Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pinscher med stor jaktlyst.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptyOns Jul 31 2013, 08:32

Camiro har den siste tiden fått meget stor jaktlyst! Han jager både fugl og reinsdyr, noe han ikke har gjort tidligere!
Syns det er litt merkelig at han plutselig viser så stor interesse for vilt først nå (i en alder av 1 år og 8 måneder). Vi gikk jo MH med han for bare 3 måneder siden og da var det null interesse å spore på jaktmomentet (han fikk vel 1 på alle de 4 som omhandler jakt). Dog er nok en stor rein myyye mer spennende enn den lille tøyfilla happy4  Men, lysten kan vel tydeligvis plutselig bare komme?

Er det noen som har tips til hvordan man kan dempe dette? Kjipt om han må gå i bånd/langline hele tiden...!
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptySøn Aug 04 2013, 20:38

Moro med jaktlyst *kremt*!! wink3

Momentet på MH som du snakker om, viser jaktlek og ikke jakt knyttet til vilt/dyr, så at han ikke reagerte på den er ikke så rart hvis jaktlek ikke er noe som trigger han. wink3 De ser forskjellen på ei fille og ett dyr, og dersom de ikke syns det er noe kult å løpe etter og leke med ei fille, så tar de seg ikke bryet med å løpe etter heller.

Det at du merker at jaktlysten blir verre og verre (eller større og større) er heller ikke så rart. For hver gang han får løsning på å løpe etter/trigges av fugl/rein, så blir et bare gøyere og gøyere. Det er tonnevis av belønning i å løpe etter for det er jo det kuleste i hele verden, så neste gang er lysten større enn forrige gang. Derfor er det viktig å ikke gi dem muligheten til å løpe etter, for jo flere ganger de gjør det, jo større sjanse er det for at de gjør det flere ganger. Jeg hater som deg å bruke langline (livredd for at de skal hekte seg, surre seg inn og skade seg), men jeg har måttet bite i det sure eple og bruke det på Strike.

Strike har nemlig enorm jaktlyst på fugl (sikkert annet også, men det har vi ikke "testet" ennå) og jeg har jobbet myyyye med impulskontroll, noe som har hjulpet. Men vi har ennå en lang vei å gå. Jeg startet treningen med å bruke godbiter og leke i omvendt lokking (i hånden), deretter økte jeg gradvis kriteriene til å komme dithen at jeg kan kaste dem rundt omkring han uten at han tar dem før han får "Ta den" eller "Vær så god". Etterhvert brukte jeg meg selv som forstyrrelse i impulskontrolltreningen. Jeg hadde han i sitt og dekk og startet med små bevegelser som om jeg var på tur å løpe fra han, hoppe til siden, gjorde masse ablegøyer med armer og ben, brukte stemme osv. Alt for å trigge lysten hans til å "sette etter", men belønne at han ble sittende/liggende. Jeg brukte øvelsene ulike steder for å generalisere og dette var med på å gi han økt impulskontroll i ulike sammenhenger. Han lærte at veien å gå for å få det som trigget ham, var å bli sittende/liggende/stående og vente på signal. Han begynte eksempelvis å sette seg i møte med hunder, når han så fugler (og DET var ett gjennombrudd) og i alle mulige sammenhenger i håp om å få ett signal om å gå bort til forstyrrelsen eller bli belønnet med lek/godis.

I slik trening så opplever de jo gang på gang at dersom de prøver å ta leken/godbiten, løpe etter deg, gå ut døra, hoppe ut av bilen etc før de får signal, så forsvinner godbiten/leken, døra går igjen, du stopper å løpe osv. Moroa og belønningen forsvinner helt enkelt. Da måtte vi starte på nytt og det tok dermed lengre tid før belønningen kom, ergo lønner det seg å vente på signal. De tar fort tegningen og ser at å ta for seg uten å få signal først, ikke fører til noe som helst.

Etterhvert begynte jeg å bruke andre hunder og mennesker og til og med fugler som figuranter i treningen (og noe startet han jo med av seg selv, som nevnt). Jeg stilte meg på stor avstand slik at han lyktes og bevegde meg nærmere og nærmere. Må poengtere at jeg ikke lar han få fuglene osv som belønning, men jeg belønner skikkelig god med leke og alt annet jeg vet er store belønninger for han (snøballkasting var en innertier i vinter)

Jeg har også jobbet endel med crate games som er en super måte å trene impulskontroll på og som handler om mye av det samme som jeg allerede har nevnt.

Og mens jeg trente som mest, så brukte jeg langline i områder jeg visste det var fugl. I alle fall så godt som hver gang. Jeg skal innrømme at jeg ikke klarte å gjennomføre den biten 100%, og det straffet seg med å sette oss tilbake i treningen. Så de gangene han løp etter fugl angret jeg veeeeldig på at jeg ikke hadde line på. wink3

Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptySøn Aug 04 2013, 22:12

Skal prøve det du nevner over Maria (å belønne han for å sitte stille), så får jeg gradvis øke vanskelighetsgraden/forstyrrelsene rundt oss. Om reinen(e) står stille bryr han seg faktisk ikke om den (dog har vi kun møtt "stillestående" rein når han har vært i kobbel). Vi passerte en rein som kun var ca 5 meter i fra oss og verken Camiro eller reinsdyret brydde seg om hverandre. Men, tror nok interessen hans hadde blitt betydelig større hvis reinen hadde begynt å løpe! happy4 

Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptyMan Aug 05 2013, 13:38

Hehe, ja det er noe med det. Fugler og dyr som sitter stille trigger ikke sammenlignet med de som beveger seg. Tror vi hadde hatt null problemer med fugl dersom alle kunne sitte i ro når vi var i nærheten, men så hensynsfulle er de dessverre ikke, merkelig nok.  happy4 

Nevnte det ikke, men innkalling sammen med impulskontroll er liksom det som er nøkkelen når det kommer til det å ha kontroll rundt forstryrrelser. I tillegg jobber jeg mye med å øke verdien av meg selv for Strike. Det gjør jeg gjennom endel lekøvelser som han kjenner og elsker. I og med at han har mye lek i seg, så belønner jeg med lek i de fleste lekøvelsene, men man kan også belønne med godbit.

Eksempel på slike leker er at jeg holder han i halsbåndet, teller hviskende til tre (bare jeg starter å hviske uansett sammenheng, så girer han seg opp fra null til hundre på ett tiendedels sekund, for han lært at etter tellingen skjer det alltid noe suuuperkult, så den er blitt en betinget forsterker wink3 ), holder han igjen i halsbåndet og nesten dytter han litt bak meg når jeg kommer til tre, også legger jeg på sprang. Når han når meg igjen, så er det PARTY og hurrameglek. happy3 

En annen lek vi leker er at jeg står foran han, later som jeg skal løpe til venstre, så høyre, så venstre osv (rett og slett finter frem og tilbake), før jeg løper til ene siden og han får superbelønning når han når meg igjen.

En tredje lek er at jeg holder han i halsbåndet, kaster en godbit 3-4 meter foran han, sier vær så god og slipper mens jeg selv løper i den andre retningen. Når han har spist godbiten, så roper jeg på han og det blir en enda kulere belønning hos meg. Etter få repetisjoner av denne leken så løp han som en galning for å spise godbiten, slik at han kunne bråsnu etter meg før jeg engang rakk å rope. wink3 

En fjerde lek er gjemsel. Jeg ber han sitte evt har noen til å holde han (det er lettest, hvis ikke avslører man seg når man roper fri og han finner deg dermed lettere), gjemmer meg en eller plass i huset eller ute, og får han til å lete meg opp. Selvsagt hurramelek når han finner meg. wink3 

Poenget med lekene er å skape større interesse for deg som fører/eier slik at det er attraktivt å holde seg i nærheten og lytte til signaler for å få lov å komme inn til deg for lek og moro. Jeg har laget meg en oversikt over alle lekene vi kan (rundt 40) og har som mål å leke 4-5 i forkant og mellom øktene hver gang vi trener. I tillegg har vi noen leker som vi stadig vekk leker på tur. Nå har vi derimot kommet veeeldig ut av det pga ferie og reising, men "heldigvis" er ferien over nå og vi kan komme i gang igjen. For tro meg, sammen med impulskontrolltrening og "vanlig" innkallingstrening, så funker det!! Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Bodo Bäckmo




Antall Innlegg : 20
Join date : 06.12.2010

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptyTir Aug 06 2013, 20:25

Superbra tips för kontaktträning Maria, bravo!! Det här är nyttigt för ALLA pinscher. I ett nästa steg kan det vara värt att testa spårarbete, exempelvis blodspår. Då blir belöningen att få jobba med näsan på RÄTT spår, och "fel spår" ger ingen belöning.

Och det är alldeles riktigt att förföljandet på MH inte har så mycket med viltintresse att göra, utan ger en uppfattning om en kombination av nyfikenhet och beslutsförmåga hos hunden. Förresten: Vad fick han för poäng på lekmomenten (2a, 2b, 2c, 9a och 9b) och på moment 4?
Til Toppen Go down
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptyTir Aug 13 2013, 20:32

Bodo Bäckmo skrev:
Superbra tips för kontaktträning Maria, bravo!! Det här är nyttigt för ALLA pinscher. I ett nästa steg kan det vara värt att testa spårarbete, exempelvis blodspår. Då blir belöningen att få jobba med näsan på RÄTT spår, och "fel spår" ger ingen belöning.

Och det är alldeles riktigt att förföljandet på MH inte har så mycket med viltintresse att göra, utan ger en uppfattning om en kombination av nyfikenhet och beslutsförmåga hos hunden. Förresten: Vad fick han för poäng på lekmomenten (2a, 2b, 2c, 9a och 9b) och på moment 4?
Han fikk:
2a, 4
2b, 4
2c, 1
4, 4
9a, 4
9b, 3
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. EmptyTir Aug 13 2013, 21:12

Maria skrev:
Hehe, ja det er noe med det. Fugler og dyr som sitter stille trigger ikke sammenlignet med de som beveger seg. Tror vi hadde hatt null problemer med fugl dersom alle kunne sitte i ro når vi var i nærheten, men så hensynsfulle er de dessverre ikke, merkelig nok.  happy4 

Nevnte det ikke, men innkalling sammen med impulskontroll er liksom det som er nøkkelen når det kommer til det å ha kontroll rundt forstryrrelser. I tillegg jobber jeg mye med å øke verdien av meg selv for Strike. Det gjør jeg gjennom endel lekøvelser som han kjenner og elsker. I og med at han har mye lek i seg, så belønner jeg med lek i de fleste lekøvelsene, men man kan også belønne med godbit.

Eksempel på slike leker er at jeg holder han i halsbåndet, teller hviskende til tre (bare jeg starter å hviske uansett sammenheng, så girer han seg opp fra null til hundre på ett tiendedels sekund, for han lært at etter tellingen skjer det alltid noe suuuperkult, så den er blitt en betinget forsterker wink3 ), holder han igjen i halsbåndet og nesten dytter han litt bak meg når jeg kommer til tre, også legger jeg på sprang. Når han når meg igjen, så er det PARTY og hurrameglek. happy3 

En annen lek vi leker er at jeg står foran han, later som jeg skal løpe til venstre, så høyre, så venstre osv (rett og slett finter frem og tilbake), før jeg løper til ene siden og han får superbelønning når han når meg igjen.

En tredje lek er at jeg holder han i halsbåndet, kaster en godbit 3-4 meter foran han, sier vær så god og slipper mens jeg selv løper i den andre retningen. Når han har spist godbiten, så roper jeg på han og det blir en enda kulere belønning hos meg. Etter få repetisjoner av denne leken så løp han som en galning for å spise godbiten, slik at han kunne bråsnu etter meg før jeg engang rakk å rope. wink3 

En fjerde lek er gjemsel. Jeg ber han sitte evt har noen til å holde han (det er lettest, hvis ikke avslører man seg når man roper fri og han finner deg dermed lettere), gjemmer meg en eller plass i huset eller ute, og får han til å lete meg opp. Selvsagt hurramelek når han finner meg. wink3 

Poenget med lekene er å skape større interesse for deg som fører/eier slik at det er attraktivt å holde seg i nærheten og lytte til signaler for å få lov å komme inn til deg for lek og moro. Jeg har laget meg en oversikt over alle lekene vi kan (rundt 40) og har som mål å leke 4-5 i forkant og mellom øktene hver gang vi trener. I tillegg har vi noen leker som vi stadig vekk leker på tur. Nå har vi derimot kommet veeeldig ut av det pga ferie og reising, men "heldigvis" er ferien over nå og vi kan komme i gang igjen. For tro meg, sammen med impulskontrolltrening og "vanlig" innkallingstrening, så funker det!! Smile
Jeg pleier faktisk å leke på samme måte med Camiro, dog bør jeg nok bli flikere til å gjøre det myyye oftere! lalala2 

Han har (i tillegg til jaktlysten) også lært seg ett annet "morsomt" påfunn, nemlig å åpne dører! Dvs. han har åpnet dører siden han ble stor nok til å rekke opp til håndtakene med labbene. Men, ytterdøra vår har han ikke klart å få opp tidligere. Den er i utgangspunktet ganske tung, i tillegg har vi montért "vindstopper" på den, slik at den også må skyves (med en liten anstrengelse) opp.
I forige uke holdt vi på med ett eller annet utenfor huset og plutselig sto det en logrende og glad pinschergutt rett bak meg! happy4 
Han begynte å snuse litt og jeg skjønte straks at "ørene var lukket". Samboeren min kalte han inn uten hell og nå var han plutselig ett lite stykke unna huset. Da la jeg på sprang i motsatt retning som han travet mens jeg ropte på han og vips så var han rett bak meg igjen! happy3 

Problemet er at om han oppdager reinsdyr FØR meg så går rullegardinen rett ned og det er ingen vits i og verken rope på han eller springe i motsatt retning. Tidligere funka det, men ikke nå lengere... mad2
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Sponsored content





Pinscher med stor jaktlyst. Empty
PosteTema: Re: Pinscher med stor jaktlyst.   Pinscher med stor jaktlyst. Empty

Til Toppen Go down
 
Pinscher med stor jaktlyst.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Stor DP?
» Noticeable kennel (Stor valpmage s 7)
» Se min mage, den er stor som...
» Liten og stor...<3

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: