Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pinscher-eier for første gang! Tips?

Go down 
+3
Cesilie
Linn
StineJohnsen
7 posters
AvInnlegg
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyOns Des 14 2011, 21:28

Om en mnd kommer vår skjønne, røde, pinschertipspe i hus!! Hurra!!! wawe3 greenstars* stork3 Pinscher-eier for første gang! Tips? 545626 justcuz* Pinscher-eier for første gang! Tips? 650389

Både sambo og jeg har selv vokst opp med hunder, men dette blir noe nytt! Og ikke minst er det lenge siden vi har hatt valp! Tar mer enn gjerne i mot alle tips, råd og erfaringer dere har!

Frøkna er 4 mnd når hun kommer, så går ut i fra at hun er delvis husren da? Har allerede meldt meg inn i den lokale hundeklubben, og de har et valpekurs i mars vi har tenkt oss på. happy3

Hvordan er det med dekken/dress på valper på vinterstid? Etterhvert kommer hun nok til å bli med i stallen hvor hun får en egen krok på selerommet med noen varmegrader, og hvis hun er med på ridetur er hun kanskje i såpass stor aktivitet at hun holder varmen? Eller? Vi bor på en kald plass helt nede ved Glomma, så det kan kanskje bli kaldt å gå helt naken?

Er det ellers ting dere anger på at dere gjorde, eller ikke gjorde med deres valp?

Har lest igjennom utallige hundebøker, forum og nettsider, men likevel fint å høre fra flere med samme rase og egne erfaringer! happy6

Har allerede kjøpt, mat- og vannskål, leker, kurv/seng, bur, bånd, regndekken str40 (for stort?). Noe mer jeg kan investere i før hun kommer i hus?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyTor Des 15 2011, 10:50

En korthåret hund som pinscher trenger klær om vinteren. Dekken er fint å ha, men en ullgenser er også veldig populært. happy6 Vi har både alpakkagenser og Hurttadekken her happy3 Hver til sitt bruk og temperatur happy3 Om du må kle på deg ekstra for å holde varmen ute, så må en korthåret hund også ha ekstra beskyttelse. Er det mye bevegelse så går det jo lettere, men når det er kaldt må de ha noe på seg. Reguler etter aktivitet, så blir de verken for kalde eller for varme happy3

Ved 4 md kan hun være ganske husren, men husk at en hund som flytter som regel har noen ulykker inne uansett. I tillegg er hun for ung til å klare å holde seg i mange timer av gangen selv om hun har skjønt hva som gjøres inne og hva som gjøres ute, samt at aktivitet øker behovet for å gjøre fra seg. Stresset ved å flytte øker tissefrekvensen.

Jeg vet ingen pinschere som ikke liker å grave seg ned i og innunder tepper og dyner, så det er noe å ha i sengen hennes og andre steder hun skal kunne sove og hvile.

Bruk en god sele i stedet for halsbånd, så slipper dere at hun får skader. Det er unødvendig å få skader/vondt i hals, nakke og rygg pga halsbånd happy6 Flexibånd skaper mer problemer enn gleder, så det ville jeg personlig styrt unna happy3 Bruk heller et vanlig bånd, men som er minst 3 meter langt. Jeg liker 3-5 meter bånd på vanlig tur. Da kan hunden få snust og undersøkt ting underveis uten at båndet blir stramt bare de går en meter lenger unna... Går hunden nært deg samler du det bare opp og regulerer ettersom hunden beveger seg.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyTor Des 15 2011, 16:58

Supert! Takk for svar! Men hvilken str bruker en 4mnd gammel tispe i dekken da?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyTor Des 15 2011, 17:01

De er ganske små så vent til hun er i hus før du kjøper mer klær happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyTor Des 15 2011, 20:28

Så spennende, det er en koselig tid du har foran deg! Smile
Jeg er enig med Linn, og vil for øvrig tipse deg om å kjøpe boken du ser hun har i signaturen sin. Der får du svar på veldig mye nyttig i forhold til valpen din og en lang tid fremover. Hva som er lurt å gjøre og ikke, og hvordan tilvenne og trene inn alt mulig på en positiv og hyggelig måte for hunden. Tror det er mest vanlig med str. 40 eller 45 i Hurtta-dekken til pinschertispene i alle fall Smile Foreløpig ville jeg laget genser til henne av armen på en gammel tykk ullgenser, så slipper du å kjøpe nytt hver måned.

Lykke til! biggrin
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Des 16 2011, 12:31

Et tips er å få mye besøk hjemme. Vi hadde altfor lite besøk hjemme i starten, og siden pinscheren er en vakthund så måtte det en del trening til for å få han rolig når vi har besøk. Nå skal det også sies av vi har veldig energiske venner, så vi har hatt like mye lydighetstrening med våre venner som med hunden happy4
Sosialisering med mennesker, både voksne og barn, er veldig viktig.
Også viktig å sosialisere hunden med andre hunder.

Gratulerer med valg av rase, dere har en herlig tid foran dere!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Des 16 2011, 21:37

Får ikke så mye besøk her.. Bor litt landlig til rolleyes3 Men vi drar en del til andre da, blir jo litt sosialisering hvertfall. Men bør kanskje "øve" på at det kommer folk hjem til oss også ja!

Har noe utstyr etter min gamle amr.cocker, det kan kanskje passe når hun vokser til?

Har alltid brukt sele når hunden skal trekke, halsbånd til vanlig. Da visste gamlehunden min at sele=trekking og halsbånd=gå pent. Men mener du at jeg bør bruke sele uansett, Linn? Flexibånd er jeg ikke fan av nei. Smile

Ullgensertipset var fint! Det skal jeg huske! De pleier å bli bandasjeunderlag til hestene lalala2

Bør hun få ligge inne på soverommet vårt (ikke i sengen nei Pinscher-eier for første gang! Tips? 222595 ) i begynnelsen, eller skal jeg bruke buret/plassen hennes med en gang? Evt med soveromsdøra oppe?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Des 16 2011, 21:43

Åhh! Gleder meg sånn!! Klarer nesten ikke vente!!! excited excited excited excited excited excited excited excited
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Des 16 2011, 22:05

stine131 skrev:
Har noe utstyr etter min gamle amr.cocker, det kan kanskje passe når hun vokser til?

Det passer nok ganske fort. En pinschervalp er fort på cockerstørrelsen happy3


Har alltid brukt sele når hunden skal trekke, halsbånd til vanlig. Da visste gamlehunden min at sele=trekking og halsbånd=gå pent. Men mener du at jeg bør bruke sele uansett, Linn? Flexibånd er jeg ikke fan av nei. Smile

Skal du stille ut blir det å lære hunden å ha halsbånd da, men på en positiv måte. På tur bruker jeg alltid sele, siden det er tryggest for å forebygge skader. En valp/unghund klarer ikke å gå 100% pent i bånd og ethvert rykk med halsbånd kan gi skader i hals, nakke og rygg. Det kan også gi senskader som går ut over synet pga forhøyet trykk i øynene når det presser. I tillegg til smertene gir det gjerne atferdsproblemer, siden de fleste (meg selv inkludert cool3 ) kan bli litt gretten av å ha vondt hele tiden. Det er selvfølelig viktig at selen sitter ergonomisk riktig, slik at den er behagelig å ha på og ikke forstyrrer bevegelsene happy6 Du kan se noen bilder av en sele som sitter riktig på siden min, hvis du lurer på hva du skal se etter i formen. Det er en del å velge mellom på markedet, så det er greit å ha en viss pekepinn. Om du vet hvordan de skal sitte fra før er det jo bare bra happy6

Ullgensertipset var fint! Det skal jeg huske! De pleier å bli bandasjeunderlag til hestene lalala2

Bør hun få ligge inne på soverommet vårt (ikke i sengen nei Pinscher-eier for første gang! Tips? 222595 ) i begynnelsen, eller skal jeg bruke buret/plassen hennes med en gang? Evt med soveromsdøra oppe?

Ha henne nært deg i begynnelsen, så får du en tryggere hund happy6 Det er ikke så enkelt å flytte hjemmefra og det koster så lite å gjøre det enklest mulig for de små biggrin
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Des 16 2011, 22:26

OK! Har sett mye på seler, men ikke turt å kjøpe. Bør vel ta henne med for å prøve happy3

Utstilling bli det, men før den tid må nok jeg kurses litt siden jeg ikke har stilt før blink00

Bare positive erfaringer med valpekurs vel? Er det noe jeg bør styre unna?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyLør Des 17 2011, 11:18

stine131 skrev:
OK! Har sett mye på seler, men ikke turt å kjøpe. Bør vel ta henne med for å prøve happy3

Utstilling bli det, men før den tid må nok jeg kurses litt siden jeg ikke har stilt før blink00

Bare positive erfaringer med valpekurs vel? Er det noe jeg bør styre unna?

Jeg har negativ erfaring med valpekurs. Vi dro på en "testtime" hos den lokale hundeklubben da dvergpinscheren min var valp, og det ble med den ene timen da det var mye roping av nei, trekking i linen og forslag om strupebånd til valpene mad2 Jeg ville absolutt sjekket litt rundt og lest litt om de forskjellige kursene som er i nærheten der du bor. Jeg synes i alle fall at det er veldig viktig at det er et kurs som er basert på positiv innlæring og treningsmetoder. Dumt om man bare melder seg på uten å sjekke først, og ender opp med å enten avbryte eller ta et kurs man ikke er fornøyd med. Det er jo starten på livet for valpen, og desto viktigere å bygge på tillit og trygghet biggrin
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyLør Des 17 2011, 20:37

Cesilie skrev:
stine131 skrev:
OK! Har sett mye på seler, men ikke turt å kjøpe. Bør vel ta henne med for å prøve happy3

Utstilling bli det, men før den tid må nok jeg kurses litt siden jeg ikke har stilt før blink00

Bare positive erfaringer med valpekurs vel? Er det noe jeg bør styre unna?

Jeg har negativ erfaring med valpekurs. Vi dro på en "testtime" hos den lokale hundeklubben da dvergpinscheren min var valp, og det ble med den ene timen da det var mye roping av nei, trekking i linen og forslag om strupebånd til valpene mad2 Jeg ville absolutt sjekket litt rundt og lest litt om de forskjellige kursene som er i nærheten der du bor. Jeg synes i alle fall at det er veldig viktig at det er et kurs som er basert på positiv innlæring og treningsmetoder. Dumt om man bare melder seg på uten å sjekke først, og ender opp med å enten avbryte eller ta et kurs man ikke er fornøyd med. Det er jo starten på livet for valpen, og desto viktigere å bygge på tillit og trygghet biggrin

Enig med Cesilie. Spør litt rundt. En seriøs hundeskole vil også la deg og valpen være med og se på/delta på en trening uten å ta seg betalt.
Og samme skole kan ha ulike trenere, og det er ikke alle trenere man har like god kjemi med.
Kan også være lurt å google de ulike skolene, men ikke ta alle kommentarer for god fisk.
Vi hadde en trener på Hundeakademiet i Oslo som vi var veldig fornøyd med, mens jeg vet andre som ikke likte henne igjen. Folk, og hunder, er jo forskjellinge happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyLør Des 17 2011, 23:00

Først og fremst, gratulerer så mye med valp når den tid kommer happy5

Valpekurs er kjempebra, så lenge som de andre sier, at instruktørene er de rette. Har erfart at det er spesielt når man kommer litt høyere opp på kursnivåene at innlæringsmetodene blir forskjellig. Viktigste lærdommen for meg på dette her, er at det er jeg/vi som kjenner hunden vår best, og vi som må si ifra om vi tror dette ikke er innlæringsteknikken/metoden for oss. Jeg syns en instruktør bør ha flere innlæringsmetoder til hver enkelt øvelse, slik at de kan tilpasse for hver enkelt ekvipasje. Det er mitt krav til instruktører. Men det er meg wink3

Vi bruker halsbånd når tassen skal gå transport, men dette vil si et så kort bånd at han ikke får tisset/snust/ etc. og dermed ikke anledning til store rykk i båndet. Når han går transport skal båndet være løst ( i dette må han da også gjøre som han får beskjed om, det hender vel at han prøver seg på en utstikker happy4 ). Vi går ikke mye transport, og som oftest i korte etapper. Det er mest når vi må gå fort fra a til b, eller vi ikke er i humør til denne snusinga. Og har omtrent alltid på sele, slik at det er lett å få han over i vimsemodus om det passer slik. Tursele=vimsesele hos oss happy3 Vår hund, og flere jeg kjenner, vet forskjell på selene. Her har vi tre forskjellige turseler ( man trenger selvsagt bare en, men utstyrsdilla her lalala2 ) og når vi tar på f.eks. non stop selen, får han helt annen holdning med en gang. Da er det trekking og jobbing som gjelder happy6 Igjen, vår måte å løse halsbånd/sele på.

Håndtering er noe jeg ville gjort mye med valpen. Gjør det mens dere sitter og koser sammen, helt naturlig. Stryk litt på potene, og klipp gjerne klørne ofte i begynnelsen slik at den blir vant til at dette er noe av det mest naturlige i hele verden. Ta en klo hver dag f.eks. Se på tenner, inn i ørene osv. Etterhvert som valpen er blitt trygg på dere og i sine nye omgivelser, få også andre til å gjøre det samme i forskjellige settinger. Dette vil dere ha mye igjen for senere bl.a. i forhold til forskjellige hundesporter, deriblant lydighet, utstilling og selvsagt veterinærbesøk. Og hvis andre skal passe hunden deres en gang er det jo greit at andre kan håndtere hunden om en skade skulle oppstå.

Oppsummeringen til slutt fra meg blir: du kommer til å få forskjellige råd, og det er opp til deg /dere å velge hva som passer best for deres hund fordi dere kjenner den best happy3 Er du usikker på noe, sov på det happy6 Og føler du at noe ikke er riktig, si ifra wink3

Og velkommen happy4 welcome
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Gjest
Gjest




Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyMan Des 19 2011, 07:43

Linn skrev:
Flexibånd skaper mer problemer enn gleder, så det ville jeg personlig styrt unna happy3

Det handler om å lære hunden til å bruke flexibånd Linn happy6

Vi har i løpet av Albins snart 10 år gamle liv ikke hatt noen problemer med flexibånd, som vi bruker i kombinasjon med sele . Men vi brukte ikke flexi når han var helt liten da...

Trikset vårt er at vi aldri bruker stoppknappen. Det har bare hendt noen få ganger ved "krise". Albin vet ca hvor langt båndet er, og han trekker ikke når han kommer "til endes". Han må jo selvfølgelig kunne komme på innkalling og gå pent ved foten når vi ber han om det. En annen hendig kommando er "Vent". Og så har vi lært han å passere trær og lyktestolper på riktig side. Det begynte som en kommando "gå rundt", men ganske raskt skjønte han hvilken side han må gå på og etter det passerer han hindringer på riktig side automatisk. Han har også lært at han ikke skal gå ned fra fortauskanter (uten tillatelse). Det kan være flere triks og kommandoer vi bruker som jeg ikke kommer på i farten, men for oss fungerer altså flexi-en supert! (Det samme gjaldt for vår forrige pinscher, Lille, også) cool
Til Toppen Go down
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyTor Des 22 2011, 08:56

Arne, sku nesten tru vi hadde vært naboa happy5 Har tilmed lært mine samme kommandoa som du happy5 Fikk mæ en god latter og det va hærlig! "vent" kommandoen e super, bruke også "rolig" kommando, kjekt i nedoverbakka for da bremse di ned farta happy3 har også bare positiv erfaring med flexi, men bruker anna koppel når vi går i byen og plassa di må gå tett inntil mæ.

