Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Revidering av avlsregler mht eksteriør

Go down 
+13
Lene
Brita
Marte
Annja
jeanette
Katharina
Linn
Kaja
Marita
Ann-Helen
Caroline
Kinkade
Irene
17 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptySøn Feb 06 2011, 21:41

ECVO er forkortelse av European College of Veterinary Ophthalmologists. Norge er med i det, de har felles retningslinjer for hva som skal til å diagnostisere en øyesykdom.

Det er bare ynkelig å sverte andre sine valper og påstå at det finnes kun to-tre oppdrettere med mentalt gode avlshunder. Og påstå at en har aldri hatt noe dårlige avkom i sitt oppdrett (mpt. mentalitet, helse eller eksteriør), så det er jo en vits. Men mindre en har hatt kun ett kull, da er det jo mulig. Men en som har drivet med oppdrett over tid...

Mitt råd er at du bruker tid. Bli kjent med flere oppdrettere, treff dem (samt hundene) og finn ut hvem som du føler du kan stole på og tro at du kan få oppfølging fra så lenge hunden lever.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptySøn Feb 06 2011, 21:46

Det er bare ynkelig å sverte andre sine valper og påstå at det finnes kun to-tre oppdrettere med mentalt gode avlshunder. Og påstå at en har aldri hatt noe dårlige avkom i sitt oppdrett (mpt. mentalitet, helse eller eksteriør), så det er jo en vits. Men mindre en har hatt kun ett kull, da er det jo mulig. Men en som har drivet med oppdrett over tid...

Den setningen er jeg enig med deg i, men jeg har ett stort ønske om at det blir enda flere som faktisk får opp øynene sine i forhold til hunder de kjører i avl.

når det gjelder Mh så er det ett godt utgangspunkt å kunne finne enkeltindividets svakheter, så man ikke dobler på dette videre i avl om hunden er god nok til å avles på......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptySøn Feb 06 2011, 22:28

jeanette skrev:
[




hva vil skje med dvergpinscheren når kravet om ferdselsprøve
for å kunne starte AG da?? det oxo vil jo bli ett problem for mange...





Nå tror jeg vi skal forsøke å holde ting fra hverandre.





Jeg kan med 99,9 % sikkerhet si at en ferdselsprøve (BH) også for
de neste 50 år blir kun forbehold rik-programmet.





Og de som eventuelt satser på en körnung.




Så her kan du bare slappe av. Ei heller sier egentlig en AD
eller utholdenhetsprøven noe som helst annet enn at hunden har normal fysisk.
Og at eier ikke kun har sittet i tv-stolen og sett på Hotel Cesær.




Hva angår MH, K-test eller funksjonsanalyse er dette mye utarbeider
for "bruksrasene". Mange av de elementene som inngår må eventuelt
forandres om NPK setter et fremtidig krav til en gjennomført prøve for at hunden
skal bli godkjent for avl.




Personlig synes jeg heller man skulle satse mer på moderne
gen-prøver. Sykdommer er alvorlig og burde tas mer på alvor. Og andre klubber
har satt fokus på dette med svært vellykket resultat.




Det aller største problemet
uansett Jeanett, og her kan en
raseklubb vedta hva som helst.




Det vil alltid finnes folk som tenker mer på egen lommebok
og profitt enn hva som er det beste for rasen.




Og så lenge disse “******” er medlem av NKKs mange klubber
vil man få sine valper registert. NPK har dessverre ingen mulighet til og nekte
disse valpene stamtavle!
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 07:16

jeanette skrev:

Hva vil skje med dvergpinscheren når kravet om ferdselsprøve for å kunne starte AG da?? det oxo vil jo bli ett problem for mange...

Hva er det du fabler om? Du prøver jo å "angripe" folk fra alle kanter når det gjelder MH.
Det er ikke noe krav om ferdselsprøve for å starte verken agility, lydighet eller blodspor, og jeg tviler sterkt på at det kommer noen slike krav - det har da virkelig ikke noe med saken å gjøre!

Det er ikke så mange andre agilityhunder som hadde klart en ferdselsprøve heller for å si det sånn... Men det betyr ikke at de har dårlig gemytt for det blink00

Jeg synes du bør ta deg en tur og hilse på de hundene du snakker dårlig om før du uttaler deg om dem.

Nei, hunden min hadde neppe bestått en ferdselsprøve -og jeg har heller ingen interesse av å trene den innfor noe sånt. Men jeg har faktisk MH-testet min hund uten at det gjør den verken mer eller mindre egnet for noe som helst...
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 07:47

jeg fabler ikke Marita, i andre land er det nå innført at får å starte AG så må hunden ha tatt ferdselsprøve, da uten skudd, men med en vesenstest....

Jeg snakker ikke om enkelt hunder, men jeg syns virkelig alle bør gå i seg selv litt mer enn det som blir gjort i dag, rasen vår har eksplodert de siste 3-4 årene og alt skal avles på, noe som ikke gagner rasen....

Er det ikke på tide at man våkner opp nå ?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 08:47

jeanette skrev:
jeg fabler ikke Marita, i andre land er det nå innført at får å starte AG så må hunden ha tatt ferdselsprøve, da uten skudd, men med en vesenstest....

Jeg snakker ikke om enkelt hunder, men jeg syns virkelig alle bør gå i seg selv litt mer enn det som blir gjort i dag, rasen vår har eksplodert de siste 3-4 årene og alt skal avles på, noe som ikke gagner rasen....

Er det ikke på tide at man våkner opp nå ?

Hvilke land snakker vi da om?
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 09:44

jeanette skrev:
Kaja skrev:
jeanette skrev:
Kaja skrev:
jeanette skrev:
Marte skrev:
Men herregud dere, eksteriør har da mye med avl å gjøre, og det er en selvfølgelighet å ikke senke kravene!!
En hund som er tiltenkt å gå i avl bør ikke ha noen problemer med å greie å få 2 x EXC på utstilling!


what3 what3 what3 skjønner ikke hva du tenker på jeg Marte..... Hrelse og mentalitet er absolutt det viktigste for rasen vår, og en hund som fungerer SKAL være i standar uansett.
Tenk om dvergpinscheren hadde vært 50 kg tunge, og hatt samme dårlige mentalitet som mange av dem har... hvordan tror du det hadde blitt da??

Hadde MH blitt holdt utenfor stuedøra til alle og enhver i dette langstrakte landet så hadde nok langt flere vært på MH med sine dverger, eller andre raser for den sakens skyld.
Dog hjelper det meget lite å bare ha en MH, folk skal kunne lese den også.
Legger man på en MH i tilleggskrav så vil det dessverre ikke væremange godkjente kull igjennom klubben.
Annja og Jeanette, kan dere vise til MH på deres egne dvergpinschere som dere har avlet på?


Vårt A kull skal testes i april Kaja, og ALLE våre valpekull skal testes videre, i tillegg skal begge jentene mine her testes leer3
Betyr at tispa de ikke var testet før hun ble paret da.
(og jeg skal ikke synke ned til ditt nivå når det kommer til smileys)

Nei Kaja det var hun ikke, Men jeg viste at jeg hadde en bra tispe mentalt sett, da vi har vært hos Terje Østli og kjørt henne i politi testen der happy6 og bare så det oxo er sagt så har alle valpene fra A kullet fått fantastisk skryt av både terje østli og veterinærene som har fulgt de opp videre når de kom til respektive hjem happy6

Så man KAN vite at man har en mentalt bra tispe uten å ta MH på den altså?

Puh, det var godt å høre happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 10:02

hvis du ikke er blind Marte så ser du hva jeg har skrevet, Nelly var hos terje for 1,5 år siden og ble kjørt i mye av de samme tingene som en funksjonsnalyse, men siden terje ikke har lov til å godkjenne dette som en vanlig test (fordi han ikke er hundeklubb som samarbeider med NKK) fikk vi ikk papirene for godkjenning.der fikk vi kjørt mye forskjellig, og hunden hadde helt normal avreaskjon, mye lek og sosialkamplyst, hun hadde bra tilgjenglighet- var tilgjengelig med ukjente mennesker osv....

Syns det er utrolig merkelig at flere av dere her ute som er oppdrettere kan sitte og mene at mentalitet ikke er så viktig...


Etter som Nkk forteller så er Tyskland og Belgia i gang med dette systemet Junior...
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 10:19

jeanette skrev:
hvis du ikke er blind Marte så ser du hva jeg har skrevet, Nelly var hos terje for 1,5 år siden og ble kjørt i mye av de samme tingene som en funksjonsnalyse, men siden terje ikke har lov til å godkjenne dette som en vanlig test (fordi han ikke er hundeklubb som samarbeider med NKK) fikk vi ikk papirene for godkjenning.der fikk vi kjørt mye forskjellig, og hunden hadde helt normal avreaskjon, mye lek og sosialkamplyst, hun hadde bra tilgjenglighet- var tilgjengelig med ukjente mennesker osv....

Syns det er utrolig merkelig at flere av dere her ute som er oppdrettere kan sitte og mene at mentalitet ikke er så viktig...

Etter som Nkk forteller så er Tyskland og Belgia i gang med dette systemet Junior...

Vis meg hvem og hvor som har skrevet at de mener mentalitet ikke er viktig?!

Og hvis du ikke er blind, så ser du at overskriften på denne tråden er: Revidering av avlsregler mht eksteriør
- Dette pga nye utstillingsregler!
Vi velger da å vippe opp i stede for ned på kravene ang EKSTERIØR ihht avlskravene.
Derfor legges det vekt på EKSTERIØR i denne diskusjonen, og ikke helse og mentalitet som alle oppdrettere også bør synes er viktig å tenke på når de avler!!!

Når man diskuterer hva man skal ha på pizzaen og ikke, er det vel ikke noe vits i å begyne å blande inn hva man bør ha i pastasalaten?!
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 10:38

Marte skrev:
jeanette skrev:
hvis du ikke er blind Marte så ser du hva jeg har skrevet, Nelly var hos terje for 1,5 år siden og ble kjørt i mye av de samme tingene som en funksjonsnalyse, men siden terje ikke har lov til å godkjenne dette som en vanlig test (fordi han ikke er hundeklubb som samarbeider med NKK) fikk vi ikk papirene for godkjenning.der fikk vi kjørt mye forskjellig, og hunden hadde helt normal avreaskjon, mye lek og sosialkamplyst, hun hadde bra tilgjenglighet- var tilgjengelig med ukjente mennesker osv....

Syns det er utrolig merkelig at flere av dere her ute som er oppdrettere kan sitte og mene at mentalitet ikke er så viktig...

Etter som Nkk forteller så er Tyskland og Belgia i gang med dette systemet Junior...

Vis meg hvem og hvor som har skrevet at de mener mentalitet ikke er viktig?!

Og hvis du ikke er blind, så ser du at overskriften på denne tråden er: Revidering av avlsregler mht eksteriør
- Dette pga nye utstillingsregler!
Vi velger da å vippe opp i stede for ned på kravene ang EKSTERIØR ihht avlskravene.
Derfor legges det vekt på EKSTERIØR i denne diskusjonen, og ikke helse og mentalitet som alle oppdrettere også bør synes er viktig å tenke på når de avler!!!

Når man diskuterer hva man skal ha på pizzaen og ikke, er det vel ikke noe vits i å begyne å blande inn hva man bør ha i pastasalaten?!

Enig!
***

I tillegg synes jeg det blir en festlig vri når man så bastant krever at man skal ha en MH på hundene for godkjenning i klubben når en selv ikke har MH på en eneste av sine egne dverger (per dags dato). hm..
Handlinger sier mye mer enn ord, Jeanette. Dette blir uansett mitt siste innlegg i denne tråden da jeg ikke orker å bruke energien min på å diskutere med folk som snakker imot seg selv. (merkelig at det alltid er de samme personene.. wink3 )
Hilser fra min MH testede dvergpinscher Jean Dark Enchilada (testet ved 13 mnds alder).
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 11:04

Stiller meg litt undrende til denne diskusjonen huh3
Synes det er hårreisende å påstå at oppdrettere flest ikke er opptatt av mentalitet
(jeg håper det bare er dårlige formuleringer ute og går happy3 ),
og like ille er det at valpekjøpere blir utsatt for baksnakking og rykter om andre oppdrettere...
Sånn som jeg ser det (med lite erfaring, så dette er kun MITT inntrykk av hva som foregår)
så blir en hund stilt på utstilling, og får premiering ut fra både eksteriør og atferd i ringen/på bordet.
Man kan alltids diskutere om en hund som misliker seg i ringen eller på bordet er dårlig avlsmateriale...
Men må ærlig innrømme at jeg ikke nødvendigvis er enig i det.
Må jo være helt strålende at utstillingskravene (i forhold til avl) er hevet????
Når det er sagt så kunne det gjerne vært sidestilte krav for hunder som blir brukt til andre ting (men innser jo at det er vanskelig å bedømme eksteriør på en agilitybane f.eks.)
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyMan Feb 07 2011, 15:06

Nå legger vi det om mentalitet død her, lag heller en ny tråd der dere diskuterer det.

Denne tråden heter: Revidering av avlsregler mht eksteriør


Moderator


Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 EmptyFre Feb 11 2011, 15:10

Jeg synes definitivt det er bra det stilles strengere krav til eksteriør, men håper det blur lagt større vekt på gemytt og mentalitet framover og. Og da er det jo en ide at klubben går foran som godt eksempel og kanskje får til noe vedrørende både og? Smile
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Sponsored content





Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Revidering av avlsregler mht eksteriør   Revidering av avlsregler mht eksteriør - Page 3 Empty

Til Toppen Go down
 
Revidering av avlsregler mht eksteriør
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: