Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

bekymret valpeeier

Go down 
+6
Gerd-Marit
Linn
Stine
Irene
-linda-
Christine
10 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Christine

Christine

Antall Innlegg : 344

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptySøn Jan 17 2010, 21:53

India er nå 10 og en halv uke, og har vært hos oss i to uker. Merker at hun begynner å bli husvarm. Da vi fikk henne var hun veldig rolig, og ville helst bare sitte på fanget hele tiden.

Etterhvert som hun har blitt mer husvarm har også aktivitetsnivået økt kraftig. Hun har en tendens til å bli ganske hyper, spesielt når hun kommer inn etter å ha vært ute. Hun spøler rundt i leiligheten og virker vel egentlig ganske stressa. Har vært litt usikker på hvordan vi skulle håndtere dette, og har prøvd litt forskjellige ting. Har prøvd å avlede med en godbit, fått henne til å sitte for så å belønne henne med godbit når hun er rolig. Men hun er som regel like hyper sekundet etterpå.

Vi har og plassert henne i buret, da kan hun spøle rundt en del, men roer seg etterhver. Men i og med at hun er hyper såpass ofte i løpet av en dag, så føler jeg at hun blir mye plassert i buret..vet ikke hvor heldig det er??

En annen ting vi har prøvd, etter å ha lest litt her inne, er å holde henne fast mens vi sitter på huk med henne mellom beina. Dette resulterer i at hun får helt raptus, prøver å vri seg ut og kaster med hodet mens kjeften klapprer samtidig som hun knurrer. Når det virker som hun har roet seg, og vi slipper taket litt mens vi klør henne på brystet og sier rooooolig, så er det på an igjen! Hun snur seg og glefser etter oss. Det virker på meg som om hun bare blir mer stresset og utrygg av dette, og er redd for at det kan gi en uheldig utvikling for henne.

Vi blir skikkelig bekymra og usikker på hvordan vi skal håndtere dette, og antar jo at det er vår feil at hun reagerer sånn hun gjør..

Tips mottas med takk!

Christine&India
Til Toppen Go down
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptySøn Jan 17 2010, 22:20

Det jeg gjorde med min dvergpinscher, var rett og slett at jeg la han på ryggen i fanget (til og begynne med i tvangsholdgrep) mens jeg strøk han på magen. Han ble ikke sluppet før han var rolig og nesten sov.. Startet han på igjen da, var det rett på rygg i fanget igjen.

Vet ikke hvilken rase du har jeg.. men funket på min.. fungerer faktisk den dag i dag også, han er 2,5 år Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Irene

Antall Innlegg : 990

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptySøn Jan 17 2010, 22:33

Kanskje hun får for mye oppmerksomhet på sin væremåte (hyper-status) når dere f.eks. kommer inn fra turer ?

Be din oppdretter å vise deg hvordan du kan holde valpen på plass og roe den ned, og når den roer seg da ned så slipp den og ikke gi oppmerksomhet da heller fordi det vil øke aktivitetsnivået igjen.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Stine

Stine

Antall Innlegg : 52

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptySøn Jan 17 2010, 22:38

Hei Smile

Fido er også akkurat sånn, med at han får litt raptuser, og hvis vi prøver å gjøre noe med han så klikker han i vinkel og biter, knurrer og prøver å stikke av/løper unna oss.
Det vi gjør er at vi i det store og det hele ikke bryr oss så veldig om han, før han kjeder seg såpass at han går fysisk til angrep på klær/hender/ører/tær osv. Da gjør jeg som Linda over her foreslår, at jeg tar tak i han og legger han på fanget mitt.. Og ja dette kan virke skikkelig slemt, fordi han klikker jo ENDA MER, og biter etter hendene mine og knurrer og er helt bajas. Men da holder jeg han bare hardere, og hvis han biter mye bruker den ene hånda til å holde han fast i nakkeskinnet (Bare sånn at han ikke får bitt) og snakker helt rolig til han, og stryker han på magen. Da roer han seg ganske kjapt, og belønner med godbit når han er helt rolig Smile

Jeg driver også med innlæring av å ''være snill'' Sånn at når han biter veldig mye så setter jeg ut håndflaten min og sier med helt rolig stemme ''være snill'', og da skal han sleike meg inni hånda i stedet for å bite. Dette fungerer også veldig bra som ro-trening for oss merker jeg. For da endrer han helt humør, og roer seg. Dette har jeg ikke brukt godbit på faktisk, jeg har bare bevisst satt meg ned, pustet ut,og vært heeeeeeelt rolig og tatt det helt piano med han. Selv om han biter osv så merker også han at jeg endrer meg, og da gjør han det også. Men så klart, når han har de verste raptusene sine så gyver han på igjen rett etter han har ''vært snill'' og da er det rett opp på fanget.
Jeg tar han ikke opp i sofaen eller noe annet sted, setter meg rett ned der han er og tvinger han opp på fanget.

Det er nok ikke deres feil at hun utagerer sånn, det kan være fordi hun kjeder seg i akkurat det øyeblikket for eksempel, mye som kan virke inn på det. Får hun mye turer f.eks?

Her er livet herlig i dag, for vi har vært i skogen i tre kvarter, og senere ute og møtte 2 DP'er. Så her er det stille fra hundekanten:P

Prøv det Smile Det funket for oss hvertfall!
Lykke til Very Happy Vet at det er utrolig frustrerende, jeg merker at jeg må holde skikkelig igjen noen ganger, har jo bare lyst til å skrike til han, men han skjønner jo ikke det Smile
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 11:21

Tusen takk for svar!

Jeg er vel litt bløthjertet og får vondt av henne når hun reagerer som hun gjør når jeg eller min samboer holder henne. Samt at jeg har vært redd for at jeg på denne måten kunne fremkalle en aggressiv atferd, i og med at hun reagerer med å knurre og glefse etter oss???? Vi hadde en aggressiv hund da jeg vokste opp, og får litt flashbacks når jeg ser henne sånn.

Det kan jo virke som vi ikke holder henne lenge nok til at hun får roet seg skikkelig kanskje? Hvor lenge sånn ca tror dere at dere holder på? Hun begynner å bli såpass stor og sterk nå, og er vanskelig å holde fast uten at hun greier å bite (Linda; hun er en pinscher), men det handler vel om å finne det rette grepet. Stine; legger du han også på ryggen når du holder han?

Jeg synes bare hun virker så utrolig stresset når vi holder henne sånn, at jeg har tenkt at det kan jo umulig være bra for henne. Men disse "kampene" blir vel kortere og kortere etterhvert?

Jeg skal prøve henne vær-snill-trikset ditt, Stine happy6 Hørtes lurt ut!

India får ikke så mye turer ennå, det har vært så kaldt og surt, og det blir fort kaldt for henne med den pelsløse valpemagen. Det blir mest lufteturer i hagen, men også noen korte turer til stranda, byen, skogen eller i nabolaget, men ikke hver dag. Kanskje hun opplever for lite?!

Hyperanfallene kommer som regel etter en kort tissetur, og kommer sikkert av at hun har en del lagret energi. Vi leker/herjer minimalt inne for vi har tenkt at herjelek bør holdes utendørs, og at hun fort blir veldig gira av sånn lek.

Et annet problem vi har er at hun er veldig lite glad i å leke alene. Hun vil helst at vi sitter på gulvet med henne til alle tider. Hvis vi sitter i sofaen kommer hun og hopper og biter på sofaen (hun får ikke være i sofaen), og hun går heller ikke å legger seg selv. Hvis vi ser at hun er trøtt så må vi legge henne i buret, eller sitte med henne i fanget til hun har sovnet, og så legge henne i buret. Det blir fort litt slitsomt å ha henne stående å skrape på oss når vi sitter i sofaen, eller at hun går rundt å piper for at vi ikke vil sitte med henne på gulvet. Er det noen som har noen forslag til hvordan hun kan bli litt mer selvstendig? Er jo sikkert bare lurt å overse henne, men man blir fort lei av maset...

Irene; vi hentet India i sverige, så vi kan desverre ikke få oppdretteren til å vise oss. Det er mulig vi gir henne mye oppmerksomhet når hun blir hyper, kanskje lurt å overse litt og. Vi begynner på valpekurs idag, så kan jo være at vi kan få noen gode råd der og.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 12:18

Har ikke tid til å skrive noe særlig nå, men hvis dere holder henne så ikke legg henne på ryggen. Noen valper godtar det, andre med trening, men de fleste vil synes det er skremmende og prøve å komme seg løs for alt de har. Da får du utrygghet og et vanskelig tillitsforhold og du er fullstendig avhengig av at hunden din har tillit til deg om dere skal ha det bra sammen Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit

Antall Innlegg : 454

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 12:23

Et annet tips - som vi bruker enda; er å la henne ha på kobbelet en stund etter at dere kommer inn. Cora har av og til lyst til bare å komme inn - og så ta en race-runde i huset for å sjekke at alt er som det pleier - og det er ikke alltid like kult med slaps og våte labber. Hun går da med kobbelet på seg - og da "kan hun ikke gåi trapper eller noe" bekymret valpeeier 131748 - og legger seg på plassen på gangen. Da kobler vi det av, men da har ria gått over - og hun strekker seg og er blitt rolig. Aldri lek med det samme hun kommer inn - ellers kan de begynne å gire seg opp for de vet at så fort vi kommer inn er det leketid! -Noe plukker de opp fortere enn annet - og "unoter" som vi ikke tenker over virker som er lettere å lære enn vaner. Nesten som for oss folk, jo bekymret valpeeier 858117 bekymret valpeeier 332565

Håper vi treffer dere snart igjen!
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Stine

Stine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 12:44

Christine skrev:
Tusen takk for svar!

Jeg er vel litt bløthjertet og får vondt av henne når hun reagerer som hun gjør når jeg eller min samboer holder henne. Samt at jeg har vært redd for at jeg på denne måten kunne fremkalle en aggressiv atferd, i og med at hun reagerer med å knurre og glefse etter oss???? Vi hadde en aggressiv hund da jeg vokste opp, og får litt flashbacks når jeg ser henne sånn.

Det kan jo virke som vi ikke holder henne lenge nok til at hun får roet seg skikkelig kanskje? Hvor lenge sånn ca tror dere at dere holder på? Hun begynner å bli såpass stor og sterk nå, og er vanskelig å holde fast uten at hun greier å bite (Linda; hun er en pinscher), men det handler vel om å finne det rette grepet. Stine; legger du han også på ryggen når du holder han?

Jeg synes bare hun virker så utrolig stresset når vi holder henne sånn, at jeg har tenkt at det kan jo umulig være bra for henne. Men disse "kampene" blir vel kortere og kortere etterhvert?

Jeg skal prøve henne vær-snill-trikset ditt, Stine happy6 Hørtes lurt ut!

India får ikke så mye turer ennå, det har vært så kaldt og surt, og det blir fort kaldt for henne med den pelsløse valpemagen. Det blir mest lufteturer i hagen, men også noen korte turer til stranda, byen, skogen eller i nabolaget, men ikke hver dag. Kanskje hun opplever for lite?!

Hyperanfallene kommer som regel etter en kort tissetur, og kommer sikkert av at hun har en del lagret energi. Vi leker/herjer minimalt inne for vi har tenkt at herjelek bør holdes utendørs, og at hun fort blir veldig gira av sånn lek.

Et annet problem vi har er at hun er veldig lite glad i å leke alene. Hun vil helst at vi sitter på gulvet med henne til alle tider. Hvis vi sitter i sofaen kommer hun og hopper og biter på sofaen (hun får ikke være i sofaen), og hun går heller ikke å legger seg selv. Hvis vi ser at hun er trøtt så må vi legge henne i buret, eller sitte med henne i fanget til hun har sovnet, og så legge henne i buret. Det blir fort litt slitsomt å ha henne stående å skrape på oss når vi sitter i sofaen, eller at hun går rundt å piper for at vi ikke vil sitte med henne på gulvet. Er det noen som har noen forslag til hvordan hun kan bli litt mer selvstendig? Er jo sikkert bare lurt å overse henne, men man blir fort lei av maset...

Irene; vi hentet India i sverige, så vi kan desverre ikke få oppdretteren til å vise oss. Det er mulig vi gir henne mye oppmerksomhet når hun blir hyper, kanskje lurt å overse litt og. Vi begynner på valpekurs idag, så kan jo være at vi kan få noen gode råd der og.

Jeg legger han på ryggen når jeg holder han ja, det har noe med lederskap å gjøre (fikk dette tipset på et kurs med en annen hund for en stund siden) Når de ligger på ryggen er de mest sårbare, og hvis de kan lære seg til å slappe av på ryggen er det absolutt det beste for å få et sunt lederskap på hunden Smile
Jeg er av den oppfatning av at dette heller vil forebygge enn å framkalle aggressiv adferd, på grunn av at adferden til hunden som oftest kommer av eierens oppførsel. Fikk et tips av maria inne på forumet her, at ved at jeg brølte nei til hunden min, da ville han muligens bli usikker og frustrert fordi jeg endret adferd, og han ikke forstår det. Og dette er jo veldig logisk, siden disse skapningene plukker opp alt vi gjør Smile

Ja, disse kampene blir kortere for hver gang Smile Det virker veldig voldsomt og stressende for hunden, men på denne måten vil hun mest sannsynlig lære seg at det ikke gjør noe å slappe av.
Får hun mye søvn?

Veldig enig med deg ifht at herjelek bør holdes inne! Det lever vi etter også!

En annen oppfatning jeg har er at hunden skal bli litt værfast, at hvertfall min lærer seg til å være ute uansett hva slags temperatur det er.. Altså da ikke minus 25, men sånn rundt minus 10 skal ikke være noe problem. Og dette må som alt annet bare øves på, ellers så kan du risikere å få en hund som ikke vil være med ut selv om det kanskje bare er -5 eller -2, og det er vel kanskje ikke ønskelig det heller?
Og når de skjelver ute, har jeg engang lært at de gjør det ikke nødvendigvis for at de er superkalde, men at de forebygger å bli kalde ved å holde seg varme v skjelving Smile Vi var som sagt ute i skogen i går, og han fikk gå hele veien selv om han gråt litt. Og han hadde det helt topp, og ikke minst, slappet godt av inne. Akkurat nå har han et raptusanfall, men det er fordi det ikke har skjedd noe i dag enda.
Så det som er mest sannsynlig med det lille sjarmtrollet ditt er nok rett og slett at hun kjeder seg litt og vil ha oppmerksomhet Smile
Gå gjerne ut til et sted hvor hun kan være løs, så kan hun utforske litt, samtidig som dere så smått kan begynne å trene på innkalling! Elle ta med en leke som hun liker godt ut, og lek litt ute, sånn at hun lærer seg at det også kan være gøy ute, og ikke bare inne Smile

Ang. det andre problemet med soving, ville jeg bare oversett, da blir hun til slutt lei av å mase selv, og finner seg et sted å legge seg Smile Ha gjerne et pledd eller noe nærme der hvor dere er i begynnelsen, så hun ikke føler at hun er så langt unna dere Smile Litt selskapssyke disse små!

Håper det ikke bare er svada det jeg sier, og at dere kanskje kan plukke opp noe fra oss Smile Veldig fint at vi kan dele erfaringer med hverandre her inne! Smile Lykke til!
Til Toppen Go down
Stine

Stine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 12:45

og forresten, spør de på valpekurset, så får dere garantert masse gode råd, og kanskje fra andre deltagere på kurset også Smile Kos dere på kurs!!
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 13:35

Gerd-Marit skrev:
Et annet tips - som vi bruker enda; er å la henne ha på kobbelet en stund etter at dere kommer inn. Cora har av og til lyst til bare å komme inn - og så ta en race-runde i huset for å sjekke at alt er som det pleier - og det er ikke alltid like kult med slaps og våte labber. Hun går da med kobbelet på seg - og da "kan hun ikke gåi trapper eller noe" bekymret valpeeier 131748 - og legger seg på plassen på gangen. Da kobler vi det av, men da har ria gått over - og hun strekker seg og er blitt rolig. Aldri lek med det samme hun kommer inn - ellers kan de begynne å gire seg opp for de vet at så fort vi kommer inn er det leketid! -Noe plukker de opp fortere enn annet - og "unoter" som vi ikke tenker over virker som er lettere å lære enn vaner. Nesten som for oss folk, jo bekymret valpeeier 858117 bekymret valpeeier 332565

Håper vi treffer dere snart igjen!

Takk for tipset Gerd-Marit. Skal være bevisst på at det ikke er leketid når vi kommer inn. Vi var ute en tur nettopp. La henne bare rett i buret. Ble litt klaging, men ser ut som hun har gitt seg over nå!

Får satse på at vi møtes snart ja! Det hadde vært hyggelig!

Stine skrev:

Jeg legger han på ryggen når jeg holder han ja, det har noe med lederskap å gjøre (fikk dette tipset på et kurs med en annen hund for en stund siden) Når de ligger på ryggen er de mest sårbare, og hvis de kan lære seg til å slappe av på ryggen er det absolutt det beste for å få et sunt lederskap på hunden Smile
Jeg er av den oppfatning av at dette heller vil forebygge enn å framkalle aggressiv adferd, på grunn av at adferden til hunden som oftest kommer av eierens oppførsel. Fikk et tips av maria inne på forumet her, at ved at jeg brølte nei til hunden min, da ville han muligens bli usikker og frustrert fordi jeg endret adferd, og han ikke forstår det. Og dette er jo veldig logisk, siden disse skapningene plukker opp alt vi gjør Smile

Ja, disse kampene blir kortere for hver gang Smile Det virker veldig voldsomt og stressende for hunden, men på denne måten vil hun mest sannsynlig lære seg at det ikke gjør noe å slappe av.
Får hun mye søvn?

Veldig enig med deg ifht at herjelek bør holdes inne! Det lever vi etter også!

En annen oppfatning jeg har er at hunden skal bli litt værfast, at hvertfall min lærer seg til å være ute uansett hva slags temperatur det er.. Altså da ikke minus 25, men sånn rundt minus 10 skal ikke være noe problem. Og dette må som alt annet bare øves på, ellers så kan du risikere å få en hund som ikke vil være med ut selv om det kanskje bare er -5 eller -2, og det er vel kanskje ikke ønskelig det heller?
Og når de skjelver ute, har jeg engang lært at de gjør det ikke nødvendigvis for at de er superkalde, men at de forebygger å bli kalde ved å holde seg varme v skjelving Smile Vi var som sagt ute i skogen i går, og han fikk gå hele veien selv om han gråt litt. Og han hadde det helt topp, og ikke minst, slappet godt av inne. Akkurat nå har han et raptusanfall, men det er fordi det ikke har skjedd noe i dag enda.
Så det som er mest sannsynlig med det lille sjarmtrollet ditt er nok rett og slett at hun kjeder seg litt og vil ha oppmerksomhet Smile
Gå gjerne ut til et sted hvor hun kan være løs, så kan hun utforske litt, samtidig som dere så smått kan begynne å trene på innkalling! Elle ta med en leke som hun liker godt ut, og lek litt ute, sånn at hun lærer seg at det også kan være gøy ute, og ikke bare inne Smile

Ang. det andre problemet med soving, ville jeg bare oversett, da blir hun til slutt lei av å mase selv, og finner seg et sted å legge seg Smile Ha gjerne et pledd eller noe nærme der hvor dere er i begynnelsen, så hun ikke føler at hun er så langt unna dere Smile Litt selskapssyke disse små!

Håper det ikke bare er svada det jeg sier, og at dere kanskje kan plukke opp noe fra oss Smile Veldig fint at vi kan dele erfaringer med hverandre her inne! Smile Lykke til!

India sover mye ja, så tror hun får nok søvn. Er oppe en halvtime-times tid nå og da, før hun blir trøtt og sover igjen. Hun sover gjennom hele natta og nå, så skulle ikke tro at det var problemet.

Vi har jo vært ute selv om det er kaldt, men ikke så forferdelig lenge..kanskje en halvtime-time eller noe. Vi har også en ganske stor hage som hun får gå løs i og utforske litt, så det gjør hun stort sett hver tissetur ut. Tror mye av skjelvingen også skyldes spenninger. Vi var nettopp å gikk en liten tur i gata. Mye trafikk av traktorer og div maskinerier som hun synes er forferdelig skummelt. Hun piper og skjelver, men prøvde å late som ingenting. Hun er litt pysete, men det er vel bare litt øvelse i korte økter som skal til. Vi får satse på litt mer utforsking på ulike plasser, så kanskje hypertoktene gir seg litt. For all del, det er jo helt normalt for en liten valp å ha masse energi, vil bare ikke at hun skal få det til vane å utaggere inne på den måten.

Vi får sikkert masse tips på valpekurset. Gleder meg til å komme i gang. Tror hun har veldig godt av det.

Vi har en seng eller teppe ved siden av sofaen, men det holder liksom ikke det heller, men vi får bare øve mer.

Kjempefint med dette forumet ja! Godt å ha noen å rådføre seg med.
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 13:45

Linn skrev:
Har ikke tid til å skrive noe særlig nå, men hvis dere holder henne så ikke legg henne på ryggen. Noen valper godtar det, andre med trening, men de fleste vil synes det er skremmende og prøve å komme seg løs for alt de har. Da får du utrygghet og et vanskelig tillitsforhold og du er fullstendig avhengig av at hunden din har tillit til deg om dere skal ha det bra sammen Smile

Takk for svar!

Synes jo det er litt vanskelig når folk sier forskjellige ting blink00 man blir jo litt forvirra og usikker på hva man skal gjøre. Folk har jo ulike erfaringer, og den metoden som funker for én, funker nødvendigvis ikke for den neste. Det kommer jo litt an på hvilke egenskaper den enkelte hunden har og, så det kan jo være vanskelig å gi råd uten å ha observert hunden. Er fryktelig redd for å skape et dårlig forhold til hunden vår, så vil jo helst unngå å gjøre noe som bidrar til dette.. unsure3

Kanskje de kan komme med noen tips på valpekurset..da får de jo sett henne og, så da er det kanskje lettere å komme med råd.

Christine&India
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 13:54

Jeg holder også¨mine valper på ryggen for å roe dem ned.. Men dette forutsetter jo at valpen er helt trygg på deg fra før av. Samtilge av valpene jeg har hatt til nå har fint kunnet lagt seg til å sove på ryggen i fanget mitt, så det er jo en posisjon de er trygge i fra før..
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 14:46

helle skrev:
Jeg holder også¨mine valper på ryggen for å roe dem ned.. Men dette forutsetter jo at valpen er helt trygg på deg fra før av. Samtilge av valpene jeg har hatt til nå har fint kunnet lagt seg til å sove på ryggen i fanget mitt, så det er jo en posisjon de er trygge i fra før..

Hun kan fint ligge på rygg i fanget og kose, så vil jo si at hun er trygg. Høres jo ut som den er en metode som funker for mange iallefall.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 15:24

Christine skrev:
Linn skrev:

Takk for svar!

Synes jo det er litt vanskelig når folk sier forskjellige ting blink00 man blir jo litt forvirra og usikker på hva man skal gjøre. Folk har jo ulike erfaringer, og den metoden som funker for én, funker nødvendigvis ikke for den neste. Det kommer jo litt an på hvilke egenskaper den enkelte hunden har og, så det kan jo være vanskelig å gi råd uten å ha observert hunden. Er fryktelig redd for å skape et dårlig forhold til hunden vår, så vil jo helst unngå å gjøre noe som bidrar til dette.. unsure3

Kanskje de kan komme med noen tips på valpekurset..da får de jo sett henne og, så da er det kanskje lettere å komme med råd.

Christine&India

Hvis valpen din legger seg til å kose eller sove på fanget ditt og ruller rundt på ryggen frivillig er det greit. Å tvinge den ved å holde den fast på ryggen... ikke fullt så greit.

En måte å rotrene på (alle valper har raptuser og deres er jo veldig ung) er å sette på bånd og bare sitte stille uten å gjøre noe ut av det. Ikke si noe eller gjøre noe. Les en bok! Smile Da roer valpen seg fort og skjønner at det ikke skjer noe. Pass også på å forebygge ved at valpen ikke blir for sliten og dermed lettere hysterisk.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene

Antall Innlegg : 990

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 15:35

Det har kommet mange svar i løpet av dagen !

Jeg har lært hundene mine til å ligge på ryggen på fangen min, klipper bl.a. klør på den måte. Men det er aldri noe straff, og jeg sørger for at andre får ikke komme i nærheten av den som ligger på ryggen. Det må være tryggt å være på ryggen hos meg.

Hva er riktig er jo et godt spørsmål. Jeg synes man skal ikke tro blind på den ene eller den andre "Guruen" men finne ut det som passer til en og sin valp. Jeg prøver å følge med hva tispene gjør, og de faktisk rister aldri valpene fra nakken som noen tror. Heller har de ikke tendens til å legge valpen på ryggen, valpen gjør det selv om den vil vise sin total underdanighet. Men tispen "biter" over halsen (altså har munnen over halsen og holder, aldri noe merker å se på valpen) og på den måte presser valpen ned på en omtrent sideliggende stilling.

Valper har veldig godt av å lære at eieren vil også slappe av til tider, f.eks. se på film. Om valpen vil leke med sine leker aleine så er det ingen problem, men den må lære å ikke mase om oppmerksomhet.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Stine

Stine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyMan Jan 18 2010, 21:29

Christine skrev:
Linn skrev:

Takk for svar!

Christine&India

Jepp, det er utrolig mange forskjellige måter å gjøre ting på ! Hadde vært mye lettere hvis detbare var en! Jeg synes det for min del bare er fint med forskjellige råd, så kan man prøve ut litt, og finne ut hva som passer for dere Very Happy

Ja, som du sier så kan de på valpekurset kanskje få sett hvordan hun driver, og da blir det lettere for dem Smile

Så bra å høre at India sover gjennom hele natten, jeg tror det er et Lilla Enebys syndrom, for Fido er også kjempeflink til det Smile
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 00:47

Hos oss legges/legger hundene seg stadig på ryggen når det er kosestund, men dette er noe helt annet enn å legge en hund på ryggen med tvang for å dominere den...dette ville jeg absolutt ikke anbefalt, spesielt ikke når det er snakk om en rase som er så stolt og full av meninger som pinscheren, da risikerer man fort at det kan slå tilbake den dagen hunden ikke godtar å bli undertrykt på den måten lenger, eller i de tilfellene der man har en veldig mild og underdanig hund kan man oppleve det motsatte, og få en redd og usikker hund... Selv har jeg to hunder som dette helt sikkert ville virket negativt inn på, på hver sin måte... Eldstemann underkaster seg aldri andre hunder ved å legge seg på ryggen, men kommer aldri i bråk fordi at han er så lite opphisset (rolig), trygg og rettferdig, og han ville aldri funnet seg i å bli tvunget ned på ryggen og dominert av meg, da ville han rett og slett blitt heftig fornermet... Yngste mann er veldig mild og underkastende, og hiver seg stadig på ryggen for dominante hunder for å vise hvor ufarlig han er...skulle jeg missbrukt hans milde vesen ved å legge ham på ryggen og dominere ham kunne jeg fort risikert å knekke spiriten hans og gjøre ham trist og innesluttet...

Med pinscheren kommer man lengst ved å være rolig, tydelig og rettferdig som "leder", ikke ved stadig å prøve å dominere hunden... Jeg tenker at jeg ønsker meg hunder som stoler så mye på meg at de vil gjøre det jeg ber dem om fordi at de stoler fullt og helt på at jeg vet best og fordi at de ser opp til meg som et rettferdig vesen og ønsker å gjøre meg glad, ikke fordi at de vet at jeg uansett dominerer dem ned i støvlene om jeg ikke er fornøyd, så det er best å høre...for å sette det litt på spissen... wink3

Poenget er hvert fall at det finnes veeeeldig mange gode alternativer til å tvinge hunden på ryggen, som virker vel så bra, og siden du tydeligvis ikke føler deg komfortabel med å dominere hunden din i frykt for at det skal ha en negativ innvirking på henne syns jeg du skal følge magefølelsen din og la være... happy3

Du har jo allerede fått noen tips til rotrening, og det er bare å prøve seg fram til hva som fungerer best for akkurat din hund...de er like forskjellige som oss tobente, og hos oss har vi en som var sta som et fjell og 50 esler i sin ungdom mens den andre alltid har roet seg ned på sekundet og alltid gjort det han har blitt bedt om uten diskusjon, så det sier seg selv at ikke samme tingen funker like bra og lett på alle ja...! happy4 Men selv den supersta elsdtemannen har jeg ikke behøvd å dominere for å få "kustus" på, og han er til tross for sine egenrådighet en som syns det er supermoro å gjøre ting for meg, og nå som han er så godt som blind får jeg ekstremt mye igjen for at han stoler så mye på meg som han gjør! happy3

Det er en hel haug med ting du kan gjøre for å roe ned en gira hund...
- ta hunden i bånd, binde den (for de som ikke blir rabiate av det) og legge den på teppe sitt, eller sette deg sammen med den og være helt rolig...
- bare sitte og lese en bok eller se på tv og overse hunden
- gå vekk fra hunden, evnt inn i et annet rom og ikke gi den noe oppmerksomhet dersom den maser med deg
- legge den i buret sitt (skal som du sier selfølgelig ikke legges der hele tiden, men kan brukes som et av fler alternativer)
- sette deg ned på huk med hunden mellom bena dine mens du holder den lett på brystet med den ene hånden og stryker den rolkig nedover brystet og inn mellom forbena med den andre (du kan evnt snakke laaangsomt med veeeeldig rooolig og avlappet stemme i tillegg)
- legge hunden i sengen/på teppet sitt og sette deg ved siden av den og klappe den rolig, gjespe og snakke sakte og rolig til den
- gi den noe å tygge/gnage på, dette gir både hunden noe ikkedestruktivt å drive med og roer den samtidig ned

...osv osv osv osv, det er vel egnelig bare å bruke fantasien egentlig... happy6 Hos oss har det vel egentlig gjort susen med dager der ingenting skjer, tv-kvelder med kos og tyggeben osv...ikke no hokuspokus, hehe... Smile På kurs og treninger der det er greit å lære hunden at det går an å sitte rolig og slappe av mellom slagene var det til å begynne med den med å sitte på huk med hunden mellom bena og stryke den rolig på brystet som gjorde susen, og senere f.eks. å belønne hunden for å sitte rolig og se på deg og f.eks. å binde hunden og legge den på teppet sitt mens de andre holder på...eller bare å legge den i buret sitt på utstilling osv...

Alle valper er spinnville og rabiate til tider, og de energiske rasene er hvert fall ikke noe bedre enn de andre, hehe... excited Akkurat som små barn kan de av og til gå oss fullstendig på nervene og til og med se moro i å strekke strikken og teste grensene litt, det er helt normalt, og akkurat som små barn må de av og til bare lære seg at det går helt fint ann å ikke ha noe å gjøre og bare slappe av...som min mor pleide å si til min lettere hyperaktive lillesøster, som hold på å gå av skaftet hver gang hun ikke hadde hatt noe å gjøre noen få sekunder..."du har bare godt av å kjede deg litt"...! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 01:00

Og forresten, det er også helt normalt at førstegangseiere bekymrer seg halvt ihjel for at de ikke skal få en "normal" hund når den blir voksen og at man ikke skal klare å få kustus på den, hehe... happy4 Var selv sånn med min første, og da han var gjennom noen av sine raptusperrioder var jeg helt sikker på at nå var løpet kjørt og jeg kom til å få en gær'n bikje, haha! blink00 Det var derimot ikke noe hokus pokus, og han var og forble en av de snilleste hundene jeg vet om, så du skal ikke fortvile, hehe...! happy6 Med god sosialisering, rotrening og at man følger magefølelsen sin så blir det "folk" ut av de aller fleste...! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 09:27

Nina skrev:
Hos oss legges/legger hundene seg stadig på ryggen når det er kosestund, men dette er noe helt annet enn å legge en hund på ryggen med tvang for å dominere den...dette ville jeg absolutt ikke anbefalt, spesielt ikke når det er snakk om en rase som er så stolt og full av meninger som pinscheren, da risikerer man fort at det kan slå tilbake den dagen hunden ikke godtar å bli undertrykt på den måten lenger, eller i de tilfellene der man har en veldig mild og underdanig hund kan man oppleve det motsatte, og få en redd og usikker hund... Selv har jeg to hunder som dette helt sikkert ville virket negativt inn på, på hver sin måte... Eldstemann underkaster seg aldri andre hunder ved å legge seg på ryggen, men kommer aldri i bråk fordi at han er så lite opphisset (rolig), trygg og rettferdig, og han ville aldri funnet seg i å bli tvunget ned på ryggen og dominert av meg, da ville han rett og slett blitt heftig fornermet... Yngste mann er veldig mild og underkastende, og hiver seg stadig på ryggen for dominante hunder for å vise hvor ufarlig han er...skulle jeg missbrukt hans milde vesen ved å legge ham på ryggen og dominere ham kunne jeg fort risikert å knekke spiriten hans og gjøre ham trist og innesluttet...

Med pinscheren kommer man lengst ved å være rolig, tydelig og rettferdig som "leder", ikke ved stadig å prøve å dominere hunden... Jeg tenker at jeg ønsker meg hunder som stoler så mye på meg at de vil gjøre det jeg ber dem om fordi at de stoler fullt og helt på at jeg vet best og fordi at de ser opp til meg som et rettferdig vesen og ønsker å gjøre meg glad, ikke fordi at de vet at jeg uansett dominerer dem ned i støvlene om jeg ikke er fornøyd, så det er best å høre...for å sette det litt på spissen... wink3

Poenget er hvert fall at det finnes veeeeldig mange gode alternativer til å tvinge hunden på ryggen, som virker vel så bra, og siden du tydeligvis ikke føler deg komfortabel med å dominere hunden din i frykt for at det skal ha en negativ innvirking på henne syns jeg du skal følge magefølelsen din og la være... happy3

Du har jo allerede fått noen tips til rotrening, og det er bare å prøve seg fram til hva som fungerer best for akkurat din hund...de er like forskjellige som oss tobente, og hos oss har vi en som var sta som et fjell og 50 esler i sin ungdom mens den andre alltid har roet seg ned på sekundet og alltid gjort det han har blitt bedt om uten diskusjon, så det sier seg selv at ikke samme tingen funker like bra og lett på alle ja...! happy4 Men selv den supersta elsdtemannen har jeg ikke behøvd å dominere for å få "kustus" på, og han er til tross for sine egenrådighet en som syns det er supermoro å gjøre ting for meg, og nå som han er så godt som blind får jeg ekstremt mye igjen for at han stoler så mye på meg som han gjør! happy3

Det er en hel haug med ting du kan gjøre for å roe ned en gira hund...
- ta hunden i bånd, binde den (for de som ikke blir rabiate av det) og legge den på teppe sitt, eller sette deg sammen med den og være helt rolig...
- bare sitte og lese en bok eller se på tv og overse hunden
- gå vekk fra hunden, evnt inn i et annet rom og ikke gi den noe oppmerksomhet dersom den maser med deg
- legge den i buret sitt (skal som du sier selfølgelig ikke legges der hele tiden, men kan brukes som et av fler alternativer)
- sette deg ned på huk med hunden mellom bena dine mens du holder den lett på brystet med den ene hånden og stryker den rolkig nedover brystet og inn mellom forbena med den andre (du kan evnt snakke laaangsomt med veeeeldig rooolig og avlappet stemme i tillegg)
- legge hunden i sengen/på teppet sitt og sette deg ved siden av den og klappe den rolig, gjespe og snakke sakte og rolig til den
- gi den noe å tygge/gnage på, dette gir både hunden noe ikkedestruktivt å drive med og roer den samtidig ned

...osv osv osv osv, det er vel egnelig bare å bruke fantasien egentlig... happy6 Hos oss har det vel egentlig gjort susen med dager der ingenting skjer, tv-kvelder med kos og tyggeben osv...ikke no hokuspokus, hehe... Smile På kurs og treninger der det er greit å lære hunden at det går an å sitte rolig og slappe av mellom slagene var det til å begynne med den med å sitte på huk med hunden mellom bena og stryke den rolig på brystet som gjorde susen, og senere f.eks. å belønne hunden for å sitte rolig og se på deg og f.eks. å binde hunden og legge den på teppet sitt mens de andre holder på...eller bare å legge den i buret sitt på utstilling osv...

Alle valper er spinnville og rabiate til tider, og de energiske rasene er hvert fall ikke noe bedre enn de andre, hehe... excited Akkurat som små barn kan de av og til gå oss fullstendig på nervene og til og med se moro i å strekke strikken og teste grensene litt, det er helt normalt, og akkurat som små barn må de av og til bare lære seg at det går helt fint ann å ikke ha noe å gjøre og bare slappe av...som min mor pleide å si til min lettere hyperaktive lillesøster, som hold på å gå av skaftet hver gang hun ikke hadde hatt noe å gjøre noen få sekunder..."du har bare godt av å kjede deg litt"...! happy6

Nina skrev:
Og forresten, det er også helt normalt at førstegangseiere bekymrer seg halvt ihjel for at de ikke skal få en "normal" hund når den blir voksen og at man ikke skal klare å få kustus på den, hehe... happy4 Var selv sånn med min første, og da han var gjennom noen av sine raptusperrioder var jeg helt sikker på at nå var løpet kjørt og jeg kom til å få en gær'n bikje, haha! blink00 Det var derimot ikke noe hokus pokus, og han var og forble en av de snilleste hundene jeg vet om, så du skal ikke fortvile, hehe...! happy6 Med god sosialisering, rotrening og at man følger magefølelsen sin så blir det "folk" ut av de aller fleste...! biggrin

Takk for mange gode tips happy6

Idag når vi satt på gulvet så begynte hun å gire seg opp, bite i meg, hoppe og vise tegn til at hun begynte å bli stressa. Jeg gjorde som du sa, satte henne mellom beina mens jeg satt på huk mens jeg strøk henne på brystet med den ene hånda, og holdt et tyggebein som hun fikk bite i med den andre. Og det så ut til å fungere bra! Måtte gjøre det er par ganger før hun roet seg, og la seg ned for å gnage på tyggebeinet sitt biggrin . Er jo kjempefornøyd med å se at det funket. Men det skal jo sies at jeg fikk tatt det på et tidlig stadie, og det hadde nok vært hakket værre hvis hun hadde rukket å gire seg ordentlig opp.

Ellers sliter vi jo fortsatt med at hun ikke finner roen på egenhånd, men det er jo selvfølgelig ikke gjort over natta. Hun har fått gå mye løs ute, og vi har øvd lite på å ha på halsbånd og bånd Embarassed men når vi har fått øvd litt på det, så tenker jeg at vi kommer til å ha henne litt i bånd sånn at hun ikke har noe annet valg enn å ta det med ro. Det hjelper ikke å gjøre ingenting per idag iallefall, hun går rundt å maser på oss..Vi er ganske flinke til å ta det med ro her i huset, så håper det smitter over på henne snart! Hehe..

Har også tatt på henne båndet før vi går inn etter lufteturene i dag, sånn at hun ikke får anledning til å frese inn sånn som hun pleier.

Så får vi se om det kan hjelpe å forebygge de værste raptusanfallene happy5 Jeg regner med at det kommer til å komme maaaaaange flere, så man må jo bare smøre seg med tålmodighet.

Det er jo vel ti år siden sist jeg levde med valp i hus, og man glemmer fort hvordan det egentlig var... mye jobb, men mest kos happy3 Det er iallefall godt å høre at det ikke bare er jeg som har vært bekymret, og at det er flere med samme erfaringer.

Vi får bare jobbe videre, og håpe at det går seg til med litt innsats fra vår side!

Christine&India
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 09:38

Stine skrev:

Jepp, det er utrolig mange forskjellige måter å gjøre ting på ! Hadde vært mye lettere hvis detbare var en! Jeg synes det for min del bare er fint med forskjellige råd, så kan man prøve ut litt, og finne ut hva som passer for dere Very Happy

Ja, som du sier så kan de på valpekurset kanskje få sett hvordan hun driver, og da blir det lettere for dem Smile

Så bra å høre at India sover gjennom hele natten, jeg tror det er et Lilla Enebys syndrom, for Fido er også kjempeflink til det Smile

India har bare sovet gjennom natta i noen dager nå. Den første uka, og vel så det, våknet hun og måtte luftes to-tre ganger om natta. Så jeg vil jo si at du har vært heldig med Fido. India sover ikke med oss da, så det er jo ikke rart at det tok litt tid før hun ble trygg på å sove alene happy3
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 09:44

Linn skrev:

Hvis valpen din legger seg til å kose eller sove på fanget ditt og ruller rundt på ryggen frivillig er det greit. Å tvinge den ved å holde den fast på ryggen... ikke fullt så greit.

En måte å rotrene på (alle valper har raptuser og deres er jo veldig ung) er å sette på bånd og bare sitte stille uten å gjøre noe ut av det. Ikke si noe eller gjøre noe. Les en bok! Smile Da roer valpen seg fort og skjønner at det ikke skjer noe. Pass også på å forebygge ved at valpen ikke blir for sliten og dermed lettere hysterisk.

Irene skrev:
Det har kommet mange svar i løpet av dagen !

Jeg har lært hundene mine til å ligge på ryggen på fangen min, klipper bl.a. klør på den måte. Men det er aldri noe straff, og jeg sørger for at andre får ikke komme i nærheten av den som ligger på ryggen. Det må være tryggt å være på ryggen hos meg.

Hva er riktig er jo et godt spørsmål. Jeg synes man skal ikke tro blind på den ene eller den andre "Guruen" men finne ut det som passer til en og sin valp. Jeg prøver å følge med hva tispene gjør, og de faktisk rister aldri valpene fra nakken som noen tror. Heller har de ikke tendens til å legge valpen på ryggen, valpen gjør det selv om den vil vise sin total underdanighet. Men tispen "biter" over halsen (altså har munnen over halsen og holder, aldri noe merker å se på valpen) og på den måte presser valpen ned på en omtrent sideliggende stilling.

Valper har veldig godt av å lære at eieren vil også slappe av til tider, f.eks. se på film. Om valpen vil leke med sine leker aleine så er det ingen problem, men den må lære å ikke mase om oppmerksomhet.

Takker for gode råd og tips! Vi kommer til å jobbe mer for å forebygge de værste hypertoktene, sånn at det kanskje ikke eksalerer så til de grader. Vi får gjøre små grep, og se om vi kan hindre at det får anledning til å utvikle seg på en måte sånn at hun blir helt ute av kontroll.

Christine&India
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 09:51

Må bare si meg enig med det Nina skrev her!! happy3

Har ikke lest igjennom alle innleggene, men så det var nevnt noe om lederskap og at det var derfor man måtte tvinge hunden på rygg. Anbefaler å lese litt om treningsmetoder som baserer seg forskning og vitenskap versus trening basert på "lederskap" da det er to ulike syn på hvordan en trener hund. Her er ett par gode artikler som sier noe om hva som menes med lederskap (gammeldags treningsmetode):
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=227
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=189

Og her er en artikkel som sier noe om hundetrening med metoder som baserer seg på forskning og kjent vitenskapelig kunnskap (mer moderne hundetrening). http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=205

Og til slutt ensom sammenligner de to treningsmetodene slik at man får bedre overblikk: http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=10
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 10:17

For min del ser jeg ikke noen forskjell med å legge valpen på ryggen (dersom den er komfortabel med det), kontra å tvinge den til å sitte rolig mellom beina dine. Man bruker metoden som fungerer best for hver enkelt. Begge metoder er "tvang", der belønningen (å bli sluppet fri), kommer når de er rolige. Som oftest sovner mine når jeg legger dem slik på rygg, så det trenger ikke å være ubehag forbundet med dette.

Blir vel likt som det irene sier, fanget skal være en trygg plass.. happy3

Men det er nok helt sikkert mange som legger valpen/hunden på rygg for å dominere, og for å "skape lederskap" og slike ting.

Fine artikler du la ut maria, liker spesielt de to nederste. happy3
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 10:27

Maria skrev:
Må bare si meg enig med det Nina skrev her!! happy3

Har ikke lest igjennom alle innleggene, men så det var nevnt noe om lederskap og at det var derfor man måtte tvinge hunden på rygg. Anbefaler å lese litt om treningsmetoder som baserer seg forskning og vitenskap versus trening basert på "lederskap" da det er to ulike syn på hvordan en trener hund. Her er ett par gode artikler som sier noe om hva som menes med lederskap (gammeldags treningsmetode):
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=227
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=189

Og her er en artikkel som sier noe om hundetrening med metoder som baserer seg på forskning og kjent vitenskapelig kunnskap (mer moderne hundetrening). http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=205

Og til slutt ensom sammenligner de to treningsmetodene slik at man får bedre overblikk: http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=10

Takk for alle linkene, skal lese igjennom de og se om ikke jeg blir litt klokere laughs

Setter veldig pris på alle svarene!

Christine&India
Til Toppen Go down
Christine

Christine

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier EmptyTir Jan 19 2010, 10:36

helle skrev:
For min del ser jeg ikke noen forskjell med å legge valpen på ryggen (dersom den er komfortabel med det), kontra å tvinge den til å sitte rolig mellom beina dine. Man bruker metoden som fungerer best for hver enkelt. Begge metoder er "tvang", der belønningen (å bli sluppet fri), kommer når de er rolige. Som oftest sovner mine når jeg legger dem slik på rygg, så det trenger ikke å være ubehag forbundet med dette.

Blir vel likt som det irene sier, fanget skal være en trygg plass.. happy3

Men det er nok helt sikkert mange som legger valpen/hunden på rygg for å dominere, og for å "skape lederskap" og slike ting.

Fine artikler du la ut maria, liker spesielt de to nederste. happy3

Når jeg satt på huk med henne mellom beina idag, så var det ikke med tvang og hun prøvde heller ikke å vri seg unna. Jeg bare plasserte henne der og strøk henne forsiktig på brystet og snakket rolig til henne samtidig som jeg lot henne tygge på et tyggebein. Nå var jo ikke situasjonen eskalert til det punktet hvor det ikke er mulig å få kontakt med henne, så det var forholdsvis lett å roe henne i akkurat denne situasjonen. Som du sier så må man vel bare finne den metoden som passer den enkelte. Jeg setter iallefall pris på alle råd på veien happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content

bekymret valpeeier Empty
PosteTema: Re: bekymret valpeeier   bekymret valpeeier Empty

Til Toppen Go down

bekymret valpeeier
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» en lykkelig valpeeier :)
» Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...