| Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... | |
|
+4Ann-Helen Maria CamillaB Hera 8 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Hera
Antall Innlegg : 1526 Join date : 10.06.2009 Bosted : Molde
| Tema: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 13:03 | |
| Nå er vi igang med å skal skaffe oss en etterlengtet speilreflekskamera og som alle veit så er det jo sååå mange å velge mellom :scratch: . Så trenger vi litt hjelp fra dere erfarne speilreflekskamera eiere og brukere . Hva bruker dere og hva anbefaler dere? Veit det er skrevet en del om dette tildligere, men vil gjerne vite litt om hvor fornøyd dere er med det dere bruker og eventuelt hvilken anbefalninger dere har til oss som har null peiling på slikt . Veit ikke hva vi skal se etter og hva som er bra og ikke. Takker så mye for alle dere som orker å bruke tiden på gi oss tips og anbefalninger | |
|
| |
CamillaB
Antall Innlegg : 295 Join date : 11.06.2009 Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 13:13 | |
| Skal litt til å kjøpe et dårlig kamera. Ikke så mye som skiller de forskjellige merkene. Selv har jeg Nikon, valgte det fordi faren min har alltid hatt det, og kunne hjelpe meg med det. Har Nikon D80. Veldig fornøyd med det | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 13:27 | |
| Jeg tror heller ikke dere vil merke forskjell om dere velger Nikon eller Canon (som jeg har forstått er de mest populære merkene). Jeg har Nikon D60, og er veldig fornøyd. Merker at det er objektivene og først og fremst meg selv som har mest å si når jeg tar bilder, ikke selve kamerahuset... Jeg hadde faktisk bestemt meg for Canon (som det var kampanje på og som en venninne av meg hadde kjøpt tidligere) når jeg skulle ha speilreflekskamera, men gikk ut av butikken med Nikon av den enkle grunn at det var det kameraet som lå best i hånda mi. Jeg hadde ikke tenkt på at det var viktig, men så ba selgeren meg om å prøveholde flere kamera og "ta bilder" og da var det ikke tvil om hvilket kamera som passet meg best (og selgeren tapte en 1000-lapp på det kjøpet, men fikk en meget fornøyd kunde! ) At kameraet ligger stødig i hånda er jo særdeles viktig. Vibrasjoner gir heller dårlige bilder. Så mitt tips er: dra på en fotobutikk og hold ulik kamera i hendene som om du skal ta bilder og kjenn etter hva som passer deg best! | |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 13:38 | |
| Sony Alpha 330 !-Godt og meget brukervennelig | |
|
| |
Camilla
Antall Innlegg : 801 Join date : 10.06.2009 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 14:08 | |
| Jeg har Canon 500d, og er veldig fornøyd med det | |
|
| |
CamillaB
Antall Innlegg : 295 Join date : 11.06.2009 Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 14:50 | |
| Prøv kamera i hånden som Maria nevner | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 18:24 | |
| Tusen takk for all tips så langt Men hva er forskjellen når det står f.eks D80 eller D60? Er bare så sykt blankt på sånt Har skjønt så langt som at det ikke er kamera som teller, men mye linsen man bruker, noen tips der? Vi ønsker jo å bruke kamera til noe mer enn bare å ta hverdagslige bilder, vil ha ett kamera som kan ta ekstra fine bilder, er da disse dere har bra nok til det, eller er det mest vanlige bilder de funker til? | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 18:26 | |
| Maria : Lurt å tenke på det med stødig i hånd ja ... jeg er ikke akkurat så stødig for hånd, så må vell passe på at den ikke blir for tung å holde sikkert :P | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 19:44 | |
| - Hera skrev:
- Maria : Lurt å tenke på det med stødig i hånd ja ... jeg er ikke akkurat så stødig for hånd, så må vell passe på at den ikke blir for tung å holde sikkert :P
Tungt blir det når du begynner med stoooore linser og diiiigre blitzer, så bare å hive seg i styrketrening av hånd og fingre, ja! (Evt. kjøp stativ!! ) Men det har nok mest med hvor stor hånd og hvor lange fingre du har. Mine fingre ble for korte og hånden ble for liten for det kameraet jeg egentlig skulle ha, så det var fort gjort at kameraet gled samt at jeg anstrengte hånda når jeg skulle knipse bildene. Jeg tenkte egentlig ikke på det før jeg fikk Nikon i hendene og kjente at "det satt", da først merket jeg hvor ubekvemt det kameraet jeg prøvde først var! Ang. objektiv så ville jeg gått for kit-objektiv først, og brukt det den første tiden for å bli kjent med kameraet før jeg kjøpte flere objektiv. Jeg var litt utålmodig og kjøpte det første ekstra objektivet ganske kjapt, men hadde heldigvis flaks og fikk ett objektiv som passer mitt bruk. (Jeg spurte etter hjelp til valg av objektiv på ett fotoforum, samt leste om andres anbefalinger og erfaringer der). Men jo fler bilder man tar, og jo mer en skjønner av hvordan kamera og objektiv fungerer, jo mer vet en om hva en trenger. Det er kjipt å bomme på ett kjøp av objektiv, for det blir jo fort 6-7.000 rett ut av vinduet. Da er det bedre å vente litt og være sikker på hva man trenger til sitt bruk. | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 20:08 | |
| - Maria skrev:
- Hera skrev:
- Maria : Lurt å tenke på det med stødig i hånd ja ... jeg er ikke akkurat så stødig for hånd, så må vell passe på at den ikke blir for tung å holde sikkert :P
Tungt blir det når du begynner med stoooore linser og diiiigre blitzer, så bare å hive seg i styrketrening av hånd og fingre, ja! (Evt. kjøp stativ!! )
Men det har nok mest med hvor stor hånd og hvor lange fingre du har. Mine fingre ble for korte og hånden ble for liten for det kameraet jeg egentlig skulle ha, så det var fort gjort at kameraet gled samt at jeg anstrengte hånda når jeg skulle knipse bildene. Jeg tenkte egentlig ikke på det før jeg fikk Nikon i hendene og kjente at "det satt", da først merket jeg hvor ubekvemt det kameraet jeg prøvde først var!
Ang. objektiv så ville jeg gått for kit-objektiv først, og brukt det den første tiden for å bli kjent med kameraet før jeg kjøpte flere objektiv. Jeg var litt utålmodig og kjøpte det første ekstra objektivet ganske kjapt, men hadde heldigvis flaks og fikk ett objektiv som passer mitt bruk. (Jeg spurte etter hjelp til valg av objektiv på ett fotoforum, samt leste om andres anbefalinger og erfaringer der). Men jo fler bilder man tar, og jo mer en skjønner av hvordan kamera og objektiv fungerer, jo mer vet en om hva en trenger. Det er kjipt å bomme på ett kjøp av objektiv, for det blir jo fort 6-7.000 rett ut av vinduet. Da er det bedre å vente litt og være sikker på hva man trenger til sitt bruk. Jeg har nok nokså små fingre og hender, så skal ikke mye til for at de blir for store tror jeg . Er ikke lett dette her ... veit ikke helt hva jeg skal se etter. Men har sett for meg to kamera, en i Nikon og en i Canon, så spørs det da hvilken som er best . Har lest en del om begge, men er så sykt grønn på slikt og da blir de ordene kinesisk for meg altså :scratch: Når det kommer til objekter så må jeg si at der er jeg enda grønnere, det jeg har fått av info av snille Susanne som er så flink til å ta bilder at jo høyere tall jo lengre kan man zoome. Men regner med vi følger ditt råd, vente litt til vi har lært kamera å kjenne og kommet litt inn i det hele før vi bruker mer penger på forskjellig. Vil jo som du sier ikke kaste penger ut av vinduet og kjøpe et objekt som ikke passer oss og vårt behov. Btw, du har vell ikke navnet på det forumet du nevner? | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 20:29 | |
| Jeg er flittig leser på www.akam.no! Jeg har meldt meg inn der og benytter forumet til å lese om ting jeg lurer på, og jeg lærer masse nyttig, selv om veeeldig mye fortsatt er gresk for meg! Har også stilt ett par spørsmål der. På Akam er det også guider innenfor alt mulig, for eksempel om blender og hva man bør tenke på før man går til innkjøp av kamera!! (Det siste er jo aktuelt for dere!!). Ta en titt, garanterer at det er en nyttig side (er ikke bare forum, men en altmuligside, trykk deg inn på Foto først, øverst på siden)!! Jeg har blant annet funnet ett veiledningshefte for nybegynnere der (om lukker, blender, ISO osv) som var enkelt skrevet og illustrert med forklarende bilder/tegninger! | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Søn Jan 03 2010, 20:40 | |
| - Maria skrev:
- Jeg er flittig leser på www.akam.no! Jeg har meldt meg inn der og benytter forumet til å lese om ting jeg lurer på, og jeg lærer masse nyttig, selv om veeeldig mye fortsatt er gresk for meg! Har også stilt ett par spørsmål der. På Akam er det også guider innenfor alt mulig, for eksempel om blender og hva man bør tenke på før man går til innkjøp av kamera!! (Det siste er jo aktuelt for dere!!). Ta en titt, garanterer at det er en nyttig side (er ikke bare forum, men en altmuligside, trykk deg inn på Foto først, øverst på siden)!! Jeg har blant annet funnet ett veiledningshefte for nybegynnere der (om lukker, blender, ISO osv) som var enkelt skrevet og illustrert med forklarende bilder/tegninger!
Så flott! Tusen takk, dette blir en side jeg kommer til å bruke flittig ser jeg når vi får kamera i hus ;P | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 13:45 | |
| Hva er forskjellen når det står f.eks Canon EOS 450D IS eller Canon EOS 450D ? Altså når det står IS foran, hva vil det si??? | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 14:06 | |
| IS er bildestabilisator (Canon). Det er ulike forkortelser på finessene alt etter merke (på både kamera/objektiv), så mye å holde styr på. Her er en link til mange forkortelser (hentet fra akam, og godt brukt tråd fra min side! ): http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036 | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 15:50 | |
| Tusen Takk Maria | |
|
| |
Torstein
Antall Innlegg : 46 Join date : 12.07.2009 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 18:05 | |
| IS (bildestabilisering) har isåfall sammenheng med objektivet som følger med i pakken. Noen objektiver har IS og noen har ikke. IS gjør det mulig å ta bilder av rolige motiver med lengre lukkertid uten at det blir uskarpt. Merk at den bare stabiliserer bevegelser på kamera og objektiv, ikke selve motivet Mvh Torstein | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 18:46 | |
| Ok, takk for en god forklaring | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 20:52 | |
| - Hera skrev:
- Hva er forskjellen når det står f.eks Canon EOS 450D IS eller Canon EOS 450D ? Altså når det står IS foran, hva vil det si???
Trodde nesten ikke du fikk kjøpt Canon EOS 450D uten den linsa som har IS lengre... (Nikon kaller det forresten for VR (Vibration Reduction)). |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 21:31 | |
| - Arne skrev:
- Hera skrev:
- Hva er forskjellen når det står f.eks Canon EOS 450D IS eller Canon EOS 450D ? Altså når det står IS foran, hva vil det si???
Trodde nesten ikke du fikk kjøpt Canon EOS 450D uten den linsa som har IS lengre...
(Nikon kaller det forresten for VR (Vibration Reduction)). Hm... jo, jeg såg to forskjellige typer, en med og en uten IS shø, derfor jeg undret så over hva egentlig forskjellen var mellom IS og vanlig. Men kan hende de som har satt ut annonsen rett og slett ikke har lagt ved IS på slutten av teksten da. Ikke veit jeg :P
Sist endret av Hera den Ons Jan 06 2010, 08:46, endret 1 gang | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 21:35 | |
| Uansett... hvis du skal kjøpe så kjøp med IS... |
|
| |
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tir Jan 05 2010, 23:03 | |
| - Hera skrev:
Tror ikke det er vanlig å skrive IS bak kameranavnet. Mulig det er gjort som salgstriks for å høres mer fancy ut. Vil tro alle 450d selges med det samme kit-objektivet som har IS.. Men seff lurt å skjekke før du evt. kjøper. | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Ons Jan 06 2010, 08:45 | |
| - Susanne skrev:
- Hera skrev:
Tror ikke det er vanlig å skrive IS bak kameranavnet. Mulig det er gjort som salgstriks for å høres mer fancy ut. Vil tro alle 450d selges med det samme kit-objektivet som har IS.. Men seff lurt å skjekke før du evt. kjøper. Ja, tenkte meg det når Arne skrev at han ikke trodde de solgte uten IS... luuuringer! Men skal uansett sjekke opp før jeg kjøper ja Susanne | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tor Jan 07 2010, 21:00 | |
| Yeeeeeeeeey!!! Da har vi ENDELIG fått kjøpt oss den etterlengtede speilreflekskameraen Ble en Canon EOS 450D Takk til alle dere som tipset oss og hjalp oss med valget | |
|
| |
Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tor Jan 07 2010, 21:37 | |
| Gratulerer med nytt kamera! Selv har jeg EOS 400D og er veldig fornøyd. 450D er jo den nye utgaven, så dere har nok gjort et bra kjøp. | |
|
| |
Hera
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... Tor Jan 07 2010, 22:01 | |
| Vi er superfornøyde, kunne ikke fått en bedre kamera til den prisen så | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hjeeelp!!! Speilreflekskamera... | |
| |
|