Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)

Go down 
+10
Nina (Kennel Dijontoma)
Gry Elena
MU-TI-LA
Nettan
Magdalena
helle
Anne
Irene
Bente
Marion G
14 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyTor Feb 09 2012, 22:17

Linn skrev:
Julie skrev:
Litt på siden her da, men det sies jo at den 7-8 ukersvaksinen strengt tatt er både unødvendig, og ikke mist bortkastet da den sannsynligvis blir brutt ned av antistoffer fra morsmelka likevel.
De samme antistoffene skal være tilstrekkelig beskyttelse for valper som ikke skal utsettes for ekstremt smittepress.
Jeg er veldig usikker på om jeg skal vaksinere valpene før levering i det hele tatt. Veterinærene anbefaler det jo ikke...

Men jeg ser problemstillingen..

Er du klar over at det har vært vaksinereaksjon også på dp de siste årene? Ikke så mange, tror jeg, men nok til at det er greit å være litt oppmerksom i tilfelle noe skulle skje happy3

Men det var da helt på siden, hehe

Er klar over det happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyTor Feb 09 2012, 22:22

Mener at Nina hadde vært på forelesing om dette og det ble sagt at bl.a. hos shæfere kom denne perioden ved 4 ukers alder ?

Uansett så har jeg sett det tydelig på de 19 kullene at valpene er mer forsiktige ved 5-6 ukers alder enn før og etter. Og det er jo vel pga. at mange små raser utvikler seg senere at de leveres ikke før 10-12 ukers alder men mange andre raser er rimelig tøffe og frempå ved 7-8 ukers alder. Og er da veldig sensitive til å bli preget av eieren.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyTor Feb 09 2012, 22:24

Ut fra hva jeg har lært så er disse fryktperiodene veldig varierende fra rase til rase, og fra hund til hund.
Eneste erfaringen jeg har er jo valper som jeg har overtatt ved 8 ukers alder. Alle mine valper har vært ferdig med sine første fryktperioder når jeg har overtatt dem som 8 uker gamle. Både pinschere og dvergpinschere.


Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyTor Feb 09 2012, 22:28

Jeg quoter meg selv fra et innlegg fra for noen år tilbake når det kommer til dette med fryktperioden og individuelle forskjeller innen raser og type hunder... Var et utrolig interessant foredrag jeg var på som jeg skrev nevnte her, og jeg har også diskutert dette med en del andre i ettertid, som driver oppdrett på forskjellige typer raser og har forsket litt på forskjellene dem imellom, og de har sagt at det tydelig viser seg store forskjeller i når frykperioden dukker opp... Hunder som er laget for å være mindre selvstendige og vaktsomme, altså de typiske godtroende "familiehundrasene", viser seg å ha denne perioden senere enn de rasene som skal være mer skeptiske, vaktsomme og kanskje skal ta avgjørelser på egenhånd...der blir det som med ulven, at de er avhengige av å være mer skeptiske til ting "for å overleve", og hos ulven dukker denne fryktperrioden opp veldig tidlig i.o.m. at de i prinsippet bare skal vite hva et tre og en elg og hulen hvor de bor er, og resten skal være skummelt dersom de skal overleve...

Nina skrev:
Jeg har lært at dette med fryktperrioden er rasebetinget, og det kan være store forskjeller fra rase til rase her! Dette er det gjort undersøkelser på, og også flere av deltagerne på seminaret til NRH, som drev oppdrett på forskjellige typer raser, kunne underskrive på dette og sa at det var voldsomme forskjeller hos de som hadde både brukshund og typisk familiehund (husker ikke helt hvilke raser det var snakk om nå men...).

Den første fryktperioden får vi jo når valpen utvikler fryktinstinktet sitt...til å begynne med behøver de jo ikke dette instinktet, for da er mamma der og passer på valpene, og de er også alt for små og uselvstendige til å kunne passe på seg selv når det er fare på fære....om man hverken kan se , høre eller gå har det jo heller ingen hensikt å ha et fryktinstinkt, hehe... :P Typiske bruks og vaktraser har gjerne en ganske tidlig utvikling av dette fryktinstinktet, fordi at vi ønsker at disse rasene skal være våkne og litt mistenksomt anlagt, og at de skal være mer opptatt av å være hos/jobbe med eieren enn å løpe rund og slikke alle de går forbi. Typiske familiehundraser og raser som er avlet for deres sosiale egnenskaper har ofte en senere utvikling av fryktinstinktet pga av at det ikke er ønskelig med en "høy frykt-faktor" på sånne raser, og dette har vi da avlet bort... Så derfor kan det nok helt sikkert stemme dette du sier Irene, om at din erfaring med pinscheren er at fryktperioden som regel er ferdig før 8 ukers alder, siden dette jo er en rase som er avlet for å være litt vaktsom og den skal kunne avvente en situasjon, å se at noe faktisk ikke er farlig før det er greit, sånn at ikke den bæsjer på leggen og lar hestetyven stikke av med alle hestene i stallen, hehe, i motsetning til en labrador, som har et litt mer "naivt" syn på livet... excited Laughing


For å komme med noen eksempler...:

- Ulven skal jo stort sett bare være trygg på at et tre er et tre, vann er til å drikke, en elg er en elg og skal spises og dette er hulen min...ellers skal de stor sett være redd for det meste, og de er avhengig av en høy fryktfaktor for å kunne overleve... Ulvens fryktperiode kommer ofte så tidlig som ved 19 dagers alder!!!

- Schäferens fryktperiode ser man vanligvis mellom 4,5-5 ukers alder

- Labradorens (retrivernes) fryktperriode kommer som regel ikke før 8-10 ukers alder

....så her ser vi jo ganske store forskjeller!


Sist endret av Nina den Tor Feb 09 2012, 22:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyTor Feb 09 2012, 22:32

Nina skrev:
Jeg quoter meg selv fra et innlegg fra for noen år tilbake når det kommer til dette med fryktperioden og individuelle forskjeller innen raser og type hunder... Var et utrolig interessant foredrag jeg var på som jeg skrev nevnte her, og jeg har også diskutert dette med en del andre i ettertid, som driver oppdrett på forskjellige typer raser og har forsket litt på forskjellene dem imellom, og de har sagt at det tydelig viser seg store forskjeller i når frykperioden dukker opp... Hunder som er laget for å være mindre selvstendige og vaktsomme, altså de typiske godtroende "familiehundrasene", viser seg å ha denne perioden senere enn de rasene som skal være mer skeptiske, vaktsomme og kanskje skal ta avgjørelser på egenhånd...der blir det som med ulven, at de er avhengige av å være mer skeptiske til ting "for å overleve", og hos ulven dukker denne fryktperrioden opp veldig tidlig i.o.m. at de i prinsippet bare skal vite hva et tre og en elg og hulen hvor de bor er, og resten skal være skummelt dersom de skal overleve...

Nina skrev:
Jeg har lært at dette med fryktperrioden er rasebetinget, og det kan være store forskjeller fra rase til rase her! Dette er det gjort undersøkelser på, og også flere av deltagerne på seminaret til NRH, som drev oppdrett på forskjellige typer raser, kunne underskrive på dette og sa at det var voldsomme forskjeller hos de som hadde både brukshund og typisk familiehund (husker ikke helt hvilke raser det var snakk om nå men...).

Den første fryktperioden får vi jo når valpen utvikler fryktinstinktet sitt...til å begynne med behøver de jo ikke dette instinktet, for da er mamma der og passer på valpene, og de er også alt for små og uselvstendige til å kunne passe på seg selv når det er fare på fære....om man hverken kan se , høre eller gå har det jo heller ingen hensikt å ha et fryktinstinkt, hehe... :P Typiske bruks og vaktraser har gjerne en ganske tidlig utvikling av dette fryktinstinktet, fordi at vi ønsker at disse rasene skal være våkne og litt mistenksomt anlagt, og at de skal være mer opptatt av å være hos/jobbe med eieren enn å løpe rund og slikke alle de går forbi. Typiske familiehundraser og raser som er avlet for deres sosiale egnenskaper har ofte en senere utvikling av fryktinstinktet pga av at det ikke er ønskelig med en "høy frykt-faktor" på sånne raser, og dette har vi da avlet bort... Så derfor kan det nok helt sikkert stemme dette du sier Irene, om at din erfaring med pinscheren er at fryktperioden som regel er ferdig før 8 ukers alder, siden dette jo er en rase som er avlet for å være litt vaktsom og den skal kunne avvente en situasjon, å se at noe faktisk ikke er farlig før det er greit, sånn at ikke den bæsjer på leggen og lar hestetyven stikke av med alle hestene i stallen, hehe, i motsetning til en labrador, som har et litt mer "naivt" syn på livet... excited Laughing


For å komme med noen eksempler...:

- Ulven skal jo stort sett bare være trygg på at et tre er et tre, vann er til å drikke, en elg er en elg og skal spises og dette er hulen min...ellers skal de stor sett være redd for det meste, og de er avhengig av en høy fryktfaktor for å kunne overleve... Ulvens fryktperiode kommer ofte så tidlig som ved 19 dagers alder!!!

- Schäferens fryktperiode ser man vanligvis mellom 4,5-5 ukers alder

- Labradorens (retrivernes) fryktperriode kommer som regel ikke før 8-10 ukers alder

....så her ser vi jo ganske store forskjeller!

Dette er også det jeg sitter inne med av lærdom. happy3 happy6
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyTor Feb 09 2012, 22:33

Så jeg husket også riktig å ha lest dette (i tillegg til mine egne erfaringer).
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyFre Feb 10 2012, 06:52

Oppdretter til Kirow, Espen Engh (vetrinær og sitter på høyeste stol i NKK) mener hunder blir overvaksinert.
Kirow har ikke fått noen vaksine etter den han fikk hos oppdretter.
Å ta standard vaksine en gang i året er ikke nødvendig. Whiskey har fått Leptodog-L 3 ganger etterhverandre og dette er totalt unødvenig. Og kan føre til at vaksineringen ikke har noen virkning etterhvert.

Sier ikke at vi ikke skal vaksinere, men greit å vite. Vetrinærene vil jo tjene sine penger wink3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyFre Feb 10 2012, 07:57

De 3 kullene som jeg har hatt nå i slutten av 2011 og begynnelsen av 2012 har alle fått full vaksine ved 7,5 ukers alder. Har stusset litt på det, men på grunn av andre 1000 tanker i hodet så har jeg ikke fått meg til å spørre dyrlegen om dette. Men mener vaksine 2 ved 12 ukers alder kun er vanlig påfyll, finner ikke vaksineboka nå, men skal se i løpet av dagen.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 EmptyFre Feb 10 2012, 08:22

Sitat :
Å ta standard vaksine en gang i året er ikke nødvendig.

En må jo se hvilken preparat blir brukt (vel veterinæren bør opplyse en men...). F.eks. Duramune DAPPi + LC vet. gir følgende immunitet : Varigheten av immuniteten er minst 3 år for valpesyke-, adeno- og parvovirus og minst 1 år for resterende antigener unntatt parainfluensa, som kan være kortere enn 1 år. og en annen vanlig kombivaksine Nobivac DHPPi vet. gir følgende immunitet : Begynnende immunitet for CDV, CAV2 og CPV ca. 1 uke etter vaksinering, og varer i 3 år. Begynnende immunitet for CPiV oppnås ca. 4 uker etter vaksinering og varer i 1 år.
Så dette betyr at når valpen har fått vaksine ved 12 ukers alder, og så igjen om ett år (er grunnvaksinert), kan den neste tas om 3 år. Altså når de gjelder de vanligste sykdommene. Hundene som stilles mye ut eller har ellers større risiko for smitte må jo behandles annerledes enn vanlige familiehundene.

Men som sagt det er utallige eksemplarer fra Finland når det kommer parvoepidemie (hva er grunnen er uvisst men smuglerhundene fra østblokk er ofte mistenkte) så stryker det flere valper. Vet at ihvertfall Pirjo tok parvovaksine til siste kullet sitt ved levering da det var igjen en epidemie på gang. Ikke særlig lurt å risikere små valper.


Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Sponsored content





Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Nadja og russi sine valper 6 uker gamle.
» Valpene 7 uker gamle!
» Valpene mine 6 uker gamle
» Barne barna mine 4 uker gamle
» Fia og Huch's valper - nye bilder 9.5 uker

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: