| Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) | |
|
+11Camilla Lene Bente L Hera Maiken Anne Gry Elena Simira Vinnie Lex Maria 15 posters |
Av | Innlegg |
---|
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Man Okt 26 2009, 20:24 | |
| Sitter her og syns så synd på lille Melba min!! Hun har for første gang i sitt liv hatt diarè, men etter å ha gitt henne zoolac, så roet heldigvis det seg. Men siden avføringen har vært så tynn de siste dagene, så har hun jo ikke fått tømt analkjertlene slik hun pleier. I går så jeg at hun var hoven bak (ene siden), og for en liten time siden, så sprakk analkjertelen. Noe kom ut av seg selv, og jeg tørket det bare bort, men så har jeg også klemt litt av det ut, så nå er den i alle fall mye mindre hoven. Ble litt overrasket over at det ikke luktet noe, for det pleier det vel vanligvis å gjøre... Hun hadde nok kjempevondt når jeg klemte på den, og pep ett par ganger, men flinke jenta holdt ut likevel. Jeg skal til dyrlegen i morgen. Hun må vel kanskje ha antibiotika så det ikke blir betent, for det blir jo ett hull der bak? (Eller betent er det jo kanskje allerede, siden analkjertelen sprakk??), samt skylles. Noen som har vært gjennom det samme?? Får hun bedøvelse når den skylles og sånt?
Sist endret av Maria den Tir Nov 17 2009, 19:24, endret 2 ganger (Reason for editing : Rettet skrivefeil i overskriften:)) | |
|
| |
Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Man Okt 26 2009, 20:43 | |
| Huff da.. Stakkars Melba. Vet faktisk ikke helt hvordan de skyller/renser det . Men vår gamle dachs hadde ofte analkjerttelbentennelse, men kun en gang så sprakk det opp, de andre gangene var vi nok litt mer føre var. Men det jeg i alle fall vet, er st om du først har fått det på en hund, så har det en tendens til å bli mer eller mindre kronisk. Marius hadde det sikkert 7-8 ganger i løpet av sitt 12 år lange liv. Men da gikk han periodevis til tømming av kjertlene hos veterinær. Med Lex så har jeg vært litt ekstra obs, så om han har vært løs i magen noen dager, så tømmer jeg de for ham. (på ham er det veldig enkelt, bare å presse litt på hver side utenpå kjertlene så tømmer de seg) God bedring til Melba fra oss! | |
|
| |
Vinnie
Antall Innlegg : 128 Join date : 12.06.2009
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Man Okt 26 2009, 20:49 | |
| Jeg har en jeg må tømme de på regelmessig, men jeg gjør det selv. Tror det er veldig lett for infeksjoner hvis de sprekker, så jeg vet ihvertfall at en del må operere de bort.. Vet ikke ellers noe om hvordan de gjør dette.. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Man Okt 26 2009, 20:53 | |
| Okay, dumt spørsmål.... Hvordan ser jeg at analkjertlene er hovne? Blir selve "rumpa" hoven, eller hovner det andre plasser. Hvordan klemme for å tømme?? |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Man Okt 26 2009, 21:19 | |
| Huff, jeg håper virkelig ikke at hun blir plaget med dette pga denne betennelsen. Hun har alltid tømt analkjertlene uten problemer, og jeg ser på avføringen hver gang hun har tømt dem. Hadde aldri trodd at det skulle gå så fort å bli betent som det har blitt!! Så jo i går at det var hovent, og i dag sprakk det!! Men så har hun aldri hatt diarè heller, så tenkte rett og slett ikke på at det kunne være fare på ferde... Anette: Man ser at analkjertlene er fulle ved at det er hovent på ene eller begge sidene av analåpningen. Dersom hunden ikke klarer tømme dem selv, kan man klemme litt med tommel og pekefinger på hver side og litt nedenfor åpningen. Tror det kan være greit å få en veterinær til å vise hvordan man gjør det. De fleste hunder tømmer dem når de bæsjer, men dersom hundene har veldig bløt avføring, stimuleres ikke kjertlene til å tømmes, så da er det noen som aker seg på rompa for å tømme dem, noen tømmer dem spontant, mens noen trenger hjelp til å tømme dem. Dersom hundene ikke klarer tømme dem selv pga bløt avføring, kan det hjelpe å gi råe bein, for da blir avføringen hard og tørr, og det får som oftest fart på tømmingen. | |
|
| |
Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 07:01 | |
| Nok en ting råforing er bra for! Men stakkars Melba, det hørtes ikke godt ut! God bedring! | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 08:07 | |
| - Simira skrev:
- Nok en ting råforing er bra for!
Men stakkars Melba, det hørtes ikke godt ut! God bedring! Jepp!! Her råfôrer vi, og vi har aldri hatt trøbbel med tømming foruten nå når hun fikk diarè!! Takk for god-bedring-ønsker! Melba skal til veterinær kl. 14.30, så spent på hvordan det går. Hun er ikke hoven nå, så jeg tror jeg har fått ut mesteparten av gørret. Men det trenger nok å skylles/renses, og hun må sikkert få antibiotika for å forhindre infeksjon i såret. | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 09:13 | |
| God bedring til Melba, kjedelig og vondt med betente analkjertler | |
|
| |
Anne
Antall Innlegg : 868 Join date : 10.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 09:17 | |
| God bedring Melba | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 09:23 | |
| God bedring |
|
| |
Maiken
Antall Innlegg : 1150 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Hokksund
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 09:38 | |
| Stakkars Melba, høres ikke godt ut! Godbedringsklemmer fra Trayansen og meg | |
|
| |
Hera
Antall Innlegg : 1526 Join date : 10.06.2009 Bosted : Molde
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 10:33 | |
| Huffda, stakkars lille Melba God bedring til Melba jenta | |
|
| |
Bente L
Antall Innlegg : 278 Join date : 15.06.2009 Age : 63 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 12:03 | |
| God bedring til jenta di. Ayla hadde problemer med stadig overfylte analkjertler, men de sprakk ikke heldigvis. Nå har hun operert de vekk og slipper de periodene som det tydeligvis var veldig vondt. | |
|
| |
Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 15:04 | |
| Håper det gikk bra hos vet'en. God bedring til fine Melba-jenta! | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 16:39 | |
| Nå ligger lillegullet og sover etter å ha vært hos veterinæren. Der var det sedasjon og smertestillende før veterinæren spylte den betente analkjertelen ren samt sprøytet inn pencilin. Hun tømte også den andre analkjertelen sånn at det ikke skulle være fare for betennelse der. Melba fikk sprøyte med antibiotika som skal vare i 14 dager og i tillegg skal hun få smertestillende daglig. Om en uke må hun igjen sederes og få spylt analkjertelen ren. Det er for å unngå at betennelsen skal blusse opp igjen. Så nå er det ro og hvile noen dager, samt i/d fôr og zoolac, så krysser jeg fingrene for at magen kommer på rett kjøl og at såret i analkjertelen (der hvor den sprakk) leges. Ikke noe moro når bebisen sin har det vondt... Takk for alle god bedring-ønsker!! | |
|
| |
Camilla
Antall Innlegg : 801 Join date : 10.06.2009 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 18:31 | |
| Stakkkar Melba Håper hun kommer seg rask, god bedring til jenten din | |
|
| |
Julie
Antall Innlegg : 2315 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Bodø
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Okt 27 2009, 21:57 | |
| Næmmen stakkar Melbis! Det var da svært så uheldig hun skulle være. Go bedring! | |
|
| |
Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Ons Okt 28 2009, 20:53 | |
| Usj, det hørtes ikke noe godt ut God bedring til Melba! | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Ons Okt 28 2009, 22:37 | |
| Huff, stakkars lille Melba-mor, det hørtes ikke godt ut... Får håpe at det blir fort bra nå som hun har fått fikset litt opp i det, og at hun slipper å få stadig gjenkommende problemer med dette...masse god bedring fra oss! | |
|
| |
Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tor Okt 29 2009, 00:24 | |
| Nammen huff, gode Melba stakkar Masse god bedring fra denne kanten, får håpe hun kommer seg fort da, hørtes virkelig ikke godt ut | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tor Okt 29 2009, 07:48 | |
| Det går heldigvis veldig bra med Melba. Hun er like glad og lykkelig som alltid, og såret holder seg fint. Hun skal egentlig ha på seg krage for å unngå slikking på såret, men hittil har hun gått uten. Hun er så lydig på nei-kommandoen, at hun avbryter med en gang jeg sier nei, og prøver heller ikke på nytt igjen på mange timer, så så lenge det fungerer så får hun være krageløs. Også er hun jo bare lykkelig for at hun får sove i senga hver natt siden jeg må ha kontroll over at hun ikke slikker, hehe... Men jeg har bestilt sånn oppblåsbar krage fra Canis, så når hun får den, så blir det nok andre boller. Takker for god bedring-ønsker!!! | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Nov 17 2009, 19:32 | |
| Da har vi vært hos veterinæren for fjerde gang på få uker, og Melba er endelig friskmeldt etter at analkjertelen ble betent og sprakk! De to første gangene hun var hos veterinær måtte hun sederes og analkjertelen skylles, tredje gangen var det sprøyte med påfyll av antibiotika og nå i dag var det etterkontroll hvor veterinæren tømte analkjertelen manuelt, samt kom med melding om at såret har grodd som det skulle og at betennelsen er bortevekk! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) Tir Nov 17 2009, 19:34 | |
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) | |
| |
|
| |
| Sprukket analkjertel - Melba friskmeldt:) | |
|