Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? EmptyTor Feb 06 2014, 10:33

Noen som har erfaring med Dobermann? Hvordan er de i forhold til Pinscheren? Finner ikke noe forum på dobermannklubben.no, er rasen like "sjelden" som Pinscheren?

Det er ingen tvil om jeg skal ha Pinscher igjen når tiden for hund nærmer seg, men må si jeg er litt betatt av den store utgaven også.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
AVA

AVA


Antall Innlegg : 457
Join date : 17.08.2011
Age : 44
Bosted : Tvedestrand

Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Re: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? EmptyTir Feb 18 2014, 09:01

Jeg kjenner ikke til noen av rasene personlig, men det er ihvertfall mange her som har både Dobis og Dvergpinscher. Smile
Til Toppen Go down
http://minpinlove.weebly.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Re: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? EmptyTir Feb 18 2014, 12:03

Kort sagt så er fargene like, ellers er det mye som skiller dem. wink3 Tror det er mange som vil ha dobermann i mindre utgave eller dp/pinscher i større utgave og dermed tror at den like innpakningen betyr mye likt innhold, også går de for rasene på bakgrunn av det. Men man trenger ikke sammenligne mer enn mentaltester på de to rasene, så ser man at de er temmelig ulike mentalt sett.  happy3

Jeg har kun erfaring med dobermann, men har kjennskap til pinscher da rasen har vært en av de jeg har vurdert, så kan komme med mine oppfatninger ut fra hvordan jeg kjenner rasene og hva mentaltester sier.

Begge har vakt i seg, men slik jeg oppfatter det, så er dobermann generelt sett litt mer rasjonell i voktinga sammenlignet med pinscher. Det er også mindre redsel hos dobermann enn hos pinscher, mens pinscher er skarpere enn dobermann. Også har jeg til gode å møte en dobermann som er så "værvar" som mange beskriver sine pinschere. wink3 Pinschere kan gjerne ligge under ett teppe foran peisen dersom været er ille mens en dobermann fortsatt tripper og vil ut.

Det er også endel som skiller de to rasene treningsmessig. Dobermann er mye mer trenbar enn en pinscher. De har mye mer lek i seg, er mer utholden og er generelt mer førerorienterte. En dobermann krever dog mye mer enn en pinscher både i forhold til fysisk og mental trening (sikkert derfor de ikke lar været stoppe seg på samme måte som pinscher kan gjøre  Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? 222595  ). En dobermann kjeder seg fort og må få brukt seg for å trives optimalt og dersom de får for lite stimuli gir det seg utslag i atferden.

Dobermann er forøvrig en mye mer utbredt rase enn pinscher.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Ellexia4




Antall Innlegg : 19
Join date : 04.03.2013

Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Re: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? EmptyTor Feb 20 2014, 16:09

Jeg har hatt to Dobermann-tisper tidligere. Nå har jeg min første Pinscher. Pinscher-jenta mi er kun 6,5 mnd, så jeg har ingen stor erfaring med denne rasen ennå, men ser absolutt noen forskjeller allerede.

Dobermann er veldig førerorientert, og den kan trene lenge uten å miste interessen. Pinscheren må ha korte økter, og mister fort interessen. Dobbisen har STORT jaktinstinkt og kan være voldsom i lek. Den kan også finne på å jakte joggere, syklende, skigåere o.l. Pinscheren jeg har nå viser ingen interesse på slikt, og girer seg ikke så høyt opp i lek. Den er i grunnen ikke på langt nær så leken som dobbisene var. Det sies at Dobermann er en krevende rase (og det er de), men foreløpig er Pinscheren like krevende som doberen på samme alder. Jeg er faktisk litt overrasket over hvor krevende Pinscheren er. Noen som vet når de roer seg ned, hehe...?

Mine dobbiser hatet regnevær, og måtte nærmest trues ut for å tisse, mens Pinscher-tispen kan tusle ute i hagen i rengeværet uten problem.
Desverre er helsetillstanden på Dobermann elendig, og det er hovedgrunnen til at jeg byttet rase. Det er ikke skjelden at en Dobermann dør i en alder av 5-7 år. Tragisk...
Til Toppen Go down
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Re: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? EmptyOns Apr 23 2014, 16:46

Ellexia4 skrev:
Det sies at Dobermann er en krevende rase (og det er de), men foreløpig er Pinscheren like krevende som doberen på samme alder. Jeg er faktisk litt overrasket over hvor krevende Pinscheren er. Noen som vet når de roer seg ned, hehe...?

Haha, kjenner meg godt igjen! Min er snart fem år. Det blir roligere etterhvert... Tror et sted mellom 2 og 3 år  wink3 Men han er fortsatt veldig leken og full av liv. Bare ikke absolutt hele tiden  happy6
Til Toppen Go down
Ellexia4




Antall Innlegg : 19
Join date : 04.03.2013

Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Re: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? EmptyTor Apr 24 2014, 16:25

Ja, Tine, det er MYE energi i disse. happy4 
Men hun begynner faktisk å roe seg veldig ned nå. Hun er blitt 9 mnd, ferdig med sin første løpetid og hun er blitt litt mer "voksen".
Men jeg skal ærlig si at jeg svettet litt da hun var liten valp, hehehe... biggrin 

Jeg håper hun også kommer til å være "evig ung" slik Dobermannen er.  wub4 
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty
PosteTema: Re: Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?   Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer? Empty

Til Toppen Go down
 
Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Miniatyr Dobermann Pinscher
» Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?
» Dobermann klubben avd Bergen 21-22 mai
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Norsk Dobermann Klubs romjulsutstilling 30.12.2011

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: