Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvordan gjøre buret trygt?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyLør Aug 27 2011, 10:23

Jeg og Arco skal fly til Bergen i midten av september, dette er første gangen Arco flyr. "Problemet" er buret.
Han er glad i bur. Det er jo viktig å gjøre buret trygt, slik at han finner roen der. I bilen hadde jeg han i bur lenge og det var bare baluba hver gang vi var ute å kjørte, men etter at jeg byttet buret med belte, ble alt mye bedre.
Jeg har kjøpt et Atlas bur nr 50 som vi har begynt å trene med. Jeg har det stående i stuen med burdøren av. Jeg har kastet mye godbiter inn i buret, men når han skal inn i buret nøler han, bjeffer litt frustrert og strekker seg så lang han er. Jeg har også klikkertrent med target som legges utenfor buret og flyttes nærmere og næremere, helt til det er inni muret. Da går det forsåvid greit, men bakbeina står alltid igjen på utsiden av buret happy4
Jeg hengte en labb på burdøren og servert matskålen inni buret med burdøren lukket. Da åpnet han buret og gikk inn og spiste, men ikke med bakbeina happy4
Det er veldig viktig at han blir trygg i buret etter som at vi kommer til å fly ofte framover, omtrent hver tredje mnd. Jeg vill for all del ikke måtte løfte han eller presse han inn i buret, jeg vil at han helst skal gå frivillig inn og finne roen.
Off ble litt langt dette, men men lalala2
Er det noen som har noen gode tips til hvordan gjøre buret trygt? Skal jeg ta det vekk slik at han må gripe sjangsen på godbitene når buret først er framme eller bør han ha fri tilgang? Bør jeg ta av "toppen" slik at han er HELT trygg på å gå oppi bunnen med hele kroppen før toppen settes på?

Takk for ALLE tips happy6
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyLør Aug 27 2011, 12:01

Et tips for at han skal gå inn i buret og bli værende der er å lage et hull litt langt inne på et griseøre og binde det fast lengst inne i buret. Da må han bli liggende der inne når han skal kose seg med det. happy6 Masse lykke til! Håper det ordner seg!
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyLør Aug 27 2011, 13:16

Ville vurdert å gi hunden beroligende på flyturen, slik at ikke den turen ødelegger mye for burtreningen. Det er stressende å fly, trykkforskjeller, hunden er aleine (eller evt med andre hunder), osv.
Til Toppen Go down
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyLør Aug 27 2011, 17:32

KristinC skrev:
Et tips for at han skal gå inn i buret og bli værende der er å lage et hull litt langt inne på et griseøre og binde det fast lengst inne i buret. Da må han bli liggende der inne når han skal kose seg med det. happy6 Masse lykke til! Håper det ordner seg!

Veldig lurt!! happy6
Jeg vil helst ikke måtte dope han hver gang vi skal fly ettersom at vi skal fly en del, men jeg har vært inne på tanken flere ganger. Når dyr dopes er de alikevel fult klar over hva som skjer rundt seg, men har ikke muligheten til å komme seg vekk eller gjøre noe. Da vil jeg heller at han skal være våken og takle situasjonen i våken tilstand wink3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyMan Aug 29 2011, 14:01

Hege&Arco skrev:

Når dyr dopes er de alikevel fult klar over hva som skjer rundt seg, men har ikke muligheten til å komme seg vekk eller gjøre noe. Da vil jeg heller at han skal være våken og takle situasjonen i våken tilstand wink3

Jeg forstår hva du mener, men vil bare påpeke at når hunden er innelåst i et bur, så har den heller "ikke muligheten til å komme seg vekk eller gjøre noe", som du skrev.

Man må selvsagt unngå medisiner som gjør at hunden får en virkning lik den du beskriver.
Det finnes flere medisiner som ikke virker på den måten, men som gjør at hunden rett og slett blir mindre redd/stresset. Vi brukte slik medisin til vår Border Collie på nyttårsaften, da hun var ekstremt redd rakettene. Med den medisinen var hun litt trøtt, men hadde full kontroll på kroppsfunksjonene sine. Var rolig, og var ingen ettervirkninger dagene etter (uten medisin var hun stresset flere dager i etterkant).


Enig i at det ikke er en god permanent løsning å måtte gi beroligende til hunden ved hver flytur, og at det beste selvsagt er at hunden takler det selv. Samtidig ville jeg aldri puttet en hund som ikke var 100% trygg i bur eller 100% trygg på å være aleine fremmede plasser i lasterommet på et fly uten å gi den beroligende.


Det går nok bra uansett, så lenge dere forbereder dere godt Smile Lykke til!
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyMan Aug 29 2011, 14:22

Glemte å si at jeg tror dere trener riktig mtp bur. Fortsette å mate han inne i buret. Skal han få noe godt, gi det alltid der inne. Etterhvert vil han forbinde buret med noe bra.

Ville kanskje også ofte lagt små godbiter inne i buret, alt fra ved åpningen, og til lengre inne. Legg dem gjerne der uten at hunden ser det, slik at han tilfeldigvis oppdager det selv.


Om du ikke ser fremgang på den måten så kan du kan godt prøve å ta av toppen, og trene han til å ligge på underlaget der. Gjerne noen mye tepper som er deilige for han (om han liker mykt da, er jo en pinscher så). Så når han legger seg frivillig der for å slappe av, og har gjort det er par ganger, så kan du forsøke med toppen på igjen.
Men ville hatt toppen på når du gir noe godt eller mat til han da, siden det nok gir han god motivasjon til å gå inn.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyMan Aug 29 2011, 14:22

Glemte å si at jeg tror dere trener riktig mtp bur. Fortsette å mate han inne i buret. Skal han få noe godt, gi det alltid der inne. Etterhvert vil han forbinde buret med noe bra.

Ville kanskje også ofte lagt små godbiter inne i buret, alt fra ved åpningen, og til lengre inne. Legg dem gjerne der uten at hunden ser det, slik at han tilfeldigvis oppdager det selv. Da vil det etterhvert forhåpentligvis føre til at hunden blir mer nyskjerrig på buret, og ofte går bort selv, osv.


Om du ikke ser fremgang på den måten så kan du kan godt prøve å ta av toppen, og trene han til å ligge på underlaget der. Gjerne noen mye tepper som er deilige for han (om han liker mykt da, er jo en pinscher så). Så når han legger seg frivillig der for å slappe av, og har gjort det er par ganger, så kan du forsøke med toppen på igjen.
Men ville hatt toppen på når du gir noe godt eller mat til han da, siden det nok gir han god motivasjon til å gå inn.


Sist endret av helle den Man Aug 29 2011, 22:07, endret 1 gang (Reason for editing : - Hadde fått inn en siteringsgreie som var feil. :))
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyMan Aug 29 2011, 14:26

Søk på nettet etter "burleker" eller "crate games". Vi har brukt det på våre, og har hunder som er glade i buret sitt, og trygge i bur hvor det skulle være.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyMan Aug 29 2011, 15:11

Simira skrev:
Søk på nettet etter "burleker" eller "crate games". Vi har brukt det på våre, og har hunder som er glade i buret sitt, og trygge i bur hvor det skulle være.

happy6 Signerer denne.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? EmptyMan Aug 29 2011, 21:50

Takk for mange gode tips. Jeg tok av lokket og når går han inn i bunnen uten særlige problemer happy5
Vi får prøve oss på burleken og håper på at han blir trygg på noen få uker med trening happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvordan gjøre buret trygt? Empty
PosteTema: Re: Hvordan gjøre buret trygt?   Hvordan gjøre buret trygt? Empty

Til Toppen Go down
 
Hvordan gjøre buret trygt?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tissing i buret
» Tisser i buret
» Tisser inne
» Tips til hva man kan gjøre på en regnværsdag.
» Hvordan få ro inne??

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: