt flekk - fungerer svært dårlig. Nå er frøkna 4 år, og bruker kun bur i bilen. Ho har et stort flott stoffbur som hun bruker som seng og koseplass da, men der er døra aldri igjen. Når vi er på besøk hos folk, er bilburet hennes "mobile fristed"(Tar med buret inn).

Med tanke på innlæring av burbruk som trådstarter spør om, så har jeg inntrykk av at det stort sett går veldig greit på valper - forutsatt at man legger til rette for at hunden synes buret er et topp sted å være, selvsagt.
Til Toppen Go down
helle

helle

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTir Feb 02 2010, 09:49

LizH skrev:
Takk for tanker og tips.
Det gjelder ikke min hund, men en annens hund på rundt 20 kilo (mellomstor til stor hund). Jeg vil gjerne forsøke å komme med gode råd til eier om jeg kan. (Hunden kom til nåværende eier som unghund/ ung voksen)

Hvordan får man til å komme tilbake før hunden blir urolig? Altså: Hvordan vet man egentlig om hunden stressa mens man var i postkassa?

Ang å bruke et ekstra stort bur, så tenker jeg også at det kunne vært en løsning - om det hadde vært dverpinscher. Men på en stor" hund som det det er snakk om, er det vel likevel ikke nok om det så er et bur beregna på grand danois? Aktuelt tidsaspekt er 6 timer hjemme aleine.

Og så er jeg usikker på om det er noe tryggere å bruke grinder og hundegård- løsninger innendørs er noe tryggere på en 20-kilos sprettball enn det er for en dvergpinscher wink3

PÅ min egen hund valgte jeg å bruke bur om natten en god stund etter hun kom til meg (13 mnd gammel) Hun var nemlig ikke husren, og fram til hun lærte gode rutiner med å gå ut og tisse og bæsje, var egentlig det eneste reelle alternativet et bur. For to hunder vandrende rundt i etterlatenskaper om natta eller å stadig våkne idet du setter en sokk nedi en våt flekk - fungerer svært dårlig. Nå er frøkna 4 år, og bruker kun bur i bilen. Ho har et stort flott stoffbur som hun bruker som seng og koseplass da, men der er døra aldri igjen. Når vi er på besøk hos folk, er bilburet hennes "mobile fristed"(Tar med buret inn).

Med tanke på innlæring av burbruk som trådstarter spør om, så har jeg inntrykk av at det stort sett går veldig greit på valper - forutsatt at man legger til rette for at hunden synes buret er et topp sted å være, selvsagt.

Dersom hunden ligger stille og rolig, eller bare vandrer rundt når man kommer tilbake, som den vanligvis ville gjort bare eier gikk ut i et annet rom og kom tilbake, så vet man i alle fall at den ikke har stresset.

Om hunden er overdrevet glad for å se igjen eier, bare eier har vært en liten tur i postkassen, så har antagelig hunden vært stresset.

Holder på med trening på min 6 mnd gamle valp på.. Etter jeg flyttet var hun redd da jeg dro. Bjeffet bare jeg gikk ut i gangen omtrent.. Så da valgte jeg å ha noen uker der jeg ikke gikk fra henne idet hele tatt, for at hun skulle bli helt trygg på det nye stedet, og så startet jeg å bare gå fra henne korte perioder. Først gikk jeg bare ut i gangen, og lukket døren, så rett utenfor, osv.. Så sto jeg utenfor huset i 10 min, og økte tiden gradvis..

Har bare trent på det i 2 uker, men nå bryr hun seg ikke om jeg går utenfor huset i 15 min. Når jeg går inn igjen, så kikker hun på meg, og behandler meg likt som om jeg bare skulle vært på do, og kommet tilbake igjen i stuen.

Nå har jeg jo fordelen av at min valp var helt trygg i det gamle huset, så treningen med henne kommer sikkert til å gå ganske kjapt.

Jeg skjønner jo at ikke alle har mulighet til å ta med seg hunden sin over alt, slik jeg har med mine. Jeg putter dem i et atlas bur, og så har jeg dem med i forelesningen på høyskolen lalala2

Linda: Jeg ser heller ikke forskjellen på en stor innhegning og et stort bur, dersom arealet er like stort.. men veldig få har gigantiske bur, i størrelse grand danois.. Det er lettere, og mer praktisk (med mindre man har veldig stor plass i huset/leiligheten sin), og få valpesikret et rom slik at hunden har ok plass å være på, enn å kjøpe et gigantisk bur.

Jeg sperrer av fra gangen til stuen med en barnegrind, den har vertikale stolper, så ikke mulig å klatre og da også skade seg på. Hundene har ikke veldig stor plass å være på, men jeg har enda til gode å se et så stort bur noe sted. cool Poenget mitt er at det finnes utallige mulige løsninger på å sperre av en del av et rom, uten at det medfører en overhengende fare for at hunden skal kunne skade seg på sperringen.

Når det er sakt, så er ikke jeg veldig i mot burbruk, så lenge man har et fornuftig syn på det. (Hva som er fornuftig kan jo diskuteres).
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTir Feb 02 2010, 11:58

Jeg ser virkelig ikke poenget i å trene så innmari lenge på å venne hunden til å være alene hjemme uten å stresse seg halvt ihjel, når hunden trives/slapper av i bur... Og buret trenger ikke være i str. Grand danois heller..
Blaze har et bur som han kan stå på 2 bein i, han kan gå nesten 3 lengder av seg selv, han kan ligge akkurat slik han vil, mykt i den ene enden, og litt hardere underlag i den andre enden...

Det høres ut som om bur er så farlig.. Hva er farlig når det er rett størrelse, og hunden slipper å være inni der nesten hele døgnet?
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
LizH

LizH

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTir Feb 02 2010, 12:31

Vi må passe oss så dette ikke blir en burbruk-diskusjon. Å få en hund som er trygg på å være aleine, enten det er i bur eller ikke må være målet, og det vi bør diskuterere.
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTir Feb 02 2010, 13:10

Poenget er vel at folk har ulike meninger om hvor hunden bør oppholde seg når den er alene hjemme. Noen mener oppriktig at hunder skal oppholde seg i bur når de er alene hjemme, om natten og til og med når de ikke er alene hjemme også, så man har ulikt syn på hundehold, sånn er det bare. Og når noen spør om noe på ett forum så må jo alle som vil si noe om hvordan de trener hundene sine til å være alene hjemme få lov til det. Det er jo det som er poenget med å benytte seg av forum. wink3 Noen vil ha hunden i bur og syns ikke det gjør noe, andre vil ha hunden sin minst mulig i bur og lærer den derfor å være løs når den er alene hjemme.

Hadde min hund vært vant fra dag en at det å være alene hjemme innebar å være i bur, så hadde hun helt klart blitt vant med det (og det var hun i starten også), og hadde hun vært i bur hver gang hun var alene i månedsvis, så hadde hun muligens stressa litt dersom hun plutselig hadde hele huset å farte rundt i når hun var alene. Ikke så rart det egentlig siden det ville vært en ny situasjon for henne. Men jeg personlig liker ikke tanken på å måtte ha hunden min i bur i mange timer, så derfor la jeg opp treningen annerledes, og begynte kjapt å venne henne til at jeg gikk ut og kom inn igjen mens hun var løs. Nå har jeg hunden min med meg på jobb nesten hver dag, så hun er sjelden mer enn to-tre timer alene hjemme i utgangspunktet, men likevel, trene på å være alene må man jo uansett. Å ha en hund som er trygg på å være alene hjemme er jo målet, så da får en legge opp treninga i bur dersom en vil ha hunden i bur, og uten bur dersom man ønsker det. Og ønsker man det siste, er det smart å begynne med det med en gang slik at hunden lærer at den kan slappe av i huset (eller på ett avstengt område) selv om eier ikke er der.

Jeg vil tro at det kan være enklere å trene en hund til å være alene hjemme i bur. Da har den jo ingen steder å vandre på når den er urolig og engstelig for å bli alene og er tvunget til å holde seg i ro. Er den løs vil den jo kunne gå å lete, sette seg ved døra osv. Så kanskje man, med enkelte hunder, må gå saktere frem når man skal lære hunden å være alene og løs, enn hva man trenger når den er i bur. Så da blir det jo opp til en selv om man vi tenke langsiktig eller ikke, samt vurdere hva man ønsker for sin hund.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. EmptyTir Feb 02 2010, 13:29

LizH skrev:

Hvordan denne hunden bør trenes kommer jo an på hva som er problemet. Hvis h*n allerede har problemer med å være alene så er det noe helt annet enn en valp som ikke har lært at det er fælt. En hund som stresser ødelegger ting. Hvis hunden har separasjonsangst så må man også ta det veeeeldig rolig så tryggheten kommer. Hvis hunden har problemer med å være alene så kan de kanskje få hjelp av noen i nærheten av seg? Få en time og få lagt en plan Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content

Bur/Alenetrening.. Empty
PosteTema: Re: Bur/Alenetrening..   Bur/Alenetrening.. Empty

Til Toppen Go down

Bur/Alenetrening..
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next