Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Endret atferd etter løpetid?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Endret atferd etter løpetid? Empty
PosteTema: Endret atferd etter løpetid?   Endret atferd etter løpetid? EmptyFre Jul 17 2009, 15:42

Melba fikk sin første løpetid når hun var 13 måneder (begynnelsen av mai), og utover det at hun har hatt hovne patter etter det, så har jeg merket meg endret atferd når hun er sammen med andre hunder og lurer på om dette har sammenheng med løpetida som har vært (håper på det i alle fall...).

Saken er den at Melba alltid har vært en drøm å ha sammen med andre hunder i alle aldre og størrelser (leker og koser seg, er trygg, aldri bjeffet på andre hunder osv). Men i det siste så har jeg merket at hun har liten tålmodighet med hannhunder som blir innpåsliten. Hun har alltid vært en som lar andre hunder snuse og hilse på seg (hilser tilbake), og når hun har blitt lei hunder som har vært litt vel snusete, så har hun dempet dem, gått unna eller invitert til lek. Nå derimot har hun mye mindre tålmodighet med hannhunder og sier ifra med å gjøre utfall (knurr eller bjeff og kom deg unna..) dersom de ikke gir seg når hun forsøker å unngå snusinga. Greit nok det, skjønner at løpetida har gjort henne lei innpåslitne hannhunder. Men så har hun også begynt med noe som jeg får helt spasmer av enkelte ganger!! Når hun er sammen med flere hunder, skal hun skille dem dersom de andre hundene leker sammen (og hun ikke er med), og for å skille dem, så bjeffer hun!! Ser tydelig at hun prøver å gå mellom dem også. Straks de avslutter leken så er hun stille, og løper og koser seg videre. I tillegg så bjeffer hun dersom de andre hundene løper etter hverandre. Hun løper da etter dem hun også, samtidig som hun bjeffer, og hun gir seg ikke før de avslutter "løpe-leken". UTROLIG irriterende!! Og dette gjør hun uansett hvilke hunder hun er sammen med (er mest sammen med store hunder, og med mange ulike som hun kjenner).

Så lenge hundene ikke herjer sammen eller har løpe-etter-leken, så er det ikke en lyd fra henne og hun oppfører seg normalt, løper rundt og koser seg. Jeg har prøvd å kalle henne inn når hun begynner med bjeffingen, men da lukker hun ørene. Ofte ender det med at jeg tar fast en av de andre hundene (når det er hunder jeg selv har med meg eller kjenner godt) for å avbryte leken deres, men da får jo Melba det som hun vil... Tør ikke ha langline på henne for å kunne få henne lettere fast, da jeg er redd de andre skal trø/surre seg inn i det og at hun eller de skal skade seg.

Ser for meg at jeg må slutte å gå tur sammen med mange hunder samtidig (når det er hun og en til, er hun normal), men det er jo litt kjedelig siden vi har såpass mange hundevenner som det er koselig å gå turer sammen med...

Noen som har opplevd liknende? Kan det ha sammenheng med løpetiden? (Innbilt og at hun vil ha ro og harmoni rundt seg og ikke noe lekeslossing osv?) Eller er det en type kontrollbehov som har dukket opp i "nesten-voksen"-alder? Hun er 15 måneder nå.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Endret atferd etter løpetid? Empty
PosteTema: Re: Endret atferd etter løpetid?   Endret atferd etter løpetid? EmptyFre Jul 17 2009, 17:13

Hei.At brystene vokser kan tyde på at hun er innbilt drektig.
Hun er kommet i den psykiske modningen,og da kan det skje store forandringer i atferden.Mange hunder som virket trygge på andre hunder før denne perioden,kan bli usikkre og forandre seg totalt i løpet av denne perioden.Det er når den psykiske modningen er ferdig når de er 22 mndr man ser hvilken hund man egentlig får. Det er mye derfor jeg har bestemt meg for å ikke bruke hunder under 2 år i avel mer,nettopp fordi man ikke vet hvordan hunden egentlig er mentalt før dem er ferdig med den psykiske modningen. Men ikke ta dette tungt,er nok bare en fase hun går igjenom,og hun kan roe seg igjen når fasen er over. Om hun er innbilt drektig kan dette også spille inn.Har merket på mine at hannhunder er ganske pågående når de er innbilte også. Men ikke hold henne unna andre hunder,men pass på at de hundene hun omgås er trygge hunder.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Endret atferd etter løpetid? Empty
PosteTema: Re: Endret atferd etter løpetid?   Endret atferd etter løpetid? EmptyFre Jul 17 2009, 17:25

Som du sier kan det hende det har sammenheng med innbilt drektighet, og det er jo det jeg håper.. Virker ikke som det har med at hun er utrygg å gjøre, for hun er som før når hun er sammen med bare en hund eller når hun er sammen med flere som IKKE herjer eller løper om kapp.. Og det er de samme hundene hun er alene sammen med og som hun senere går tur med og ikke takler herjing fra. Jeg syns det virker mer som ett kontrollbehov. Som om hun ikke vil ha bråk eller uro (når hundene løper "normalt" sammen, snuser rundt om og gjør andre hundeting, så er hun sitt gamle jeg). Derfor jeg lurte på om det er noe som kan ha sammenheng med innbilt drektighet...

Mage ser jo de fysiske tegnene på innbilt, slik som man gjør på Melbas patter, noen merker at de sover mer og noen forbereder valping med å lage hule osv. Kan det hende Melba regaerer ved å skulle roe ned gemyttene på lekne og ville hunder for ikke å forstyrre "valpene hennes"???

De hundene hun omgås er trygge, og hun har vært sammen med mange av dem siden hun var 3-4 måneder. Det har ikke skjedd før nå at hun oppfører seg som en grinete kjerring når hun er sammen med dem!!
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Endret atferd etter løpetid? Empty
PosteTema: Re: Endret atferd etter løpetid?   Endret atferd etter løpetid? EmptyFre Jul 17 2009, 17:30

Helt typisk for alderen også.Jeg har opplevd det med 3 av mine hunder.To av dem ble sitt gamle jeg igjen,mens den 3 ble aldri helt kjekk med andre hunder igjen.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Endret atferd etter løpetid? Empty
PosteTema: Re: Endret atferd etter løpetid?   Endret atferd etter løpetid? EmptyFre Jul 17 2009, 18:05

Da håper jeg Melba er en av dem som blir sitt gamle jeg igjen... Slitsomt med bjeffing hver gang andre hunder leker!! mad3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Endret atferd etter løpetid? Empty
PosteTema: Re: Endret atferd etter løpetid?   Endret atferd etter løpetid? Empty

Til Toppen Go down
 
Endret atferd etter løpetid?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Skremmende atferd!
» atferd/temperament på "løpetisper"
» Selvlært atferd/triks
» Atferd og trening seminar i regi av NKK
» Løpetid?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: