Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)

Go down 
+10
Nina (Kennel Dijontoma)
Gry Elena
MU-TI-LA
Nettan
Magdalena
helle
Anne
Irene
Bente
Marion G
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 19:31

Sist jeg hadde kull anbefalte vetrinæren meg om å ikke vaksinere. Alle vetrinærer rundt forbi i norge skal ha fått et skriv hvor det står at det er overvaksinering og en forklaring på at valpene ikke tar til seg vaksinen og skiller den ut med en gang når de er så unge.
Jeg vaksinerte valpene uansett fordi valpekjøperene hadde blitt lovet det.
Har snakket med et par andre vetrinærer også om dette,og de også anbefaler første vaksine først når valpene er 12 uker gamle.
Så jeg vurderer nå å ikke vaksinere 7 uker gamle valper lengre siden vetrinærene anbefaler det. Vetrinærene ville jo ikke anbefakllt det om det ikke stemte,og valpene får jo antistoffer gjennom morsmelken.
Hva mener dere?
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Bente

Bente


Antall Innlegg : 1067
Join date : 14.06.2009
Age : 48
Bosted : Hadeland

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 19:39

Dette har jeg fått beskjed om også happy3 Og er det ingen vits og vaksinere de ved 8 ukers alder,så er det jo liten vits og kaste bort penger på det happy3 Men jeg aner ikke hva folk gjør og ikke gjør?
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 19:43

hadde vert greit å vist hva andre kommer til å gjøre også.Ser heller ikke poenget i det bare for å gjøre det liksom,når det ikke har noen hensikt alikavel
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 19:48

Jeg vaksiner valpene mot parvo, det er flere tilfeller fra Finland som viser at beskyttelsen fra mor er ikke nok. Men kombivaksine tas jo ikke før 12 ukers alder. Riktignok var det en periode når man ikke fikk bare parvovaksine her i Norge, og da ble valpene vaksinert med kombivaksine ved levering.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Gjest
Gjest




Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 20:10

Jeg har fått beskjed at det di får igjennom morsmelken er ikke godt nok, så jeg vaksinerer mot parvo.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 20:20

Våre veterinærer anbefaler fortsatt å vaksinere mot parvo ved 8 ukers alder, så vi gjør også det!
Så får vi heller kaste de pengene ut vinduet!
Er heller på den sikre siden med mine små gull! happy6
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 20:37

Vi har til nå vaksinert alle kullene når de er 7 uker happy6
Men kun parvo happy3

Vi har også fått beskjed om at det ikke er noen vits og vaksinere valpene dersom moren er riktig vaksinert ved parring....
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 21:04

Jeg parvo vaksinerer også våre valper happy6
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 21:06

Kun parvo her også.
Til Toppen Go down
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTir Nov 10 2009, 22:21

Lena skrev:
Våre veterinærer anbefaler fortsatt å vaksinere mot parvo ved 8 ukers alder, så vi gjør også det!
Så får vi heller kaste de pengene ut vinduet!
Er heller på den sikre siden med mine små gull! happy6


Ja, jag med! Mina blir trippelvaccinerade.

Hittade en intressant artikel:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/vaccinera.html
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyOns Nov 11 2009, 00:08

Oki,skal lese artikkelen i morgen.Takk for alle svar wink3 happy6
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Nettan




Antall Innlegg : 251
Join date : 24.09.2009
Age : 69
Bosted : Värnamo, Sverige

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyOns Nov 11 2009, 06:16

Mina får trippelvaccinering och mot kennelhosta happy3
Til Toppen Go down
http://www.exigors.se
MU-TI-LA

MU-TI-LA


Antall Innlegg : 145
Join date : 03.08.2009
Age : 53
Bosted : Ålesund

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyOns Nov 11 2009, 08:56

Alle mine små blir også vaksinert med Parvo før de flytter hjemmefra. happy3
Til Toppen Go down
http://www.kennelmutila.com
Gjest
Gjest




Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyOns Nov 11 2009, 09:07

Jeg har forhørt meg med diverse idag, deriblandt en vet på høyskolen, og de mener man skal parvo vaksinere valper v 7 ukers alder happy3 Så da gjør vi som vi har gjort, vi vaksinerer happy6
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyOns Nov 11 2009, 10:06

Her vaksineres også valpene kun mot parvo happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyOns Nov 11 2009, 10:18

Hege skrev:
Jeg har forhørt meg med diverse idag, deriblandt en vet på høyskolen, og de mener man skal parvo vaksinere valper v 7 ukers alder happy3 Så da gjør vi som vi har gjort, vi vaksinerer happy6

Bra. happy6
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 20:41

Nå må jeg bare lufte denne her litt igjen... Det har nemlig skjedd noen endringer i vaksinene i Sverige og jeg er da redd for at dette kan bety at det samme kommer til å skje i Norge og lurer da på om det er noen som vet noe om dette...?

I Sverige får man nå ikke lenger tak i de rene parvovaksinene, og valpene blir nå vaksinert med full kombivaksine på første vaksinering ved 7-8 ukers alder... For pinschere vil jo dette da si at man vil risikere å få den forhatte vaksinasjonsreaksjonen man vanligvis ville fått 10 dager etter 12-ukers vaksinen 10 dager etter 7-8-ukers vaksinen isteden, for de hundene som får en reaksjon, og dette er jo en voldsom påkjenning for en så liten valp å få i så ung alder, for ikke å snakke om både for valpen og den nye eieren å få oppleve bare dager etter at den har flyttet til sitt nye hjem...! sad3 Dette har vi jo allerede sett flere eksempler på da det i en perriode ikka var mulig å få tak i parvovaksinen i Norge, og i Sverige nå som man ikke lenger vaksinerer kun med parvo der... no0

Spørsmålet i Sverige (og evnt her om det samme skjer her) blir jo da om man skal ta sjansen på å la valpene og de ferske eierne gå igjennom dette eventuelle helvetet så fort etter valpen kommer i sitt nye hjem ved å fortsette med å vaksinere valpene før levering, eller om man skal gå over til å gjøre som i Finland og vaksinere første gang ved 12 uker og så igjen ved 16 uker, for å prøve å gjøre det bedre i forhold til problematikken vi har på rasen i forhold til vaksinasjonsreaksjoner... For meg er det foreløpig utenkelig å tørre å ta sjansen på å sende fra meg en valp som ikke er vaksinert, og så lenge vi har den rene parvovaksinen her så er hvert fall helt uaktuelt for meg å vurdere å ikke vaksinere eventuelle valper før levering... Mine hunder er så mye midt oppi så utrolig mye andre hunder hele tiden, og bare her vi bor bor det sikker minst 30 hunder som vi treffer på i hytt og gevær hver gang vi går ut av døren, så jeg hadde aldri turt å ha noen valp som ikke var vaksinert i det hele tatt her, med tanke på hvor viktig det er for meg å få med meg den viktige sosialiseringen av valpene fram til de får 12-ukers vaksinen og jeg tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at det helt sikkert ikke er 100% av disse nabohundene som er skikkelig oppfulgt med vaksiner, og hvilke som er det og ikke er det vet man jo ikke... MEN, hva med de som har kull i Sverige, og hva om det samme skjer her sånn at vi faktisk står overfor den samme problemstillingen som man står overfor i broderlandet nå...hva gjør vi da? Burde kanskje klubben være forberedt på en eventuell endring og gjøre klar for å ta en kamp med vaksineprodusentene og veterinærene for å få behold den rene parvovaksinen ved å informere om de problemene vi da vil stå overfor? Og hvorfor i all verden har egentlig ikke alle raseklubbene for pinscher i de forskjellige landene verden over gått sammen for å prøve å sette igang et studie på dette området enda sånn uansett?! Burde ikke dette vært tatt tak i for lengst, vi har jo visst om dette problemet lenge nå?! Jeg forstår at vi i Norge ikke har nok hunder og penger til å ta tak i et så stort og dyrt prosjekt på egenhånd og at dette vil bli alt for dyrt for alle pinscherklubber i alle land å skulle ta alene, men kan skje vi i Norge da skal være de første til å ta et steg i en retning som kan endre mye for rasen i framtiden, og starte kontakten med alle klubbene og lufte tanken om et samarbeid rundt dette?! Herre min, nå har vi jo snart gen-tester for både HC og demodex om man forstår det riktig, da burde det vel ikke være så forbannet vanskelig å finne ut hva denne idiotiske og meningsløse reaksjonen på enkelte hunder av vår rase skyldes om vi bare går sammen om å skaffe midlene?!?! Jeg har selv sendt inn blodprøver til HC-prosjektet i Tyskland på lik linje som mange andre fra andre land verden over har gjort, så hvorfor kan vi ikke gjøre det samme med vaksinasjonsreasjonen...man vil jo trenge en god slump med penger og en haug med prøver fra både rammede hunder og hunder som ikke har hatt noen reaksjon, men slår vi oss sammen og samarbeider om ETT prosjekt isteden for at forskjellige land starter hvert sitt prosjekt sånn som med HC'en, så burde ikke dette være så fryktelig vanskelig?!

Hva med dere som er veterinærer/veterinærstudenter og eier av rasen vår...ingen av dere som føler et kall til å prøve å finne ut av dette...? Kanskje benytte sjansen til å bruke dette til et eventuelt prosjekt eller en oppgave på skolen...? lalala2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 20:52

Spør du meg er det rimelig krise med full vaksine ved 7 uker sad3 Da risikerer/utsetter man valpene for vaksinereaksjon i den første fryktperioden, i tillegg til at det jo er mye yngre enn de er nå. Det er jo bare flaks om de har kommet seg over fryktperioden når det evt slår til og da har de virkelig nok å konsentrere seg om.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 21:01


Ja, og det er jo dette som nå skjer i Sverige, hvor valpene nå får full vaksine når de helsesjekkes og chippes...! Hva bør man gjøre der nå som man står overfor dette problemet, og hva bør vi gjøre om dette eventuelt blir et problem vi komemr til å stå overfor her også etter hvert?! Og når i all verden skal vi begynne å virkelig ta tak i dette problemet med rasen og hvorfor har vi ikke for lengst gått sammen om å finne ut av dette istedet for å bare hive vann på bålet når det vørst tennes ved å si oss fornøyd med at vi har "funnet løsningen på det" ved å gi de som er rammet kortison...hvorfor kan vi ikke heller sørge for å finne ut hvor det egentlige problemet ligger og sørge for at vi kan ungå dette i framtiden?!?!
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 21:19

Litt på siden her da, men det sies jo at den 7-8 ukersvaksinen strengt tatt er både unødvendig, og ikke mist bortkastet da den sannsynligvis blir brutt ned av antistoffer fra morsmelka likevel.
De samme antistoffene skal være tilstrekkelig beskyttelse for valper som ikke skal utsettes for ekstremt smittepress.
Jeg er veldig usikker på om jeg skal vaksinere valpene før levering i det hele tatt. Veterinærene anbefaler det jo ikke...

Men jeg ser problemstillingen..
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 21:46

Julie skrev:
Litt på siden her da, men det sies jo at den 7-8 ukersvaksinen strengt tatt er både unødvendig, og ikke mist bortkastet da den sannsynligvis blir brutt ned av antistoffer fra morsmelka likevel.
De samme antistoffene skal være tilstrekkelig beskyttelse for valper som ikke skal utsettes for ekstremt smittepress.
Jeg er veldig usikker på om jeg skal vaksinere valpene før levering i det hele tatt. Veterinærene anbefaler det jo ikke...

Men jeg ser problemstillingen..

Er du klar over at det har vært vaksinereaksjon også på dp de siste årene? Ikke så mange, tror jeg, men nok til at det er greit å være litt oppmerksom i tilfelle noe skulle skje happy3

Men det var da helt på siden, hehe
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 21:48

Sitat :
Spør du meg er det rimelig krise med full vaksine ved 7 uker Da risikerer/utsetter man valpene for vaksinereaksjon i den første fryktperioden, i tillegg til at det jo er mye yngre enn de er nå.

Er det noe vitenskaplig forskning som sier at pinschervalpene skulle ha første fryktperiode da ? Spør siden det er så avhengig av rasen når den første fryktperioden kommer. Min erfaring (som jeg skrev på maltepoo-tråden) etter 19 kull er at første fryktperiode på pinschere er på 5-6 ukers alder.

Men jeg er enig om at de er veldig unge for kombivaksine da. Riktignok tok jeg det på alle valpene i den perioden når vi ikke hadde ren parvo-vaksine tilgjengelig, da risikoen å vaksinereaksjon veiet mindre for meg enn risikoen å få parvo (de fleste så små valpene dør av det).

Sitat :
eller om man skal gå over til å gjøre som i Finland og vaksinere første gang ved 12 uker og så igjen ved 16 uker,
Er dette noe ny trend ? Tidligere fikk alle ren parvovaksine ved levering (7-8 ukers alder). Nå tenker jeg ikke på valper som må importeres uvaksinert.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 21:53

Jeg forstår det sånn at de fleste veterinærene i Norge fortsatt anbefaler å parvo-vaksinere valpene før levering, og det er jo også dette som kommer fram på forrige side i denne tråden...? Utifra hva jeg hører så skal i prinsippet antistoffene som kommer med fra mor gå ut ved ca 13 ukers alder, og derfor vaksinerer man liksom igjen med full vaksine ved 12 uker for å overlappe sånn at ikke valpen risikerer å "gå tom" før den får påfyll... Men problemet er jo at dette er veldig individuelt og at ikke alle valper har antistoffet fra mor like lenge og flere veterinærer sier jo også at antistoffet de får med fra mor ikke holder og at de derfor må ha parvo-vaksinen før de reiser...? Jeg vil vel anse her hvor jeg bor som "et spesielt utsatt område", for om jeg går 5-10 skritt vekk fra utgangsdøren her med hundene så har de nok allerede sniffet på et uendelig antall visittkort fra et uendelig antall hunder, og da ikke bare de ørogførti som bor her, men nesten hele Oslo-vest sin hundebestand, som går over volden her for å komme seg ut på Bygdøy på søndagstur...så jeg tror ikke jeg hadde turt å ta sjansen på å ta med meg en uvaksinert valp hit... Shocked
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 21:58

Irene skrev:


Sitat :
eller om man skal gå over til å gjøre som i Finland og vaksinere første gang ved 12 uker og så igjen ved 16 uker,
Er dette noe ny trend ? Tidligere fikk alle ren parvovaksine ved levering (7-8 ukers alder). Nå tenker jeg ikke på valper som må importeres uvaksinert.


Jeg vet ikke Irene, men diskuterte dette på FB, og der var det en finne som sa at dette var vanlig prosedyre i Finland...kan høre med noen av de andre finnene hva de gjør....


Sist endret av Nina den Tor Feb 09 2012, 22:13, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) EmptyTor Feb 09 2012, 22:10

Irene skrev:
Sitat :
Spør du meg er det rimelig krise med full vaksine ved 7 uker Da risikerer/utsetter man valpene for vaksinereaksjon i den første fryktperioden, i tillegg til at det jo er mye yngre enn de er nå.

Er det noe vitenskaplig forskning som sier at pinschervalpene skulle ha første fryktperiode da ? Spør siden det er så avhengig av rasen når den første fryktperioden kommer. Min erfaring (som jeg skrev på maltepoo-tråden) etter 19 kull er at første fryktperiode på pinschere er på 5-6 ukers alder.

Det er jo ikke en egen forskning på pinscherne, men jeg kan ikke se at det er noe som tilsier at pinscherne skulle skille seg sånn ut fra de andre rasene. At valpene får en fryktperiode ved 8 uker betyr at de da er ekstremt påvirkelige for å bli redde. Det betyr ikke (som noen tror) at det ikke går opp og ned både før og etter. De utvikler seg jo i rykk og napp og erfarer ting ettersom de utvikler seg. To valper i et kull behøver heller ikke å ligge på samme utviklingsstadie hele tiden. Kanskje valp A går fortere frem i begynnelsen, så går valp B fortere forbi et par utviklingstrinn og plutselig er de like en stund.

Ellers tenker jeg at verden er ikke utlært, så kanskje de sier om 10-20 år at det er enda flere sånne ekstremperioder, der valpene er ekstra påvirkelige (ikke bare litt mer skeptiske, men at ting virkelig kan sette seg fast). Men ut fra det man vet pr i dag, så er det noen perioder i valpenes utvikling som skiller seg ut som ekstremt sensitive og den første er på temmelig nøyaktig 8 uker.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty
PosteTema: Re: Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)   Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12) Empty

Til Toppen Go down
 
Vaksinering av 7 uker gamle valper (nytt s 2, 9/2-12)
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Nadja og russi sine valper 6 uker gamle.
» Valpene 7 uker gamle!
» Valpene mine 6 uker gamle
» Barne barna mine 4 uker gamle
» Fia og Huch's valper - nye bilder 9.5 uker

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: