Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kennelhoste

Go down 
+5
Marita
Maiken
Katharina
Gry Elena
Antamina
9 posters
AvInnlegg
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Kennelhoste Empty
PosteTema: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyOns Feb 16 2011, 20:21

Det går en hissig kennelhoste for tiden, anbefaler alle til å passe godt på hundene sine. sidehug
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyOns Feb 16 2011, 20:26

Her er en tekst kopiert fra en som mistet begge sine hunder.

Pga en veldig hissig kennelhoste på østlandet for tiden anbefaler jeg INGEN å dra til NKK Bø, eller andre steder der mange hunder er samlet...
Hos meg utviklet kennelhosten seg svært raskt videre til infeksjoner som angrep hundenes indre organer...

De tre siste dagene har jeg opplevd det verste man kan tenke seg med de to nydelige jentene mine!!! Unner ingen å oppleve det samme!!!
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 09:06

OMG så forferdelig, nei jeg holder meg unna nå som jeg har valper i hus i hvertfall, vi var på Exporama men Ice og Ixi satt i bur hele tiden så vi slapp i hvertfall unna der ser det ut til sad3
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 09:19

Antamina skrev:
Her er en tekst kopiert fra en som mistet begge sine hunder.

Pga en veldig hissig kennelhoste på østlandet for tiden anbefaler jeg INGEN å dra til NKK Bø, eller andre steder der mange hunder er samlet...
Hos meg utviklet kennelhosten seg svært raskt videre til infeksjoner som angrep hundenes indre organer...

De tre siste dagene har jeg opplevd det verste man kan tenke seg med de to nydelige jentene mine!!! Unner ingen å oppleve det samme!!!

Hvor er denne uttalelsen fra? Vet det går mye for tiden....
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 09:38

Er virekelig mye kennelhoste om dagen! Trayan og den lille harket litt etter Follo, men kennelhoste skal jo egentlig ikke være noe problem for friske hunder..

Vi kommer til Bø! Men man kan jo tenke på å ikke la hundene sine fritt hilse på hvem som helst! happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 11:54

Mine har gått klar både etter Follostevnet og Moelvstevnet. Nå skal ikke vi til Bø uansett, så det blir ikke noe problem wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 12:05

Problemet er at når folka ikke holder seg hjemme, men deltar i aktiviteter rett etter at hostingen er slutt, så smitter de andre. En bør holde seg hjemme 1-2 uker etter at hosting er slutt.

Dette er spesielt ille for de som har valper, tar man voksne til utstillinger eller andre samlinger så kan en ikke la dem å gå sammen med valpen og valpenes mor i en uke eller to for å være sikre på at de har ikke fått smitte med seg. Ikke at det er ille for voksne, men valpene tåler det ikke.

Pinschere som har fått kennelhoste har en fordel mht. Bø : dommerbytte. Du får ikke betalt pengene tilbake pga. sykdom, men en del får du tilbake pga. dommerbytte.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 13:54

Katharina skrev:
Antamina skrev:
Her er en tekst kopiert fra en som mistet begge sine hunder.

Pga en veldig hissig kennelhoste på østlandet for tiden anbefaler jeg INGEN å dra til NKK Bø, eller andre steder der mange hunder er samlet...
Hos meg utviklet kennelhosten seg svært raskt videre til infeksjoner som angrep hundenes indre organer...

De tre siste dagene har jeg opplevd det verste man kan tenke seg med de to nydelige jentene mine!!! Unner ingen å oppleve det samme!!!

Hvor er denne uttalelsen fra? Vet det går mye for tiden....


En bekjent av meg, hun mistet sin 9 mnd gamle grand danios valp, og en på 1 år. Helt forferdelig.
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 15:26

Uff, så trist. Normalt så vil ikke kennelhoste være farlig for vaksinerte, friske hunder. Men det er som Irene sier, problemet ligger i at folk ikke holder hundene sine unna lenge nok etter de er symptomfrie. Snakket med veterinær (for vi hadde hosten for noen uker siden) og fikk beskjed om å holde meg unna andre hunder minst èn uke etter siste host...

Men så sier det jo litt da, når man i Sverige har 1 måneds karantenetid etter kennelhoste. Ikke vet jeg hva som har rett, men det er store forskjeller! (Også var det disse nye reglene i Norge da, hvor man ikke får tilbake påmeldingsavgiften selv om man har vet.attest på syke hunder...) mad2
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 15:29

Dette var jo en veldig hissig variant som angrep hundenes indre organer. Så var vel ikke kennelhosten alene som gjorde det, men skadene den påførte organene, vil jeg tro.
Til Toppen Go down
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 15:33

Sånn jeg har fortstått det, så gjelder ikke den årlige vaksinen. Man må ta en utenom, som gies gjennom nesen på hunden. Vet om noen som nå skal til dyrlegen og ta den ekstra vaksinen, selv om de har fått den vanlige årlige vaksinen. Jeg skal hvertfall ringe til dyreklinikken her og høre, for å være sikker :-)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 15:41

Antamina skrev:
Sånn jeg har fortstått det, så gjelder ikke den årlige vaksinen. Man må ta en utenom, som gies gjennom nesen på hunden. Vet om noen som nå skal til dyrlegen og ta den ekstra vaksinen, selv om de har fått den vanlige årlige vaksinen. Jeg skal hvertfall ringe til dyreklinikken her og høre, for å være sikker :-)

Denne "nesevaksinen" BbPi, kan smitte andre hunder!

Rottå fikk denne og smittet Junior!

Men det blir siste gang jeg kun vaksinerer en av mine hunder med BbPi-vaksinen. Enten ingen eller begge. Og det samme dag.

Eller så skal slik jeg forsto meldingen fra Nobivac man kun gi BbPi eller den vanlige Pi-vaksinen. Aldri begge to.
Til Toppen Go down
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 16:07

Junior skrev:
Antamina skrev:
Sånn jeg har fortstått det, så gjelder ikke den årlige vaksinen. Man må ta en utenom, som gies gjennom nesen på hunden. Vet om noen som nå skal til dyrlegen og ta den ekstra vaksinen, selv om de har fått den vanlige årlige vaksinen. Jeg skal hvertfall ringe til dyreklinikken her og høre, for å være sikker :-)

Denne "nesevaksinen" BbPi, kan smitte andre hunder!

Rottå fikk denne og smittet Junior!

Men det blir siste gang jeg kun vaksinerer en av mine hunder med BbPi-vaksinen. Enten ingen eller begge. Og det samme dag.

Eller så skal slik jeg forsto meldingen fra Nobivac man kun gi BbPi eller den vanlige Pi-vaksinen. Aldri begge to.

Cocos fikk også bare BbPi Smile
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 18:22

Så vidt jeg kan lese ut i fra det som står i veterinærkatalogen (felleskatalogen) så er det ingenting i veien for å gi BbPi sammen med andre vaksiner i Nobivac serien, men det finnes ingen studier på effekten ved bruk av andre produsenters vaksiner, og derfor frarådes det å gi andre vaksiner 14 dager før og etter.

Sitat :

Interaksjoner: Preparatet må ikke administreres samtidig med andre intranasale behandlinger eller under antibiotikabehandling. Ingen informasjon er tilgjengelig vedrørende sikkerhet og effekt ved samtidig bruk av andre vaksiner unntatt levende vaksiner i Nobivac-serien mot valpesyke, hundens smittsomme hepatitt forårsaket av hundens adenovirus type 1, hundens parvovirus-sykdom og luftveisinfeksjon forårsaket av hundens adenovirus type 2. Andre vaksiner bør derfor ikke gis innenfor et tidsrom av 14 dager før og 14 dager etter vaksinering med Nobivac BbPi. Dersom antibiotikabehandling gis innen 1 uke etter vaksinering, bør vaksinasjonen repeteres etter at antibiotikabehandlingen er avsluttet.

For de som vil lese hele FK-teksten:

http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/?mainpage=/veterinarkatalogen/show.do%3Ffilename%3D%252Fcontent%252Fpreparat-register%252FN%252FNobivac_BbPi...Intervet_562026.html%26search%3Dprep_navn%253Anobivac*%26highlight%3D1

Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Cuthalion

Cuthalion


Antall Innlegg : 70
Join date : 03.06.2010
Bosted : Stockholm

Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste EmptyTor Feb 17 2011, 19:02

För oss har vaccineringen mot kennelhosta haft stor effekt. Även om vi haft hundar som drabbats så har det inte varit i närheten lika illa som för den hunden som inte var vaccinerad.

Vad gäller Bö så kommer vi åka, helt klart. Risken att drabbas av infektioner och sjukdomar är hög oavsett vilken inomhusutställning man åker på så den risken har vi redan kalkylerat med. Däremot skulle jag inte åka med en valp eller väldigt ung hund på en inomhusutställning med tanke på både smittorisk och den stressiga miljön.
Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Sponsored content





Kennelhoste Empty
PosteTema: Re: Kennelhoste   Kennelhoste Empty

Til Toppen Go down
 
Kennelhoste
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kennelhoste
» Kennelhoste
» kennelhoste og smitte

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: