Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

bekymret valpeeier

Go down 
+6
Gerd-Marit
Linn
Stine
Irene
-linda-
Christine
10 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda

Antall Innlegg : 232

bekymret valpeeier - Page 2 Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyTir Jan 19 2010, 14:43

Ser det er kommet mange fine svar her - og det trenger vi! Mira er helt lik din India med raptusser osv. Det vi gjør er rett og slett å sette oss ned likegyldig , ikke gi henne oppmerksomhet, leser e.l. og om hun biter, "piper" vi og går å koser en i annen familien. Etter å ha gjentatt dette, biter hun ikke mere, og kommer å legger seg i fanget vårt (uten vår ommerksomhet). Når hun ligger helt rolig i ca. 30 sek, koser vi henne. Dette fungerer fint for oss ! cool
Til Toppen Go down
Christine

Christine

Antall Innlegg : 344

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyOns Jan 20 2010, 08:15

MiraHedda skrev:
Ser det er kommet mange fine svar her - og det trenger vi! Mira er helt lik din India med raptusser osv. Det vi gjør er rett og slett å sette oss ned likegyldig , ikke gi henne oppmerksomhet, leser e.l. og om hun biter, "piper" vi og går å koser en i annen familien. Etter å ha gjentatt dette, biter hun ikke mere, og kommer å legger seg i fanget vårt (uten vår ommerksomhet). Når hun ligger helt rolig i ca. 30 sek, koser vi henne. Dette fungerer fint for oss ! cool

Takk for tipset! Godt at det ikke bare er vi som sliter med dette happy4 Fint at dere har funnet noe som funker for dere. Skal teste det ut med India happy6
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda

Antall Innlegg : 232

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyOns Jan 20 2010, 20:33

Christine skrev:
MiraHedda skrev:

Takk for tipset! Godt at det ikke bare er vi som sliter med dette happy4 Fint at dere har funnet noe som funker for dere. Skal teste det ut med India happy6

Dette funket hvertfall for oss. Vi begynte å lure litt, fordi mira ble helt hyper, og det var til stor forskjell fra den Bretonen vi hadde, men så er det jo 2 forskjellige raser også. Godt og se at vi ikke var de eneste som lurte happy3
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyTor Jan 21 2010, 16:32

Christine skrev:
helle skrev:
For min del ser jeg ikke noen forskjell med å legge valpen på ryggen (dersom den er komfortabel med det), kontra å tvinge den til å sitte rolig mellom beina dine. Man bruker metoden som fungerer best for hver enkelt. Begge metoder er "tvang", der belønningen (å bli sluppet fri), kommer når de er rolige. Som oftest sovner mine når jeg legger dem slik på rygg, så det trenger ikke å være ubehag forbundet med dette.

Blir vel likt som det irene sier, fanget skal være en trygg plass.. happy3

Men det er nok helt sikkert mange som legger valpen/hunden på rygg for å dominere, og for å "skape lederskap" og slike ting.

Fine artikler du la ut maria, liker spesielt de to nederste. happy3

Når jeg satt på huk med henne mellom beina idag, så var det ikke med tvang og hun prøvde heller ikke å vri seg unna. Jeg bare plasserte henne der og strøk henne forsiktig på brystet og snakket rolig til henne samtidig som jeg lot henne tygge på et tyggebein. Nå var jo ikke situasjonen eskalert til det punktet hvor det ikke er mulig å få kontakt med henne, så det var forholdsvis lett å roe henne i akkurat denne situasjonen. Som du sier så må man vel bare finne den metoden som passer den enkelte. Jeg setter iallefall pris på alle råd på veien happy6

Poenget mitt var bare at det ikke er noe værre å legge en hunde på ryggen, enn å ha den på huk mellom beina. Det er tvang i den forstand at hunden ikke kommer å setter seg frivillig mellom beina dine, eller legger seg frivillig på rygg i eierens fang. Man holder hunden fast ved å stryke på den, til den blir rolig. Så slipper man.. Var bare det jeg mente med tvang, også derfor jeg skrev "tvang"..

Et viktig poeng som du ser er jo å roe ned før hunden kommer til det punktet at de er umulig å nå frem til. Vil tro dette kanskje er det aller viktigste av alt. Roe ned før den blir superstresset..
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyTor Jan 21 2010, 17:12

Sitat :
Poenget mitt var bare at det ikke er noe værre å legge en hunde på ryggen, enn å ha den på huk mellom beina.

For meg er det alltid viktig å fokusere på hvordan hunden selv oppfatter det vi gjør når vi skal lære den noe, roe ned osv. happy3 Å bli lagt på rygg oppleves helt anderledes enn at den sitter rolig. Selv om den ikke får lov å gå. Å bli fysisk lagt på rygg oppleves negativt og skremmende, selv om de kan vise det forskjellig. Noen blir hysteriske og spreller, biter osv. Andre ligger helt rolig og håper det hele tar slutt snart. Ingen av delene er bra for hundens psyke. unsure3

Sitat :
Et viktig poeng som du ser er jo å roe ned før hunden kommer til det punktet at de er umulig å nå frem til. Vil tro dette kanskje er det aller viktigste av alt. Roe ned før den blir superstresset..

Helt enig happy6 Det aller letteste er alltid å forebygge happy5 Sette seg inn i valpers naturlige reaksjonsmønstre, hvor mye hvile de trenger, observere så man fanger opp når valpen begynner å bli sliten så man kan avslutte lek og trening i tide osv.

Når valpen først er stresset og sliten så er det veldig lurt å ha noen triks i bakhånd happy6

- Roe ned slik Nina beskrev og dere har prøvd med suksess
- Sette bånd på og sette seg ned helt rolig og bli sittende en stund
- Tygging er alltid beroligende
- Snusing er beroligende
- Generelt oppføre seg rolig rundt valpen når man ser den har fått nok

Husk også på å ikke dra med valpen ut på lange turer! Mange er litt for flinke der wink3 En så liten valp skal oppdage og undersøke, men ikke gå tur i den forstand.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyTor Jan 21 2010, 17:46

Hvordan ser man på hunden om den bare slapper av å "håper det tar slutt snart" da?

Arne og Kristine (mamman og pappan til Albin) er vitner på at Blaze absolutt ikke hadde noe imot å bli lagt på rygg ved siden av meg i soffaen mens jeg strøk han på magen.. Han sovnet til og med.. Så ikke ut som om han plagdes noe med det i det heletatt!

Men har jo gjort dette siden han var valp.. Kanskje det er derfor Blaze er så utrygg i mange situasjoner! mad2
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyTor Jan 21 2010, 18:31

-linda- skrev:
Hvordan ser man på hunden om den bare slapper av å "håper det tar slutt snart" da?

Arne og Kristine (mamman og pappan til Albin) er vitner på at Blaze absolutt ikke hadde noe imot å bli lagt på rygg ved siden av meg i soffaen mens jeg strøk han på magen.. Han sovnet til og med.. Så ikke ut som om han plagdes noe med det i det heletatt!

Men har jo gjort dette siden han var valp.. Kanskje det er derfor Blaze er så utrygg i mange situasjoner! mad2

Det er selvfølgelig enklere å se det og så si "se på det og det som hunden gjør nå" wink3 Som alltid er det en sum av tegn den gir og det kan være forskjellig hvilke signaler den gir ut fra hvordan den føler seg. Ut fra det du skriver og at han ender med å sovne, så tipper jeg at det ikke var en situasjon der han var stresset og giret og prøvde å komme seg vekk? Er han rolig og forbinder det med kos, ikke må holdes nede osv så er det jo ikke noe problem Smile Jeg har selv en koseklump her hjemme som ruller rundt på rygg når han koser seg (da er det bare å kose ham på magen, hehe).

Problemet kommer når hunden blir påtvunget en situasjon som føles utrygg. Noen biter og spreller. Da er det veldig tydelig å se at det føles galt huh3 Det som kan være verre er en hund som venter på at det skal gå over, som du også spør om. Et eksempel på en hund jeg selv har observert: ble lagt på rygg på et fang og ble kommandert til å ligge der. Dette var en type personlighet der det var nok. Hunden lå der helt stiv, helt stille, så ikke i øynene på den som hadde den på fanget, slikket seg om munnen og blunket veldig når den som hadde hunden på fanget beveget seg over. Pulsen gikk også ganske godt i forhold til normalpuls.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 EmptyTor Jan 21 2010, 18:40

Okei, det du beskriver der gjelder ikke Blaze.. Smile Men når han blir stresset og løper rundt og tuller/bjeffer/bøller, så har jeg flere ganger tatt han på fanget endten i sitt eller på rygg.. Han ender opp med å sovne hver gang..

Eneste gangene han ikke liker å bli holdt fast for tiden, er når han må klippe klør.. Det er gørr!! Men det er ikke lett å gjøre det på en annen måte enn å tvinge han gitt.. Han som alltid har vært så flink før..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Sponsored content

PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier - Page 2 Empty

Til Toppen Go down

bekymret valpeeier
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» en lykkelig valpeeier :)
» Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...