Lykke til med det nye medlemmet i familien wub3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyTor Des 22 2011, 09:40

HeidiM skrev:
Arne, sku nesten tru vi hadde vært naboa happy5 Har tilmed lært mine samme kommandoa som du happy5 Fikk mæ en god latter og det va hærlig! "vent" kommandoen e super, bruke også "rolig" kommando, kjekt i nedoverbakka for da bremse di ned farta happy3 har også bare positiv erfaring med flexi, men bruker anna koppel når vi går i byen og plassa di må gå tett inntil mæ.

Lykke til med det nye medlemmet i familien wub3

Jeg bruker også "rolig" når vi går ned en bratt bakke. Siden vi bor midt i en bakke som er glatt stor sett hele vinteren er det en veldig kjekk kommando å ha.
Har også kommandoen "gå rundt", men den trenger vi sjelden å bruke siden han har lært seg at lyktestolper og trær ikke flytter seg for han happy4

Vi bruker aldri flexibånd, men svigermor bruker det på Scot (selv om hun vet at vi ikke synes noe om det lalala2) og hennes egen hund skadet seg stygt når han var i flexibånd.
Folk må gjerne bruke det, men da må de også ha kontroll på bikkja si. Vi kjørte nesten på en valp i høst som plutselig løp ut i veien for å jakte på et blad som blåste bortover i vinden. Han som holdt båndet gikk og snakket med fruen, og hadde det ikke vært for at hun skrek og vi bremset så hadde nok ikke den valpen levd idag....
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyMan Jan 16 2012, 19:20

Stretto skrev:

Vi bruker halsbånd når tassen skal gå transport, men dette vil si et så kort bånd at han ikke får tisset/snust/ etc. og dermed ikke anledning til store rykk i båndet. Når han går transport skal båndet være løst ( i dette må han da også gjøre som han får beskjed om, det hender vel at han prøver seg på en utstikker happy4 ). Vi går ikke mye transport, og som oftest i korte etapper. Det er mest når vi må gå fort fra a til b, eller vi ikke er i humør til denne snusinga. Og har omtrent alltid på sele, slik at det er lett å få han over i vimsemodus om det passer slik. Tursele=vimsesele hos oss happy3 Vår hund, og flere jeg kjenner, vet forskjell på selene. Her har vi tre forskjellige turseler ( man trenger selvsagt bare en, men utstyrsdilla her lalala2 ) og når vi tar på f.eks. non stop selen, får han helt annen holdning med en gang. Da er det trekking og jobbing som gjelder happy6 Igjen, vår måte å løse halsbånd/sele på.


Hva mener du med "transport", Linn? Har ikke hørt det før jeg Embarassed Omtrent som de går på utstilling? At de ikke skal gjøre annet enn å gå på plass?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyMan Jan 16 2012, 19:52

stine131 skrev:
Stretto skrev:

Vi bruker halsbånd når tassen skal gå transport, men dette vil si et så kort bånd at han ikke får tisset/snust/ etc. og dermed ikke anledning til store rykk i båndet. Når han går transport skal båndet være løst ( i dette må han da også gjøre som han får beskjed om, det hender vel at han prøver seg på en utstikker happy4 ). Vi går ikke mye transport, og som oftest i korte etapper. Det er mest når vi må gå fort fra a til b, eller vi ikke er i humør til denne snusinga. Og har omtrent alltid på sele, slik at det er lett å få han over i vimsemodus om det passer slik. Tursele=vimsesele hos oss happy3 Vår hund, og flere jeg kjenner, vet forskjell på selene. Her har vi tre forskjellige turseler ( man trenger selvsagt bare en, men utstyrsdilla her lalala2 ) og når vi tar på f.eks. non stop selen, får han helt annen holdning med en gang. Da er det trekking og jobbing som gjelder happy6 Igjen, vår måte å løse halsbånd/sele på.


Hva mener du med "transport", Linn? Har ikke hørt det før jeg Embarassed Omtrent som de går på utstilling? At de ikke skal gjøre annet enn å gå på plass?

Er ikke rart du ikke har hørt det før, er bare noe vi kaller det happy4 Iom. at vi bruker det mest når vi går transportetapper. Står videre beskrevet hva vi legger i det videre ut i setningen og i innlegget. Og er ikke det samme som i utstillingsringen, eller i lydighet,hos oss. I lydighet kalles det vel helst på plass/fri ved fot etc. og da er gjerne hunden i en fast posisjon og helst med øynene rettet opp mot deg, med en helt annen intensitet. ( Jeg er forresten ikke Linn, men Ane happy3 )
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyMan Jan 16 2012, 20:31

Stretto skrev:
Er ikke rart du ikke har hørt det før, er bare noe vi kaller det happy4 Iom. at vi bruker det mest når vi går transportetapper. Står videre beskrevet hva vi legger i det videre ut i setningen og i innlegget. Og er ikke det samme som i utstillingsringen, eller i lydighet,hos oss. I lydighet kalles det vel helst på plass/fri ved fot etc. og da er gjerne hunden i en fast posisjon og helst med øynene rettet opp mot deg, med en helt annen intensitet. ( Jeg er forresten ikke Linn, men Ane happy3 )

Beklager Ane! what3 leser et innlegg og svarer på et annet Wink går litt i surr! hihi Men når bruker du å gå transport? Eksempel? Hvis den verken skal snuse, tisse ovs? Sorry alle teite spm, men er sylfersk på dette området lalala2
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Kristina E




Antall Innlegg : 26
Join date : 13.02.2010
Bosted : Trondheim

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Jan 20 2012, 18:17

stine131 skrev:
Stretto skrev:
Er ikke rart du ikke har hørt det før, er bare noe vi kaller det happy4 Iom. at vi bruker det mest når vi går transportetapper. Står videre beskrevet hva vi legger i det videre ut i setningen og i innlegget. Og er ikke det samme som i utstillingsringen, eller i lydighet,hos oss. I lydighet kalles det vel helst på plass/fri ved fot etc. og da er gjerne hunden i en fast posisjon og helst med øynene rettet opp mot deg, med en helt annen intensitet. ( Jeg er forresten ikke Linn, men Ane happy3 )

Beklager Ane! what3 leser et innlegg og svarer på et annet Wink går litt i surr! hihi Men når bruker du å gå transport? Eksempel? Hvis den verken skal snuse, tisse ovs? Sorry alle teite spm, men er sylfersk på dette området lalala2

Jeg tipper bare her altså, men jeg tror hun mener å gå korte strekninger Smile Som f.eks til og fra bilen, et kort stykke langs veien til et egnet turområde/park eller lignende situasjoner. Vi gjør det også slik. Da skal Pax gå "pent" ved min side i slakt bånd, og kobbelet er festet i halsbåndet.

Sele bruker vi når han får lov til å surre og snuse som han vil. Han får imidlertid ikke lov til å dra i vanlig tursele, kun i egen trekksele som er laget for å belaste kroppen hans riktig. Men det er nå slik jeg gjør det Smile
Til Toppen Go down
StineJohnsen

StineJohnsen


Antall Innlegg : 46
Join date : 27.10.2011
Age : 35
Bosted : Bjugn på Fosen i Sør-Trøndelag

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Jan 20 2012, 21:04

Kristina E skrev:


Jeg tipper bare her altså, men jeg tror hun mener å gå korte strekninger Smile Som f.eks til og fra bilen, et kort stykke langs veien til et egnet turområde/park eller lignende situasjoner. Vi gjør det også slik. Da skal Pax gå "pent" ved min side i slakt bånd, og kobbelet er festet i halsbåndet.

Sele bruker vi når han får lov til å surre og snuse som han vil. Han får imidlertid ikke lov til å dra i vanlig tursele, kun i egen trekksele som er laget for å belaste kroppen hans riktig. Men det er nå slik jeg gjør det Smile

Okei happy3

men blir det rotete for hunden hvis jeg bruker
sele 1: snuse, tur , "vimsesele" som Stretto skiver.
sele 2: trekk, full fart forover.
sele 3/evt halsbånd: gå pent, trene

Mange teite spm her altså, men føler at JEG må bestemme for hva som er hva før hunden kommer i hus slik at jeg kan være konsekvent med bruken fra dag 1.

Også har jeg notert meg komandoene (uteom de vanlige selvsagt wink3 )
*Vent
*Rolig
*Gå rundt


Frøkna kommer i hus 29.januar og jeg GLEEEEEEEEDER meg!!!! excited
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/pages/Tintin/264240160258992
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? EmptyFre Jan 20 2012, 21:32

stine131 skrev:
Kristina E skrev:


Jeg tipper bare her altså, men jeg tror hun mener å gå korte strekninger Smile Som f.eks til og fra bilen, et kort stykke langs veien til et egnet turområde/park eller lignende situasjoner. Vi gjør det også slik. Da skal Pax gå "pent" ved min side i slakt bånd, og kobbelet er festet i halsbåndet.

Sele bruker vi når han får lov til å surre og snuse som han vil. Han får imidlertid ikke lov til å dra i vanlig tursele, kun i egen trekksele som er laget for å belaste kroppen hans riktig. Men det er nå slik jeg gjør det Smile

Okei happy3

men blir det rotete for hunden hvis jeg bruker
sele 1: snuse, tur , "vimsesele" som Stretto skiver.
sele 2: trekk, full fart forover.
sele 3/evt halsbånd: gå pent, trene

Mange teite spm her altså, men føler at JEG må bestemme for hva som er hva før hunden kommer i hus slik at jeg kan være konsekvent med bruken fra dag 1.

Også har jeg notert meg komandoene (uteom de vanlige selvsagt wink3 )
*Vent
*Rolig
*Gå rundt


Frøkna kommer i hus 29.januar og jeg GLEEEEEEEEDER meg!!!! excited

Sele 1 og 3 kan du fint slå sammen. happy6 Kan jo bare be hunden om å gå pent når du trenger det (de skal jo ikke gå lange stunder sånn uansett pga feilbelastning i nakken) i stedet for å ha forskjellige seler happy3 At du etterhvert sikkert har et par seler å veksle mellom er noe annet lalala2 Her har gutta 2-3 forskjellige farger i samme sele. Litt moro skal man ha biggrin Halsbånd trenger du strengt tatt ikke, men kan evt brukes om man skal noen meter til bilen f.eks.

Sele 2 blir jo da en trekksele om dere skal bruke det på eks skitur, men det blir uansett ikke denne vinteren. Det tåler ikke den lille kroppen. Da ville jeg nok trent på en kommando i tillegg, så det er tydelig "jobbmodus" happy3 Det er likevel ikke noe alle har, så det blir om det er behov for det ut fra aktivitetene dere driver med happy3

Husk at alle seler du bruker skal sitte riktig, enten de er det ene eller andre merket eller brukes til tur eller trening happy3 Riktig utstyr er viktig for trivsel, helse, læring og forebygging av skader happy6 Og ikke gjør ting vanskelig om du kan gjøre det enkelt happy5
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty
PosteTema: Re: Pinscher-eier for første gang! Tips?   Pinscher-eier for første gang! Tips? Empty

Til Toppen Go down
 
Pinscher-eier for første gang! Tips?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Hellerudsletta 5. og 6. februar
» Utstilling for første gang..
» Ekebergtreff søndag 11. april 2010!
» Ny Dp eier, trenger gode tips og forslag

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: