Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tisser inne

Go down 
+3
Maria
Gry Elena
Cesilie
7 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Tisser inne Empty
PosteTema: Tisser inne   Tisser inne EmptyTir Jan 15 2013, 21:58

Er det noen som har erfaring med voksen hund som tisser inne men som ikke har UVI?
Mistenker at det er et atferdsproblem som jeg ikke klarer å forstå meg på, så skulle gjerne snakket med noen som har kunnskap og/eller erfaring med det.
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyOns Jan 16 2013, 22:42

Cesilie skrev:
Er det noen som har erfaring med voksen hund som tisser inne men som ikke har UVI?
Mistenker at det er et atferdsproblem som jeg ikke klarer å forstå meg på, så skulle gjerne snakket med noen som har kunnskap og/eller erfaring med det.

Protest på noe kanskje eller er hun sterilisert??
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyMan Jan 21 2013, 20:32

Gry Elena skrev:
Protest på noe kanskje eller er hun sterilisert??

Hun er ikke sterilisert. Jeg klarer ikke å forstå meg på hva det skulle være protest på? Eller hvordan jeg evt. kan finne ut det?
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyMan Jan 21 2013, 21:39

Jeg klarer ikke helt å se for meg at hunder tisser inne for at de skal protestere mot noe. At noen kan gjøre det som en oppmerksomhetssøkende eller lært atferd, ja, men ikke som i at "siden jeg ikke fikk den skiva med leverpostei (eller noe annet), så tisser jeg inne". Men det er min oppfatning, da. Tisser inne 723324

Har det vært noen endringer i tilværelsen hennes som kan være årsaken til atferden eventuelt andre "happeninger" (nyttårsaten f.eks)? Stress og adrenalin kan utløse tissing. Klarer du å se sammenheng mellom når hun tisser? Er det store dammer, eller er det markering? Løpetid hos henne eller den andre hunden din? Noen tisper markerer i forbindelse med løpetid. Er det når hun er alene hjemme eller både og?

Husk også at plutselig tissing inne kan ha andre medisinke årsaker enn UVI. Tisser inne 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyMan Jan 21 2013, 22:18

Tissingen er ikke helt plutselig, det er noe periodevis men med jevne mellomrom. Jeg klarer dog ikke helt å se sammenhengen mellom periodene eller komme på noe som kan være en rød tråd for disse periodene. Det eneste jeg kan tenke meg er at vi jo har flyttet jevnlig(og langt mer enn en gjennomsnittsperson), men det har ikke vært sånn at hun gjør det i en periode rett etter vi har flyttet heller.

Det har vel stort sett vært en vanlig mengde når hun har tisset, ikke markering. Ingen sammenheng med løpetid egentlig, hun har løpetid ca hver niende måned, og hun tisser oftere enn det. Det er veldig lenge siden hun har tisset når hun var alene. Hun gjorde det i buret sitt tidligere, men det er som sagt veldig lenge siden. Nå er hun heller ikke i bur lenger, men hun sluttet med tissing i buret en stund før hun begynte å være løs også.

Ganske fortvilende egentlig, for hun får jo nok luft, og det er ikke noe stas å kaste teppe etter teppe eller ødelagt møblement. For ikke å snakke om frustrasjonen ved at jeg ikke forstår hva som er i veien med henne sad3
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyTir Jan 22 2013, 08:57

Cesilie skrev:
Tissingen er ikke helt plutselig, det er noe periodevis men med jevne mellomrom. Jeg klarer dog ikke helt å se sammenhengen mellom periodene eller komme på noe som kan være en rød tråd for disse periodene. Det eneste jeg kan tenke meg er at vi jo har flyttet jevnlig(og langt mer enn en gjennomsnittsperson), men det har ikke vært sånn at hun gjør det i en periode rett etter vi har flyttet heller.

Det har vel stort sett vært en vanlig mengde når hun har tisset, ikke markering. Ingen sammenheng med løpetid egentlig, hun har løpetid ca hver niende måned, og hun tisser oftere enn det. Det er veldig lenge siden hun har tisset når hun var alene. Hun gjorde det i buret sitt tidligere, men det er som sagt veldig lenge siden. Nå er hun heller ikke i bur lenger, men hun sluttet med tissing i buret en stund før hun begynte å være løs også.

Ganske fortvilende egentlig, for hun får jo nok luft, og det er ikke noe stas å kaste teppe etter teppe eller ødelagt møblement. For ikke å snakke om frustrasjonen ved at jeg ikke forstår hva som er i veien med henne sad3

Hva med å ta henne med til veterinær og ta en grundig sjekk? Så får du utelukket at det er det som ligger til grunn?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyTir Jan 22 2013, 09:45

Det er selvfølgelig et av alternativene mine! Men jeg ville også høre om noen hadde erfaringer med lignende.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyTir Jan 22 2013, 15:18

Er det noen sammenheng med været?

Milli tisser inne dersom det er veldig kaldt eller kraftig regnvær. Eller hun prøver seg, nå har jo vi blitt veldig obs på dette, så klarer som oftest å avverge.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyTir Jan 22 2013, 16:15

Eller kan det ha no med "forstyrrelser" som mye gjester/nye gjester, hunder å holde styr på osv å gjøre? Sist gjorde hun det jo når vi var der med masse hunder og et par folk, og da ble det kanskje litt stress for henne, og vanskelig for henne å holde seg, og siden hun ikke tisser der hun ligger så klarte hun ikke holde seg mer da jeg slapp henne inn på et større område og hun både hadde muligheten til å tisse borte fra liggeplassen, OG begynte å bevege seg rundt? For hunder som har problemer med å holde seg så er det ofte vanskeligere når de har større plass og bevegelsesmuligheter, siden bevegelse setter igang systemet... Vet ikke om du har merket at det har vært mer etter dere har hatt gjester, fremmede folk, hunder e.l. på besøk jeg...? Blir jo ganske mye ståhei med så mye større og barnslige hunder som skal leke og herje, som hun må passe på... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyOns Jan 23 2013, 10:40

Det kan være noe sammenheng med været, for det har ofte vært når det er veldig kaldt eller mye nedbør. Da er det vanskelig å få henne på do... Men om det er bare da, har jeg ikke lagt merke til. Skal tenke over det neste gang hun tisser inne, om det kan ha noen sammenheng.

Når hun gjør det så har hun tendens til å gjøre det når de er alene med søsteren min, selv om hun sier hun er ute ca hver andre, tredje time. Men hun gjør det også med meg, bare sjeldnere. Det er så sjeldent jeg har besøk av flere på en gang, det er gjerne maks et par venninner og da sitter vi jo stort sett og skravler. Og der har hun ikke tisset. Så jeg tror ikke det har sammenheng med styr med besøk.
Til Toppen Go down
tinag91

tinag91


Antall Innlegg : 5
Join date : 21.01.2013
Age : 33
Bosted : Vestby

Tisser inne Empty
PosteTema: Tisser i buret   Tisser inne EmptyTor Jan 24 2013, 17:38

Min DP har en tendens til å tisse i bur da vi ikke er hjemme, er det noen med samme erfaringer ? Det er kun i buret sitt hun tisser "/
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyTor Jan 24 2013, 19:16

Er hun innestengt i buret eller er hun løs? Det kan være flere grunner, f.eks at hun rett og slett må tisse, at hun er litt stresset fordi hun er aleine hjemme, at hun ikke er helt husrein eller hun kan ha lært seg at buret er greit å tisse i.
Til Toppen Go down
tinag91

tinag91


Antall Innlegg : 5
Join date : 21.01.2013
Age : 33
Bosted : Vestby

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyFre Jan 25 2013, 22:07

Hun er innestenkt i buret når vi ikke er hjemme. Hun har en tendens til å gjøre ting hun ikke får lov til da hun går løs når vi ikke er hjemme Smile
Men syntes det er veldig rart, for er veldig flink til å lufte henne og hun er ikke i buret mer enn maks. 1 time om gangen heller "/
Da vi sover får hun lov å gå løs, men da ligger hun bare under dynen min og koser seg og gjør ikke fra seg inne "/
Er det noen som har erfaring med D.A.P. ? Vurderer kanskje å skaffe dette i håp om at det skal hjelpe henne mer å slappe av når hun er alene hjemme =)
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptySøn Jan 27 2013, 17:27

Om hun ikke hadde vært stengt inne i buret hadde hun nok tisset andre steder. Det er ikke uvanlig at hunder tisser inne dersom de er stresset/engstelige når de er alene hjemme. Høres kanskje ut som at det kan gjelde din også siden hun er helt husren ellers?
Det er bare å prøve DAP. På noen hjelper det, på andre ikke. Gjør uansett ingen skade Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptySøn Jan 27 2013, 17:56

helle skrev:
Om hun ikke hadde vært stengt inne i buret hadde hun nok tisset andre steder. Det er ikke uvanlig at hunder tisser inne dersom de er stresset/engstelige når de er alene hjemme. Høres kanskje ut som at det kan gjelde din også siden hun er helt husren ellers?
Det er bare å prøve DAP. På noen hjelper det, på andre ikke. Gjør uansett ingen skade Smile
Enig med Helle. Også ville jeg i tillegg startet alenetreningen på nytt slik at hunden lærer å være alene hjemme uten å være engstelig. Hvis du leter litt på forumet her finner du mange tips til alene-hjemme-trening. Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
tinag91

tinag91


Antall Innlegg : 5
Join date : 21.01.2013
Age : 33
Bosted : Vestby

Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne EmptyMan Feb 18 2013, 10:33

Ja hun er stueren ellers og gjør ikke fra seg innendørs når man er her sammen med henne Smile

Takk for gode tips Smile Skal titte litt rundt her inne å se om jeg kan finne noen nyttige råd om alene-hjemme-trening Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tisser inne Empty
PosteTema: Re: Tisser inne   Tisser inne Empty

Til Toppen Go down
 
Tisser inne
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tisser inne
» Tisser inne om natten
» Hvordan få ro inne??
» dp tisser inne når eier er borte, hjelp meg!
» Tisser av glede

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: